Høyttalere Bælsvære, svinedyre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    All heder til DIYerne, men vil ikke si det nødvendigvis er en bedre tilnærming til hifi, bare en annen. Seriøs DIYing er tidkrevende, mange blindveier, bomskudd og ikke nødvendigvis billigere.
    Det er mye riktig i det du sier der. I lavere prisklasser kan en stor produsent som feks b&w fordele feks utviklingskostnad på flere modeller og store produksjonsvolumer. I motsatt ende av skalaen fungerer ikke økonomien med å betale folk for å bruke massevis av tid på å utvikle, kvalitetessikre og bygge modeller som det selges en håndfull av. Der virker det store maskineriet mot sin hensikt. Som DIYer er nøkkelen å stjele gode ideer fra andre som har brukt utallige timer og kroner på å få noe til. Jeg husker ennå godt første undervisningstime på universitetet i faget "machine design"; the three most important things of machine design are these; 1) borrow, 2) beg and 3) steal! Most problems have been tried, tested and solved before.
    Kloke ord. I den lavere enden av skalaen vil det lønne seg å kjøpe der det er store produksjonsvolum. Jeg vil jo si at de beste kjøpene opp til i hvert fall 12000-15000 (og kanskje høyere) dermed blir å kjøpe studiomonitorer, som man så evt. kan bruke eq på etter smak hvis man synes at de blir for nøytrale. Det er fordi det selges såpass mye av noen relativt få modeller (fra Yamaha, JBL, Adam, Neumann, Genelec...) at merkostnaden per enhet blir liten, og man får mye for pengene som forbruker.

    Jeg er usikker på om man alltid får veldig mye mer for pengene med studiomonitorer som er i høyere prisklasser... fordi det tross alt ikke selges mange av dem.

    Og så er det et eller annet punkt der man plutselig begynner å få mye mer for pengene med DIY. Nøyaktig hvor det punktet er, skal jeg ikke si sikkert. Men tror nettopp det begynner å bli sånn ca. der det selges veldig få av hver enkelt høyttaler, og produsentene derfor må få inn profitten ved salg av få eksemplarer, fremfor å selge veldig mange og bare få litt profitt på hver enkelt. Pluss at en del produkter i high end-markedet prises ekstra høyt for å bli statement-produkter, der poenget ikke er å selge mye, men heller å drysse litt high end-status over produktene lenger nede på rangstigen. Jeg leste for eksempel akkurat om anlegget til Leikis Lyd i tråden hans. En hel horde med elementer som spiller sammen med hverandre. Det virker helt rått. Han skal ha betalt rundt 115000 for alt sammen. Hva får man for 115000 hvis man kjøper nytt? Bra ting, bevares. Men det vil forundre meg om det kan måle seg med lydkvaliteten til den type DIY-oppsett.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    All heder til DIYerne, men vil ikke si det nødvendigvis er en bedre tilnærming til hifi, bare en annen. Seriøs DIYing er tidkrevende, mange blindveier, bomskudd og ikke nødvendigvis billigere.
    Det er mye riktig i det du sier der. I lavere prisklasser kan en stor produsent som feks b&w fordele feks utviklingskostnad på flere modeller og store produksjonsvolumer. I motsatt ende av skalaen fungerer ikke økonomien med å betale folk for å bruke massevis av tid på å utvikle, kvalitetessikre og bygge modeller som det selges en håndfull av. Der virker det store maskineriet mot sin hensikt. Som DIYer er nøkkelen å stjele gode ideer fra andre som har brukt utallige timer og kroner på å få noe til. Jeg husker ennå godt første undervisningstime på universitetet i faget "machine design"; the three most important things of machine design are these; 1) borrow, 2) beg and 3) steal! Most problems have been tried, tested and solved before.
    Jeg husker tilbake fra en plakat som sa noe alla:
    Det er tre måter å erverve seg kunnskap og utvikle seg på;
    1) Ved læring - det er den edleste metoden
    2) Ved kopiering - Det er den enkleste
    3) Ved erfaring - Det er den bitreste
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hetser ikke DIY men hvordan statusen er på det i et miljø med mye penger er usikkert. Her går man fra Bose til uber end uten en mellomting.
    På meg virker det snodig at en med stor lommebok, som bare skal ha et anstendig anlegg, skal drive med DIY og sette seg inn i masse DSP muligheter. Jeg forstår at de med denne interessen rådgir basert på eget ståsted og her er vel neppe noen bedre enn andre, men det er altså en med (sannsynligvis) helt andre premisser som skal anskaffe anlegget.
    Jeg har vel heller tro på ekstern rådgivning og assistanse mhp. lytterommets akustikk, evt. et nøkkelferdig oppsett, men jeg forstod at dette ikke var særlig aktuelt ut fra en kost-nytte betraktning.
    Helt enig med deg, de med mye penger er ofte fullt opptatt med nettopp penger og ser at timene de måtte brukt på å sette seg inn i alt dette tøvet vi driver med vil bli svært kostbare. Har man penger er det nemlig billigst å sette drittjobben bort til andre og gratis å få noen pointere uten å selv engasjere seg i denne tråden eller by på seg selv en gang. God kamerat du Woodrand...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    DIYere som lager ting som slår alt kommersielt forblir sjeldent en DIYer. Jeg har alltid hatt troen på at de virkelig store, Phillips, Sony, Samsung etc kunne lemlestet hiend produsentene om de hadde funnet det økonomisk gunstig, akkurat som VAG viste sine teknologiske muskler med tapsprosjektet Bugatti Veyron. Den javne DIYer har ikke R&D ressursene til å reelt konkurrere med det kommersielle og fifler for det meste med kloner av varierende kvalitet og halvferdige evighetsprosjekter. Alt dette er en hobby i seg selv og ikke noe jeg mener å rakke ned på i det heletatt.
    Jeg tror egentlig ikke at vi er uenige, men vi snakker nok om litt forskjellige segmenter. De tre første du nevner kunne nok slått de fleste - som du helt riktig påpeker - hvis de hadde satt alle kluter til. Imidlertid setter de alle kluter til i forhold til å tjene penger på volumprodukter, og ikke rariteter som "ultra high end" stereo dessverre er. Samtidig er det slik at design av høyttalere i dag i stor grad er knyttet til kompromisser som størrelse, vekt etc. De ivrigste innen DIY kan i all hovedsak velge elementer fritt fra øverste hylle og vil ofte ikke være begrenset i forhold til størrelse og vekt. Det er feks ikke slik at det kreves rocket-science for å gjengi et 40hz signal med mindre enn 1%thd ved lydtrykk på 120dB (1 meters avstand etc), men det kreves membranareal, volum, vekt og effekt. Regnestykkene har ikke blitt vesentlig endret de siste 30 årene. Utfordringer som produsentene legger på sine utviklingsavdelinger er i stor grad også knyttet til design og formgivning. B&O er et ypperlig eksempel på hvordan ingeniørene har måttet vri hjernene for å kunne få brukbar lyd ut fra designmessige elegante kabinetter. Dette har ledet til utvikling av teknologi som DIYere i dag står fritt til å bruke. Jeg tenker da på feks ICE teknologien. Samtidig så har B&O fremdeles ikke kapasitet til å utvikøe egne elementer som er bedre enn det som er tilgjengelig på markedet og fritt for alle å bruke. For eksempel benytter den nylig omtalte Beolab 90 1 stk Scan speak w32 4878t00 element pr ht. Da jeg bygde mine basstårn (jeg bruker dem som eksempel) så valgte jeg å bruke 4 av de samme elementene per kanal. Ikke rocket-science, men det krever selvsagt 4x volumet av kassene, men fasiliteter samtidig lavere membranvandring og mindre thd.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men tror nettopp det begynner å bli sånn ca. der det selges veldig få av hver enkelt høyttaler, og produsentene derfor må få inn profitten ved salg av få eksemplarer, fremfor å selge veldig mange og bare få litt profitt på hver enkelt.
    There is a flipside to that coin, for å si det på godt norsk, og det er at når man kjøper direkte fra fabrikant så unngår man forhandlerpåslaget og glanset markedsføringsmateriale som fort gjør høyttalerene minst dobbelt så dyre for kunden.
    Dette fordrer god oppfølging fra fabrikant.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hetser ikke DIY men hvordan statusen er på det i et miljø med mye penger er usikkert. Her går man fra Bose til uber end uten en mellomting.
    På meg virker det snodig at en med stor lommebok, som bare skal ha et anstendig anlegg, skal drive med DIY og sette seg inn i masse DSP muligheter. Jeg forstår at de med denne interessen rådgir basert på eget ståsted og her er vel neppe noen bedre enn andre, men det er altså en med (sannsynligvis) helt andre premisser som skal anskaffe anlegget.
    Helt enig med deg, de med mye penger er ofte fullt opptatt med nettopp penger og ser at timene de måtte brukt på å sette seg inn i alt dette tøvet vi driver med vil bli svært kostbare. Har man penger er det nemlig billigst å sette drittjobben bort til andre og gratis å få noen pointere uten å selv engasjere seg i denne tråden eller by på seg selv en gang.
    Her generaliserer dere uten å vite så fryktelig mye om enkelte av DIY'erne på forumet. Den viktigste driveren til mange DIYere er interessen for faget og gleden over å skape noe som er bra. Jeg tror du vil finne både dem med tynn og tykk lommebok i den kategorien;D. Flere av de som også frekventerer i dette miljøet er bransjeaktører på produktsiden (ikke nødvendigvis salgssiden)

    samtidig er det viktig å huske at få bransjer er så til de grader utsatt for "snake-oil" produkter som hifi bransjen, så det å tilegne seg litt kunnskap gjennom egen erfaring gjerne kombinert med en teknisk utdannelse gjør at man kan stille konstruktive og kritiske spørsmål til mye av markedsføringen som bransjen omgir seg med.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Brotherlove og Polka må gjerne hetse DIY, men dere gjør dere selv i så fall en bjørnetjeneste ved å ikke lytte til noe av det beste DIY kan tilby. DIY er ikke for all, det er helt greit og riktig, men det å kunne bygge det beste ut fra lydmessige preferanser uten å ta hensyn til kommersielle, transportmessige, designmessige eller andre begrensninger er en frihet som Kommersielle produsenter ikke har.
    Synes ikke jeg hetser... en illustrert kommentar satt på spissen tror jeg folk tåler :). Jeg har hørt DIY ved flere anledninger, både med ganske dyre og ganske rimelige deler. På ett system var flere parametre helt enestående bra, veldig imponerende. Jeg har all respekt for de som kan bygge selv.

    Når det gjelder høyttalere, tror jeg det er vanskelig for en DIY'er å få til sømløsheten og sammenhengen over hele toneområdet. En kommersiell produsent med ressurser og utstyr i millionklassen, fagfolk og ingeniører som har forsket på lyd i mange år, custom tilpassede drivere skreddersydd for konstruksjonen... det blir rått parti. En amatør kan ikke få tilpasset sine komponenter, og må bruke det som er ferdig og tilgjengelig for så å bygge/tenke ut sin konstruksjon. På mange måter kan man si at en DIY høyttaler også er kommersiell. DIY'erne kan fleske til med dyre drivere, greit nok. Men blir det bedre? Kanskje på enkeltparametre, men neppe som en helhet.

    Så har man de som er i grenseland. Folk med kontakter, som får deler av sine konstruksjoner fremstilt av bedrifter eller fabrikker.
    Kanskje kan man få tilpassede element etter visse kriterier hos noen produsenter.
    Men er det da DIY lengre?
     
    Sist redigert:
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Greia er og bestille custom for han som skal ha høyttalere, ikke at han skal kjøpe full Festool range......
    Om en kaller det DIY eller Custom er ett fett imo.
    Det er lav serie produksjon og enn vil ha mulighet til og få tilpasset ting på en helt konkret måte.
    Der rom og behov blir satt til ønsket preferanser.



    Dratt til ytterste ledd, så kan lyden muligens komme opp på dette nivået.
    Dette er sågar blandt det beste i verden iht dem som har vært og hørt på dette..
    Jeg vet ikke, men jeg tror kommersielle aktører kan ikke komme i nærheten av slik en custom instalasjon...

    Jada... dette er horn og det er svært, men lydmessig så kan ikke et arsenal med 6,5" komme i nærheten av et slikt oppsett


    Link til flere bilder

    Mono and Stereo High-End Audio Magazine: Be Yamamura ALE ultimate horn system


    yamamura_ultimate_horn_speakers_matej_isak_2016_2017_mono_and_stereo%u00252B-%u00252B1-1.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    11.193
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Tannoy Westminster Royal? Tannoy har byggd høytalere i 100 år, og tipper at deres top of the range produkt yter (mindst!) like godt som disse avarter av Star Trek som er vist ovenfor. Fint møbel er det i tillegg. Og en god rørforsterker eller 50W kl. a i god kvalitet - vil med letthet fylle dette mindre rom med godlyd.

    Helt klart imponerende med 7 eller 9 elementer - men hvor mye går ikke tapt når dette skal integreres? Og hvor kommer lyden fra?

    På Tannoy kommer den fra et punkt - akkurat der hvor den (på gode opptak) og blir fanget: i mikrofonen på høyre og venstre side!
    Knakende godt forslag. Dette er høyttalere som er til dels betydelig lettere å få bra til, enn majoriteten av alt det andre som er nevnt i tråden. Alle høyttalerne nevnt her har gode sider, men også krevende sider. Dersom trådstarter ikke tenker å følge Snickers linje, vil Tannoy-høyttalerne være et svært forenklende element.
    Tannoy | Home

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svakheten med DIY er ofte delefilterinnstillinger som ikke er optimalisert og målinger av høyttalerne som ikke er tilstrekkelige og gode nok.
    Svakheten med kommersielle høyttalere er det som regel inngås kompromiss for å enklere å kunne selge og holde fraktkostnaden nede. Som f.eks at man ikke kjører ekstern bassløsning og ikke bruker aktivt delefilter. Eller størrelse. En ekstern bassløsning som er optimalisert med integrering vil f.eks innebære at man må hjem til folk å sette det opp for og skreddersy det til det spesifikke rommet. Det er åpenbart ikke det enkleste å selge.

    Jeg tror at når man kombinerer det beste fra DIY og kommersielle løsninger når man aller lengst. Et hvert anlegg i øverste klasse bør helt klart baseres på både ekstern bassløsning med stor membranarealet og aktiv deling. Noe annet er et stort kompromiss. Og målinger og delefilterinnstillinger bør utføres av kompetente folk under rette forhold.
     

    Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Burde være stor nok de her, men kanskje noe over budsjett.

    Backes-Muller-BM100.jpg


    Backes & Muller BM100

    "BM100 is a spectacular-looking line-source horn with dramatic polished metal flanks. It stands 7'6" high and has a total of 16 drivers, but none of them is visible. What’s more, the whole thing is actively driven via DSP crossovers, and the company is quoting a sensitivity figure of 120dB"
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Svakheten med DIY er ofte delefilterinnstillinger som ikke er optimalisert og målinger av høyttalerne som ikke er tilstrekkelige og gode nok.
    Svakheten med kommersielle høyttalere er det som regel inngås kompromiss for å enklere å kunne selge og holde fraktkostnaden nede. Som f.eks at man ikke kjører ekstern bassløsning og ikke bruker aktivt delefilter. Eller størrelse. En ekstern bassløsning som er optimalisert med integrering vil f.eks innebære at man må hjem til folk å sette det opp for og skreddersy det til det spesifikke rommet. Det er åpenbart ikke det enkleste å selge.

    Jeg tror at når man kombinerer det beste fra DIY og kommersielle løsninger når man aller lengst. Et hvert anlegg i øverste klasse bør helt klart baseres på både ekstern bassløsning med stor membranarealet og aktiv deling. Noe annet er et stort kompromiss. Og målinger og delefilterinnstillinger bør utføres av kompetente folk under rette forhold.
    Ett av de store framskrittene de siste årene har vært tilgjengeligheten og prisen på både godt måleutstyr og gode løsninger for aktiv deling. Min erfaring fra tidligere "flerveis diy" løsninger er nettopp å få gode passive delefiltre som er korrekt tilpasset. Med dagens mange og gode løsninger for aktiv deling og som dermed muliggjør separate bass systemer med mer så er dette langt enklere og vesentlig bedre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.884
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror/mener at det er enkelt å kopiere flere kostbare systemer. Særlig horn. Vanskelig å si men man kan få minst like god kvalitet og finish for kanskje 1/4 av prisen samt muligheten for individuelle justeringer. Ta f ex Cessaro systemet under.

    Kompresjonsdrivere er hyllevare og horn av ypperste kvalitet kan man f eks kjøpe fra Polske Autotech. Vet også at det er mange dyktige som kan dreie horn på bestilling.

    Et 4 eller 5 veis system er enkelt for en fagmann å ratte inn med DSP.

    På Cessaro er driverne fra TAD og tilsvarende hornbasser har 18sound, Danley med flere ferdige opplegg/tegninger på. De aller fleste møbelsnekkerverksteder kan lage slike basskasser i valgfri finish på linje med de beste.

    Men.....man trenger en prosjektleder, lydteknikker, møbelsnekker, en som kan tegne og muligens noen som driver med metallbearbeiding. Så jeg er enig i at det også må sees på som en hobby.



    cess.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.884
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Dersom man snakker om kapasitet så blir det der mus mot elefant.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svakheten med DIY er ofte delefilterinnstillinger som ikke er optimalisert og målinger av høyttalerne som ikke er tilstrekkelige og gode nok.
    Svakheten med kommersielle høyttalere er det som regel inngås kompromiss for å enklere å kunne selge og holde fraktkostnaden nede. Som f.eks at man ikke kjører ekstern bassløsning og ikke bruker aktivt delefilter. Eller størrelse. En ekstern bassløsning som er optimalisert med integrering vil f.eks innebære at man må hjem til folk å sette det opp for og skreddersy det til det spesifikke rommet. Det er åpenbart ikke det enkleste å selge.

    Jeg tror at når man kombinerer det beste fra DIY og kommersielle løsninger når man aller lengst. Et hvert anlegg i øverste klasse bør helt klart baseres på både ekstern bassløsning med stor membranarealet og aktiv deling. Noe annet er et stort kompromiss. Og målinger og delefilterinnstillinger bør utføres av kompetente folk under rette forhold.
    Ett av de store framskrittene de siste årene har vært tilgjengeligheten og prisen på både godt måleutstyr og gode løsninger for aktiv deling. Min erfaring fra tidligere "flerveis diy" løsninger er nettopp å få gode passive delefiltre som er korrekt tilpasset. Med dagens mange og gode løsninger for aktiv deling og som dermed muliggjør separate bass systemer med mer så er dette langt enklere og vesentlig bedre.
    Jeg snakker ikke om software og utstyr. Men å utføre korrekte og gode målinger. Jeg har faktisk ikke sett en eneste DIYer her inne som gjør dette etter boken. Da hjelper det lite om man har godt nok utstyr.

    De fleste DIYer baserer målinger på in-room med diverse romproblemer og de som måler ute gjør det som regel ikke riktig. Og det utfører svært sjelden direktivitets målinger. Veldig mange DIYer ender da opp med et resultat som ikke henter hele potensialet ut eller de har tilpasset sine innstillinger til sine romartifakter og som vil fungerer annerledes i et annet rom eller med annen plassering. Rent kommersielt er ikke dette godt nok.
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Dåbbel J. Hvis man har råd til å bruke 2 mill på høyttalere, har man også råd til å bruke 50000-100000 på å få en som har dette som fag til å gjøre en custom installation. Særlig når lytterom skal bygges fra scratch. Det vil nesten garantert gi bedre resultat enn bare å kjøpe de høyttalerene som på papiret er dyrest. Ellers går det kanskje an å engasjere en av DIY-byggerne her til å gjøre det, som et betalt oppdrag? Jeg tror faktisk ikke det ville vært så dumt, hvis det er noen her som kunne tenke seg å gjøre det, da.

    Nettopp mine tanker, altså den første delen. Steinway Lyngdorf sender ut folk og fikser slike ting også blir det bærre lækkert
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde også tenkt å nevne SteinwayLyngdorf. De har mange store og eksklusive systemer. Mange rikfolk i USA er på deres kundeliste med anlegg og hjemmekinoer i særklasse.

    SteinwayLyngdorf tenker helhet. Alt i systemet er tilpasset. De har systemer som lett spiller over 130db hvis det er ønskelig.

    Mange konsertfolk ble overrasket da de ikke hørte forskjell på en pianokonsert. De trodde de hørte lyden rent akustisk av instrumentene. Så reiste musikerne opp og gikk. Konserten hadde blitt tatt opp tidligere og nå hørte de gjennom anlegget. Noe i den duren.

    SteinwayLyngdorf har i alle fall et fortrinn når kunden ikke innehar mye erfaring. De får alt servert på et sølvfat og finishen er helt i toppklassen.

    Selvfølgelig er det mange alternativer. Meridian har vel og veldig bra toppsystemer med meget bra romtilpasning. Backes & Müller er veldig store i Tyskland med fullaktive systemer.

    Det er utrolig når en ser bilder av noen av toppsystemene. Kan man tenke seg hvordan Backes & Müller vil spille i et stort rom med betongvegger og fliselagt gulv? At seriøse firmaer ikke tar bilder i et rom som er relevante til høyttalerne og samtidig ser flott ut.

    Eirik.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ser jo at det ikke er lyden som har førsteprioritet i mange av custom-rommene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Harbeth 40.2 er en svært god monitorhøyttaler som jeg selv er veldig godt fornøyd med, og som benyttes av profesjonelle lyd- og tv-studioer som vil ha det beste. Tror du skal ha et særdeles godt rom før 40.2 blir den begrensende faktoren. Kan evt supplere med bassystem dersom rommet er så stort at 12" ikke er nok. BBC arven med no-nonsence-tilnærming i kombinasjon med høykvalitets videreutvikling av elementer, kabinetter og delefiltre gir referanselyd. Harbeth har dessuten et flott klassisk utseende.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde bare å ta et eksempel på at SteinwayLyngdorf og tar bilder av anlegg som står i hus til over gjennomsnittet velstående folk. Mange merker av superdyre høyttalere tar bildene sine i rom som er helt håpløse akustisk. SteinwayLyngdorf har og eksempler på dette. Det er vel at designet skal fremheves mest mulig.

    SL har sikkert nok av erfarne folk til å bistå kundene i et hvilket som helst rom. Og hele systemet er tilpasset ned til minste detalj. Dette er nok til kundenes fordel når nødvendig erfaring ikke er opparbeidet slik som sikkert de fleste av brukerne her på forumet. De fleste av oss vet nok hvilket anlegg vi ville valgt innen rimelighetens grenser hvis ikke økonomi eller rommet anlegget står i hadde begrenset oss. Jeg tror selv at en som har interesse av musikk og som spesielt går på konserter av og til fort danner seg et bilde av hvilken lyd man liker. De kan sikkert høre på forskjellige svindyre anlegg og velge det som passer dem best.

    Geir Fredriksen sitt toppsystem er jo også en klar kandidat. Han har så lang og bred erfaring at jeg er sikker på at han og hans medhjelpere kan komme opp med et enormt anlegg. Vel det burde vel alle leverandørene hvis vi snakker om et system på kanskje 4 millioner totalt.

    Med et så romslig budsjett som denne karen har burde det ikke være vanskelig å få et supert lydende system.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er jo faktisk en høyttaler på den listen som jeg har båret ganske mye på. Står forresten å støver ned for tiden, men det blir nok lyd i den etter hvert:)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Hvem ville anbefalt noen en slik bil:
    2012-Rolls-Royce-Jonckheere-Aerodynamic-Coupe-II-by-Ugur-Sahin-Design-Rendering-Outdoors-6-1280x.jpg


    Det er jo tilsvarende nivå på mye av det som foreslåes.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der er bare å kikke litt på denne side, finne noe som ser kult nok ut, å så dra kortet:).
    HigherFi-Ultimate - The Worlds Best and Most Expensive Speakers

    Høyttalere under 100.000 dollar var tydeligvis ikke verd å nevne............
    Jeg ble også fornærmet av dette :rolleyes:
    Ha ha, tror deg så gjerne... nja. :rolleyes: Men for å være på den litt alvorlige siden så er slike sider ren underholdning. Det er mye verre å lese om nesten oppnåelige saker som ser sexy ut enn way out of reach-produkter som har et design ut av helvete. For noen av de kreasjonene der ser ikke ut i måneskinn, nei de ser ikke ut i en total solformørkelse i villmarken. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den lar seg drive av Onkagu så snakker vi skyhøy imponatoreffekt for kjennere, men ikke nødvendigvis for gutteklubben.

    6886d1335552055-hifi-pa-haugalandet-dpp_321.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn