Fidelity...tilbake i mai!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Man bruker egne holdninger, eerfaringer og meninger når man tolker. Dermed er en objektiv tolkning ikke mulig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Fidelity var/ble særdeles uinteressant på papir, så om planen er å fortsette med mer av det samme på nett så er det sikkert fint for menigheten, men verden bringes ikke akkurat videre av at de samme folkene blottlegger sin skrikende mangel på kompetanse og forståelse for hvordan den virkelige verden fungerer. Knapt noe magasin i moderene norsk pressehistorie har skrevet mer pølsevev enn Fidelity.

Bare å glede seg til nordost kommer med noe som er enda mer tullete priset enn Odin og det skrytes opp i skyene eller enda en kvakksalver innen audioassesoarer trenger et mikrofonstativ med begrenset teknisk forståelse for å lure noen ekstra personer med mer penger enn vett.

Sorry folkens, men troverdighetskontoen ble tømt en gang for mange år siden. Min entusiasme er svært begrenset. Jeg sa opp abonnementet mitt på fidelity og det var ikke fordi 500 kroner eller hva det nå var pr år var mye penger.

Nå synest sikkert mange jeg er slem og lite entusiastisk osv. So be it. Gjengen bak skal selvsagt ha for pågangsmotet, men det endrer ikke på en årelang tradisjon for å skrive om det som betyr nesten ingen ting og tie om det som betyr noe. fidelity har drevet folkefordumming i årevis.

fotografihåndtverkey var dog førsteklasses.
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Fidelity var/ble særdeles uinteressant på papir, så om planen er å fortsette med mer av det samme på nett så er det sikkert fint for menigheten, men verden bringes ikke akkurat videre av at de samme folkene blottlegger sin skrikende mangel på kompetanse og forståelse for hvordan den virkelige verden fungerer. Knapt noe magasin i moderene norsk pressehistorie har skrevet mer pølsevev enn Fidelity.

Bare å glede seg til nordost kommer med noe som er enda mer tullete priset enn Odin og det skrytes opp i skyene eller enda en kvakksalver innen audioassesoarer trenger et mikrofonstativ med begrenset teknisk forståelse for å lure noen ekstra personer med mer penger enn vett.

Sorry folkens, men troverdighetskontoen ble tømt en gang for mange år siden. Min entusiasme er svært begrenset. Jeg sa opp abonnementet mitt på fidelity og det var ikke fordi 500 kroner eller hva det nå var pr år var mye penger.

Nå synest sikkert mange jeg er slem og lite entusiastisk osv. So be it. Gjengen bak skal selvsagt ha for pågangsmotet, men det endrer ikke på en årelang tradisjon for å skrive om det som betyr nesten ingen ting og tie om det som betyr noe. fidelity har drevet folkefordumming i årevis.

fotografihåndtverkey var dog førsteklasses.
Enig i det siste - bildene i Fidelity bar halve bladet alene. Fidelity var en glanset dameblad liknende blekke, en virkelighets flukt fra den fornuftige virkeligheten, men i blant er det bra og drømme litt og :). Det som ikke er så bra er at det skal være nødvendig å slikke produsentene til de grader oppetter ryggen for å få nye produkter til test og reklame i bladet.....

Ellers vet jeg ikke om det er marked for en haug elektroniske baserte blader. Formatet, som enkelte ikke liker pga små fonter, synes jeg er helt greit. Det gjør det bare enkelt å bla kjapt forbi reklamen, og alle bruker det så det er bare å venne seg til. Dog savner jeg veldig papirutgaven som man hadde liggende på nattbordet og som man lesten noen sider i hver kveld for å sovne. Nettbrett holder en bare våken.....
 
M

MusicBear

Gjest
Fidelity var/ble særdeles uinteressant på papir, så om planen er å fortsette med mer av det samme på nett så er det sikkert fint for menigheten, men verden bringes ikke akkurat videre av at de samme folkene blottlegger sin skrikende mangel på kompetanse og forståelse for hvordan den virkelige verden fungerer. Knapt noe magasin i moderene norsk pressehistorie har skrevet mer pølsevev enn Fidelity.

Bare å glede seg til nordost kommer med noe som er enda mer tullete priset enn Odin og det skrytes opp i skyene eller enda en kvakksalver innen audioassesoarer trenger et mikrofonstativ med begrenset teknisk forståelse for å lure noen ekstra personer med mer penger enn vett.

Sorry folkens, men troverdighetskontoen ble tømt en gang for mange år siden. Min entusiasme er svært begrenset. Jeg sa opp abonnementet mitt på fidelity og det var ikke fordi 500 kroner eller hva det nå var pr år var mye penger.

Nå synest sikkert mange jeg er slem og lite entusiastisk osv. So be it. Gjengen bak skal selvsagt ha for pågangsmotet, men det endrer ikke på en årelang tradisjon for å skrive om det som betyr nesten ingen ting og tie om det som betyr noe. fidelity har drevet folkefordumming i årevis.

fotografihåndtverkey var dog førsteklasses.



"Vitenskapelig" sett har du rett i alt weld77.

Allikevel; likte måten de entusiastisk delte sine opplevelser og spesielt når flere av gutta uttalte seg om samme produkt. Og når man lærer den enkelte å kjenne ut i fra vedkommendes fortellermåter, preferanser og annet han utgir seg for - og innbefatter dette i lesningen og således lager seg en konklusjon allikevel - så synts jeg fungerte.

Værst er det de gangene gutta selv er lei, uinteressert eller på nnen måte uengasjert i sine skriverier; da hagler det på med uttrykk & fremmedord. Men det også helt OK, for da vet man at her fikk trolig ikke vedkommende skribent fot - således godt nok tegn det.

Vitenskapelig pølsevev, men fine bilder; JA!
Men lest & tolket slik jeg alltid har gjort det; JA!

Merkelig (syntes jeg), er at ikke enda flere leser svenske Hifi & Musik. Der tør jeg nesten kjøpe et produkt etter å ha lest vedkommendes mening om det. Roy Solstad og Håvard Holmedal har også ørene i orden, samme med gutta boys over de syv fjell; Audiophile.no og faktisk også et par, tre av gutta i Lyd og Bilde.

Well, kan være man må sltte å tolke disse bladene som vitenskap. For de som gjør det, og kun titter etter målinger som uansett ikke er likt utført på alt.

Hehe, dere som dere tror dere kan nyte Knut Vadseth sine rå bilder i samme opplevelsesgrad, på nett som på trykt glanset papir i et helt annet format; bare glem det!

Om få minutter sitter jeg med en dansk øl i glassfalske, i Bang & Olufsen land - det er vare for begeistring det! Sågar uten målinger og kun angitt med et lite stønn inni meg i det første slurk sklir ned gjennom halsregionen.
 
U

utgatt25555

Gjest
Fidelity var/ble særdeles uinteressant på papir, så om planen er å fortsette med mer av det samme på nett så er det sikkert fint for menigheten, men verden bringes ikke akkurat videre av at de samme folkene blottlegger sin skrikende mangel på kompetanse og forståelse for hvordan den virkelige verden fungerer. Knapt noe magasin i moderene norsk pressehistorie har skrevet mer pølsevev enn Fidelity.

Bare å glede seg til nordost kommer med noe som er enda mer tullete priset enn Odin og det skrytes opp i skyene eller enda en kvakksalver innen audioassesoarer trenger et mikrofonstativ med begrenset teknisk forståelse for å lure noen ekstra personer med mer penger enn vett.

Sorry folkens, men troverdighetskontoen ble tømt en gang for mange år siden. Min entusiasme er svært begrenset. Jeg sa opp abonnementet mitt på fidelity og det var ikke fordi 500 kroner eller hva det nå var pr år var mye penger.

Nå synest sikkert mange jeg er slem og lite entusiastisk osv. So be it. Gjengen bak skal selvsagt ha for pågangsmotet, men det endrer ikke på en årelang tradisjon for å skrive om det som betyr nesten ingen ting og tie om det som betyr noe. fidelity har drevet folkefordumming i årevis.

fotografihåndtverkey var dog førsteklasses.
Det er selvsagt lov, og jeg respekterer andres meninger, stort sett. Men å bruke ord som ”folkefordumming” viser vel kanskje at du mer er en fare for deg selv, som ikke klarer skille mellom ett fag og hobbytidskrift mener jeg. For det er hva Fidelty var/er, ett hobby magasin! ett sted der man leser om hyggelige opplevelser og erfaringer, og det vet langt på vei de fleste! Er det hard facts du vil lese om, så burde du lese andre tidskrifter, f.eks om romfart, det kan jo väre ett tips, der er det snakk om liv eller död, eller, det er ikke mulighet for å synse eller mene noe uten en teknisk avhandling på baklomma, men her snakker vi om ett hobby tidskrift!!!, give some slack man!!

mvh
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Fidelity var/ble særdeles uinteressant på papir, så om planen er å fortsette med mer av det samme på nett så er det sikkert fint for menigheten, men verden bringes ikke akkurat videre av at de samme folkene blottlegger sin skrikende mangel på kompetanse og forståelse for hvordan den virkelige verden fungerer. Knapt noe magasin i moderene norsk pressehistorie har skrevet mer pølsevev enn Fidelity.

Bare å glede seg til nordost kommer med noe som er enda mer tullete priset enn Odin og det skrytes opp i skyene eller enda en kvakksalver innen audioassesoarer trenger et mikrofonstativ med begrenset teknisk forståelse for å lure noen ekstra personer med mer penger enn vett.

Sorry folkens, men troverdighetskontoen ble tømt en gang for mange år siden. Min entusiasme er svært begrenset. Jeg sa opp abonnementet mitt på fidelity og det var ikke fordi 500 kroner eller hva det nå var pr år var mye penger.

Nå synest sikkert mange jeg er slem og lite entusiastisk osv. So be it. Gjengen bak skal selvsagt ha for pågangsmotet, men det endrer ikke på en årelang tradisjon for å skrive om det som betyr nesten ingen ting og tie om det som betyr noe. fidelity har drevet folkefordumming i årevis.

fotografihåndtverkey var dog førsteklasses.
No hard feelings, weld77, men som representant for en av dem med skrikende mangel på den kompentansen du mener jeg burde ha, ønsker jeg allikevel å argumentere litt i mot ditt ovenstående innlegg.
Jeg vil gjerne henlede oppmerksomheten over på BBC's underholdningsserie "Top Gear". Der ser man hvor langt man kan trekke subjektivismen når man har et av verdens beste selskaper og utømmelige ressurser i ryggen. Hvor underholdende ville den serien vært om den ble ledet av aerodynamikere, gummiforskere, motordesignere, og stødempingsspesialister, og spilt inn i et kjempelaboratorie? Jo, de ville laget et utrolig interessant program for en ekstremt liten målgruppe, og for resten av folket ville det vært meningsløst.

Det dreier seg om å være litt pragmatisk, også. Vi ønsker å spre et budskap om glede, lek og moro med musikk, snakke om opplevelsene, spille på lag med de som produserer og selger denne moroa, være blant dem som ser halvfulle glass over alt, der mange objektivister desperat leter etter (halv)tomme glass! Kort sagt, vi ønsker nyrekruttering, vi er ikke ute etter å tilfredsstille dem som oppriktig mener at alle svarene finnes i tall og målinger. For min egen del kan jeg for øvrig meddele at jeg er kabelagnostiker, jeg kommer ikke til å si noe spesielt om noen nye og dyre kabler, resten av redaksjonen kan ha hvilke meninger de ønsker for min del, men det kommer aldri til å velte et godt samarbeide oss i mellom.

Jeg ser ingenting galt i å være en halvstudert røver i denne sammenhengen, det viktigste vi kan gjøre, er å skaffe oss en unik erfaringsdatabase, og benytte denne etter beste evne, og på denne måten forsøke å glede (nesten) vanlige musikkelskere med gode råd og heiarop når de vil glede seg enda mer over musikken sin.
Surmuling og desavuering av andres synspunkter og ståsted er ikke vårt fokus. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Musikkjunkie
 
A

ANM

Gjest
Takk Håkon, da har jeg fått et svar på det jeg lurte på tidligere i tråden. Hvis det er kun lek, moro og intetsigende fjas som selger, så er det selvfølgelig det dere må levere, noe annet er jo dårlig butikk. Egentlig fint at du poengterer at kilden til nyttig kunnskap ikke blir å finne i Fidelity.

Som lidenskapelig bilinteressert må jeg si at du kom med en god analogi. Liker å se på Top Gear for alt annet en biltestene deres. Savner i grunn gamla Trafik Magasinet på SVT.

Lykke til!:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
^Bortsett fra ordet "intetsigende", har jeg ikke særlige innvendinger mot innlegget over. Ordkombinasjonen "lang erfaring" bør ikke feies av, uansett hvor høyt en verdsetter egen kunnskap.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Objektivitet kontra subjektivitet. Jakten på "sannheten"

Gleder med som en liten gutt over at medlemmer av den gamle redaksjonen er villige til å plukke opp tråden, og dele ut mere eller mindre vellykkede hifi opplevelser.

Så til sakens kjerne.

Vi har alle våre subjektive, altså personlige ønsker for hvordan stoffet skal presenteres for den gemene hop av HIFI-sultne ulver.
Vi står imidlertid i fare for å overse visse fallgruver, som enhver utgiver må ta hensyn til.

I vår ivrige jakt etter objektivitet eller tallfestet materiale i form av tabeller eller forvrengningskarakteristikker med lange desimaltall, mister vi lett synet av det aller viktigste, musikken.
Vi mister også fort et annet perspektiv, hvordan er disse tallene fremkommet. Er de hentet fra reklame materiell fra en produsent, eller fra et uavhengig testlaboratorium med dertil egnet måleutstyr, eller fra skribentenes eget måleutstyr som neppe er kalibrert i henhold til gjeldende normer de siste år.
Spiller "den aller siste nullen" i % forvrengnings målingen, eller Db målingen den viktigste rollen i testen av utstyret?
Hvordan vil dere objektivt måle at en forsterker har "litt mindre kontroll" på en tungdrevet bassmembran, sammenlignet med andre forsterkere?

Og noe av det viktigste, klarer men å gjenskape helt like måleforhold i de ulike testmiljøene? Kalibrerer vi scopene likt, osv osv.
Noe av det vanskeligste i test miljøer , er å gjenskape eksakt samme forhold som sist. Det er derfor instrumenter må spesifikt identifiseres med serienr i målerapporter slik at en kan minske antall, men ikke unngå målefeil.
I min bransje skal alle testinstrumenter inn til kalibrering på godkjent testlab hver 6 mnd. og likevel må vi ta hensyn til instrumentets hysteresekurve og avvik.
Vi står i fare for å sammenlikne tabeller og utskrifter som i verste fall tenderer i hver sin retning, og trekker konklusjonen ut fra det.

Er fristet til å hente inn Rognliens eksempel fra Top Gear. Der testet de tre ulike lett sportslige biler opp en svingete bakke.
Ut fra de opplyste tekniske spesifikasjoner om antall hestekrefter eller kilowatt, så var vel ingen i tvil om hvilken bil som kom til å vinne kappløpet opp bakken. Den hadde jo mer enn 30 Hk mer enn den svakeste.
Da var det vel ikke uten skadefryd at nettopp den svakeste viste seg å være langt bedre satt opp, og den vant kappløpet med klar margin.
Snakker vi da om måleteknisk seier eller at et oppsett eller kombinasjon av egenskaper kan gi et langt bedre resultat. ogt hvordan skal vi eventuelt kunne avgjøre at det er nettopp den forstillingsdetaljen som er den avgjørende faktoren, eller tannhjulsfordelingen i kassa?

Så, skal vi tro alt det de selvgode selvlærte innbilske hobby journalistene forsøker å innbille oss?

Ja og nei, for etter å ha lest noen artikler fra den enkelte, så kan vi danne oss et inntrykk av hva han eller hun liker eller ikke liker. Da har vi et glimrende utgangspunkt for å lytte selv, og plassere oss selv i forhold til deres lydpreferanser.

Vi vet alle at Rognlien dør og blør for dynamikken. Det er helt greit, for da vet vi hvor vi har ham. Dersom den samme Rognlien begynner å ramse opp tall og tabellverdier så er jeg bare overbevist om en ting, han er klar for et opphold på Dikemark. Neida Håkon, du er ikke der enda.

En annen ting er at en slik artikkel vil ofte oppleves som dønn kjedelig, eller like spennende som at Vidar Teisen skulle høytlese roman på radioen. Han leser den helt riktig, med perfekt uttale osv ,men helt uten innlevelse. En forbrytelse mot lytteren.


Vi står i fare for å gjøre hifi hobbyen til kvasivitenskap, og glemme å lytte til musikken.

For å si det rett frem, Er det Db , bits og bytes vi lytter til, eller er det musikk?
Kom igjen, oppfør dere som voksne og la livsgleden slippe til.

Ta dere et glass rødvin ekstra i påsken og ta til vettet.
God påske til både motstandere og meningsfeller.

Med vennlig hilsen
Knut Runar
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
^^ Vakkert, Knut Runar. Mere vin til folket. Og litt luksuriøs rom er heller ikke av veien.

;)

Mvh
Håkon Rognlien
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Ron Zacapa XO kan anbefales om det er rom man ønsker i glasset.

Roy
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Det ironiske med denne diskusjonen er at de samme menneskene som stempler andre som "negative" bare fordi de ønsker seg kunnskap, ofte virker ute av stand til å selv glede seg over å lære noe nytt, og ikke en gang vil unne andre den gleden.

Så hvem som faktisk er negative her er vel ikke helt avklart...
 
A

ANM

Gjest
Bare å innse det Crusty, visse kretser er ikke for oss. Heldigvis er det plass til oss alle her inne på HFS. :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Fidelity var/ble særdeles uinteressant på papir, så om planen er å fortsette med mer av det samme på nett så er det sikkert fint for menigheten, men verden bringes ikke akkurat videre av at de samme folkene blottlegger sin skrikende mangel på kompetanse og forståelse for hvordan den virkelige verden fungerer. Knapt noe magasin i moderene norsk pressehistorie har skrevet mer pølsevev enn Fidelity.

Bare å glede seg til nordost kommer med noe som er enda mer tullete priset enn Odin og det skrytes opp i skyene eller enda en kvakksalver innen audioassesoarer trenger et mikrofonstativ med begrenset teknisk forståelse for å lure noen ekstra personer med mer penger enn vett.

Sorry folkens, men troverdighetskontoen ble tømt en gang for mange år siden. Min entusiasme er svært begrenset. Jeg sa opp abonnementet mitt på fidelity og det var ikke fordi 500 kroner eller hva det nå var pr år var mye penger.

Nå synest sikkert mange jeg er slem og lite entusiastisk osv. So be it. Gjengen bak skal selvsagt ha for pågangsmotet, men det endrer ikke på en årelang tradisjon for å skrive om det som betyr nesten ingen ting og tie om det som betyr noe. fidelity har drevet folkefordumming i årevis.

fotografihåndtverkey var dog førsteklasses.
Det jeg umiddelbart savner litt her, er konkrete eksempler. Det er mange år siden jeg sluttet å abonnere på Fidelity, men det var ikke fordi jeg mente at magasinet var så elendig som du synes å mene, heller at interessen for hifi fortok seg, og at interessen for musikk økte.

Så jeg er nok ikke videre oppdatert på hva Fidelity foretok seg i senere år, og det hadde vært fint om du kunne konkretisere ditt standpunkt litt.

Og, siden du virker å være svært så godt orientert om magasiner i moderne norsk pressehistorie, samt pølsevev, kunne det også være interessant å vite hvilke magasiner du har sammenlignet med.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det ironiske med denne diskusjonen er at de samme menneskene som stempler andre som "negative" bare fordi de ønsker seg kunnskap, ofte virker ute av stand til å selv glede seg over å lære noe nytt, og ikke en gang vil unne andre den gleden.

Så hvem som faktisk er negative her er vel ikke helt avklart...
Antar denne ikke var myntet på undertegnede, som stort sett har benyttet hele livet til å lære meg nye ting. Og det med stor glede. Dessverre har man ikke tid til å lære alt her i verden, men planen for pensjonisttilværelsen (om mange år!) er å begynne på A i leksikonet... :)

Det er dog viktig å ikke blande kortene her; man kan skrive veldig mye vettug om hifi, selv om man ikke besitter kunnskapsnivået til f.eks. Asbjørn (ivrig deltaker her på HFS). Dette med å ha benyttet de siste 20 - 30 årene av livet til å hente ut kunnskap fra en uendelig rekke konstruktører, DIY're, leverandører og andre meningsbærere (ikke minst her på HFS), har neppe passert helt uten fornuftige spor. Det har seg nemlig også sånn at man kan mene og oppleve ganske mye uten å være bombastisk, etter å ha lært så mye at man forstår hvor lite man kan.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
rom til folket

Fa... Håkon.
Du veit å provosere eller trykke på de rette knappene.

Rom til folket. Da kommer jeg aldri utenom min absolutte favoritt.
Du har selv godkjent den....

A.H.Riise non pluss ultra....Products AH Riise Rum

Prøv den den som våger.
Fare for varig avhengighet..

Knut Runar
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
674
Antall liker
755
Bare å innse det Crusty, visse kretser er ikke for oss. Heldigvis er det plass til oss alle her inne på HFS. :)
Kanskje det ikke burde være det.......

JP
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Fa... Håkon.
Du veit å provosere eller trykke på de rette knappene.

Rom til folket. Da kommer jeg aldri utenom min absolutte favoritt.
Du har selv godkjent den....

A.H.Riise non pluss ultra....Products AH Riise Rum

Prøv den den som våger.
Fare for varig avhengighet..

Knut Runar
AH Riise er ikke dum den heller. Har ikke smakt Non Plus Ultra, tror jeg. Derimot har jeg XO Reserva her. Så på oppfordring tok jeg et glass :)

Roy
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Noen mulighet for å få flere av RoDa's bidrag da? De var jo bra!
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Det dreier seg om å være litt pragmatisk, også. Vi ønsker å spre et budskap om glede, lek og moro med musikk, snakke om opplevelsene, spille på lag med de som produserer og selger denne moroa, være blant dem som ser halvfulle glass over alt, der mange objektivister desperat leter etter (halv)tomme glass! Kort sagt, vi ønsker nyrekruttering, vi er ikke ute etter å tilfredsstille dem som oppriktig mener at alle svarene finnes i tall og målinger. For min egen del kan jeg for øvrig meddele at jeg er kabelagnostiker, jeg kommer ikke til å si noe spesielt om noen nye og dyre kabler, resten av redaksjonen kan ha hvilke meninger de ønsker for min del, men det kommer aldri til å velte et godt samarbeide oss i mellom.
tror du pressens ville skryt av dyre ledningstumper tjener formålet om å rekruttere?

det er den slags innhold som får folk til å vike fra, og det er ikke rart, for det fremstår som totalt useriøst for rundt halvparten av de som er interessert og stort sett alle som ikke er interessert.

kan du tenke deg at du går til elkjøp for å kjøpe micro til 2000 kroner, og så sier selgeren at du må kjøpe en strømkabel til minst 500 kroner hvis maten skal bli god?

ville du synes det var seriøst?

det er slik folk utenfor oppfatter kabelprat, bare at her snakker vi om 10-20 000 og absurd mye mer.

dere ødelegger for rekrutteringen når dere fokuserer på og promoterer slike ting. dere ender opp med å tilfredstille 50 % av de som er interessert, mens dere eksluderer den andre halvparten + alle som kanskje kunne blitt interessert hvis dere fremsto som seriøse.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Spørs om ikke mer enn 50% av Fidelity sine lesere mener at det er forskjell på kabler......(?)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Man skulle tro vi ikke har omtalt annet enn kabler de siste fem årene. Noe helt annet er faktisk tilfelle. Jøsses, så forfriskende det hadde vært om de som lar seg provosere av Fidelity ikke hadde vært så forbannet historieløse..
 
M

MusicBear

Gjest
Det dreier seg om å være litt pragmatisk, også. Vi ønsker å spre et budskap om glede, lek og moro med musikk, snakke om opplevelsene, spille på lag med de som produserer og selger denne moroa, være blant dem som ser halvfulle glass over alt, der mange objektivister desperat leter etter (halv)tomme glass! Kort sagt, vi ønsker nyrekruttering, vi er ikke ute etter å tilfredsstille dem som oppriktig mener at alle svarene finnes i tall og målinger. For min egen del kan jeg for øvrig meddele at jeg er kabelagnostiker, jeg kommer ikke til å si noe spesielt om noen nye og dyre kabler, resten av redaksjonen kan ha hvilke meninger de ønsker for min del, men det kommer aldri til å velte et godt samarbeide oss i mellom.
tror du pressens ville skryt av dyre ledningstumper tjener formålet om å rekruttere?

det er den slags innhold som får folk til å vike fra, og det er ikke rart, for det fremstår som totalt useriøst for rundt halvparten av de som er interessert og stort sett alle som ikke er interessert.

kan du tenke deg at du går til elkjøp for å kjøpe micro til 2000 kroner, og så sier selgeren at du må kjøpe en strømkabel til minst 500 kroner hvis maten skal bli god?

ville du synes det var seriøst?

det er slik folk utenfor oppfatter kabelprat, bare at her snakker vi om 10-20 000 og absurd mye mer.

dere ødelegger for rekrutteringen når dere fokuserer på og promoterer slike ting. dere ender opp med å tilfredstille 50 % av de som er interessert, mens dere eksluderer den andre halvparten + alle som kanskje kunne blitt interessert hvis dere fremsto som seriøse.


Problemet hutsefruts, er det at i et anlegg hvor kortets mulig signal er svært avgjørende for lyden, så er en hver kabel (og forbindelseskontakter) en lydmessig brems.

Disse bremsene er svært så forskjellige, og svært ofte er dyrere bremser bedre - bedre i form av at de gjør jobben bedre - i dette tilfelle lydgjengivelse.

Denne forskjellen høres relativt lett, ikke minst av lytte-erfarne (!) journalister, som ofte lar oss få lese om disse forskjeller - som andre forskjeller.

Påfølgende diskusjoner om hvor store forskjellene er, hvor mye de et verdt i kroner og øre for den enkelte, ja det får da bli den enkeltes vurdering.

Også, om man ikke hører disse forskjellene, man bør i hvert fall ikke idioterklære andre dersom man selv ikke hører forskjell.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Spørs om ikke mer enn 50% av Fidelity sine lesere mener at det er forskjell på kabler......(?)
ja, stikkordet er lesere. jeg skrev 50 % av de 'interesserte', altså interesserte i hifi/lyd, ikke 50 % av leserne.

Man skulle tro vi ikke har omtalt annet enn kabler de siste fem årene. Noe helt annet er faktisk tilfelle. Jøsses, så forfriskende det hadde vært om de som lar seg provosere av Fidelity ikke hadde vært så forbannet historieløse..
går jeg til legen og hun sier jeg skal gni hyssing på fotvorta og grave ned hyssingen, så blir det siste tur til den legen og jeg ville ikke anbefalt henne videre heller. skal man fremstå som seriøs, så kan man aldri gi et slikt råd.

og dette handler ikke om det er en effekt eller ikke, det handler om hvor seriøs man fremstår, dersom målet er å rekruttere. hvis man vil rekruttere, så vil man ha så mange lesere blant de som allerede er interessert som mulig, og man må holde seg unna temaer som får en til å fremstå som useriøs.

igjen, selger på elkjøp sier du må kjøpe kabel til 500 kr, ellers blir ikke maten god. useriøst.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Det dreier seg om å være litt pragmatisk, også. Vi ønsker å spre et budskap om glede, lek og moro med musikk, snakke om opplevelsene, spille på lag med de som produserer og selger denne moroa, være blant dem som ser halvfulle glass over alt, der mange objektivister desperat leter etter (halv)tomme glass! Kort sagt, vi ønsker nyrekruttering, vi er ikke ute etter å tilfredsstille dem som oppriktig mener at alle svarene finnes i tall og målinger. For min egen del kan jeg for øvrig meddele at jeg er kabelagnostiker, jeg kommer ikke til å si noe spesielt om noen nye og dyre kabler, resten av redaksjonen kan ha hvilke meninger de ønsker for min del, men det kommer aldri til å velte et godt samarbeide oss i mellom.
tror du pressens ville skryt av dyre ledningstumper tjener formålet om å rekruttere?

det er den slags innhold som får folk til å vike fra, og det er ikke rart, for det fremstår som totalt useriøst for rundt halvparten av de som er interessert og stort sett alle som ikke er interessert.

kan du tenke deg at du går til elkjøp for å kjøpe micro til 2000 kroner, og så sier selgeren at du må kjøpe en strømkabel til minst 500 kroner hvis maten skal bli god?

ville du synes det var seriøst?

det er slik folk utenfor oppfatter kabelprat, bare at her snakker vi om 10-20 000 og absurd mye mer.

dere ødelegger for rekrutteringen når dere fokuserer på og promoterer slike ting. dere ender opp med å tilfredstille 50 % av de som er interessert, mens dere eksluderer den andre halvparten + alle som kanskje kunne blitt interessert hvis dere fremsto som seriøse.


Problemet hutsefruts, er det at i et anlegg hvor kortets mulig signal er svært avgjørende for lyden, så er en hver kabel (og forbindelseskontakter) en lydmessig brems.

Disse bremsene er svært så forskjellige, og svært ofte er dyrere bremser bedre - bedre i form av at de gjør jobben bedre - i dette tilfelle lydgjengivelse.

Denne forskjellen høres relativt lett, ikke minst av lytte-erfarne (!) journalister, som ofte lar oss få lese om disse forskjeller - som andre forskjeller.

Påfølgende diskusjoner om hvor store forskjellene er, hvor mye de et verdt i kroner og øre for den enkelte, ja det får da bli den enkeltes vurdering.

Også, om man ikke hører disse forskjellene, man bør i hvert fall ikke idioterklære andre dersom man selv ikke hører forskjell.
det hjelper ikke om det er en forskjell, hvis man fremstår som useriøs når man promoterer kabler til titusner av kroner.

jeg vil ikke inn på debatten om det er en forskjell eller ikke, det er irrelevant for hva jeg forsøker å formidle. rognlien sier målet er å rekruttere, jeg sier at da må man holde seg unna emner som eksluderer halvparten av de som er interesserte og virker totalt useriøst for de som kan bli interesserte.
 
A

ANM

Gjest
Man skulle tro vi ikke har omtalt annet enn kabler de siste fem årene. Noe helt annet er faktisk tilfelle. Jøsses, så forfriskende det hadde vært om de som lar seg provosere av Fidelity ikke hadde vært så forbannet historieløse..
Hahaha! Ja, kjenn på frustrasjonen! Er det ikke irriterende når noen snakker om ting de ikke har greie på?;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Spørs om ikke mer enn 50% av Fidelity sine lesere mener at det er forskjell på kabler......(?)
ja, stikkordet er lesere. jeg skrev 50 % av de 'interesserte', altså interesserte i hifi/lyd, ikke 50 % av leserne.
Tror faktisk det er over 50% av de hifi interesserte som mener det eksisterer forskjeller, hvis det skulle være oppklarende.
Når det gjelder meninger om kabelforskjeller der ute, så er det vel flere magasiner/hifi journalister som faktisk mener det er forskjeller enn omvendt? Det er ihvertfall mitt inntrykk.
At noen ikke klarer å høre forskjell (eller tar kabler ut av ligningen for å spare penger) er helt greit for meg. Som kabel-imbesil så koser jeg meg i sweetspot, lell ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Man skulle tro vi ikke har omtalt annet enn kabler de siste fem årene. Noe helt annet er faktisk tilfelle. Jøsses, så forfriskende det hadde vært om de som lar seg provosere av Fidelity ikke hadde vært så forbannet historieløse..
Hahaha! Ja, kjenn på frustrasjonen! Er det ikke irriterende når noen snakker om ting de ikke har greie på?;)
Visst er det det. Og sånt er det urovekkende mye av her inne. :)
 
A

ANM

Gjest
Så lenge det er moms på kabler og vi slipper å betale lisens for fidelity bør vi i målemafian/gledesdreperklubben være fornøyd.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det har du jaggu rett i. Men det blir dere jo ikke.
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Jeg er fornøyd impulse. Fikk svar på det jeg lurte på. Forresten foreslår jeg at googler litt om temaet objektiv tolkning, slik at du ikke fortsetter å tro at det ikke er et begrep. :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvor i himmelens navn har du det fra at jeg ikke vet at det er et begrep? ;-)
Men uansett, det er godt du er fornøyd.
Ha en god påskedag!
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det dreier seg om å være litt pragmatisk, også. Vi ønsker å spre et budskap om glede, lek og moro med musikk, snakke om opplevelsene, spille på lag med de som produserer og selger denne moroa, være blant dem som ser halvfulle glass over alt, der mange objektivister desperat leter etter (halv)tomme glass! Kort sagt, vi ønsker nyrekruttering, vi er ikke ute etter å tilfredsstille dem som oppriktig mener at alle svarene finnes i tall og målinger. For min egen del kan jeg for øvrig meddele at jeg er kabelagnostiker, jeg kommer ikke til å si noe spesielt om noen nye og dyre kabler, resten av redaksjonen kan ha hvilke meninger de ønsker for min del, men det kommer aldri til å velte et godt samarbeide oss i mellom.


tror du pressens ville skryt av dyre ledningstumper tjener formålet om å rekruttere?

det er den slags innhold som får folk til å vike fra, og det er ikke rart, for det fremstår som totalt useriøst for rundt halvparten av de som er interessert og stort sett alle som ikke er interessert.

kan du tenke deg at du går til elkjøp for å kjøpe micro til 2000 kroner, og så sier selgeren at du må kjøpe en strømkabel til minst 500 kroner hvis maten skal bli god?

ville du synes det var seriøst?

det er slik folk utenfor oppfatter kabelprat, bare at her snakker vi om 10-20 000 og absurd mye mer.

dere ødelegger for rekrutteringen når dere fokuserer på og promoterer slike ting. dere ender opp med å tilfredstille 50 % av de som er interessert, mens dere eksluderer den andre halvparten + alle som kanskje kunne blitt interessert hvis dere fremsto som seriøse.
Kan bare gjenta at jeg er kabelagnostiker, og aldri deltar i kabeldebatter.
Jeg tror til dels absurde priser på alle typer utstyr i vår bransje er med på å skremme folk bort. Den gode delen er at også mer moderat priset utstyr er veldig bra.

Mvh
Håkon Rognlien
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Engasjement er dog bedre enn på grensen til ignoranse, slik en annen nett publikasjon blir møtt med.. Det er ingen tvang i å lese. Langt mindre enn det å måtte tro alt som skrives. Men én kan saktens lure på om de som får ereksjon av en målekurve har en dysfunksjon, eller de simpelthen er de lykkeligste av dagens audiofile? Det er jo så enkelt med verdier i et numerisk system, noe helt annet enn å fortelle om individuelle følelser så alle kan forstå..
 
A

ANM

Gjest
For min del Håkon, er ikke jeg så stresset på prissettingen, det er en del av eksklusivitetsgamet og er ikke unikt for vår lille verden.

Derimot at hifijournalister ikke har gjort et forsøk på å engasjere seg i kabeldebatten mm synes jeg er noe som virkelig setter dere i et dårlig lys. Gjør litt mer undersøkende journalistikk på dette kontroversielle temaet. Det er jo ikke ubegrunnet at det diskuteres? Behøver ikke koste mye heller. Kan ta kontakt med en høyskole, HIØF feks, som har utstyr for å teste ut egenskaper til kabler. Kanskje det er mulig og sette det ut som oppdrag til hovedprosjekt?

Faktumet er at dere som har ambisjoner om å publisere tidskrifter burde ta dere bryet å lage en og annen artikkel innimellom hvor omdiskuterte temaer taes opp seriøst. Det hadde gavnet rekrutteringen og troverdigheten imo!
 
A

ANM

Gjest
Engasjement er dog bedre enn på grensen til ignoranse, slik en annen nett publikasjon blir møtt med.. Det er ingen tvang i å lese. Langt mindre enn det å måtte tro alt som skrives. Men én kan saktens lure på om de som får ereksjon av en målekurve har en dysfunksjon, eller de simpelthen er de lykkeligste av dagens audiofile? Det er jo så enkelt med verdier i et numerisk system, noe helt annet enn å fortelle om individuelle følelser så alle kan forstå..
Står mange målinger bak enkle grunnprinsipper og tiltak som dere måleallergikere nyttegjør dere av uten å måtte tenke så mye. Vær glad for at noen av oss tar seg bryet. Betrakt gjerne målemafiaen som arbeidsmaur som fordyper seg i det kjedelige, slik at dere andre slipper.

Ja, det er morsomt!:)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
Topp Bunn