Flyt-Energi i høyttalerkabler ??

L

Larkus

Gjest
mener nu nok at Larkus har misforstået nogle ting omkring lydmolekyler osv, men det er også kompliceret stof.
Jeg har ikke misforstået noe som helst angående lydmolekyler. 8)
Og ja, det er uhyre kompliceret stoff;D
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Det er som altid enormt nemt bare og gøre grin med det hele, straks vanskeligere at eksperimenterer med tingene og forsøge at sætte sig ind i hvad der foregår, så jeg vil lige ødelægge den gode stemning med dette link , det er skrevet så lægmand skulle kunne forstår det.

Huffda! :cool:

Bare for å bringe forvirringen til sitt neste nivå så dreier linken seg mest om likestrøm. Så hvor flyter strømmen i kablene våre? Frem og tilbake. Signalet derimot, det går fra forsterkeren til høyttalerne, og tyter ut som lydmolekyler.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.658
Antall liker
15.758
Torget vurderinger
2
Hadde en 17-åring på gården i sommer, han ville lære litt om småbruk. Fikk god anledning til å lære mye om det å sette opp gjerder.
Han var også interessert i vinyl - og første kveld ble det avspilling. Han hadde ikke hørt på en vinylplate før og var full av spørsmål.

"Hvordan blir det lyd av det som er på platen?" Vi fikk en lang prat. Vel, jeg pratet en masse, og vi tok oss tid til å se på noen YouTube-videoer under gjennomgangen. Han var dypt imponert over prosessene bak. "Tenk å finne på så mye, bare for å få lyd ut i rommet!"

Nå har han platespiller - og han forstår hvordan lyd propagerer i en gass. (Blant annet)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
I Disney-filmen Fantasia blir vi presentert for lydsporet. Jeg har alltid syntes at det var en glimrende illustrasjon av lyd, særlig på LP-plater.
 
L

Larkus

Gjest
Se på dette alle dere vantro kabelhedninger!
Her er resultatet av 24 timers kontinuerlig avspilling med Uriah Heep "Sweet Freedom" med høyttalerkabelen liggende løst på gulvet. LYDMOLEKYLER!
lydmolekyl.jpg
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.658
Antall liker
15.758
Torget vurderinger
2
Strømrenser før anlegget, lydmolekylrenser mellom ht-kabler og høyttalerne? Ligger jo pøler med denne skiten under høyttalerkoblingene på gode anlegg.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
869
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Se på dette alle dere vantro kabelhedninger!
Her er resultatet av 24 timers kontinuerlig avspilling med Uriah Heep "Sweet Freedom" med høyttalerkabelen liggende løst på gulvet. LYDMOLEKYLER!
Vis vedlegget 332192

Ikke så rart, du har jo hull på bananpluggene!!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Ja, det er ikke bra. Strømmen renner jo ut på gulvet.
 
L

Larkus

Gjest
Ja, det er ikke bra. Strømmen renner jo ut på gulvet.
Ikke når kabelen er plugget i ht-terminalene. Da havner lydmolekylene der de skal8)

Strømrenser før anlegget, lydmolekylrenser mellom ht-kabler og høyttalerne? Ligger jo pøler med denne skiten under høyttalerkoblingene på gode anlegg.
I så fall er det elendig terminering! Og det er det mye av. Ta en titt bak forsterkeren. Ser det støvete ut bak "racket"? Vel, det de aller fleste tror er støv er egentlig lydmolekyler som har lekket ut fra dårlige koblinger mellom ht-kabel og forsterker.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Det er som altid enormt nemt bare og gøre grin med det hele, straks vanskeligere at eksperimenterer med tingene og forsøge at sætte sig ind i hvad der foregår, så jeg vil lige ødelægge den gode stemning med dette link , det er skrevet så lægmand skulle kunne forstår det.
Linken din har da ingenting med flyt-energien i en ht-kabel å gjøre? Den har ingenting med forskjellene mellom veksel og likestrøm å gjøre heller.
Det han (på en vanskelig måte) forklarer er at transport av strøm ikke alltid er negativt ladede elektroner, men kan like så godt være positivt ladede ioner eller andre ting som har ladning.

Men i en høyttalerkabel enten den er laget av gull, sølv, aluminium, eller kobber eller et annet solid materiale med frie elektroner så er det alltid en transport av negativt ladede elektroner som "er" strømmen. Siden elektroner også har masse er det i tillegg en transport av masse.

I en høyttalerkabel så er det alltid vekselstrøm. M.a.o. så reiser det samme elektronet frem og tilbake i den samme lederen det er "fanget" i hele tiden. Av samme grunn er også retningsbestemte ht-kabler bare tull.

Herrejesus så mye tull jeg har lest på sentralen i den siste tiden. USB-kablers lydsignatur og nettverkskablers lyd-signatur etc. Stakkars nybegynnere som prøver å sette seg inn i denne hobbyen sier jeg bare...


?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
@ Armand Nu kan man jo lege at AC bare er DC som ændre værdi og polaritet hele tiden, men jeg mener nu nok også der står noget specifikt om AC hvis du følger nogle af de andre link.

Det med lydmolekylerne er måske helt ude i hampen læs her

Og i stedet for at kalde folk nærmest idioter så burde du nok prøve tingene af inden du udtaler dig, og kan du ikke hører lydforskelle , så må du opsøge nogen som kan demonstrere det for dig , jeg kan , men der er jo lidt langt væk.
Jeg kan også lave et givent kredsløb , næsten hvad som helst bare det er rimeligt stabilt, så det lyder som englene der synger, og ønsker du det stik modsatte så kan jeg også lave det med eksakt det samme kredsløb.
 
Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Det med lydmolekylerne er måske helt ude i hampen
Vel, fra spøk til alvor! (Det var moro så lenge det varte:))

Begrepet lydmolekyl er ikke bare "måske helt ute i hampen", men et helt meningsløst begrep. Lydmolekyler eksisterer ikke.
Begrepet er tatt ut av løse luften av kabelpushere som ikke har peiling på det det snakker om. F. eks. Lars Christensen fra Nordost, og Jorma Koska.

"Lydmolekyler som farer gjennom kabelen". Sprøyt fra ende til annen. Men tilhørere på kabelseanser og en viss intervjuer for magasinet "Fidelity" nikker megetsigende og anerkjennede..................
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
"Lydmolekyler som farer gjennom kabelen". Sprøyt fra ende til annen. Men tilhørere på kabelseanser og en viss intervjuer for magasinet "Fidelity" nikker megetsigende og anerkjennede..................
Akk, ja, at noen i tilsynelatende fullt alvor klarer å referere en slik uttalelse uten snev av kritiske spørsmål sier sitt om publikasjonen. De fortjener et flir, eller fler.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det med lydmolekylerne er måske helt ude i hampen
Vel, fra spøk til alvor! (Det var moro så lenge det varte:))

Begrepet lydmolekyl er ikke bare "måske helt ute i hampen", men et helt meningsløst begrep. Lydmolekyler eksisterer ikke.
Begrepet er tatt ut av løse luften av kabelpushere som ikke har peiling på det det snakker om. F. eks. Lars Christensen fra Nordost, og Jorma Koska.

"Lydmolekyler som farer gjennom kabelen". Sprøyt fra ende til annen. Men tilhørere på kabelseanser og en viss intervjuer for magasinet "Fidelity" nikker megetsigende og anerkjennede..................
Jo muligvis ved de ikke hvad de laver, det ved jeg heller ikke selv altid når det drejer sig om den del som betyder noget for lyden , det er ene og alene erfaring skabt igennem eksperimenterer og ved at lytte.

Men jeg må indrømme at trods Jorma Koska måske ikke helt ved hvad han snakker om, så laver han nogle af de bedste kabler jeg har hørt.
Milevidt i lydkvalitet over Clas Ohlson bedste. Faktisk er jeg 110% sikker på at du også vil kunne hører dette i et kompetent anlæg.
Ps. Nordost bryder jeg mig som sagt ikke om.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Men jeg må indrømme at trods Jorma Koska måske ikke helt ved hvad han snakker om, så laver han nogle af de bedste kabler jeg har hørt.
Det kan du godt mene, men det forhindrer ikke at man kan le av latterlige uttalelser. Som markedsførere bør de vite bedre enn å komme med dem, og journalister bør vite bedre enn å sette dem kritikkløst på trykk.
 
L

Larkus

Gjest
Begrepet "flyt-energi" er også tvilsomme greier. Effekt kanskje?
Eller kanskje det har noe å gjøre med lydkvarker og lydbosoner som farer gjennom kabelen:)
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Er det ikke en sammentrekning av pengeflyt og healingenergi? Lilli Bendriss, hjelp meg litt her. Siden hun spiller trommer er det relevans til HFS.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Eller man kan si seg enig med Heraklit: "Alt flyter".
Hva kvarker og Higgs bosoner driver med tror jeg ikke vi skal blande oss opp i, da blir det bare rør. Selv diskusjonen om de er partikler eller bølger har en tendens til å flyte ut og gi folk som nettopp har lest om dobbeltspalter vann på mølla.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Eller man kan si seg enig med Heraklit: "Alt flyter".
Hva kvarker og Higgs bosoner driver med tror jeg ikke vi skal blande oss opp i, da blir det bare rør. Selv diskusjonen om de er partikler eller bølger har en tendens til å flyte ut og gi folk som nettopp har lest om dobbeltspalter vann på mølla.
Jeg foretrekker høyttalerkabler som utnytter bølge/partikkel-dualismen. Bølger i toppen hvor det trengs litt mer nyanser og følelse og partikler i bunn hvor det trengs mer punch.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hjelp, med alle disse Maxwell-trådene ser det ut til at forumet har mutert til et humor-forum.

Det er veldig underholdende altså, men jeg lærer kanskje ikke så mye om hi-fi.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Men jeg må indrømme at trods Jorma Koska måske ikke helt ved hvad han snakker om, så laver han nogle af de bedste kabler jeg har hørt.
Det kan du godt mene, men det forhindrer ikke at man kan le av latterlige uttalelser. Som markedsførere bør de vite bedre enn å komme med dem, og journalister bør vite bedre enn å sette dem kritikkløst på trykk.
Hvad er der endelig at le ad , lydresultatet fra Jormar kabler taler for sig selv , og der er bestemt ikke noget at le ad, højst et smil over den gode lyd.

At Jorma Koska ikke 100% kan gøre rede for hvad der foregår det deler han med millioner af andre mennesker , deriblandt mig selv, det kan du så le ad hvis du synes det er morsomt.
Men Jorma Koska kan i reklame øjemed ikke står og sige at han faktisk ikke ved hvad der foregår, det sælger simpelthen ikke kabler, derfor komme alle disse pseudovidenskabelige forklaringer desværre på banen. Jeg synes det er kedeligt men jeg har også en form for forståelse.

Og i den sidste ende er det altid lydkvaliteten som bør være afgørende, uanset indstilling og holdning, og den fejler ikke noget for Jormar kabler.

Jeg synes ikke det er specielt morsomt at typer som dig skal prøve at gøre sig morsom på bekostning af et virkeligt reelt problem, det eneste problem som er uløst inden for hi-fi, det problem som gør at to ens konstruktioner kan lyde vidt forskel afhængig af bl.a. de materialevalg der træffes til at realiserer konstruktionen. Og forskellen kan som sagt være som englene synger til det eksakt modsatte.

Her er langtfra sammenfald imellem måling og lytteindtryk , og det er virkelig frustrerende , ikke mindst fordi man skal hører på tumper som dig, som absolut intet ved om dette , og heller ikke har gjort noget som helst for at sætte dig ind i det.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"panta rhei" gjelder i høyeste grad for denne tråden.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
At Jorma Koska ikke 100% kan gøre rede for hvad der foregår det deler han med millioner af andre mennesker , deriblandt mig selv, det kan du så le ad hvis du synes det er morsomt. Men Jorma Koska kan i reklame øjemed ikke står og sige at han faktisk ikke ved hvad der foregår, det sælger simpelthen ikke, derfor komme alle disse pseudovidenskabelige desværre på banen. Jeg synes det er kedeligt men har også en form for forståelse.
Og i den sidste ende er det altid lydkvaliteten som bør være afgørende, uanset indstilling og holdning, og den fejler ikke noget for Jormar kabler.

Jeg synes ikke det er specielt morsomt at typer som dig skal prøve at gøre sig morsom på bekostning af et virkeligt reelt problem, det eneste problem som er uløst inden for hi-fi, det problem som gør at to ens konstruktioner kan lyde vidt forskel afhængig af bl.a. de materialevalg der træffes til at realiserer konstruktionen. Og forskellen kan som sagt være som englene synger til det eksakt modsatte.
Tøys, hadde den gjengen faktisk vært interessert i å finne ut og begrunne det de påstår hadde de spart oss for det latterlige kvasivitenskapelige våset de lirer av seg. Heldigvis resulterer det i en del ufrivillig humor, for ut over det finnes det ikke noe innhold.

Det er ikke kundene som skal finne ut hva som foregår, det er selgerne. Vi, og journalistene som rapporterer om det, har all rett til å være kritiske.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
"panta rhei" gjelder i høyeste grad for denne tråden.
Og straks skal man være "kloge Åge" og blande philosophy ind i dette.
Der er sgu intet philosophy i dette , det er er et reelt videnskabeligt problem som er observeret af millioner af mennesker, og som er nemt at demonstrere hvis man har mulighederne og indsigten.
Men det er et videnskabeligt problem som ingen tilsyneladende tager alvorligt , sandsynligvis fordi det ingen økonomisk, militær eller politisk interesse har.
Eller måske kan man simpelthen ikke finde ud af det.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Hjelp, med alle disse Maxwell-trådene ser det ut til at forumet har mutert til et humor-forum.

Det er veldig underholdende altså, men jeg lærer kanskje ikke så mye om hi-fi.
Nei, vi har kanskje fått overflow i humor-avdelingen. Hadde vi enda snakket om elektromagnetisme kunne vi tatt frem Maxwells ligninger...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste mennesker, med mindre de har vært i verdensrommet, har også observert at jorden er flat. Vi observerer mye som ikke er korrekt. Troen er en sterk drivkraft bak mange underlige forestillinger. Les tråden om musikken til Swaggart, om du tviler på det.

Edit: Dette var til kortvarig, før DagT blandet seg inn.

Dette var et forsøk på å blande litt humor inn i en sørgelig tråd. Det er ikke et vitenskapelig problem i det hele tatt - i hvert fall ikke re elektrovitenskap, men kun et spørsmål om hvordan hjernen, hørselen og psyken vår reagerer på stimuli. Jeg er enig med deg i at dette er komplekst og kanskje noe man ikke kan finne ut av, men kompleksiteten dreier seg ikke om hvordan ladninger (eller ikke-eksisterende lydmolekyler) beveger seg i en kabel.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
"panta rhei" gjelder i høyeste grad for denne tråden.
Og straks skal man være kloge Åge og blande philosophy ind i dette.
Der er sgu intet philosophy i dette der er er et reelt videnskabeligt problem som er observeret af millioner af mennesker, men som ingen tilsyneladende tager alvorligt , sandsynligvis fordi det ingen økonomisk, militær eller politisk interesse har.
Tja, med de prisene er jeg nok si at det finnes adskillig økonomisk interesse. Hvis folk betaler det idag, hvor mye vil ikke da betale hvis det var dokumentert at det virket.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.245
Antall liker
5.205
Et problem er et reelt vitenskapelig problem når det er vitenskapelig bevist at det er reelt. Den biten mangler, ellers var jo tråden forsåvidt underholdende.
 
L

Larkus

Gjest
Hjelp, med alle disse Maxwell-trådene ser det ut til at forumet har mutert til et humor-forum.

Det er veldig underholdende altså, men jeg lærer kanskje ikke så mye om hi-fi.
Hifi-sentralen er fra nå av Hihi-sentralen:)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis en forsterker hadde hatt samme signal/støy-forhold som markedsføringen i hifibransjen ville det ikke vært mulig å høre musikken. Kanskje jeg burde finne meg en annen hobby hvor det å forstå noe om hvordan tingene fungerer ikke anses som et diskvalifiserende handicap. Strikking, for eksempel.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.658
Antall liker
15.758
Torget vurderinger
2
I mellomtiden gjøres det ting på andre områder ...

 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Strikking har jeg aldri skjønt. Hvordan to tråder kan hekte seg inn i hverandre på den måten uten at det rakner, er ubegripelig. Jeg tror jeg må ta et kurs i topologi.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Et problem er et reelt vitenskapelig problem når det er vitenskapelig bevist at det er reelt. Den biten mangler, ellers var jo tråden forsåvidt underholdende.
Disse tråde er jo udsprunget af Lyden av opplevelser særdeles blomstrende sprog, som jeg nok synes er en anelse i overkanten til at være helt normalt.
Men jeg vil godt slå fast at det kan være reelt nok når kunder og Lyden av opplevelser hører lydforskelle.

Lyden av opplevelser modificerer bl.a. forstærkere, jeg er sådan set enig i at det kan sagtens gøres med betydelige lydforskelle som resultat.
Jeg vil påstår at jeg i løbet af en time eller to kan lave en Vincent lydmæssigt om så den er ukendelig (også i blindtest) i forhold til originalen, uden at rører diagrammet/selve konstruktionen, og forhåbentligt er lydresultatet til det bedre.

Jeg vil sandsynligvis ikke kunne måle forskel overordnet på de to versioner i grad så lydforskellen bare tilnærmelsesvis kan forklares, og jeg kan dermed heller ikke forklarer hvordan lydforskellen endelig er opstået med andet end at jeg har gjort dit og dat.
Men jeg kan til gengæld sige at der kan måles betydelige forskelle på de stumper som jeg udskiftet i forhold til de originale på "low level niveau"/målinger på selve komponenten.

Og det er der vi står, skal jeg prøve at lave et billede på det:
To biler som begge kan kører lige ud, og med en hastighed på 200 Km i timen, dette kan vi måle gangske nøjagtigt, men sider man i selve bilen så kan der udmærket være en betydelig forskel på hvordan de de to biler opleves, selv om de overordnet ser ud til at kunne det samme.

For mig er dette et videnskabeligt problem, ikke i forhold til bilen, for der kender vi stort set sammenhængene, men i forhold til hi-fi , og det tror jeg også det ville være for en videnskabsmand der oplever og udfører det samme eksperiment.
 
Sist redigert:
Topp Bunn