Diverse Hybel, HIFI på 2x3m?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når det kommer til lyd i blokk må du se på lyden som omnipotent. Det er ingen praktisk måte å hindre lyden fra å plage naboene uansett etasje.
Fordelen med å bo i toppetasje er at du ikke får lyder ovenfra selv, men ved høy musikk plager du naboer i alle retninger uansett. Bassen forplanter seg via betong og forsvinner i alle retninger. Lyden går også ut vinduer og plager naboene fra utsiden og inn, selv om du har lukket alt du kan lukke.

Dersom borettslaget har disse idiotiske radiator-løsningene med vannbåren varme som går gjennom etasjene får du ekstra dårlig lydisolering mellom etasjene. Lyden vil da følge disse kobberledningene til naboene.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Når det kommer til lyd i blokk må du se på lyden som omnipotent. Det er ingen praktisk måte å hindre lyden fra å plage naboene uansett etasje.
Fordelen med å bo i toppetasje er at du ikke får lyder ovenfra selv, men ved høy musikk plager du naboer i alle retninger uansett. Bassen forplanter seg via betong og forsvinner i alle retninger. Lyden går også ut vinduer og plager naboene fra utsiden og inn, selv om du har lukket alt du kan lukke.

Dersom borettslaget har disse idiotiske radiator-løsningene med vannbåren varme som går gjennom etasjene får du ekstra dårlig lydisolering mellom etasjene. Lyden vil da følge disse kobberledningene til naboene.
Beklageligvis så er det slik, og må nok også bli slik. Heldigvis er det ikke radiatorer. Derimot må vel kontaktflate med betong spille inn? jeg har som tråden tidligere nevner vienna acoustics hayden grand. Som ikke er verdens største høyttalere, og spiller også noe lavere enn mange andre. Jeg har et mål om å kunne sette på et album, høre på det på normal lytte høyde, Uten å irritere på meg naboer. Noe som ikke burde være umulig
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det sies ofte at dipol-bass lekker mindre til naboene enn andre bassløsninger. Hvis du får til et dipol bass-system som du kan krysse over til ved 100 hz feks, kan du komme unna med høyere volum uten å forstyrre naboene. Men det krever plass. Så det er ikke noe jeg ville gjort hvis du ikke vet hvor lenge du skal bo der. Alternativet er rett og slett å la være å spille den aller dypeste bassen, enten via eq/dsp eller ved å gå for høyttalere som ruller av naturlig et stykke oppe. Man kan få veldig stor glede av høyttalere som går flatt ned til 50 og 60 hz også, og det gjør at man kan spille høyere uten å forstyrre naboene.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bor selv i blokkleilighet og spiller musikk i timevis hver eneste dag. Akkurat nå spilles det musikk med snittnivå på 70 db, med peaker opp til ca 90 db. Dette har jeg aldri fått klager på, men jeg senker nivået med ca 10 db etter kl 22.
Men jeg vet at naboene hører meg, for jeg hører at de skrur opp tv'en når musikken spilles høyere. Når det er stille i musikken hos meg hører jeg både tv og at det prates, men selvsagt ikke hva som sies. Dette i en blokk fra 1980. Har ingen under meg.
 
M

MarkusH

Gjest
Har bodd på to hybler før jeg flytta inn i leilighet med dama (studerer også hjemmefra), men aldri på noe så lite som 2x3 meter. Anyways, har du lyst på gode høyttalere til musikk/film og eventuelt til en og annen fest anbefaler jeg Argon sine aktive fra Hifi-Klubben (bokhylle/stativ) som er aktive. Kjøpte et sett for 6 år siden, som har vært benyttet på alt fra tv, pc, garasje, ute, bad og nå på ei hytte. Trenger kun én høyttalerkabel, strømkontakt og aux-kabel. Bruker lite strøm og lyden er overraskende bra, får de vel til litt over 1000-lappen nå som da. :)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Mitt anlegg har stått i blokkleilighet, på et rom på 2.8x3.5 meter. Menuetene spiller ikke noe under 60 Hz, lite under 100 anyway. Bass må ofres i blokk, men ved riktig høyttalerplassering kan man få fin lyd. Viktig å jobbe med demping - tepper og planter og slikt - hvis det er steinvegger.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Har bodd på to hybler før jeg flytta inn i leilighet med dama (studerer også hjemmefra), men aldri på noe så lite som 2x3 meter. Anyways, har du lyst på gode høyttalere til musikk/film og eventuelt til en og annen fest anbefaler jeg Argon sine aktive fra Hifi-Klubben (bokhylle/stativ) som er aktive. Kjøpte et sett for 6 år siden, som har vært benyttet på alt fra tv, pc, garasje, ute, bad og nå på ei hytte. Trenger kun én høyttalerkabel, strømkontakt og aux-kabel. Bruker lite strøm og lyden er overraskende bra, får de vel til litt over 1000-lappen nå som da. :)
Det er heldigvis 2x3 meter jeg har hatt til disp. Det er kun stereoen som har fått den boltringsplassen. Jeg har en hybel på 14m^2 + kjøkken og bad som jeg deler med en annen. Dublett kalles det vel på godt Norsk. Det var den eneste praktiske, og gjennomførbare metoden jeg fant å møblere hybelen på som gav meg både arbeidsplass og plass til stereoen. Egt ganske ålreit innredningmåte. Derimot har jeg begynt å rette nesa mot noe større da boligprisene her jeg studerer er ekstremt gunstige. Spesielt når en begynner å sammenlikne med leie. Jeg skal innrømme at litt mer plass rundt hodet heller ikke ville gjort noen skade.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg har et par Genelec g-four til salgs. Pm meg om det frister.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Det sies ofte at dipol-bass lekker mindre til naboene enn andre bassløsninger. Hvis du får til et dipol bass-system som du kan krysse over til ved 100 hz feks, kan du komme unna med høyere volum uten å forstyrre naboene. Men det krever plass. Så det er ikke noe jeg ville gjort hvis du ikke vet hvor lenge du skal bo der. Alternativet er rett og slett å la være å spille den aller dypeste bassen, enten via eq/dsp eller ved å gå for høyttalere som ruller av naturlig et stykke oppe. Man kan få veldig stor glede av høyttalere som går flatt ned til 50 og 60 hz også, og det gjør at man kan spille høyere uten å forstyrre naboene.
Per nå har jeg løst problemet ved å gå for stativhøyttalere. De runder jo av mye tidligere enn en gulvstående. Noe som forsåvidt fungerer veldig bra på lite areal. Dipol bass-system har jeg ikke hørt om tidligere. Vil du gi meg en liten innføring?
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Bor selv i blokkleilighet og spiller musikk i timevis hver eneste dag. Akkurat nå spilles det musikk med snittnivå på 70 db, med peaker opp til ca 90 db. Dette har jeg aldri fått klager på, men jeg senker nivået med ca 10 db etter kl 22.
Men jeg vet at naboene hører meg, for jeg hører at de skrur opp tv'en når musikken spilles høyere. Når det er stille i musikken hos meg hører jeg både tv og at det prates, men selvsagt ikke hva som sies. Dette i en blokk fra 1980. Har ingen under meg.
70 db er et fint lyttenivå, og noe også jeg håper på evt naboer siden har forståelse for. Lastet ned en enkel db måler på telefonen nå nettopp og ser det jeg oppfatter som "tyst" ligger på 40 db, trolig pga av bakgrunnstøy en ikke legger merke til. Jeg håper virkelig aktsom musikkspilling, og en vennlig tone ovenfor naboer hjelper til slik at jeg får bedrevet min relativt enkle hobby.
 
Topp Bunn