Ikke kjøp digital vekt på bruktbørsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Er det noen som har sjekket hvor nøyaktig graderingen som finnes på mange kontravektlodd er?

    mvh
    kabelsatan
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    rico skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dersom armen var festet uten motvekt, så kan man argumentere for at tyngdekraften er en faktor, om enn på virkelig små brøkdelsplan, alt etter hvorvidt armen ble hevet eller senket (siden det er så små endringer vi snakker om). Men siden armen utgjør en balansert vektstang, med motlodd, så vil tyngdekraften ha redusert effekt på den delen som beveger seg vekk fra tiltrekningsorigo, og økt effekt på den delen som beveger seg mot - og omvendt, og disse effektene kansellerer hverandre. Det er hele poenget med å balansere armen - de to massekomponentene på hver side av balansepunktet er like, og påvirkes likt av tyngdekraften.

    Avvik fra balansepunktet blir vekten vi tillater nålen å overføre mot tallerkenen/nålevekten. Det er totalmomentet som ev. ville blitt påvirket av en endring i distanse fra jordens gravitasjonssentrum.

    Og siden vi snakker om at nålen skal forflytte seg et par millimeter opp og ned i forhold til dette gravitasjonssentrumet, om det er platetykkelsen vi er bekymret over ... da må jeg si jeg er imponert over måleredskapene som moderne hifi disponerer.

    Er nok andre faktorer som forklarer ev. vektendringer innenfor de VTA/SRA justeringene vi snakker om.
    Er ikke så veldig opptatt av hvorfor det er sånn, er mer opptatt av at vi vet det er slik. Det er noen år siden jeg stod der med ett rart utrykk i ansiktet når jeg så hva som skjedde når jeg hevet/senket armen.

    Man kan jo alltids diskutere viktigheten av hvor nøyaktig det skal være men som et siste eksempel så kan jeg jo nevne at for den ene p/u`en jeg har så er det anbefalt en VTF på 1,65-1,75, da sier det seg selv at det er viktig at det måles på det riktige punktet. Hadde jeg da brukt vekta her i tråden hadde jeg endt opp med for lav vekt på p/u selv om den viste riktig på vekta, bruker jeg en med riktig høyde ja da ender jeg opp med å spille med riktig VTF og det er mye kjekkere. :)

    Nå skal jeg ned å nyte noen 45`ere just arrived, med riktig vekt...Og et lite glass med Brora..
    Det er jo meget viktig å ha rett vekt - og om det blir avvik i moment må det rettes. Kanskje enda viktigere å vite hvilken SRA som master ble skåret med, og legge seg tettest mulig på denne, for dem som er ordentlig fanatiske.
    Har opplevd en slik fanatiker, og mente bestemt at det han gjorde hadde noe for seg - men må tilstå at jeg ikke er der.

    Leste at noen mente 2/100 mm høydeforskjell på armbasen opp eller ned var sterkt utslagsgivende for lyden - jeg tenkte jeg skulle foreslå at han heller skrev 1/50, men la gå.
     
    R

    rico

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    rico skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dersom armen var festet uten motvekt, så kan man argumentere for at tyngdekraften er en faktor, om enn på virkelig små brøkdelsplan, alt etter hvorvidt armen ble hevet eller senket (siden det er så små endringer vi snakker om). Men siden armen utgjør en balansert vektstang, med motlodd, så vil tyngdekraften ha redusert effekt på den delen som beveger seg vekk fra tiltrekningsorigo, og økt effekt på den delen som beveger seg mot - og omvendt, og disse effektene kansellerer hverandre. Det er hele poenget med å balansere armen - de to massekomponentene på hver side av balansepunktet er like, og påvirkes likt av tyngdekraften.

    Avvik fra balansepunktet blir vekten vi tillater nålen å overføre mot tallerkenen/nålevekten. Det er totalmomentet som ev. ville blitt påvirket av en endring i distanse fra jordens gravitasjonssentrum.

    Og siden vi snakker om at nålen skal forflytte seg et par millimeter opp og ned i forhold til dette gravitasjonssentrumet, om det er platetykkelsen vi er bekymret over ... da må jeg si jeg er imponert over måleredskapene som moderne hifi disponerer.

    Er nok andre faktorer som forklarer ev. vektendringer innenfor de VTA/SRA justeringene vi snakker om.
    Er ikke så veldig opptatt av hvorfor det er sånn, er mer opptatt av at vi vet det er slik. Det er noen år siden jeg stod der med ett rart utrykk i ansiktet når jeg så hva som skjedde når jeg hevet/senket armen.

    Man kan jo alltids diskutere viktigheten av hvor nøyaktig det skal være men som et siste eksempel så kan jeg jo nevne at for den ene p/u`en jeg har så er det anbefalt en VTF på 1,65-1,75, da sier det seg selv at det er viktig at det måles på det riktige punktet. Hadde jeg da brukt vekta her i tråden hadde jeg endt opp med for lav vekt på p/u selv om den viste riktig på vekta, bruker jeg en med riktig høyde ja da ender jeg opp med å spille med riktig VTF og det er mye kjekkere. :)

    Nå skal jeg ned å nyte noen 45`ere just arrived, med riktig vekt...Og et lite glass med Brora..
    Det er jo meget viktig å ha rett vekt - og om det blir avvik i moment må det rettes. Kanskje enda viktigere å vite hvilken SRA som master ble skåret med, og legge seg tettest mulig på denne, for dem som er ordentlig fanatiske.
    Har opplevd en slik fanatiker, og mente bestemt at det han gjorde hadde noe for seg - men må tilstå at jeg ikke er der.

    Leste at noen mente 2/100 mm høydeforskjell på armbasen opp eller ned var sterkt utslagsgivende for lyden - jeg tenkte jeg skulle foreslå at han heller skrev 1/50, men la gå.
    Den siste der minner meg på en historie om bokseren Ingemar Johanson som visstnok er nesten helt sann; han ble spurt om han kunne stille på en oppvisningskamp, han ble lovet 1/3 av inntektene, "Dere lurer ikke meg, jeg skal minst ha 1/4" svarte han..
     
    R

    rico

    Gjest
    coolbiz skrev:
    rico skrev:
    <..>
    Er ikke så veldig opptatt av hvorfor det er sånn, er mer opptatt av at vi vet det er slik. Det er noen år siden jeg stod der med ett rart utrykk i ansiktet når jeg så hva som skjedde når jeg hevet/senket armen.
    <..>
    Var dette med en statisk eller dynamisk arm?
    Hvis du med dynamisk mener "on the fly justering" så var det det.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    kabelsatan skrev:
    Med ordet "vekt" mener jeg i denne sammenhengen "stifttrykk" ;)

    mvh
    kabelsatan
    Kan alle gjenta etter meg: Det heter ikke stifttrykk, det heter sporingskraft!
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Må vekta settes på tallerkenen?
    Sett "ett eller annet" på plintet til rett høyde oppnåes.....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gammeln skrev:
    kabelsatan skrev:
    Med ordet "vekt" mener jeg i denne sammenhengen "stifttrykk" ;)

    mvh
    kabelsatan
    Kan alle gjenta etter meg: Det heter ikke stifttrykk, det heter sporingskraft!
    Nei. Og jo høyere du roper.... ;) Forresten kaller jeg det strikk til drivreimsentusiastenes store fortvilelse. ;D
     
    R

    rico

    Gjest
    RJEL skrev:
    Må vekta settes på tallerkenen?
    Sett "ett eller annet" på plintet til rett høyde oppnåes.....
    Riktig det, hadde en gang en gummikloss som var akkurat høy nok til at tilsammen med vekta (en jeg ikke har lenger..) så ble det riktig høyde, altså samme høyde som en LP oppå tallerken.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    rico skrev:
    RJEL skrev:
    Må vekta settes på tallerkenen?
    Sett "ett eller annet" på plintet til rett høyde oppnåes.....
    Riktig det, hadde en gang en gummikloss som var akkurat høy nok til at tilsammen med vekta (en jeg ikke har lenger..) så ble det riktig høyde, altså samme høyde som en LP oppå tallerken.
    Helt enig. Sett vekta på noe ved siden av tallerkenen. Disse vektene er noe høyere enn en plate, og små avvik i høyde kan gi store avvik i, ahem, kraft. Spesielt på unipivotarmer, på grunn av at mesteparten av massen på disse ligger under lagringspunktet og dermed trekkes frem når armen løftes.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Zomby_Woof skrev:
    Gammeln skrev:
    kabelsatan skrev:
    Med ordet "vekt" mener jeg i denne sammenhengen "stifttrykk" ;)

    mvh
    kabelsatan
    Kan alle gjenta etter meg: Det heter ikke stifttrykk, det heter sporingskraft!
    Nei. Og jo høyere du roper.... ;) Forresten kaller jeg det strikk til drivreimsentusiastenes store fortvilelse. ;D
    Kall det strikk eller kjetting eller hva som helst, helt greit. Men å blande sammen fysiske begrep på denne måten gjør vondt langt inn i hjerterøttene.
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Going to the left, going to the right, bla bla bla, and som vanlig off topic they go, wow...

    Takk for info :)

    Anonym skrev:
    Ser det med jevne mellomrom blir annonsert digital pick up vekt til salgs på bruktbørsen med pris fra 300-500 kroner.

    Samme vekt eller en som iallfall svært lik koster 70 kroner med frakt fra dealextreme så jeg synes det er ufint å prøve å sko seg på sine medforumister.

    Her er linken:
    http://www.dealextreme.com/p/digital-precision-scale-with-leather-case-5g-max-0-01g-resolution-16269
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
    Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.460
    Antall liker
    84.167
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    RJEL skrev:
    Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
    Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
    Blir nok mange HiFi-pushere som brenner inne med vekter etter dette ::)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    TTmania skrev:
    RJEL skrev:
    Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
    Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
    Blir nok mange HiFi-pushere som brenner inne med vekter etter dette ::)
    Si ikke det. DX-vekta har vært tilgjengelig for $14 lenge, den, og dyre (og kliss like) vekter har blitt solgt likevel. ..og alle skjønner jo at det vil låte bedre med en vekt til 700 spenn enn en til 70! ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.460
    Antall liker
    84.167
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Dazed skrev:
    TTmania skrev:
    RJEL skrev:
    Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
    Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
    Blir nok mange HiFi-pushere som brenner inne med vekter etter dette ::)
    Si ikke det. DX-vekta har vært tilgjengelig for $14 lenge, den, og dyre (og kliss like) vekter har blitt solgt likevel. ..og alle skjønner jo at det vil låte bedre med en vekt til 700 spenn enn en til 70! ;)
    Ja selvfølgelig. Og hvis de i tillegg er innbrent med Vidar, da er de "sikkert" verdt hver eneste krone ;D ;D ;D ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hvor nøyaktige er vekt/trykk/kraft-innstillingen på f.eks. SME-armer? Dersom man stiller inn på 1.75, hvor galt kan det bli?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så jo denne tråden for seint og gikk for den på Bruktbørsen, det var jo kjipt... Får håpe han ikke har sendt den og går med på å anullere kjøpet. Den på DX er uten kalibreringsvekt så jeg, hvilken type kalibreringsvekt trenger jeg til den?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    roddis skrev:
    Jeg så jo denne tråden for seint og gikk for den på Bruktbørsen, det var jo kjipt... Får håpe han ikke har sendt den og går med på å anullere kjøpet. Den på DX er uten kalibreringsvekt så jeg, hvilken type kalibreringsvekt trenger jeg til den?
    Skulle ikke forundre meg om nettet vet f.eks. nøyaktig hva et kronestykke skal veie. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.922
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RJEL skrev:
    Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
    Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
    Helt enig! Jeg har en Pro-Ject Measure-It og den er nok mye mer nøyaktig siden den kostet mer ...... :-X
     
    L

    larkus

    Gjest
    Vekta kom i postkassa i går, og jeg tok like godt og utførte noen testveiinger :)

    Med platematte: (For høyt, sammenlignet med avspilling av plate)


    Uten platematte: (5 mm lavere, og dermed horisontalt armrør) En forskjell på 4/100 gram. Jeg tviler på at det har noe å si for lyden.


    Så et bilde der cantileveren er plassert litt for langt ute på vekta. Som dere ser, så er det følsomme greier!
    Avviket p.g.a. litt feilplassering av nål på vekta er like stort som avviket p.g.a. forskjellig høyde.


    Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy :) :)
    Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong :eek:

    mvh
    kabelsatan
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    kabelsatan skrev:
    Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy :) :)
    Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong :eek:
    Minst like utrolig at samme produkt kan selges for 600 over disk. ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.848
    Antall liker
    38.598
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dazed skrev:
    kabelsatan skrev:
    Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy :) :)
    Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong :eek:
    Minst like utrolig at samme produkt kan selges for 600 over disk. ;)

    som det meste innen hifi her til lands ;)

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    motoren skrev:
    Dazed skrev:
    kabelsatan skrev:
    Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy :) :)
    Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong :eek:
    Minst like utrolig at samme produkt kan selges for 600 over disk. ;)

    som med det meste innen hifi her til lands ;)

    mvh
    Nei, jeg tror ikke det meste har en 10x kalkyle fra produsent til sluttbruker. Forbrukerelektronikk er faktisk ikke så dyrt i Norge sammenliknet med mange andre land. Men sånne små "ekstrautstyr"-produsenter som har vært god drahjelp for selgere med begrensede avanser frem til nå. Nå begynner det å bli vanligere å kunne kjøpe slikt rett fra kina der det produseres superbillig. ...I noen få år til. Om 10-20 år tipper jeg kinesiske produsenter nærmer seg Japan i omdømme og pris.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.848
    Antall liker
    38.598
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja det er rett men jeg snakket om hifi ikke forbruker elektronikk ;)

    mvh
     
    R

    rico

    Gjest
    Det der er ikke samme vekta som går for en haug mer penger på nettet, (ca.400,- i US og 700,- her i landet...), den ser slik ut og har auto kalibrering. Så kan man jo begynne og diskutere kalkyler, hvor de er laget, innmaten og sånn, har begge typene og vet littegranne om dem...
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    motoren skrev:
    Ja det er rett men jeg snakket om hifi ikke forbruker elektronikk ;)

    mvh
    Hifi er da i aller høyeste grad forbrukerelektronikk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rico skrev:
    Det der er ikke samme vekta som går for en haug mer penger på nettet, (ca.400,- i US og 700,- her i landet...), den ser slik ut og har auto kalibrering. Så kan man jo begynne og diskutere kalkyler, hvor de er laget, innmaten og sånn, har begge typene og vet littegranne om dem...
    Den er kanskje ikke samme produkt som du har avbildet der, men det er samme produkt som selges av mange andre med litt varierende farge på lyset i displayer, etc:

    http://www.needledoctor.com/Pro-Ject-Measure-It ...f.eks.

    Automatisk kalibrering? hvordan fungerer det? man må jo ha noe å kalibrere mot. et referanselodd, mao.
     
    A

    aair

    Gjest
    Vekta til 700 spenn har vel hus av aluminium og ikke plastikk som de billigere?
     
    R

    rico

    Gjest
    aair skrev:
    Vekta til 700 spenn har vel hus av aluminium og ikke plastikk som de billigere?
    Stemmer, samt touch screen og en desimal ekstra i den grad det betyr noe..

    De er pre-kalibrert fra fabrikk, loddet følger med og blir kun brukt for å sjekke, hos meg har det aldri vært behov for kalibrering etterpå. Nå bruker jeg ikke disse når jeg finjusterer p/u men den i aluminium virker klart mer solid enn de i plastik.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvordan det hele foreligger, får man veldig billig pickup-vekt på DX. :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    kabelsatan skrev:
    Vekta kom i postkassa i går, og jeg tok like godt og utførte noen testveiinger :)

    Med platematte: (For høyt, sammenlignet med avspilling av plate)


    Uten platematte: (5 mm lavere, og dermed horisontalt armrør) En forskjell på 4/100 gram. Jeg tviler på at det har noe å si for lyden.


    Så et bilde der cantileveren er plassert litt for langt ute på vekta. Som dere ser, så er det følsomme greier!
    Avviket p.g.a. litt feilplassering av nål på vekta er like stort som avviket p.g.a. forskjellig høyde.


    Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy :) :)
    Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong :eek:

    mvh
    kabelsatan
    Sånn for ordens skyld, herr Satan. ;)

    Dette vil selvsagt variere fra arm til arm. Som jeg nevnte lenger opp kan problemet være vesentlig større med unipivotarmer pga at massen på disse henger under lagerpunktet. På min VPI blir avvikene noe i størrelsesorden 0,2-0,3 gram. Det har noe å si...
     
    L

    larkus

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Sånn for ordens skyld, herr Satan. ;)

    Dette vil selvsagt variere fra arm til arm. Som jeg nevnte lenger opp kan problemet være vesentlig større med unipivotarmer pga at massen på disse henger under lagerpunktet. På min VPI blir avvikene noe i størrelsesorden 0,2-0,3 gram. Det har noe å si...
    Det kan umulig være bra når du spiller litt bulkete plater!

    mvh
    ks
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    kabelsatan skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Sånn for ordens skyld, herr Satan. ;)

    Dette vil selvsagt variere fra arm til arm. Som jeg nevnte lenger opp kan problemet være vesentlig større med unipivotarmer pga at massen på disse henger under lagerpunktet. På min VPI blir avvikene noe i størrelsesorden 0,2-0,3 gram. Det har noe å si...
    Det kan umulig være bra når du spiller litt bulkete plater!

    mvh
    ks
    Selvfølgelig ikke. Men på den annen side tror jeg dette fenomenet drukner fullstendig under en annen faktor ved avspilling av bulkete plater, nemlig akselerasjonen opp og ned og de kreftene som genereres av dette. Jeg tror ikke det er noe å bry seg om, med andre ord. Dessuten er VPI'en bedre enn de aller fleste andre på dette området, for de som har periferi-ringen.

    Friskmeldt, tross alt. ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Er vekta grei? Bedre enn å ikke ha?
    Koster jo så godt som ingenting fra Dealx
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Er vekta grei? Bedre enn å ikke ha?
    Koster jo så godt som ingenting fra Dealx
    Den er helt flott. Bare å kjøpe.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Fikk DealX vekte i dag og står bare på FULL hele tiden.
    Dum som jeg var glemte jeg å bestille med kalibrering-vekten, så mulig det er derfor?

    Finnes det noe enkelt 5gram lodd å få tak i enkelt?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Fikk DealX vekte i dag og står bare på FULL hele tiden.
    Dum som jeg var glemte jeg å bestille med kalibrering-vekten, så mulig det er derfor?

    Finnes det noe enkelt 5gram lodd å få tak i enkelt?
    Bruk et kronestykke, det er 4,35gram.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn