EXIMUS OG STELLOS VENNETRÅD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo

    Vedlegg

    Sist redigert:

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Melder meg på denne tråden jeg også. Vurderer å bytte ut min Lyngdorf 2200 med en S1 og en DAC/pre kombinasjon for å drive mine Focal 1027 BE. Lest tester både i Fidelity og på nettet. S1 høres spennende ut, men jeg er såpass makelig anlagt at jeg må ha fjernkontroll:) HDMI inn og ut har også vært greit siden jeg har anlegget i stua sammen med TV'n. Vurderer derfor den nye NAD-dacen.

    Noen som har synspunkter på denne kombinasjonen eller ar alternative forslag? NB ønsker å beholde Fokalene.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    NAD M51 og S1 er en kombinasjon jeg har trua på. :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei, og velkommen ombord. :)

    Har planlagt test formiddag i midten av Januar med Huldras s1 på mine 1027. Mistenker at de er fine. Hørtes bra ut på Huldras divaer. :)

    Godt nytt år!


    NAD M51 og S1 er en kombinasjon jeg har trua på. :)
    Spørsmålet er jo hvordan de vil låte på Focalene mine. Lyngdorfen er litt "tynn" i klangen på disse...
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Regner som sagt med at vi får til en demo på nyåret. Frykter at Ai700 blir for "feit" i lyden, men mulig jeg tar feil. Dp 1 er i all fall en No Brainer, rett og slett et high end produkt! Godt nytt år!
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Regner som sagt med at vi får til en demo på nyåret. Frykter at Ai700 blir for "feit" i lyden, men mulig jeg tar feil. Dp 1 er i all fall en No Brainer, rett og slett et high end produkt! Godt nytt år!
    Hei igjen olemar!

    det blir spennende å høre hva du synes...

    AI700 er jo i prinsippet to brokopla s1 med en veldig god preamp. Således kunne den blitt kalt EXIMUS 700.. F.eks.
    (opplever ikke bassen som feit på S1, men med et trøkk og en strammhet jeg personlig aldri har hørt før)

    EXIMUS DP1 ble jo vurdert å kalles Stello 1000, etter hva jeg forstår på 6moons.

    Jeg har mottatt de oppgraderte S1, men kona er sjef i jula, så har ikke fått kopla de opp enda.


    Det er jo ingen hemmelighet at Andervik solgte sitt private DYNAMIC PRECISION oppsett, da han fikk høre dp1 og S1.
    jeg har og hørt/lest flere, som har hørt både DP og EXIMUS på toppmodellene til Respons, og mener Eximus er klart bedre.

    (og det er jo på tide med et alternativ til DP, som jo EC kjøpte opp, og så la ned produksjonen)

    jeg ønsker alle ,som følger tråden, et riktig godt musikalt nytt år !

    Mvh Huldra57, som nyter Nyttårskonserten på lerret, mens S1 står og tempererer seg.... Den trenger vel litt innspilling også nå med alle de nye delene.
     

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    127
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Får vel melde meg som venn her eg og etter mange gode år med StelloDA220

    Mvh
    Jan Ove
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    NAD M51 og S1 er en kombinasjon jeg har trua på. :)
    Spørsmålet er jo hvordan de vil låte på Focalene mine. Lyngdorfen er litt "tynn" i klangen på disse...
    Hei panfam!

    jeg har hørt Lyngdorf på diverse høyttalere, mange mer varmtklingende enn Focal ( type engelske m den ikke uvanlige imponatorbasshevingen i området ca.80 til 200 Hz.)

    tror ikke du vil bli skuffet......

    Nad sin M51 har jeg ikke prøvd. Den får jo gode omtaler overalt. Og utifra det jeg leser bør den bli en fin match.

    Det eneste jeg tenker på er om den har passiv pre, altså volum uten gain? Tror det skal gå bra om så er tilfellet, men har ikke sett noen bruke passiv pre på S1. (Andervik har sikkert peil)
    jeg har en enkel passiv pre stående, og skal prøve den ut når jeg får tid.

    focal 1027BE var ellers noe jeg skulle kjøpe, men fikk et veldig godt tilbud på Diva BE..
    1027be har jeg sammenligna med engelske og danske ht til ca dobble prisen, og Focal ville uansett være mitt valg, så skjønner du vil beholde de :)
    1027 er, som Diva, lettdrevet. De går ikke så lavt i impedanse, som Diva, og bør passe fint med en S1

    angående kombinasjoner med hjemmekino så har man mulighet til å ha en pre m xlr og f.eks en receiver m rca tilkopla samtidig.
    to små svitsjer på baksida av S1 velger man pre med. Så ht bypass kan man klare seg uten.

    Og velkommen til vennetråden til JanOve !

    mvh Huldra57, som straks kopler opp en stk S1 mk2

    edit; Audiolab Mdac har aktiv pre, men ikke HDMI. Dac og digital pre er den samme som i min CDQ. NADM51 koster mer og har godt mulig høyere oppløsning, men Audiolab lyder flott på S1 i mine ører. Så kan man jo alltids oppgradere etterhvert. S1 tåler en virkelig high end dac og pre...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    127
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Mine mange år som StelloDA220 må eg berre seie at bruk denne balansert om du kan. Det er ein heilt annan verden enn med RCA sjølv om det også er bra.

    Køyrer balansert heile vegen via ARC LS17 og ut til mine Avantgarde Solo og vil ikkje gå tilbake til noko anna.

    mvh
    Jan Ove
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Huldra.. Slutt å plag oss da..
    Hvordan var oppgraderingen ?
    Spent som f... på åssen oppgraderingen av monoblokkene ble :)

    Kan dette være 2013 beste forsterker anbefaling?
    Uhyre spent på hvordan dette er mot min forsterker!
    Håper virkelig vi får til en formiddag med testing i løpet av Januar. :)



    Innmat EXIMUS S1, mk 2
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Beklager, men monoblokkene kan jeg ikke si noe om... Jeg kopla opp den ene S1 i stereomodus, 2* 125 watt, i åtte Ohm, og 250watt i 4Ohm, og har blitt sittende å spille musikk siden. Med et stort glis .....

    Jeg synes alltid det er vanskelig å si helt skråsikkert hvordan utstyr låt før, men mine inntrykk er udelt positive angående versjon 2.

    det første man merker av forandringer er allerede ved påslag av strøm: Det går litt tid så kommer et lite klikk, da det er montert softstart i forsterkeren.
    om lyden er det å si at den virker mere strømsterk, har endra bedre kontroll, lydbildet er større med større presisjon og og mere luft.
    Og oppløsningen i toppen er bedre. Silkemyk på blåsere og strykere.

    At et effektrinn til knappe nitten K skal spille så fint på høyttalere og med en pre , som hver for seg kostet bortimot det femdoble for noen år tilbake, er vel en stor prestasjon i seg selv...
    (Mark Levinson 380S og Diva utopia Be)

    Så gleder jeg meg til å kople opp forsterkerne i brokopla modus 2*500 watt.

    Mvh Huldra57, i lytte og nyte modus.
     
    Sist redigert:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Vel. Vi venter i spenning. :)
    Til tross for at du ER godt voksen og alt det der...
    Sjekk ut Siste Skiva til Yello (Touch) på Spotify.
    Helt enormt bra skive. Har ALT. Bare forbered deg. Fint om du får lyttet på dine Divaer før du skal lytte på mine mindre focaler.
    Ikke fare for å få bass flashback fra 80 tallet.
    Den platen er stueren så det holder. Hørte uavbrutt hele skiva på fysiskt volum med svigermor på 69 år hjemme i romjulen.

    Arild D
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har ei imponerande svigermor ArildD,og sikkert enda kjekkere datter,hehe.

    Mvh Arild såklart.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Vel. Vi venter i spenning. :)
    Til tross for at du ER godt voksen og alt det der...
    Sjekk ut Siste Skiva til Yello (Touch) på Spotify.
    Helt enormt bra skive. Har ALT. Bare forbered deg. Fint om du får lyttet på dine Divaer før du skal lytte på mine mindre focaler.
    Ikke fare for å få bass flashback fra 80 tallet.
    Den platen er stueren så det holder. Hørte uavbrutt hele skiva på fysiskt volum med svigermor på 69 år hjemme i romjulen.

    Arild D
    Hei ArildD

    Hadde det vært mulig at jeg kunne blitt med på den lyttetesten?
    Er veldig nyskjerrig på de Stello sakene. Jeg kjenner jo godt til dine høytalere også.

    Mvh Espen
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det vært mulig at jeg kunne blitt med på den lyttetesten?
    Er veldig nyskjerrig på de Stello sakene. Jeg kjenner jo godt til dine høytalere også.

    Mvh Espen
    Jeg kunne også gjerne tenk meg det. :) Er veldig nysgjerrig på denne S1.
    -Erland
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei og Godt Nyttår Mr Fugazi.

    Ja, tror virkelig du kjenner mine htt. ;)
    Vil påpeke at det KAN bli dyrt å lytte på de dog..

    Basert på Huldras utsagn om Eximus, så er jeg redd du kan komme til å bli fristet litt :)

    Vi skal kjøre en del tester. Balansert, ubalansert. Samt A/B lytting mot min Pass xa30.5
    Så vet ikke om vi får til åpent hus samtidlig 12.01 som vi har planlagt testing.

    Kan ikke vi vente, høre på Hva Huldra har å si? Håper det er lettere å høre på eximus hos han.
    Men forstår virkelig at du har lyst til å høre Eximus på mine htt, da du er forrige eier..

    Jeg har litt tid lørdag morgen førstkommende. Men da er det i såfall for å høre på Pass Labs..
    Hvis ikke vi kunne lånt Eximus av Huldra ?

    Mvh.

    Nysgjerrig som FÅ på åssen 500w spiller :)

    Vel. Vi venter i spenning. :)
    Til tross for at du ER godt voksen og alt det der...
    Sjekk ut Siste Skiva til Yello (Touch) på Spotify.
    Helt enormt bra skive. Har ALT. Bare forbered deg. Fint om du får lyttet på dine Divaer før du skal lytte på mine mindre focaler.
    Ikke fare for å få bass flashback fra 80 tallet.
    Den platen er stueren så det holder. Hørte uavbrutt hele skiva på fysiskt volum med svigermor på 69 år hjemme i romjulen.

    Arild D
    Hei ArildD

    Hadde det vært mulig at jeg kunne blitt med på den lyttetesten?
    Er veldig nyskjerrig på de Stello sakene. Jeg kjenner jo godt til dine høytalere også.

    Mvh Espen
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Se svar til Fugazi.

    Jeg rekker desverre ikke med flere lyttere den 12.01.
    Men er åpen for forslag en annen helg.
    Vil gjerne påpeke at Huldra bor laaaaaaangt mer sentralt enn meg.
    (I Oslo)
    Hvor holder du til ?


    Hadde det vært mulig at jeg kunne blitt med på den lyttetesten?
    Er veldig nyskjerrig på de Stello sakene. Jeg kjenner jo godt til dine høytalere også.

    Mvh Espen
    Jeg kunne også gjerne tenk meg det. :) Er veldig nysgjerrig på denne S1.
    -Erland
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei alle sammen, Arilder og andre :)

    Jeg er nyskjerrig på den Nad M 51 , så kanskje Du Erland kunne tenke deg et besøk hos meg, og ta med Nad, så får vi sjekka ut den og ...
    Du har vel høyttalere mer i klasse med Diva så sannsynligvis best å høre forsterkere her?
    Fugatzi bor jo og i Bærum, så kanskje dere kan slå dere sammen ?

    send Pm så får vi sikkert til noe.

    Mvh Arild uten D...
     
    Sist redigert:

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle sammen, Arilder og andre :)

    Jeg er nyskjerrig på den Nad M 51 , så kanskje Du Erland kunne tenke deg et besøk hos meg, og ta Nad, så får vi sjekka ut den og ...
    Du har vel høyttalere mer i klasse med Diva så sannsynligvis best å høre forsterkere her?
    Fugatzi bor jo og i Bærum, så kanskje dere kan slå dere sammen ?

    send Pm så får vi sikkert til noe.

    Mvh Arild uten D...
    Høres ut som en kjempeplan! :) Fugazi og jeg kan linke opp, han bor jo rett nedi her.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Niiice. Regnet med det skulle ordne seg.
    Litt lettere for Huldra som bor sentralt, samt har store barn.

    Håper dere får snarlig audiens. :)

    Hei alle sammen, Arilder og andre :)

    Jeg er nyskjerrig på den Nad M 51 , så kanskje Du Erland kunne tenke deg et besøk hos meg, og ta Nad, så får vi sjekka ut den og ...
    Du har vel høyttalere mer i klasse med Diva så sannsynligvis best å høre forsterkere her?
    Fugatzi bor jo og i Bærum, så kanskje dere kan slå dere sammen ?

    send Pm så får vi sikkert til noe.

    Mvh Arild uten D...
    Høres ut som en kjempeplan! :) Fugazi og jeg kan linke opp, han bor jo rett nedi her.
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei og Godt Nyttår Mr Fugazi.

    Ja, tror virkelig du kjenner mine htt. ;)
    Vil påpeke at det KAN bli dyrt å lytte på de dog..

    Basert på Huldras utsagn om Eximus, så er jeg redd du kan komme til å bli fristet litt :)

    Vi skal kjøre en del tester. Balansert, ubalansert. Samt A/B lytting mot min Pass xa30.5
    Så vet ikke om vi får til åpent hus samtidlig 12.01 som vi har planlagt testing.

    Kan ikke vi vente, høre på Hva Huldra har å si? Håper det er lettere å høre på eximus hos han.
    Men forstår virkelig at du har lyst til å høre Eximus på mine htt, da du er forrige eier..

    Jeg har litt tid lørdag morgen førstkommende. Men da er det i såfall for å høre på Pass Labs..
    Hvis ikke vi kunne lånt Eximus av Huldra ?

    Mvh.

    Nysgjerrig som FÅ på åssen 500w spiller :)

    Vel. Vi venter i spenning. :)
    Til tross for at du ER godt voksen og alt det der...
    Sjekk ut Siste Skiva til Yello (Touch) på Spotify.
    Helt enormt bra skive. Har ALT. Bare forbered deg. Fint om du får lyttet på dine Divaer før du skal lytte på mine mindre focaler.
    Ikke fare for å få bass flashback fra 80 tallet.
    Den platen er stueren så det holder. Hørte uavbrutt hele skiva på fysiskt volum med svigermor på 69 år hjemme i romjulen.

    Arild D
    Hei ArildD

    Hadde det vært mulig at jeg kunne blitt med på den lyttetesten?
    Er veldig nyskjerrig på de Stello sakene. Jeg kjenner jo godt til dine høytalere også.

    Mvh Espen
    Ikke noe stress enda. Lørdag går jeg skirenn så passer dårlig desverre. Vi får vente med hva sjefen ( Huldra ) mener.
    Men optimalt ville en lytt på BE 1027 og 500 watt stello vært mest spennede.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Ble litt kryssposting her ser jeg i etterkant. Jeg avtaler med Huldra og Erlanddf om lytting så lenge.
    BE 1027 lytting tar vi senere ved anledning. Vil også bare nevne at jeg ikke er i nærheten av å skifte ut mine PL 300. De er fantastiske.
    Da fikk jeg sagt det også. Hehe
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Ikke høyttaler jeg er redd for at du får lyst til å bytte.. ;)


    Ble litt kryssposting her ser jeg i etterkant. Jeg avtaler med Huldra og Erlanddf om lytting så lenge.
    BE 1027 lytting tar vi senere ved anledning. Vil også bare nevne at jeg ikke er i nærheten av å skifte ut mine PL 300. De er fantastiske.
    Da fikk jeg sagt det også. Hehe
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Ble litt kryssposting her ser jeg i etterkant. Jeg avtaler med Huldra og Erlanddf om lytting så lenge.
    BE 1027 lytting tar vi senere ved anledning. Vil også bare nevne at jeg ikke er i nærheten av å skifte ut mine PL 300. De er fantastiske.
    Da fikk jeg sagt det også. Hehe
    Skjønner at det er en del organisering av lyttetester om dagen :)

    Håper på tilbakemeldinger fra dere på hvorden dette lyder både ved bruk av NAD M51 (som er en sterk kandidat for nyinvestering i tillegg til S1 selvsagt) og / eller hvordan de låter på Focak 1027 som jeg skjønner noen i testpanelet også besitter.

    Selv hadde jeg vurdert å bruke NAD 51 også som pre for S1 (av budsjetthensyn). Noen som har formeninger om dette?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Selv hadde jeg vurdert å bruke NAD 51 også som pre for S1 (av budsjetthensyn). Noen som har formeninger om dette?
    Dette burde jo bli bra med mindre S1 har sære egenskaper (hva nå det måtte være). Jeg kjører jo min M51 rett inn i Coda CS effekt og det låter strålende. :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Ingen fare. Masse ris/ros? vil komme mht S1 på mine 1027be.
    Kjører pr dd Pass klasse A effekt. Så uvant lyd vil det nok bli.
    Jeg likte iallefall s1 mk1 på Huldras Focal Diva. Så er fryktelig spent på Mk2 nå.

    Baaare en uke til nå..

    Ble litt kryssposting her ser jeg i etterkant. Jeg avtaler med Huldra og Erlanddf om lytting så lenge.
    BE 1027 lytting tar vi senere ved anledning. Vil også bare nevne at jeg ikke er i nærheten av å skifte ut mine PL 300. De er fantastiske.
    Da fikk jeg sagt det også. Hehe
    Skjønner at det er en del organisering av lyttetester om dagen :)

    Håper på tilbakemeldinger fra dere på hvorden dette lyder både ved bruk av NAD M51 (som er en sterk kandidat for nyinvestering i tillegg til S1 selvsagt) og / eller hvordan de låter på Focak 1027 som jeg skjønner noen i testpanelet også besitter.

    Selv hadde jeg vurdert å bruke NAD 51 også som pre for S1 (av budsjetthensyn). Noen som har formeninger om dette?
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Den som venter på noe godt... Osv.......

    Har spilt en del på monoblokkene nå.. Er litt småsyk, så skriver ikke så mye nå...
    det lyder vakkert, organisk og jeg er overveldet...

    et lite bilde av "testoppsettet" mitt, kan jeg jo dele med dere.

    Mvh Huldra
     

    Vedlegg

    winkel

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Huldra.Hvis jeg ikke tar feil ,har du hatt en klasse A amp før.(Norsk).Hvordan lyder Eximus i forhold?Tenker på når du brukte en stereo amp.
    Tror du Eximus egner seg på lettdrevene høyttalere?Låter det bra når du spiller lavt?Har lyst til bytte ut rørutstyret.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Jeg er ingen Hulder, men jeg var der da eximus var fersk i hus. Lar Huldra komme med sitt svar. Jeg har kun hørt mk 1.
    Det jeg husker var at lydbildet med s1 var høyere og nærmere sitteposisjon. Fyldig lyd. Også på lavt volum.
    Den Norske var litt klarere i toppen.
    Mk2 ... Det må Huldra svare for..
    Basert på kort lytt..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei, Huldra.Hvis jeg ikke tar feil ,har du hatt en klasse A amp før.(Norsk).Hvordan lyder Eximus i forhold?Tenker på når du brukte en stereo amp.
    Tror du Eximus egner seg på lettdrevene høyttalere?Låter det bra når du spiller lavt?Har lyst til bytte ut rørutstyret.
    Hei Winkel!

    Jeg sliter med en kraftig luftveisinfeksjon... Men prøver meg på et svar likevel.

    Når jeg kjøpte den norske klasse A ampen, dvs 25 w kl A og 60 w kl AB, fikk jeg opplyst av produsent at den var innspilt etter ca 200 timer. Om jeg skulle sammenligne den med EXIMUS etter denne innspillingen, vil jeg si at EXIMUS mk1 var en mye bedre forsterker i hele registeret. Klangmessig var de imidlertid veldig like ; hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd Eximus var en klasse A amp....
    Nå gjorde tilfeldighetene det slik at den norske ampen ble lånt bort ca tre mnd til en som hadde sine forsterkere stående i stampe til reparasjon. Da den kom tilbake, var det nærmest en annen forsterker i de øvre registre. At klasse A trenger lang innspilling er jo noe andre produsenter fremhever også.
    Jeg gjorde så mye sammenligninger med en stereo EXIMUS, som jeg hadde på lån i mk 1 versjon.
    Bassen var av en helt anne verden på Eximus. Mellomtonen ganske lik, men jeg opplevde Eximus, som mere oppløst her, mens klasse A ampen var litt bedre oppløst i toppen. ( Dette skyldes etter hva jeg har forstått at det ikke finnes sikringer, releer etc mot f. Eks DC i den, da produsenten mener disse setter ned lydkvaliteten) Disse forskjellene framkom på Focal Diva Utopia, med diskanter som den dag i dag koster 10 k i løsvekt. På Rimeligere høyttalere var forskjellene ikke så veldig store, bortsett fra at bassen og lydbildet generelt var mye bedre på Eximus, i mine ører.

    De mest lettdrevne høyttalerne jeg har prøvd er på 92 dB, og det funka veldig fint. Sansui har jo og veldig god erfaring med 98 dB Klipsch ht , fra nittitallet.

    Angående EXIMUS versjon 2, så oppleves den så mye forbedret i toppen, at jeg antar den går av med seieren også her mot nevnte klasse A med god margin....

    når det gjelder klasse A amper generet, så halveres jo klasse A driften ved halve impedansen, slik at man bør ha høyohmige høyttalere for å kunne nyte gromlyden helt ut. ( 25 W klasse A i åtte Ohm gir 12,5 Watt klasse A i 4 Ohm og 6,25 watt i 2 Ohm)

    En klasse D amp låter derimot ganske så likt uansett impedanse. Dog skal vi ikke glemme at det er klasse A drivertrinnet, som konstruktør Simon Lee har jobba svært mye med, som skaper den flotte lyden på disse Ice forsterkerne. Og så anser jeg strømforbruket som en stor fordel både av " grønne hensyn " og på strømrekninga.... Uten belastning trekker den 14 watt.

    Håper svaret mitt var litt til hjelp. Ellers har jo Sansui lovet en rapport angående sammenligning med sine rørforsterkere og EXIMUS S1 mk 2. Jeg venter i spenning !!!

    Mvh Huldra

    edit; Og den spiller veldig fintnpå lave nivåer. ( Viktig for meg , som spiller mye når roen har senket seg.... )
     
    K

    kveita

    Gjest
    Min mk 1 er på vei til Porsgrunn. Må vel regne med 10-12 dg før den er tilbake. Du må nok vente til et stykke ut i feb før testen kan gjennomføres. Er helt enig med huldra, lettdrevne ht spiller fantastisk med S1 også på lave nivåer. Tok imidlertid sjansen på nyttårsaften, 0 demping på mine MFA og jeg var på konsert med Dave Edmunds sin versjon av "I hear you knocking". Har aldri hørt mine KLF spille så krystallklart med en dundrende bass så veggene ristet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn