Hjelp til valg av hodetelefoner

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Gratulerer med nye hodetelefoner Guardian - jeg syns du gjorde et flott valg!

Iht bass, du kan nok få hodetelefoner med mer trøkk i, f.eks fostex / denon er ypperlige på dette. Men du har definitivt et poeng ift hvor du kommer fra og hva du er vant med. Folk som er glad i bass er somregel vant med treg, løssluppen bass som omfavner deg som en sub-woofer. Det er ikke nødvendigvis noe galt med en slik bass på de rette tracksa, men hodetelefoner med en slik type bass vil nødvendigvis "skade" annen type musikk, da den type bass ødelegger kvalitet på mellomklang og til tider hele lydbildet - se for deg du skal høre på en Norah Jones-låt der vokalene hennes er det viktigste - så står bass-spilleren opp i trynet på deg og overdøver henne!

God bass er rask, har lite "fett" på seg - Den er ikke svak ei heller dominant. he400i er en svært god mellomklasse-telefon dvs før man tar steget opp til det aller heftigste (om vi ser vekk fra visse luksusmodeller). Jeg tror du vil bli svært fornøyd med de. Med det sagt, om du virkelig er en ekte "bass head" så kan det hende du "må" supplementere med noen lukkede/semi lukkede hodetelefoner i framtiden. Kun de kan gi en ekte subwoofer-følelse.
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Er veldig fornøyde med mine dt770. Får kose meg med de før jeg finner på noe.
Har jo en dragonfly som trenger selskap. Sånn sett kunne T70p vært noe
Gøy at folk har oppdaget beyer igjen. De lager knakande gode hodetelefoner men har kanskje blitt litt oversett i head-fi miljøet tross glitrende kritikker. T70p er sinnsykt bra men du burde prøve dem først. For de kan virke litt anonyme og tilbakelente for noen.
beyerdynamic virker å ha fått et dårlig rykte på seg pga diskanten, og det faktum at flaggskipet deres, T1 har fått svært variert tilbakemelding. Er også et tøft marked om dagen, virker som visse folk blir tiltrukket beyers design og lydsignatur, men i et audiofilt miljø der flat responskurve og tilbakelent diskant virker å være suksessoppskriften stiller beyer svakt, dessverre.

Jeg tror fortsatt de selger dt770 som varmt brød da, i det minste.
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Det er noe med det. Mens jeg gikk en runde rundt etter å ha lyttet, så tenkte jeg igjenom det jeg selv har sagt: hodetelefoner er kompromiss. Heller en flott mellomtone og diskant enn en bass som blør over alt.

Sammenlignet med DT990, så var det mer punch i DT990, men føler ikke at det er mindre bass i disse, den er bare annerledes. Nå har jeg aldri hørt slike drivere som HE-400i har, så det er jo også en tilvenningssak.


En ukes tid med lytting, så tenker jeg at totalfølelsen er noe annet :)
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Er veldig fornøyde med mine dt770. Får kose meg med de før jeg finner på noe.
Har jo en dragonfly som trenger selskap. Sånn sett kunne T70p vært noe
Gøy at folk har oppdaget beyer igjen. De lager knakande gode hodetelefoner men har kanskje blitt litt oversett i head-fi miljøet tross glitrende kritikker. T70p er sinnsykt bra men du burde prøve dem først. For de kan virke litt anonyme og tilbakelente for noen.
beyerdynamic virker å ha fått et dårlig rykte på seg pga diskanten, og det faktum at flaggskipet deres, T1 har fått svært variert tilbakemelding. Er også et tøft marked om dagen, virker som visse folk blir tiltrukket beyers design og lydsignatur, men i et audiofilt miljø der flat responskurve og tilbakelent diskant virker å være suksessoppskriften stiller beyer svakt, dessverre.

Jeg tror fortsatt de selger dt770 som varmt brød da, i det minste.

Beyer-lyd er Beyer-lyd. Enten liker man det, eller så liker man det ikke. Men virker som de fleste enes om at 600 ohm utgavene er litt mindre aggressive enn sine søsken med lavere motstand.
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Det er noe med det. Mens jeg gikk en runde rundt etter å ha lyttet, så tenkte jeg igjenom det jeg selv har sagt: hodetelefoner er kompromiss. Heller en flott mellomtone og diskant enn en bass som blør over alt.

Sammenlignet med DT990, så var det mer punch i DT990, men føler ikke at det er mindre bass i disse, den er bare annerledes. Nå har jeg aldri hørt slike drivere som HE-400i har, så det er jo også en tilvenningssak.


En ukes tid med lytting, så tenker jeg at totalfølelsen er noe annet :)
Ja, definitivt gi de litt tid :)

TH 900 som jeg selv eier har en enormt heftig bass, men bassen har lite farget og er nøytral. Men potensialet i driverene ift bass er helt sinnsykt. Skal man minske kompromissene når det kommer til hodetelefoner må man betale ganske så mye. Det blir forøvrig lagt alt for lite fokus på det å bli vant til sounden til egne hodetelefoner. Når folk kommer inn i hobbyen så går de stokk over stein og bytter ut i hytt og pine - men om man gir det noen uker så kan man få en enorm tilfredsstillelse fra hodetelefonene sine.
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Det kan være lurt å gi ting litt tid, men personlig mener jeg at det kommer an på hva det er man eventuelt ikke liker. Som i mitt tilfelle, det låter veldig annerledes enn hva jeg har brukt før. Men om det høres "dritt" ut med en gang man tar de på, da er de ikke noe for den personen. Sitt på de for lenge, så vender man seg bare til lyden.
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Det kan være lurt å gi ting litt tid, men personlig mener jeg at det kommer an på hva det er man eventuelt ikke liker. Som i mitt tilfelle, det låter veldig annerledes enn hva jeg har brukt før. Men om det høres "dritt" ut med en gang man tar de på, da er de ikke noe for den personen. Sitt på de for lenge, så vender man seg bare til lyden.
Jeg ble massivt underveldet av både denon ah-d5000 og th 900 første gang jeg hørte de. Begge har gitt meg utallige orgasmiske lytter-opplevelser. Det er min erfaring.
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Ikke sant :) Er mye jeg gjerne skulle hørt på, både av hodetelefoner og høyttalere :rolleyes:


Nå har jeg sitti med he-400i på øra ihvertfall 4 timer i strekk. Skulle lagt meg for lengst. Det må da være et godt tegn?
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Ikke sant :) Er mye jeg gjerne skulle hørt på, både av hodetelefoner og høyttalere :rolleyes:


Nå har jeg sitti med he-400i på øra ihvertfall 4 timer i strekk. Skulle lagt meg for lengst. Det må da være et godt tegn?

Muligens. Men så har jo både du og jeg en historie med å sitte våken midt på natta til og med i hverdager :)
 
Topp Bunn