Høyttalere Bælsvære, svinedyre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det skal vel se pent ut også? Jeg stemmer for Sonus Faber Aida, selv om de bare koster 890 000.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Basert på egne lytteerfaringer, samt antakelsen at en slik kunde også er designbevisst eller bor med noen som er det, tror jeg nok jeg ville kikket i retning av Devialet Expert 1000 og Dynaudios prestisjemodell Evidence.
    Og joda, Devialet Expert 1000 låter hinsides bra.Med SAM-tilpasning og skikkelig kontroll på strømmen, flyttes det grenser.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Har dere hørt Beolab 90, Olav E og Val?
    Ja, jeg har hørt dem. Det er de beste kjøpehøyttalerne jeg har hørt - selv om de var dårligere i rundstråler-modus enn MBL 101, som jo er laget spesifikt for det formålet. Likevel kom de i mine ører på ingen måte opp mot hornoppsettet til OMF for eksempel, som enn så lenge er det beste jeg har hørt. Jeg synes Beolab 90 spilte veldig bra til å være hifi, men det var fortsatt «hifi» (i likhet med nesten alt annet).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Kollega Impulse og undertegnede har vært i den heldige situasjon at vi har hørt en god del grisedyre høyttalere i et svært godt rom. Vil derfor anbefale trådstarter ikke gå forbi høyttalere fra Marten. Coltrane-serien drevet av solid forsterkerkraft og klokkeren kilde spiller overbevisende. Antar jeg har med meg Impulse på den betraktningen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Alt kommer til å spille fett så lenge man tar jobben litt seriøst. Så det er ikke spørsmål om det blir bra eller ikke. Spørsmålet er hva denne kompisen vil synes er det kuleste.
    Husk at en skjult proffinstallasjon er meningsløs dersom man skal kunne være stolt av stæsjet sitt og kunne vise det litt frem som skulpturer. Og man bør heller ikke kjøpe noe som er så eksentrisk at ingen har hørt om det, både med tanke på imponatorfaktor, og med tanke på videresalg ved utskiftninger.

    Magico vil for eksempel tape for Avalon i denne sammenhengen.
    Tannoy vil tape for B&W
    DIY vil alltid tape.
    Vel, hvis kompisen er smart så installerer han et fett DIY oppsett og kjøper inn et par B&W som han kan bruke til å demonstrere hva andre stakkarer må leve med... så får han i pose og sekk
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Audio Note av den dyre sorten.Med penger igjen til Audio note elektronikk/Kondo?)
    Siden høgtalerene ikkje er bælsvære,så kan det kjøpes inn to lerret som plasseres ved siden av høgtalerene+projektor.
    Da kan han "skifte" høgtalere når det passer han.

    Litt dempet belysning så forsvinner audio note høgtalerene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Det høres ut som om denne fyren ikke trenger råd om hva han bør kjøpe.

    Han trenger hjelp til å tilegne seg kunnskap så han kan gjøre seg opp en mening om hva han faktisk vil ha.

    Det er mange som kjøper seg bil til et par millioner i dag. Noen kjøper seg en klassisk utgave av en unik amerikansk sportsbil i mint condition. Noen kjøper seg en lett brukt Ferrari. Noen kjøper seg en Audi RS6, noen kjøper seg en Mercedes GLC AMG, noen kjøper seg en Bentley eller Aston Martin, noen kjøper seg en brukt Rolls Royce, noen vil ha en skikkelig grom campingbil, og noen kjøper seg til og med en minibuss med custom interiør. Det finnes så mange biler som er "perfekte" til et spesielt bruksområde, men selv om de koster omtrent det samme og selv representerer noe av det bedre innenfor sin kategori, så vil for eksempel ikke en campingbil til 2 mill passe som alternativ til en som vil ha Rolls Royce.

    Det fremstår som åpenbart at fyren ikke vet så mye om hva som finnes og hva som særpreger de ulike produktene. Han burde få både kunnskapstilskudd i form av litt innblikk i ulike teorier, og han bør få hørt noen velfungerende oppsett med ulike grunnteknologier i sving.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Om han ikke har noen klar formening hvor han vil med prosjektet, og da mener jeg hvordan han ønsker at musikken skal bli presentert, så er alle løse anbefalinger bortkastet.

    Det beste tipset jeg kan gi, er at han bruker en del tid på å finne ut hva han egentlig er på jakt etter lydmessig. Ikke tenk produkter i første omgang, men hvordan drømmelyden skal være.
    Enige med isen, og siterer meg selv.


    -Tim
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Vedder en 50øring på at "kandidaten", som etter hva jeg har fått med meg i utgangspunktet ikke er veldig hifi-interessert, og har opplagt tjener fett med NOK, ikke har tid til eller interesse av å sette seg inn i DIY. Et prosjekt som dette er komplekst nok med ferdigprodukter som skal passe sammen.

    Som mange poengterer: akustikk ! Brekke - Strand har et noe annet utgangspunkt, men hadde bl.a. ansvar for Operaen, som jo ble ganske vellykket også i så måte.

    Merkelig nok er Wilson Audio bare foreslått i ett innlegg. De er vel noe av de mest opplagte kandidatene. Langt fartstid og solid økonomi borger for langsiktighet. Og de har på gang en ny versjon av WAMM, tippoldefaren til dagens megasupersvindyresvære highend høyttalere. Siden mange er skeptiske til romstørrelsen....50kvadratmeter refereres til som bøttekott....som alle de store modellene til Wilson er WAMM særdeles fleksibel mht. lytteavstand. Det er selve poenget med den modulbaserte konstruksjonen hvor hver modul kan justeres i avstand og vinkel ift. lytteposisjon.

    Wilson Audio WAMM 01.jpg


    Wilson Audio WAMM 03.jpg


    Wilson Audio WAMM 04.jpg


    Pris foreløpig ukjent, men en mill. fra eller til har man vel råd til på dette nivået ? :cool:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Kollega Impulse og undertegnede har vært i den heldige situasjon at vi har hørt en god del grisedyre høyttalere i et svært godt rom. Vil derfor anbefale trådstarter ikke gå forbi høyttalere fra Marten. Coltrane-serien drevet av solid forsterkerkraft og klokkeren kilde spiller overbevisende. Antar jeg har med meg Impulse på den betraktningen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Javisst har du det, Håkon. Kilde fra APL, effekttrinn fra Adyton og preamp fra Audio Research, så er nok kandidaten sikret lyd som ikke overgås av så veldig mye.
     
    Sist redigert:
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Lytteavstad; er ikke dermed sagt at rommet bør være lite.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Lytteavstad; er ikke dermed sagt at rommet bør være lite.
    Nei, men må det være svært ?
    En ting er jo om det ikke funker...slik Rudi opplevde.....en annen ting er om det låter kanon, men kanskje kunne vært enda større kanon i et enda større rom. Og nettopp romstørrelsen virker jo å være omtrent den eneste begrensende faktoren i dette scenarioet.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Om enn skal blåse et par mill på anlegg, så er i hvertfall vi her inne enige om at rommet bør være rett (hva det er må definers ...)
    Hvordan fx bass oppleves med samme anlegg i et lite rom kontra stort rom - er imo formidabelt
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Tror Sluket blir grovt fornærmet :rolleyes: om du kaller SLOBs for bare "Sub"
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hva med Tannoy Westminster Royal? Tannoy har byggd høytalere i 100 år, og tipper at deres top of the range produkt yter (mindst!) like godt som disse avarter av Star Trek som er vist ovenfor. Fint møbel er det i tillegg. Og en god rørforsterker eller 50W kl. a i god kvalitet - vil med letthet fylle dette mindre rom med godlyd.

    Helt klart imponerende med 7 eller 9 elementer - men hvor mye går ikke tapt når dette skal integreres? Og hvor kommer lyden fra?

    På Tannoy kommer den fra et punkt - akkurat der hvor den (på gode opptak) og blir fanget: i mikrofonen på høyre og venstre side!
     

    Brotherlove

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    19
    På finn ligger det høytallere til 5,5 mil, bør vel vær gjevt nok. BW sine sneglehus burde vel imponere en del i Hood Robin miljøet.Hva de skal drives med har jeg ingen peiling på men noe fra Tau for å vise at nu går alt så meget bedre hadde vel vært noe.DIY folk må nok ta seg en bolle her.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.363
    Nå har det jo allerede blitt nevnt i opptil flere innlegg hvor viktig det er med akustikk, og at han helt sikkert må inn med DSP og en haug med lydteknikkere. På tide å komme ned på jorden og gå for det innlysende. B&O har i år bekreftet, at de i likhet med tidligere årtier ligger foran stort sett alle andre. Når vi da har en fyr som er villig til å bruke såpass mye kroner på høyttalere, så skal han selvfølgelig ha et par Beolab-90. Stort sett alle som har vært nevnt tidligere, bortsett fra MBL, er konstruksjoner som ikke er nevneverdig annerledes enn for 100 år siden. Det trenger ikke være negativt, men det er vel hevet over tvil at B&O har tatt innersvingen på hele røklet, og det til en latterlig lav pris. Resten av investeringen kan da brukes til gode signalkilder og musikk. Snakk om god prioritering.
    Steen
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Vedder en 50øring på at "kandidaten", som etter hva jeg har fått med meg i utgangspunktet ikke er veldig hifi-interessert, og har opplagt tjener fett med NOK, ikke har tid til eller interesse av å sette seg inn i DIY. Et prosjekt som dette er komplekst nok med ferdigprodukter som skal passe sammen.

    Som mange poengterer: akustikk ! Brekke - Strand har et noe annet utgangspunkt, men hadde bl.a. ansvar for Operaen, som jo ble ganske vellykket også i så måte.

    Merkelig nok er Wilson Audio bare foreslått i ett innlegg. De er vel noe av de mest opplagte kandidatene. Langt fartstid og solid økonomi borger for langsiktighet. Og de har på gang en ny versjon av WAMM, tippoldefaren til dagens megasupersvindyresvære highend høyttalere. Siden mange er skeptiske til romstørrelsen....50kvadratmeter refereres til som bøttekott....som alle de store modellene til Wilson er WAMM særdeles fleksibel mht. lytteavstand. Det er selve poenget med den modulbaserte konstruksjonen hvor hver modul kan justeres i avstand og vinkel ift. lytteposisjon.

    Vis vedlegget 405315

    Vis vedlegget 405316

    Vis vedlegget 405317

    Pris foreløpig ukjent, men en mill. fra eller til har man vel råd til på dette nivået ? :cool:
    Hva med diffraksjon? Det hjelper ikke at det er hønndyrt med alle de kantene der som fucker opp lyden, eller mener de at de har løst problemet med filt rundt driverne?

    Angående romstørrelse og store høyttalere mener jeg bestemt at det er en svakhet med "one size fits all" ferdighøyttalere. Man er nødt til å ha justeringsmuligheter enten via DSP eller andre måter for å balansere lyden i forhold til rom og smak. Å kjøpe anlegg i denne prisklassen og satse på at smaken til konstruktør og rommet de skal stå i tilfeldig vis går sammen og ender opp i foretrukket klangbalanse er unødvendig bingospilling i mine øyne.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Brotherlove og Polka må gjerne hetse DIY, men dere gjør dere selv i så fall en bjørnetjeneste ved å ikke lytte til noe av det beste DIY kan tilby. DIY er ikke for all, det er helt greit og riktig, men det å kunne bygge det beste ut fra lydmessige preferanser uten å ta hensyn til kommersielle, transportmessige, designmessige eller andre begrensninger er en frihet som Kommersielle produsenter ikke har.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Brotherlove

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    19
    Hetser ikke DIY men hvordan statusen er på det i et miljø med mye penger er usikkert. Her går man fra Bose til uber end uten en mellomting.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Må si at de fleste av høyttalerne som presenteres har sjokkerende lite membranareal til bassen, sett i forhold til resten av høyttaleren.
    Dette er litt off-topic, men: blir stort membranareal i bassen viktig først og fremst på høyere volum, eller kan det være viktig også ved lavere volum? Hvor langt ned må man i frekvens før membranareal begynner å bli virkelig viktig?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tror en del DIYere har et litt for oppblåst syn på egen virksomhet. Jeg sier noen ikke alle!
    Og det er noe som helt klart hjelper på lyden.
    Ja, forventningsbias er nok ikke begrenset til kabelentusiaster.
    Ja og jeg lurer på hvem av leirene, hvis vi kan kalle det det, som er mest inneforstått med at dette virkelig kan påvirke en. Jeg er i hvert fall veldig klar over at en kan innbille seg det meste og derfor også en som inviterer hornfolk og folk der i utgangspunktet hater DSP.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Mange forslag å velge mellom. Skulle jeg hatt ubegrenset med penger ville jeg vurdert bl.a. ATC SCM 300, Dynaudio Evidence og JBL Everest.

    sistnevnte er ikke veldig store, men store nok.
     
    A

    ANM

    Gjest
    All heder til DIYerne, men vil ikke si det nødvendigvis er en bedre tilnærming til hifi, bare en annen. Seriøs DIYing er tidkrevende, mange blindveier, bomskudd og ikke nødvendigvis billigere.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    All heder til DIYerne, men vil ikke si det nødvendigvis er en bedre tilnærming til hifi, bare en annen. Seriøs DIYing er tidkrevende, mange blindveier, bomskudd og ikke nødvendigvis billigere.
    Det er mye riktig i det du sier der. I lavere prisklasser kan en stor produsent som feks b&w fordele feks utviklingskostnad på flere modeller og store produksjonsvolumer. I motsatt ende av skalaen fungerer ikke økonomien med å betale folk for å bruke massevis av tid på å utvikle, kvalitetessikre og bygge modeller som det selges en håndfull av. Der virker det store maskineriet mot sin hensikt. Som DIYer er nøkkelen å stjele gode ideer fra andre som har brukt utallige timer og kroner på å få noe til. Jeg husker ennå godt første undervisningstime på universitetet i faget "machine design"; the three most important things of machine design are these; 1) borrow, 2) beg and 3) steal! Most problems have been tried, tested and solved before.
     
    A

    ANM

    Gjest
    DIYere som lager ting som slår alt kommersielt forblir sjeldent en DIYer. Jeg har alltid hatt troen på at de virkelig store, Phillips, Sony, Samsung etc kunne lemlestet hiend produsentene om de hadde funnet det økonomisk gunstig, akkurat som VAG viste sine teknologiske muskler med tapsprosjektet Bugatti Veyron. Den javne DIYer har ikke R&D ressursene til å reelt konkurrere med det kommersielle og fifler for det meste med kloner av varierende kvalitet og halvferdige evighetsprosjekter. Alt dette er en hobby i seg selv og ikke noe jeg mener å rakke ned på i det heletatt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hetser ikke DIY men hvordan statusen er på det i et miljø med mye penger er usikkert. Her går man fra Bose til uber end uten en mellomting.
    På meg virker det snodig at en med stor lommebok, som bare skal ha et anstendig anlegg, skal drive med DIY og sette seg inn i masse DSP muligheter. Jeg forstår at de med denne interessen rådgir basert på eget ståsted og her er vel neppe noen bedre enn andre, men det er altså en med (sannsynligvis) helt andre premisser som skal anskaffe anlegget.
    Jeg har vel heller tro på ekstern rådgivning og assistanse mhp. lytterommets akustikk, evt. et nøkkelferdig oppsett, men jeg forstod at dette ikke var særlig aktuelt ut fra en kost-nytte betraktning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn