Hjelp til valg av hodetelefoner

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Creative E5 kan vel i beste fall regnes som en sidegrade til Creative SB ZxR. Hva er vitsen?
Temmelig idiotisk sammenligning..

Creative CXR er et rent PC kort. E5 er en dedikert portabel headamp med alle mulige tilkoblinger inn/ut, det samt integrert bt mottaker.

Så ut i fra din beskrivelse av E5, hva skal jeg med den til mitt bruk?
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Det må jo bli din vurdering ut fra ditt behov. Det kan ikke jeg sette meg inn i uansett..!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Prøvd DT 990 noen dager nå. Mixed feelings. Det positive er at bassen slår enda hardere enn hos X2, men den er også enda mer med. Med mer med, så sikter jeg til en del låter hvor X2 hørtes ut som et Logitech Z-5500 med sub helt av, men med DT 990 er bassen tilbake. Mids er også vesentlig bedre. Highs derimot er veldig skarpe, litt for skarpe.

Forøvrig har jeg lest i det vide og det breie om hvor mye mer åpen og vid lyden skulle være med disse, siden de er åpne. Vel, det eneste som er åpent med disse er at jeg kan høre om jeg slipper en knappenål på gulvet selv med ganske greit volum på.

Kanskje DT 990 rett og slett ikke er for meg?
Gitt at du kjøpte disse nye, vil jeg anbefale deg å bare ta det med ro, og la hodetelefonene ligge og spille på relativt høyt volum, mens du er på jobb f.eks. NRK P3 er en fin måte å la dem spille seg inn på.
Jeg kjøpte nye T1 for en tid tilbake, og ble ganske satt ut av deres ubalanserte og til dels slitsomme lyd. Det er fullstendig borte nå. Så mitt råd der kort: Gi dem juling!! :)

Mhv
Håkon Rognlien
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Prøvd DT 990 noen dager nå. Mixed feelings. Det positive er at bassen slår enda hardere enn hos X2, men den er også enda mer med. Med mer med, så sikter jeg til en del låter hvor X2 hørtes ut som et Logitech Z-5500 med sub helt av, men med DT 990 er bassen tilbake. Mids er også vesentlig bedre. Highs derimot er veldig skarpe, litt for skarpe.

Forøvrig har jeg lest i det vide og det breie om hvor mye mer åpen og vid lyden skulle være med disse, siden de er åpne. Vel, det eneste som er åpent med disse er at jeg kan høre om jeg slipper en knappenål på gulvet selv med ganske greit volum på.

Kanskje DT 990 rett og slett ikke er for meg?
Gitt at du kjøpte disse nye, vil jeg anbefale deg å bare ta det med ro, og la hodetelefonene ligge og spille på relativt høyt volum, mens du er på jobb f.eks. NRK P3 er en fin måte å la dem spille seg inn på.
Jeg kjøpte nye T1 for en tid tilbake, og ble ganske satt ut av deres ubalanserte og til dels slitsomme lyd. Det er fullstendig borte nå. Så mitt råd der kort: Gi dem juling!! :)

Mhv
Håkon Rognlien
Prøv noe annet. Prøv T1.
Men gi deg tid til å bli kjent med hodetelefonen. Såkalt innspilling er 99,9% bullshit (tull). Det som endres er din oppfatning i ditt hode, hodetelefonen endrer seg ikke reelt/hørbart
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Prøvd DT 990 noen dager nå. Mixed feelings. Det positive er at bassen slår enda hardere enn hos X2, men den er også enda mer med. Med mer med, så sikter jeg til en del låter hvor X2 hørtes ut som et Logitech Z-5500 med sub helt av, men med DT 990 er bassen tilbake. Mids er også vesentlig bedre. Highs derimot er veldig skarpe, litt for skarpe.

Forøvrig har jeg lest i det vide og det breie om hvor mye mer åpen og vid lyden skulle være med disse, siden de er åpne. Vel, det eneste som er åpent med disse er at jeg kan høre om jeg slipper en knappenål på gulvet selv med ganske greit volum på.

Kanskje DT 990 rett og slett ikke er for meg?
Gitt at du kjøpte disse nye, vil jeg anbefale deg å bare ta det med ro, og la hodetelefonene ligge og spille på relativt høyt volum, mens du er på jobb f.eks. NRK P3 er en fin måte å la dem spille seg inn på.
Jeg kjøpte nye T1 for en tid tilbake, og ble ganske satt ut av deres ubalanserte og til dels slitsomme lyd. Det er fullstendig borte nå. Så mitt råd der kort: Gi dem juling!! :)

Mhv
Håkon Rognlien
Prøv noe annet. Prøv T1.
Men gi deg tid til å bli kjent med hodetelefonen. Såkalt innspilling er 99,9% bullshit (tull). Det som endres er din oppfatning i ditt hode, hodetelefonen endrer seg ikke reelt/hørbart
Ettersom jeg har så lite erfaring på feltet, er det godt å få fasit. Mange takk! :)
(Og jeg eier altså fortsatt T1)

Mvh
Håkon Rognlien
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
"Prøv T1"

De koster bare hva? 6-6500kr over budsjett?

Finner det interessant hvor lett det er for mange å anbefale ting som koster både 4, 5, 6 og 10 ganger budsjettet :rolleyes:

Uansett har jeg bestemt meg for å gi DT990 litt tid, men i mellomtiden er jeg på jakt etter noe bedre å drive hodetelefonene med. Med mindre integrert lydkort på hovedkort plutselig har blitt akseptert?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
"Prøv T1"

De koster bare hva? 6-6500kr over budsjett?

Finner det interessant hvor lett det er for mange å anbefale ting som koster både 4, 5, 6 og 10 ganger budsjettet :rolleyes:

Uansett har jeg bestemt meg for å gi DT990 litt tid, men i mellomtiden er jeg på jakt etter noe bedre å drive hodetelefonene med. Med mindre integrert lydkort på hovedkort plutselig har blitt akseptert?
Min anbefaling for å unngå "fellen" med å venne seg til lyden er ganske enkelt å gjøre som jeg sa (og som jeg gjorde med mine T1); la dem spille høyt når du ikke er hjemme.
Sjekk med egne ører om de har endret seg etter at du har gitt dem omlag 100 - 200 timer med "juling". Om du ikke liker dem etter det, så finnes to muligheter:
1. Se om du finner en kilde og en forsterker som får dem til å låte snillere
2. Selg dem

Mvh
Håkon Rognlien
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Med et budsjett på 2000 og behov for både dac og amp ville jeg se på..
- Aune X7S/X1S (hhv amp og dac/amp, malaaudio.no)
- eller iFi iCAN/iDAC (hhv amp og dac/amp, utgåtte modeller, sommersalg hos norskhificenter.no)
- eller Atrox V2 (amp, hifisentralen og finn.no)

Til X7S, iCAN og V2 ville jeg så finne billig dac i første omgang, og oppgradere når budsjettet tillater det
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Kunne en Micro iDAC vært grei nok på egenhånd?

Kikka også litt på Schiit Fulla 2. Er den noe å tenke på?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Det er mulig TC Electronic fortsatt bygger kombinasjonsboksene sine, G..Dansk studiomerke, kjent for smarte løsninger og knallbra lyd til overkommelige priser. Jeg kan sjekke med dem.
iMystic: Her må man altså tenke studio hele veien. Det fordres av headsettet.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audient er ukjent for meg, men TC har vært et proffmerke innen musikkbransjen i mange år. Jeg har spesielt brukt DI-boksene deres, både på scene og i studio.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Det er ytterst få hodetelefoner som har noen som helst nytte av "juling" i mange timer. Jeg har prøvd omtrent det som kan krype og gå av high end hodetelefoner og har nesten ikke funnet en som har nytte av innspilling. Praksisen med hundrevis av timer innspilling er totalt verdiløst.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Hvis problemet med DT990 er for skarp diskant, har jeg svært ved at tro, at studio/pro-utstyr som TC Electronic BMC-2 og Audient iD4 vil få DT990 til å låte snillere. Utifra det jeg har lest om BMC-2, så er den ok som dac, men ikke noe særlig som hodetlf.forsterker. Den har dessuten bare Coax og Optisk digitale innganger, ikke USB. iD14 er ukjent for meg, men alt produseres jo til et bestemt prispunkt, og når utstyret skal fylles med pro-funksjonalitet, må det nødvendigvis skje på bekostning av noe annet (f.eks. DAC- eller forsterkerdelen). Jeg har hverken eid eller hørt DT990, men kjenner dog Beyer-lyden ganske godt. Som Rognlien ville jeg forsøke å finne en forsterker som gir litt varme til hodetelefonen, og det har jeg som sagt svært ved at tro, at pro-utstyr gjør.
 
S

svk

Gjest
Fordi at mine 770 låter veldig bra med E5. Antar at 770/990 har samme elementer
 
S

svk

Gjest
At 770 ikke er lyse i klangen med e5. Så enten er 770 og 990 forskjellige eller lydkortet ditt og e5.
Evt min og din hørsel
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
DT770 er lukket, DT990 er åpen. Det alene gjør at det blir en vesentlig forskjell på dem.

DT770 er rundere og mykere enn DT990.

Ellers er vel egentlig både DT770, DT880 og DT990 lyse hodetelefoner.
 
S

svk

Gjest
770 er Ikke så lyse at de ikke fungerer med E5 som er nokså nøytral
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Jo, jeg har det. Tidligere fikk jeg beskjed om å gi dem tid, og det har jeg tenkt til å gjøre. Har åpent kjøpt fram til 22. august.

I mellomtiden bør jeg vel uansett oppgradere kilde/driver. Integrert lydkort på hovedkort er vel fortsatt ikke godkjent?
 
S

svk

Gjest
Integrert lydkort har vel kanskje ikke nok krefter til og drive klokker på 250ohm.
Kjøp en brukt rega ear og sett mellom
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Nåja, det kan diskuteres. Det integrerte lydkortet jeg bruker nå skal faktisk takle opp til 600 ohm. Hvor godt den klarer å drive er opp til hodetelefonene.

Er vel ikke så enkelt å finne Rega Ear brukt. Kanskje første gen, men den har jeg lest mange tilbakemeldinger på bakgrunnsstøy. Det er jeg ikke interessert i.

Er mest interessert i DAC/amp kombinasjon, men kan kjøre separat dersom det er mulig til en fornuftig pris.

Vil over på en ekstern DAC for å slippe unna alle problemene som internt fort fører med seg.

Mye må man ut med for en Schiit stack? Er det kanskje noe å vurdere, selv om jeg antageligvis må belage meg på å øke budsjettet?
 
S

svk

Gjest
Har jo også ifi sine produkter som er greit priset.om du ikke har troa på E5,så må du nok litt opp i pris for å finne noe som driver 250ohm
 
S

svk

Gjest
Dac er jo noe som går ut på dato. Er dac’n i lydkortet bra så vil jo en ican leve lengst
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Å bytte et ZXR lydkort med et som er innebygd på hovedkortet er å gå tilbake på kvalitet. Jeg eier et ZXR hovedkort, som jeg vel har hatt i snart 4 år. Det er audiophile grade med mulighet for å bytte ut OP-amp'ene i hodetelefonforsterkeren. Har vært veldig fornøyd med den. Den vil kanskje bli byttet ut med en high end ekstern DAC/AMP i fremtiden, men før det skjer vil jeg kanskje oppgradere hodetelefonforsterkeren med OP-amp'ene Muses01, Muses02 eller en diskret laget OP-amp.

Kortet bruker TI Burr-Brown PCM1794 til RCA og hodetelefon.
 
Sist redigert:

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Å bytte et ZXR lydkort med et som er innebygd på hovedkortet er å gå tilbake på kvalitet. Jeg eier et ZXR hovedkort, som jeg vel har hatt i snart 4 år. Det er audiophile grade med mulighet for å bytte ut OP-amp'ene i hodetelefonforsterkeren. Har vært veldig fornøyd med den. Den vil kanskje bli byttet ut med en high end ekstern DAC/AMP i fremtiden, men før det skjer vil jeg kanskje oppgradere hodetelefonforsterkeren med OP-amp'ene Muses01, Muses02 eller en diskret laget OP-amp.

Kortet bruker TI Burr-Brown PCM1794 til RCA og hodetelefon.
Fullstendig klar over det. Har hatt ZxR siden 2014. Anbefaler ikke å gjøre noen stor investering i op-amps. Bedre tjent med å gå for en ekstern DAC da.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Nåja, det kan diskuteres. Det integrerte lydkortet jeg bruker nå skal faktisk takle opp til 600 ohm. Hvor godt den klarer å drive er opp til hodetelefonene.

Er vel ikke så enkelt å finne Rega Ear brukt. Kanskje første gen, men den har jeg lest mange tilbakemeldinger på bakgrunnsstøy. Det er jeg ikke interessert i.

Er mest interessert i DAC/amp kombinasjon, men kan kjøre separat dersom det er mulig til en fornuftig pris.

Vil over på en ekstern DAC for å slippe unna alle problemene som internt fort fører med seg.

Mye må man ut med for en Schiit stack? Er det kanskje noe å vurdere, selv om jeg antageligvis må belage meg på å øke budsjettet?
Bakgrunnsstøyen på Rega Ear er mest knyttet til lavimpedante hodetelefoner. Så langt jeg har testet den, var den rimelig stille på 250-Ohms last. Men den har ingen innebygget DAC, da.

Mvh
Håkon Rognlien
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Nåja, det kan diskuteres. Det integrerte lydkortet jeg bruker nå skal faktisk takle opp til 600 ohm. Hvor godt den klarer å drive er opp til hodetelefonene.

Er vel ikke så enkelt å finne Rega Ear brukt. Kanskje første gen, men den har jeg lest mange tilbakemeldinger på bakgrunnsstøy. Det er jeg ikke interessert i.

Er mest interessert i DAC/amp kombinasjon, men kan kjøre separat dersom det er mulig til en fornuftig pris.

Vil over på en ekstern DAC for å slippe unna alle problemene som internt fort fører med seg.

Mye må man ut med for en Schiit stack? Er det kanskje noe å vurdere, selv om jeg antageligvis må belage meg på å øke budsjettet?
Bakgrunnsstøyen på Rega Ear er mest knyttet til lavimpedante hodetelefoner. Så langt jeg har testet den, var den rimelig stille på 250-Ohms last. Men den har ingen innebygget DAC, da.

Mvh
Håkon Rognlien

Okey. Høres jo bra ut det i alle fall, men kjedelig om jeg skulle bytte og ende opp med 30 ohm hodetelefoner. Eller om jeg skulle finne på å bruke den med øreproppene jeg har.

En ekstern løsning er nok uansett veien jeg går. Har ikke mulighet til å koble meg på frontpanelet til kabinettet (ikke at jeg ville ha gjort det uansett), så må enten ordne en jalla-løsning eller bytte mellom hodetelefonene og forsterkeren til stereoanlegget hele tiden. Det er ikke noe jeg gidder i lang tid fremover og er ikke fan av jalla-løsninger.

DAC/AMP kombo er kjekt pga plass, kanskje pris også? Men er ikke noe problem å kjøre separat.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Da begynner du med en Rega Ear...
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Får se hva jeg eventuelt kommer over på bruktmarkedet da. Ny Regar Ear ligger på 2500kr, så da frister det mer med Schiit Magni 2 og Modi 2 til ~2800kr.
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Får se hva jeg eventuelt kommer over på bruktmarkedet da. Ny Regar Ear ligger på 2500kr, så da frister det mer med Schiit Magni 2 og Modi 2 til ~2800kr.

Hei

Du bor jo i Horten - der bor skaperen av Atrox V2, en svært kraftig transistorforsterker som jeg personlig eier og har svært god erfaring med. Jeg anbefaler den over magni 2.

Atrox v2 har 4punkts gain switch, langt mer kraft, og er etter mine ører mer nøytral (Magni 2 er litt hard i kantene, spesielt i de høyeste tonene)
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Får se hva jeg eventuelt kommer over på bruktmarkedet da. Ny Regar Ear ligger på 2500kr, så da frister det mer med Schiit Magni 2 og Modi 2 til ~2800kr.

Hei

Du bor jo i Horten - der bor skaperen av Atrox V2, en svært kraftig transistorforsterker som jeg personlig eier og har svært god erfaring med. Jeg anbefaler den over magni 2.

Atrox v2 har 4punkts gain switch, langt mer kraft, og er etter mine ører mer nøytral (Magni 2 er litt hard i kantene, spesielt i de høyeste tonene)

Har kikket på den flere ganger, men den spiser nesten hele budsjettet alene.
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Får se hva jeg eventuelt kommer over på bruktmarkedet da. Ny Regar Ear ligger på 2500kr, så da frister det mer med Schiit Magni 2 og Modi 2 til ~2800kr.

Hei

Du bor jo i Horten - der bor skaperen av Atrox V2, en svært kraftig transistorforsterker som jeg personlig eier og har svært god erfaring med. Jeg anbefaler den over magni 2.

Atrox v2 har 4punkts gain switch, langt mer kraft, og er etter mine ører mer nøytral (Magni 2 er litt hard i kantene, spesielt i de høyeste tonene)

Har kikket på den flere ganger, men den spiser nesten hele budsjettet alene.
Vel, du finner nok av dacs på finn.no til rundt 800kr. Personlig ville jeg heller brukt litt ekstra på en langt kraftigere forsterker, også kjøpe en DAC "down the road". Du har jo allerede en DAC i pcen din. Forsterkeren er langt viktigere.
 
Topp Bunn