Flyt-Energi i høyttalerkabler ??

L

Larkus

Gjest
Flytenergi i ht-kabler ble først påvist på slutten av 1980-tallet av dr. Zieglweit P. Stonch, en kjent forsker ved MIT i USA. Det dreier seg om lydmolekylenes bevegelse gjennom kabelen. En høyttalerkabel som ligger i kveil vil slites innenfra på yttersiden av kveilen, delvis p.g.a. sentrifugalkraften i lydmolekylstrømmen og delvis på grunn av corioliskraften. Etter lang tids bruk vil det til slutt slites hull på ytterisolasjonen og det vil til slutt danne seg en liten "haug" med lydmolekyler på gulvet ved siden av kabelen. Derfor er det anbefalt å flytte på høyttalerkablene et par ganger i året for å fordele slitasjen.

PS.
Dr. Stoch var også nominert til nobelprisen i fysikk for denne oppdagelsen, men ble av en uforklarlig grunn diskvalifisert i siste øyeblikk.
Han er nå ansatt hos Nordost.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Uten flyt-energi så kommer jo lyden ikke opp i plan.
Alle som har båt vet jo hva det betyr av besværligheter.
Nokså logisk, egentlig......
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.660
Antall liker
32.643
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Flytenergi i ht-kabler ble først påvist på slutten av 1980-tallet av dr. Zieglweit P. Stonch, en kjent forsker ved MIT i USA. Det dreier seg om lydmolekylenes bevegelse gjennom kabelen. En høyttalerkabel som ligger i kveil vil slites innenfra på yttersiden av kveilen, delvis p.g.a. sentrifugalkraften i lydmolekylstrømmen og delvis på grunn av corioliskraften. Etter lang tids bruk vil det til slutt slites hull på ytterisolasjonen og det vil til slutt danne seg en liten "haug" med lydmolekyler på gulvet ved siden av kabelen. Derfor er det anbefalt å flytte på høyttalerkablene et par ganger i året for å fordele slitasjen.

PS.
Dr. Stoch var også nominert til nobelprisen i fysikk for denne oppdagelsen, men ble av en uforklarlig grunn diskvalifisert i siste øyeblikk.
Han er nå ansatt hos Nordost.
Det diskvalifiserer han for 2.gang...;);)

gismo
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Til dere som er kritiske eller MÅ ha noen å snakke litt dårlig/nedsettende om; Dere får starte en hifibutikk selv, og se om dere klarer holde liv i den i 30 år. For DET har Maxwell klart og er en bragd i seg selv. Forøvrig vet jeg han er utrolig god å matche komponenter som spiller forrykende bra. Nå som Roysen er borte og litt av popcorn effekten derav med energiske tråder, og mulighet til å være sjalu på dem som bruker x-antall millioner på det de vil ha er borte, er vel Maxwells litt spesielle forklaringer noe å sette fingen på for mange..det er som regel mangel på innsikt som gjør at folk hakker på andre, uansett grunn..ikke ulikt mobbing
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[...] Maxwells litt spesielle forklaringer noe å sette fingen på for mange..
Litt spesielle?
Jeg liker at folk går sine egne veier og er orginale men det er et stykke derfra til å fremstå som en som ramlet i LSD-gryta som barn, eller?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Innimellom alt det ubegripelige er det også noen etterprøvbare påstander, f eks at han får spesialprodusert egne modeller av kjente merker. Likevel vil han ikke si noe om hva modifikasjonene består i. Produktene ser heller ikke ut til å være merket på noen måte som "Maxwell Signature Edition" eller lignende. I forskjellige tråder her inne påstår han også eller gir inntrykk av å inneha bestemte sertifiseringer og utdannelser, men blir enda mer svevende enn vanlig når noen ber ham konkretisere eller dokumentere dette.

Hvis han et øyeblikk skal tas seriøst, er det naturlig å kreve dokumentasjon på disse påstandene som fremsettes i markedsføringshensikt. Det er hva en seriøs aktør må gjøre. Eller er det slik at hvilket svada som helst er akseptabelt som markedsføring bare det gjelder hifi?
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
[...] Maxwells litt spesielle forklaringer noe å sette fingen på for mange..
Litt spesielle?
Jeg liker at folk går sine egne veier og er orginale men det er et stykke derfra til å fremstå som en som ramlet i LSD-gryta som barn, eller?
Maxwell har sin verden/virkelighet, Du har din:) Ingen av dem er en fasit på en korrekt måte å virke på, men snarere 2 av utallige unike måter å leve i denne verden på. Jeg synes nettopp det er spennende og viktig
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Tilbake til "topic": Her sables det massivt ned på én bransjeaktør som tør å trå utenom den vanlige hifikorrekte reklamen, som man pepres full av. Jeg gjentar, & muligens det var i en parallell tråd: Jeg handler gjerne hos Maxwell.


mvh
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har handlet hos Maxwell selv med god erfaring så det er ikke noe problem der. Men uansett så gjelder vel markedsføringsloven for alle kommersielle aktører.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Siden jeg ikke er i Stavanger er det helt irrelevant hvor jeg kunne tenke meg å handle, men personlig ser jeg stor underholdningsverdi i dette, i motsetning til den vanlige gravalvorlige bransjen.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.658
Antall liker
15.757
Torget vurderinger
2
Jeg liker Maxwells markedsføring, selv om jeg syns kabelvalg ble veldig komplisert. Det handler om følelser. Noen ganger gråter jeg når jeg lytter til musikk, noen ganger smiler jeg og får gåsehud. Herlig.

CAPS LOCK er rare greier. Det skal sies. SIES.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Tilbake til "topic": Her sables det massivt ned på én bransjeaktør som tør å trå utenom den vanlige hifikorrekte reklamen, som man pepres full av. Jeg gjentar, & muligens det var i en parallell tråd: Jeg handler gjerne hos Maxwell.


mvh
Som trådstarter er ikke min intensjon å sable ned på denne aktøren . Jeg har kun et spørsmål : Hva er Flyt-Energi i høyttalerkabler ?? Aktøren har ennå ikke kommet med forklaring på dette ....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og dette er jo også såpass over the top at ingen her på sentralen vil tro at det kommer noen slik forklaring. Det er jo derfor dette egentlig er mer underholdende enn trist.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det er tydeligvis blitt populært å hente "fremmedord" fra forskning og så sette dette sammen til et salgsargument for et produkt.Lykkelig er nok
vi som ikke forstår "en skjit" av det her.
Mvh Kenneth
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Flytenergi i ht-kabler ble først påvist på slutten av 1980-tallet av dr. Zieglweit P. Stonch, en kjent forsker ved MIT i USA. Det dreier seg om lydmolekylenes bevegelse gjennom kabelen. En høyttalerkabel som ligger i kveil vil slites innenfra på yttersiden av kveilen, delvis p.g.a. sentrifugalkraften i lydmolekylstrømmen og delvis på grunn av corioliskraften. Etter lang tids bruk vil det til slutt slites hull på ytterisolasjonen og det vil til slutt danne seg en liten "haug" med lydmolekyler på gulvet ved siden av kabelen. Derfor er det anbefalt å flytte på høyttalerkablene et par ganger i året for å fordele slitasjen.

PS.
Dr. Stoch var også nominert til nobelprisen i fysikk for denne oppdagelsen, men ble av en uforklarlig grunn diskvalifisert i siste øyeblikk.
Han er nå ansatt hos Nordost.
Finn ikkje noko på Internett om hr Stoch. Har du ein link med meir info?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hmm.. fra samme side:


"- 06.06. - 2015:
- A Pair from Holland was visiting me, later on. They where bouth Warm-People and The Holy Spirit opened HIM more than he in the moment could submit. - BUT...SHE was TOUCHED LIKE I never have Experienced before. The DIRECT LOVE from GOD hit HER so hard that she almost bursted out in TEARS, and HER BODY was FLOWING like she never have felt before. ( - HER ANGEL-SPOT was heated up and her 4-th and 5-th G-Spot LIGHTED UP .........- ) - and I am Sooooooo unspeakeble humbled !!!

Jeg ville kalt dette for stormende forelskelse el.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.464
Antall liker
84.195
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Fantastisk mye sprøyt og vås samlet på et sted.
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Hjelper denne flytenergien til høyttalerene jeg har vet akvariet kanskje?!?
 
L

Larkus

Gjest
Visualisering av flyt-energien i en ht-kabel ved avspilling av Stan Getz - "El Cahoon"

Lydmolekylene brer seg i bølger ut fra enden av kabelen som er terminert bare i forsterkeren.


Her er Ziglweit sine utregninger som beviste at flytenergi i ht-kabler er et reelt fenomen.
The average over time is given by
The second term is a sinusoidal curve
and its average is zero, giving
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Man kan læse mere her , mener nu nok at Larkus har misforstået nogle ting omkring lydmolekyler osv, men det er også kompliceret stof.

Det bliver overordentligt indviklet når det elektromagnetiske felt skal medtages/medregnes og forstårs.
Jeg er rimelig sikker på at der ikke er fuldt overblik over dette inden for audio, vi måle konsekvensen af det, men kun med de målinger vi nu engang har til rådighed.
Disse målinger er de fleste enige om ikke fortæller meget om den lyd vi opfatter.
Men de virker fint til fremstilling af måleinstrumenter og computere. Besynderligt er det helt sikkert.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Flytenergi i ht-kabler ble først påvist på slutten av 1980-tallet av dr. Zieglweit P. Stonch, en kjent forsker ved MIT i USA. Det dreier seg om lydmolekylenes bevegelse gjennom kabelen. En høyttalerkabel som ligger i kveil vil slites innenfra på yttersiden av kveilen, delvis p.g.a. sentrifugalkraften i lydmolekylstrømmen og delvis på grunn av corioliskraften. Etter lang tids bruk vil det til slutt slites hull på ytterisolasjonen og det vil til slutt danne seg en liten "haug" med lydmolekyler på gulvet ved siden av kabelen. Derfor er det anbefalt å flytte på høyttalerkablene et par ganger i året for å fordele slitasjen.

PS.
Dr. Stoch var også nominert til nobelprisen i fysikk for denne oppdagelsen, men ble av en uforklarlig grunn diskvalifisert i siste øyeblikk.
Han er nå ansatt hos Nordost.
Hehe... Dagens beste ironi.. At noen presterer å gå fem på er like fornøyelig..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Trodde faktisk at 'lydmolekyler' var hentet fra produsentens/ selgerens påstander. Larkus kjenner vi da fra før?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Enkelte kan stusse på at det ikke finnes noe lydmolekyl i det periodiske systemet, men grunnen til dette er at det periodiske system kun inneholder enkeltatomer, mens et molekyl består av flere atomer. Av den grunn finnes det heller ikke et vannmolekyl i det periodiske system, vann er H2O, altså et molekyl bestående av to hydrogenatomer (H) og ett oksygenatom (O).
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.658
Antall liker
15.757
Torget vurderinger
2
Kanskje det er likestrøm i høyttalerkabler, og alle har tatt feil?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ikke tull med det. Jeg diskuterte dette med 3 elektrikere! en gang der jeg fikk idiotstempelet fordi jeg påsto en høyttaler ble drevet av vekselstrøm. Sant!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For aktive høyttalere er jo det definitivt sant.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For aktive høyttalere er jo det definitivt sant.
Kan ikke helt se hvorfor?
Elementene er vel likefullt avhengig av vekselstrøm.

Jørgen.
For aktive høyttalere er det definitivt sant at de drives av vekselstrøm, uansett hva elektrikerne måtte mene. Forsterkerne i de aktive høyttalerne mates jo med 50 Hz vekselspenning. Så kan de jo krangle så mye de vil om signalet.
 
L

Larkus

Gjest
Modell av lydmolekyl fanget under avspilling av Beethovens 9 symfoni.


Og her to stk. molekyl fra Motorhead's Angel City fra CD'en 1916
onemoleculet.jpg

Det øverste er fra venstre kanal, og det nederste fra høyre. Et trent øye ser umiddelbart at kanalene er feilkoblet (motfase).
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det er som altid enormt nemt bare og gøre grin med det hele, straks vanskeligere at eksperimenterer med tingene og forsøge at sætte sig ind i hvad der foregår, så jeg vil lige ødelægge den gode stemning med dette link , det er skrevet så lægmand skulle kunne forstår det.
 
Topp Bunn