Diverse Hybel, HIFI på 2x3m?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvis det er så godt isolert hos deg, kan du jo egentlig tenke tanken på å ha en liten subwoofer også? Så kan du komme unna med to mindre bokhylle-høyttalere.

Forstår ellers at du er skeptisk til idéen om "studiomonitorer", fordi det ikke er "hifi". Og det virker som du har en idé om at et "skikkelig hifi-anlegg" må ha separat forsterker som er koblet til passive/eksterne høyttalere. Du er ikke alene om å tenke det, da. Men aktive høyttalere som har forsterkere innebygd og aktivt delefilter har faktisk en god del fordeler sammenliknet med tradisjonelle passive høyttalere, og man får nesten alltid mye mer for pengene enn når man kjøper forsterker og passive høyttalere. Jeg skrev nettopp en liten rant om det her. Jeg tror altså at du frarøver deg muligheten til å få veldig god lyd for ikke så alt for mye penger, hvis du insisterer på at det bare er "hifi" som er aktuelt for deg. Men - det viktigste er jo uansett at du finner noe som gir deg masse musikkglede!
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
AVANTGARDE LØSNING. Lyd over nettverk

Får jeg komme med en frekk løsning:

8430A IP SAM™ Studio Monitor | Genelec.com

Det er en IP-basert løsning.

For dem som liker å være i forkant av utviklingen og erstatte bokser (hardware) med software.

Presise høyttalere. Spiller mer enn høyt nok. Mangler skikkelig bass, men det kan man jo alltids ordne med en sub senere.

Koster litt mer. Så du må utsette neste sydenferie...

;-)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Ligger en Nuforce DDA100 på torget nå.
2x50watt med klasse D virkningsgrad (tipper 85%), med dac, for under 3000.
Kjøp den, så har du mer til høyttalere. Da kan du bruke 8-9 der...
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Mine 2 cent for et rimelig soveromsoppsett med potensiale til å spille ringer rundt hypede hifivarer

- Byggesett SEAS LOKI. Billig, god kvalitet på komponentene, relativt fin kontroll på spredningen, ideelt til nærfeltslytting og grei kapasitet. Alternativt JBL som nevnt. Uansett bør du tenke spredningskontroll under de forholdene du nå skal flytte inn i. Det er heller ingen rasjonell grunn til å fraskrive studioutstyr.
- Forsterkeren som nevnt av OleLyttøye er helt super til dette bruket.
- Bruke PC-en som avspillingsmedium og investere i en Audiolense lisens. I tillegg til å rydde opp i en del romrelatert, så er det i tillegg svært lærerikt.
- Prøve deg frem med litt akustikktiltak. Starte med å henge opp et par pent danderte 10cm tykke akustikkplater på sideveggene, ved siden av høyttalerne. Det rydder også noe i lydbildet.
- Kabler er nevnt. Klotz og Bluejeans leverer super kvalitet til pengene. No BS.
Det er fortsatt en del studiepenger igjen på budsjettet som du kan bruke på kvinnfolk og fest.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Ser Jonas selger Vienna Acoustics Haydn Grand til 5.900,-......det er jo verdt å tenke på....
Hvis oppsettet passer sammen har du da amp, HT og DAC for skarve 2900+5900=8.800....og matcher det godt kan du ha et helsikes anlegg også....
For under 10 lapper...
 
Sist redigert:

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Ser Jonas selger Vienna Acoustics Haydn Grand til 5.900,-......det er jo verdt å tenke på....
Hvis oppsettet passer sammen har du da amp, HT og DAC for skarve 2900+5900=8.800....og matcher det godt kan du ha et helsikes anlegg også....
For under 10 lapper...
De ser "relativt" store ut på bildet. Bare jeg som har røyket noe? de er jo helt klart innenfor budget. Og også innafor med "hifi-brillene" på. Derimot er jeg usikker på hvordan de vil klare seg på den lille plassen det blir ifht bakvegg. Effekt og forforsterker burde ikke være umulig å klare å anskaffe til resterende sum. Dog ikke veldig pene høyttalere, men helt klart til vurdering
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.423
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bygde et par av Stig Erik Tangens Gnurk som hybelhøyttalere til junior: http://www.hifisentralen.no/forumet...orsterkere-etc/35844-gnurk-ma-ter-matrix.html
De, en Naim Uniti, fars gamle Dual CS505-2 og en Chromecast, så var det meste gjort.
Nå står høyttalerne på hver sin side av platespilleren og NAD'en oppå en kommode for kortenden av hybelsengen. Koaksialelementer har visse fordeler når lytteavstanden blir kort.
 
Sist redigert:

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke i tvil om at ett par Genelec G-three og en dugende dac er veien å gå. Så kan du plusse på en eller to suber når du får råd til det. Ellers er head-fi som jeg også ser er nevnt en god ide. Genelec G ville spilt fletta i det rommet og de er utrolig enkle å matche rommet. Vil også nevne Dynadio Excite 14A som ett veldig godt alternativ.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Men da kan du ikke oppgradere komponent for komponent. Jeg ville tenkt lenger fram, og kjøpt separate.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Men da kan du ikke oppgradere komponent for komponent. Jeg ville tenkt lenger fram, og kjøpt separate.
Tankegangen jeg liker. Og ikke minst halve moroa. Blir trolig å gå for noe på bruken i nærmeste fremtid. kan ihvertfall ikke gå mye lenger uten musikk. Blir jo gal stakkars
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hehe. Kjenner igjen den :)
Dette går fint ser du, fint mulig å få til lyd som beveger deg på få kvadrat, men litt forarbeid blir det jo. Hadde vært spennende å høre hvordan det gikk...du får rapportere seinere, sikkert mange som lurer på tilsvarende saker.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Elak Debut B5. Denne trenger krefter før den våkner.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Ser Jonas selger Vienna Acoustics Haydn Grand til 5.900,-......det er jo verdt å tenke på....
Hvis oppsettet passer sammen har du da amp, HT og DAC for skarve 2900+5900=8.800....og matcher det godt kan du ha et helsikes anlegg også....
For under 10 lapper...
Der står de klare til oppkobling hos meg. Tror det blir vanskelig å få noe søvn inntil jeg hører det spille her nå. Kjøpte også med meg en ellers enkel forsterker-combo fra abrahamsen(litt overpriset vel og merke). Derimot koster tid også penger, og jeg er avhengig av å ha lyd her umiddelbart.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
JBL LSR308 eller LSR305. Kjempemessig lyd til nillepris og passer godt for romdimensjonene dine.
 
U

Utgatt11378

Gjest
KRK Rokit 6 g3 og en DAC med XLR og et par Klotz kabler, merkelig nok spillte disse 6erne med mye større autoritet over hele lydbildet enn 8erne :cool:
Vh
S
 
Sist redigert av en moderator:

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Ser Jonas selger Vienna Acoustics Haydn Grand til 5.900,-......det er jo verdt å tenke på....
Hvis oppsettet passer sammen har du da amp, HT og DAC for skarve 2900+5900=8.800....og matcher det godt kan du ha et helsikes anlegg også....
For under 10 lapper...
Der står de klare til oppkobling hos meg. Tror det blir vanskelig å få noe søvn inntil jeg hører det spille her nå. Kjøpte også med meg en ellers enkel forsterker-combo fra abrahamsen(litt overpriset vel og merke). Derimot koster tid også penger, og jeg er avhengig av å ha lyd her umiddelbart.

Liten update, jeg kjøpte igår fullt oppsett. Endte med følgende; Abrahamsen v4.0 up, Abrahamsen v3.0, Abrahamsen v6.0 Dac, og Vienna acoustics Haydn Grand. kjørte Porsgrunn(studerer her)-Oslo for å handle. Ble stoppet av UP på veien hjem og fikk krydret prisen litt ekstra. Sitter nå og nyter oppsettet. Må si det spiller imponerende for så liten plass å være. Alt av elektronikk kommer jeg til å bytte til jeg er fornøyd(som trolig aldri vil skje). Høyttalerne er jeg kraftig imponert over. Var nettopp på demo på epicon 2. Og kan ikke helt se at prisforskjellen er i nærheten av forsvarlig.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Ser Jonas selger Vienna Acoustics Haydn Grand til 5.900,-......det er jo verdt å tenke på....
Hvis oppsettet passer sammen har du da amp, HT og DAC for skarve 2900+5900=8.800....og matcher det godt kan du ha et helsikes anlegg også....
For under 10 lapper...
Der står de klare til oppkobling hos meg. Tror det blir vanskelig å få noe søvn inntil jeg hører det spille her nå. Kjøpte også med meg en ellers enkel forsterker-combo fra abrahamsen(litt overpriset vel og merke). Derimot koster tid også penger, og jeg er avhengig av å ha lyd her umiddelbart.

Liten update, jeg kjøpte igår fullt oppsett. Endte med følgende; Abrahamsen v4.0 up, Abrahamsen v3.0, Abrahamsen v6.0 Dac, og Vienna acoustics Haydn Grand. kjørte Porsgrunn(studerer her)-Oslo for å handle. Ble stoppet av UP på veien hjem og fikk krydret prisen litt ekstra. Sitter nå og nyter oppsettet. Må si det spiller imponerende for så liten plass å være. Alt av elektronikk kommer jeg til å bytte til jeg er fornøyd(som trolig aldri vil skje). Høyttalerne er jeg kraftig imponert over. Var nettopp på demo på epicon 2. Og kan ikke helt se at prisforskjellen er i nærheten av forsvarlig.
Så herlig at du fikk det til, gratulerer!
Håper du trives med det, det er faktisk imponerende hvor bra et anlegg kan bli på liten plass om man treffer med oppsett og matching...
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Ser Jonas selger Vienna Acoustics Haydn Grand til 5.900,-......det er jo verdt å tenke på....
Hvis oppsettet passer sammen har du da amp, HT og DAC for skarve 2900+5900=8.800....og matcher det godt kan du ha et helsikes anlegg også....
For under 10 lapper...
Der står de klare til oppkobling hos meg. Tror det blir vanskelig å få noe søvn inntil jeg hører det spille her nå. Kjøpte også med meg en ellers enkel forsterker-combo fra abrahamsen(litt overpriset vel og merke). Derimot koster tid også penger, og jeg er avhengig av å ha lyd her umiddelbart.

Liten update, jeg kjøpte igår fullt oppsett. Endte med følgende; Abrahamsen v4.0 up, Abrahamsen v3.0, Abrahamsen v6.0 Dac, og Vienna acoustics Haydn Grand. kjørte Porsgrunn(studerer her)-Oslo for å handle. Ble stoppet av UP på veien hjem og fikk krydret prisen litt ekstra. Sitter nå og nyter oppsettet. Må si det spiller imponerende for så liten plass å være. Alt av elektronikk kommer jeg til å bytte til jeg er fornøyd(som trolig aldri vil skje). Høyttalerne er jeg kraftig imponert over. Var nettopp på demo på epicon 2. Og kan ikke helt se at prisforskjellen er i nærheten av forsvarlig.
Så herlig at du fikk det til, gratulerer!
Håper du trives med det, det er faktisk imponerende hvor bra et anlegg kan bli på liten plass om man treffer med oppsett og matching...
Låter overaskene bra, men litt tilbakelent i toppene. Blir muligens å teste litt diverse elektronikk for å styre den i en litt mer påtrengende retning. Hørte det spesielt på speed demon av MJ. Var noen topper som helt klart manglet. Men nå er det i det minste oppe og kjøre. Overraskende hvor dypt de går ifht at det er en stativhøyttaler. Mye dynamikk og kropp i de også. Etter å ha hatt explorer master i 2.5 år må jeg si det var den største frykten å miste dynamikken. Noe jeg tvert imot kan si jeg gjorde.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Alt går, bare man vet hvordan...

Vis vedlegget 399889
Får jeg spørre hvordan det låt i sin tid? kan umulig å vært godlyd. Bok under center, liten plass bak og til siden for høyttalere. Skal dog ha for kreativitet og innsats.
Magnus, helt ærlig: Det virker som du har en del relativt fastlåste oppfatninger innenfor hifi, ut fra hvordan du tror det bør være. Min erfaring er at det ikke alltid låter slik man tror det skal låte, når man hører på et oppsett. Et av de mest engasjerende surroundoppsettene jeg har hørt hadde for eksempel bøker under alle høyttalerne. Min anbefaling for din videre hifi-vei er å prøve å lytte med et mer åpent sinn. Jeg tror du da vil oppdage at godlyden kan oppstå på måter, på steder og med komponenter der du ikke hadde ventet det.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Alt går, bare man vet hvordan...

Vis vedlegget 399889
Får jeg spørre hvordan det låt i sin tid? kan umulig å vært godlyd. Bok under center, liten plass bak og til siden for høyttalere. Skal dog ha for kreativitet og innsats.
Ikke vær så skeptisk, a'.

Nei, det låt faktisk fortreffelig, særlig fordi jeg maktet å dempe resten av rommet utrolig godt med et solid utvalg av litteratur av alle mulige slag, hyller og alt mulig. Dette ble litt mer i retning av monitor-lytting, og med litt innsats så fungerte det godt slik det stod på bildet. Mange var skeptiske, men de fleste fikk en opplevelse de sjelden hadde hørt.

At bassportene var foran på Focal/JM-Lab Electra 936 hjalp på plasseringen. Bildet lyver litt ettersom jeg mener de hadde rundt 20-25 cm klaring til bakvegg. Nøytrale forsterkere som ikke overdrev i bassen var også en fordel. Ganske herlig å sitte å lytte i de sene kveldstimer på 936'ene. Subwooferen tok det litt tid å finne rett fase på i forhold til resten av oppsettet, men jeg traff etter hvert veldig godt på tuningen der.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Alt går, bare man vet hvordan...

Vis vedlegget 399889
Får jeg spørre hvordan det låt i sin tid? kan umulig å vært godlyd. Bok under center, liten plass bak og til siden for høyttalere. Skal dog ha for kreativitet og innsats.
Ikke vær så skeptisk, a'.

Nei, det låt faktisk fortreffelig, særlig fordi jeg maktet å dempe resten av rommet utrolig godt med et solid utvalg av litteratur av alle mulige slag, hyller og alt mulig. Dette ble litt mer i retning av monitor-lytting, og med litt innsats så fungerte det godt slik det stod på bildet. Mange var skeptiske, men de fleste fikk en opplevelse de sjelden hadde hørt.

At bassportene var foran på Focal/JM-Lab Electra 936 hjalp på plasseringen. Bildet lyver litt ettersom jeg mener de hadde rundt 20-25 cm klaring til bakvegg. Nøytrale forsterkere som ikke overdrev i bassen var også en fordel. Ganske herlig å sitte å lytte i de sene kveldstimer på 936'ene. Subwooferen tok det litt tid å finne rett fase på i forhold til resten av oppsettet, men jeg traff etter hvert veldig godt på tuningen der.
Er forresten herlig å se at "Sociology" av Giddens kan gjøre nytte i et hifi-oppsett også!
(selv brukte jeg mest Giddens som namedropping for å prøve å dra sosiologi-damer under studietiden... funka stort sett dårlig)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Hehe, det er ikke mange som har teken på hva teorien til Anthony Giddens går ut på. Den er såpass kompleks at det tar litt tid å forklare den. Husker at jeg trengte ei bok for å unngå at senteren ikke skulle forstyrre TV'n og forvrenge bildet. Da tok man det som var nærmest for hånden..!

Var et artig oppsett, som lever i beste velgående litt lenger unna på øya her. Electra 936 var en slags "økonomi-utgave" av Utopia, selv om den ikke nådde helt opp. Mezzo ble for dyrt, selv om det sikkert hadde blitt en løsning på det også. Hadde blitt litt mye havregrøt...
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ja, jeg ga opp å skjønne så mye av ham. Så han ble redusert til en sjekke-gag: "Jeg tror du og jeg vil kunne utvikle et spennende og gjensidig givende struktur/agent-forhold". (og så lurer noen på hvorfor jeg ofte var singel under studietida)

Forøvrig morsomt å vite hvor ting man har hatt før har havnet... Når/hvis jeg selger ting, selger jeg egentlig gjerne heller litt billigere, hvis det er ting jeg er glad i, til folk som jeg vet vil kunne sette pris på det.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Fortsatt har jeg "plasspoblemer", men jeg har av praktiske grunner funnet en slags sweetspot i forhold til fornuft og følelser i forhold til dimensjoneringen av anlegg.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Alt går, bare man vet hvordan...

Vis vedlegget 399889
Får jeg spørre hvordan det låt i sin tid? kan umulig å vært godlyd. Bok under center, liten plass bak og til siden for høyttalere. Skal dog ha for kreativitet og innsats.
Alt går, bare man vet hvordan...

Vis vedlegget 399889
Får jeg spørre hvordan det låt i sin tid? kan umulig å vært godlyd. Bok under center, liten plass bak og til siden for høyttalere. Skal dog ha for kreativitet og innsats.
Magnus, helt ærlig: Det virker som du har en del relativt fastlåste oppfatninger innenfor hifi, ut fra hvordan du tror det bør være. Min erfaring er at det ikke alltid låter slik man tror det skal låte, når man hører på et oppsett. Et av de mest engasjerende surroundoppsettene jeg har hørt hadde for eksempel bøker under alle høyttalerne. Min anbefaling for din videre hifi-vei er å prøve å lytte med et mer åpent sinn. Jeg tror du da vil oppdage at godlyden kan oppstå på måter, på steder og med komponenter der du ikke hadde ventet det.
Alt går, bare man vet hvordan...

Vis vedlegget 399889
Får jeg spørre hvordan det låt i sin tid? kan umulig å vært godlyd. Bok under center, liten plass bak og til siden for høyttalere. Skal dog ha for kreativitet og innsats.
Ikke vær så skeptisk, a'.

Nei, det låt faktisk fortreffelig, særlig fordi jeg maktet å dempe resten av rommet utrolig godt med et solid utvalg av litteratur av alle mulige slag, hyller og alt mulig. Dette ble litt mer i retning av monitor-lytting, og med litt innsats så fungerte det godt slik det stod på bildet. Mange var skeptiske, men de fleste fikk en opplevelse de sjelden hadde hørt.

At bassportene var foran på Focal/JM-Lab Electra 936 hjalp på plasseringen. Bildet lyver litt ettersom jeg mener de hadde rundt 20-25 cm klaring til bakvegg. Nøytrale forsterkere som ikke overdrev i bassen var også en fordel. Ganske herlig å sitte å lytte i de sene kveldstimer på 936'ene. Subwooferen tok det litt tid å finne rett fase på i forhold til resten av oppsettet, men jeg traff etter hvert veldig godt på tuningen der.
Fortsatt har jeg "plasspoblemer", men jeg har av praktiske grunner funnet en slags sweetspot i forhold til fornuft og følelser i forhold til dimensjoneringen av anlegg.
Får sitere "litt". Skal forsøke å omformulere meg litt, da jeg føler jeg formulerte meg feil. Ja jeg er svært skeptisk av meg, dog er jeg imponert over innsatsen som er lagt i oppsettet. Det jeg i all hovedsak var skeptisk til, var avstanden til bakvegg. Noe jeg også ser er påpekt av bjornh ifht at bildet lyver litt. Har jo nettopp satt opp stereo på særdeles liten plass, så SÅ skeptisk syntes jeg ikke at jeg er. Skal sies jeg foretrekker "renspikkede" komponenter, med minst mulig stasj, uansett om det gjelder alpinski, eller hifi-anlegg. Derav skepsisen på mange av komponentene som er delt her. Men vi alle er vel forskjellige på den fronten.

Jeg mener og syntes uansett størrelse/utforming på lytte-rom om interessen er der, er det verdt et forsøk. Noe jeg ser bjornh har forsøkt, og utifra det jeg leser, lykkes det visst også?
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Forresten, hybel-hifien har også medført at jeg har blitt fysen på en tv i oppsettet. Kjipt å ikke ha tv/en ålreit skjerm å se på tilgjengelig. Ettersom jeg har så "liten" plass disponibel har jeg sett på de rimeligste samsung tvene til hifiklubben. Enkelt og greit fordi samsung har et veggfeste som er megaenkelt, og ikke krever mer enn 2 skruer i veggen. Tror det hadde blitt en 40" pga plass og vekt. Noen her som også har peiling på tv fronten? Vil ha ok bilde, men er ikke avhengig av kino-følelse.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Alt går, bare man vet hvordan...
Pøh. Jeg hadde IMF reference Standard Professional Monitor MK. IV Improved på en 12 kvadratmeter hybel. De var på størrelse med en telefonkiosk.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
RSPM kan karakteriseres som en hybel i seg selv. De låter bra, dog ☺

Johan-Kr
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Får komme med et oppfølgingsspørsmål. Etter å ha gått fra et relativt stort lytte-rom, til en hybel er det noen elementer jeg merker mangler. Spesielt retningsbestemmelsen på lyden. Vil akustikk utbedringer ha noen innvirkning? evt vinkel på høyttaler plassering etc?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hadde haydn grand se her en stund.. en virkelig god høytaler som jeg likte lyden av veldi godt. så at den imponerer deg også kan jeg skjønne.

nå vet jeg ikke om du har de på stativ eller på hylle eller, eller, eller... her hadde jeg dem på noen gode stativ.. ca 40cm fra bakvegg og vinklet inn noe slik at lyden krysset rett bak hodet mitt.. da var det en flott dybde og bredde i lydbildet og de bare brettet ut et flott lydbilde.

Til prisen er haydn grand SE i dag en av mine absolutt favoritter.. gruser pandion 2, focus 160, b&w pm1 i mine ører..
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Jeg har nå testet haydn grand i et større lytte-rom og kan konkludere med en ting: Uten sub egner de seg ikke i et større lytte-rom, da det som er av bass slukes i rommet. Jeg kan derimot også si de egner seg utmerket godt på rom i moderat størrelse. Høyttalerne imponerer ofte, med en god punch i bassen og crispy og god diskant. Jeg merker de gjerne skulle hatt litt grommere elektronikk. Og at de naturligvis også mangler noe kropp i musikken sammenliknet med en dyrere gulvstående høyttaler.

Magnus
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg ville i dag holdt en knapp på KEF LS50 Wireless, siden man slipper unna både forsterkerstyret og en del annet tjas: KEF LS50 Wireless - Lyd & Bilde

På 6 m² tror jeg de er et smart valg, spesielt hvis man bor på hybel og forflytter seg til nye bopel relativt ofte. Trenger man litt mer bass kan man alltids koble på en subwoofer.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Da kan det se ut som om arenaen er på veg til å endre seg. Jeg titter på leilighet, da av eldre dato-Mye eldre dato enn dagens bosted. Og er noe nervøs for naboklager, selvom jeg normalt spiller relativt rolig. Jeg ser på leilighet i lavtblokk på 3 etasjer fra 1960 tallet. Det er en kontinuerlig salgs-flyt i borettslaget, så etasje etc kan jeg nesten velge helt fritt.

Jeg har sett på leilighet i både 2. og 3. etasje, og har følgende teori for støy etc til naboer- I 3. etasje er det mindre kontaktflate med naboer, mens i 2. etasje får jeg en nabo til i overkant. For naboer nedover kan støy reduseres ved god trinnlydsdemping, noe jeg ikke kan påvirke oppover. Derfor anses 3. etasje som mer attraktiv enn 2. etasje, ettersom jeg tror lyden vil spres mindre i bygget i 3. etasje.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da kan det se ut som om arenaen er på veg til å endre seg. Jeg titter på leilighet, da av eldre dato-Mye eldre dato enn dagens bosted. Og er noe nervøs for naboklager, selvom jeg normalt spiller relativt rolig. Jeg ser på leilighet i lavtblokk på 3 etasjer fra 1960 tallet. Det er en kontinuerlig salgs-flyt i borettslaget, så etasje etc kan jeg nesten velge helt fritt.

Jeg har sett på leilighet i både 2. og 3. etasje, og har følgende teori for støy etc til naboer- I 3. etasje er det mindre kontaktflate med naboer, mens i 2. etasje får jeg en nabo til i overkant. For naboer nedover kan støy reduseres ved god trinnlydsdemping, noe jeg ikke kan påvirke oppover. Derfor anses 3. etasje som mer attraktiv enn 2. etasje, ettersom jeg tror lyden vil spres mindre i bygget i 3. etasje.
Og ende leilighet, men du har vel ikke så flaks?
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Da kan det se ut som om arenaen er på veg til å endre seg. Jeg titter på leilighet, da av eldre dato-Mye eldre dato enn dagens bosted. Og er noe nervøs for naboklager, selvom jeg normalt spiller relativt rolig. Jeg ser på leilighet i lavtblokk på 3 etasjer fra 1960 tallet. Det er en kontinuerlig salgs-flyt i borettslaget, så etasje etc kan jeg nesten velge helt fritt.

Jeg har sett på leilighet i både 2. og 3. etasje, og har følgende teori for støy etc til naboer- I 3. etasje er det mindre kontaktflate med naboer, mens i 2. etasje får jeg en nabo til i overkant. For naboer nedover kan støy reduseres ved god trinnlydsdemping, noe jeg ikke kan påvirke oppover. Derfor anses 3. etasje som mer attraktiv enn 2. etasje, ettersom jeg tror lyden vil spres mindre i bygget i 3. etasje.
Og ende leilighet, men du har vel ikke så flaks?
Jo ligger faktisk en ende-leilighet topp ute nå. Men Dessverre så vil ikke planløsningen fungere. så har konstatert med at top-etasje er beste scenario.
 
Topp Bunn