Høyttalere Bælsvære, svinedyre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Mange glimrende måter å kaste bort 1-2 mill på er å kjøpe høyttaler som ikke passer til rommet. Hørte de store Gryphon høytalerne på vårpulsen hos Oslo Hifi senter, synes de låt desisert best, og bedre enn giganten Myoin eller hva det het i konserthuset.

    Vil han ha bra lyd kan han jo sjekke ut Devialet Pro med noen av det bedre Audio Physisc... og få dem SAM'et. SÅ kan han ta med deg på jorden rundt cruice for resten av pengene:rolleyes:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    De Wilson høyttalerne var helt rå. Tøff bakside. Man får sannelig lyst til å bli millionær av å se hifi porno.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Polka, det å si at det må være over 50 kvm er tull og sikkert basert på egne rom og erfaringer. Skal det bygges lytterom på 50 kvm eller nå oppgradert til 75 kvm, kan alle forslagene her brukes. Men det kreves at det gås grundig til verks akustikkmessig og at det blir en form for DSP styring av det hele.
    Hadde jeg hatt 75 kvm meter å boltre meg på, og ubegrenset budsjett, så ville jeg kanskje sett om jeg kunne oppnådd tilfredstillende resultat uten DSP.
    Tror man kan nå ganske langt under slike forutsetninger. Det ville forenklet alt, og så tar man bort et ledd. Jeg mener at DSP avsetter små små fotavtrykk som egentlig ikke skal være der, men som i mange tilfeller overskygges helt av det man vinner ved DSP.

    http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm


    There is no room correction by setting EQ.

    The notion of using EQ to fix bad room response is mostly misguided. In some cases EQ can help only "a little bit" to tame modal peaks at the very lowest frequencies. But most low frequency response errors are highly position dependent, and include nulls as deep as 30 dB. So any EQ correction will help only one very specific place in the room, and will by definition make other places worse. Even a foot away the response can be very different. And EQ does nothing for other acoustic problems like first reflections, flutter echo, modal ringing, and so forth.

    You are doing only a "correction of the loudspeaker frequency response" and not a positive "room correction" for all listening places.

    EQ systems are not normally used to create a perfect inversion of the room's response because a perfect correction would only be valid at the location where it was measured. A few centimeters away the arrival times from various reflections will differ and the inversion will be imperfect. The imperfectly corrected signal may end up sounding worse than the uncorrected signal because the acausal filters used in digital room correction may cause pre-echo.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Store lytterom har også sine utfordringar, annleis enn små. Eg er vant til mindre rom, sånn nedover til 10 m2 eller så. Bortsett frå lytterom #1 på 41 m2, som eg etter kvart tek til å få ein viss orden på.
    Dersom eg hadde hatt høve til å sette høgtalarane på ein bakvegg rundt 8 meter.....ja, då hadde det vore moro.
    Interessant. Hva mener du er utfordringen med store lytterom, Arve? Jeg har jo aldri hatt et ordentlig stort lytterom, så for min del tenker jeg vel at gresset er grønnere på den andre siden.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    OM jeg leser trådstarter riktig, så skal han hjelpe en kompis med et anlegg som først og fremst er dyrt, og da er KJENT som å være det beste......
    VI vet jo litt om hva som eller skal til... eller ikke..
    Vi har jo hatt og har brukere her som har vært mer opptatt og få det fineste og råeste som har stått i glozzy magz, enn og få det som passer best for rommet.

    Hva er best ? Hva er dyrest?

    Det og ikke ha preferanser og stole på HFS brukere, og kjøpe det DYRESTE...

    Eller gå for en eller annen form for custom instalasjon som en kjenner filosofien bak ?

    VI vet jo heller ingen ting om bosted.. er dette en leilighet... eller er det en bolig som skal være et hjem i (u)overskuelig fremtid......


    X faktoren i dette prosjektet er ihvertfall stort, og uoversiktelig...... men sikkert mange fine bilder :rolleyes:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Dåbbel J. Hvis man har råd til å bruke 2 mill på høyttalere, har man også råd til å bruke 50000-100000 på å få en som har dette som fag til å gjøre en custom installation. Særlig når lytterom skal bygges fra scratch. Det vil nesten garantert gi bedre resultat enn bare å kjøpe de høyttalerene som på papiret er dyrest. Ellers går det kanskje an å engasjere en av DIY-byggerne her til å gjøre det, som et betalt oppdrag? Jeg tror faktisk ikke det ville vært så dumt, hvis det er noen her som kunne tenke seg å gjøre det, da.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Store lytterom har også sine utfordringar, annleis enn små. Eg er vant til mindre rom, sånn nedover til 10 m2 eller så. Bortsett frå lytterom #1 på 41 m2, som eg etter kvart tek til å få ein viss orden på.
    Dersom eg hadde hatt høve til å sette høgtalarane på ein bakvegg rundt 8 meter.....ja, då hadde det vore moro.
    Interessant. Hva mener du er utfordringen med store lytterom, Arve? Jeg har jo aldri hatt et ordentlig stort lytterom, så for min del tenker jeg vel at gresset er grønnere på den andre siden.
    Det er fleire ting. Etterklangstida er noko som typisk må jobbast med, og refleksjonar vert viktigare å jobbe med. Så fører auka lytteavstand til anna klang. det vert mindre av dei øvre tonane enn på nærare hald.

    Demping og diffusorar vert meir og meir nyttige når romma er store, meiner eg å registrere.
    Eg kan eigentleg ikkje så mykje om store lytterom. Men eg har merka meg at dei som stiller ut i store lytterom på messene, jobbar mykje meir enn dei som har "vanlege" hotellrom. Og det er ikkje alltid resultatet er topp heller.

    Konsertsalar har også ulike kvalitetar. Hugsar eg vanka i Grieghallen på slutten av 70-talet, då dei jobba med å få akustikken ordentleg. Tankevekkjande å høyre korleis ting endra seg med ymse tiltak. Så fekk eg gleda av å stå på scena i festsalen til folkehøgskulen i Ørsta. Kjempemoro å spele der, men sikkert ikkje berre berre å rigge opp eit anlegg.

    Hugsar også då AudioMedia leigde Trollsalen ved Troldhaugen, for å demonstrere Van den Hul og Duntech Sovereign. Dei fekk på fleire måtar kjempelyd, men det vart likevel liksom to akustikkar der.

    Men store rom har den fordelen at der er plass til store høgtalarar. Eg skulle likt å høyre MBL Extreme, men då måtte rommet vere ordentleg...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Store lytterom har også sine utfordringar, annleis enn små. Eg er vant til mindre rom, sånn nedover til 10 m2 eller så. Bortsett frå lytterom #1 på 41 m2, som eg etter kvart tek til å få ein viss orden på.
    Dersom eg hadde hatt høve til å sette høgtalarane på ein bakvegg rundt 8 meter.....ja, då hadde det vore moro.
    Interessant. Hva mener du er utfordringen med store lytterom, Arve? Jeg har jo aldri hatt et ordentlig stort lytterom, så for min del tenker jeg vel at gresset er grønnere på den andre siden.
    Det er fleire ting. Etterklangstida er noko som typisk må jobbast med, og refleksjonar vert viktigare å jobbe med. Så fører auka lytteavstand til anna klang. det vert mindre av dei øvre tonane enn på nærare hald.

    Demping og diffusorar vert meir og meir nyttige når romma er store, meiner eg å registrere.
    Eg kan eigentleg ikkje så mykje om store lytterom. Men eg har merka meg at dei som stiller ut i store lytterom på messene, jobbar mykje meir enn dei som har "vanlege" hotellrom. Og det er ikkje alltid resultatet er topp heller.

    Konsertsalar har også ulike kvalitetar. Hugsar eg vanka i Grieghallen på slutten av 70-talet, då dei jobba med å få akustikken ordentleg. Tankevekkjande å høyre korleis ting endra seg med ymse tiltak. Så fekk eg gleda av å stå på scena i festsalen til folkehøgskulen i Ørsta. Kjempemoro å spele der, men sikkert ikkje berre berre å rigge opp eit anlegg.

    Hugsar også då AudioMedia leigde Trollsalen ved Troldhaugen, for å demonstrere Van den Hul og Duntech Sovereign. Dei fekk på fleire måtar kjempelyd, men det vart likevel liksom to akustikkar der.

    Men store rom har den fordelen at der er plass til store høgtalarar. Eg skulle likt å høyre MBL Extreme, men då måtte rommet vere ordentleg...
    Takk, klokt svar. Skjønner hva du mener - tror jeg. Dette er jo litt off-topic, men jeg blir forresten litt oppglødd (faktisk) av at du virker å ha fått så godt til MBL 101 på et rom på 41 kvm. Inspirerende for meg, som tror at de rette rundstrålende høyttalerne i det rette rommet kanskje vil være det ultimate subjektive oppsettet for meg...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det man må huske på i et mindre rom er at hvis man lytter i nærfelt, så blir ikke rommet så begrensende da man sitter i sweetspeot i en likesidet trekant pga. begrenset spredning fra ribbon (hvis ikke line array brukes). Etterklangstid blir også et mindre problem grunnet direktelyden. Er det dipol (ribbon og woofers), så må man nok bruke subber under 30m2 rom. En annen fordel med dipol (normalt) er at de med fordel kan plasseres nær sidevegg med bare 2-3 fot til bakvegg. Høyden av rommet er heller ikke kritisk.
     

    Brotherlove

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    19
    Woodran ,hvilket anlegg har kompisen din i dag?Hva liker han og høre på av musikk?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro at Revel oog JBL Revel med Harman Kardon i ryggen og lydforskning i Canada borger for seriøs kvalitet og ikke bare gullforgyllt Boutique DIY som visse deler av High end kan mistenkes for å være
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enig med Polka, det å si at det må være over 50 kvm er tull og sikkert basert på egne rom og erfaringer. Skal det bygges lytterom på 50 kvm eller nå oppgradert til 75 kvm, kan alle forslagene her brukes. Men det kreves at det gås grundig til verks akustikkmessig og at det blir en form for DSP styring av det hele.
    Hadde jeg hatt 75 kvm meter å boltre meg på, og ubegrenset budsjett, så ville jeg kanskje sett om jeg kunne oppnådd tilfredstillende resultat uten DSP.
    Tror man kan nå ganske langt under slike forutsetninger. Det ville forenklet alt, og så tar man bort et ledd. Jeg mener at DSP avsetter små små fotavtrykk som egentlig ikke skal være der, men som i mange tilfeller overskygges helt av det man vinner ved DSP.

    Room modes calculator calculate 3 modes rectangular room control room apps eigenmodes eigenfrequencies formula frequency standing waves room acoustic node equation - sengpielaudio Sengpiel Berlin


    There is no room correction by setting EQ.

    The notion of using EQ to fix bad room response is mostly misguided. In some cases EQ can help only "a little bit" to tame modal peaks at the very lowest frequencies. But most low frequency response errors are highly position dependent, and include nulls as deep as 30 dB. So any EQ correction will help only one very specific place in the room, and will by definition make other places worse. Even a foot away the response can be very different. And EQ does nothing for other acoustic problems like first reflections, flutter echo, modal ringing, and so forth.

    You are doing only a "correction of the loudspeaker frequency response" and not a positive "room correction" for all listening places.

    EQ systems are not normally used to create a perfect inversion of the room's response because a perfect correction would only be valid at the location where it was measured. A few centimeters away the arrival times from various reflections will differ and the inversion will be imperfect. The imperfectly corrected signal may end up sounding worse than the uncorrected signal because the acausal filters used in digital room correction may cause pre-echo.

    Denne EQ beskrivelsen er jeg ikke enig i. Jeg har testet ut dette selv. Om ht-elementer er fysisk plassert løpetidskorrigert ift. lytteposisjon, blir også lyden bedre i hele rommet enn uten EQ.
    Derimot deler jeg beskrivelsen når eks. bass system står langt fra satelitter. Da hører man pre-echo og andre ulumskheter når man flytter seg vekk fra lytteposisjon.

    ...back to topic.:rolleyes:
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    En kompis av meg med altfor mye penger skal kjøpe høyttalere. Han skal bare ha det beste, som han sier - det vil som oftest for ham si det dyreste. Og nå skal det altså bli anlegg. "Hva må jeg ut med for et par kanon-høyttalere"? spør fyren (for øvrig bruker han ordet "kanon" ofte). "Nei, bruker du et par millioner, så kommer du vel i mål", sier jeg spøkefullt. "Da sier vi det", svarer han. Så hva finnes å få kjøpt her på berget i denne prisklassen? Og ikke minst hva er det som låter best? Her er noen eksempler i hvert fall:

    Gryphon Kodo, koster vel rundt 2,6 millioner... (Oslo Hifi Center)
    Vis vedlegget 405228

    Rockport Arrakis, nesten 2,2 millioner (Duet Audio)
    Vis vedlegget 405229

    Eggelston Ivy Signature, omkring 1,7 millioner (Hifistasjonen)
    Vis vedlegget 405230
    Et spørsmål det er umulig å svare på hva som er best eller låter best, min erfaring er att stort sett desto større , dyrere og komplisert høyttaleren er desto mer vanskelig/håpløst blir det å få god lyd ut av de.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for stort engasjement og mange nyttige betraktninger. Det har kommet noen spørsmål underveis, så her kommer noe mer info:

    Musikksmak og anlegg i dag: Kompisen min har et ganske bredt spekter hva musikksmak angår. Faktisk spenner det fra trash metal til jazz og klassisk. Og så er han Pink Floyd-fan. Men jeg vil si at han er inne i en tung jazz-periode nå. Han har nok fått ørene opp for litt forskjellig etter noen lyttekvelder hos meg :) I dag har han bare noe bose-greier med høyttalere i mange rom. Sikkert noe han i sin tid så at de andre riking-vennene hadde...

    Rommet: Han bor i hus. Det er et rom i underetasjen som tidligere var barnas TV-rom som nå skal gjøres om. Ungene er på vei ut av redet... Størrelsen vil bli på mellom 50-75 kvadrat - alt etter som et tilstøtende rom skal integreres eller ikke. Trolig havner han på den største varianten. God takhøyde - vil tippe det er ca. 3,20.

    Å kjøpe seg hjelp til dette: Har diskutert dette med ham. Han er usikker på om han vil det. Han har sagt det omtrent slik: "Jeg er vant til å måtte høre på eksperter som kan noe jeg ikke kan i jobben min. Og så må jeg ta avgjørelsen. Grunnen til at jeg har fått til ting brukbart er at jeg har en god evne til å skjære igjennom. Jeg tror dette med anlegg er i samme gata. Her er det mulig å få mange gode råd, men til slutt må man bestemme seg. Det er ikke sikkert avgjørelsen blir bedre om man leier med seg haugevis av eksperter".

    Tur til messa i München: Jeg har foreslått at en tur på messa i Tyskland kan være en god ide. Hans respons på dette er: "Men blir jeg noe særlig klokere av det? Jeg tipper at jeg vil finne mange høyttalere som låter fantastisk, men det er jo ingen garanti for at de vil gjøre det samme hjemme hos meg".

    Selvbygg: Vi har ikke snakket om dette, men jeg innser i løpet av tråden at det kanskje kan være en god ide.

    Akustikktiltak: Definitivt noe vi må diskutere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alt kommer til å spille fett så lenge man tar jobben litt seriøst. Så det er ikke spørsmål om det blir bra eller ikke. Spørsmålet er hva denne kompisen vil synes er det kuleste.
    Husk at en skjult proffinstallasjon er meningsløs dersom man skal kunne være stolt av stæsjet sitt og kunne vise det litt frem som skulpturer. Og man bør heller ikke kjøpe noe som er så eksentrisk at ingen har hørt om det, både med tanke på imponatorfaktor, og med tanke på videresalg ved utskiftninger.

    Magico vil for eksempel tape for Avalon i denne sammenhengen.
    Tannoy vil tape for B&W
    DIY vil alltid tape.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Om han ikke har noen klar formening hvor han vil med prosjektet, og da mener jeg hvordan han ønsker at musikken skal bli presentert, så er alle løse anbefalinger bortkastet.

    Det beste tipset jeg kan gi, er at han bruker en del tid på å finne ut hva han egentlig er på jakt etter lydmessig. Ikke tenk produkter i første omgang, men hvordan drømmelyden skal være.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for stort engasjement og mange nyttige betraktninger. Det har kommet noen spørsmål underveis, så her kommer noe mer info:

    Musikksmak og anlegg i dag: Kompisen min har et ganske bredt spekter hva musikksmak angår. Faktisk spenner det fra trash metal til jazz og klassisk. Og så er han Pink Floyd-fan. Men jeg vil si at han er inne i en tung jazz-periode nå. Han har nok fått ørene opp for litt forskjellig etter noen lyttekvelder hos meg :) I dag har han bare noe bose-greier med høyttalere i mange rom. Sikkert noe han i sin tid så at de andre riking-vennene hadde...

    Rommet: Han bor i hus. Det er et rom i underetasjen som tidligere var barnas TV-rom som nå skal gjøres om. Ungene er på vei ut av redet... Størrelsen vil bli på mellom 50-75 kvadrat - alt etter som et tilstøtende rom skal integreres eller ikke. Trolig havner han på den største varianten. God takhøyde - vil tippe det er ca. 3,20.

    Å kjøpe seg hjelp til dette: Har diskutert dette med ham. Han er usikker på om han vil det. Han har sagt det omtrent slik: "Jeg er vant til å måtte høre på eksperter som kan noe jeg ikke kan i jobben min. Og så må jeg ta avgjørelsen. Grunnen til at jeg har fått til ting brukbart er at jeg har en god evne til å skjære igjennom. Jeg tror dette med anlegg er i samme gata. Her er det mulig å få mange gode råd, men til slutt må man bestemme seg. Det er ikke sikkert avgjørelsen blir bedre om man leier med seg haugevis av eksperter".

    Tur til messa i München: Jeg har foreslått at en tur på messa i Tyskland kan være en god ide. Hans respons på dette er: "Men blir jeg noe særlig klokere av det? Jeg tipper at jeg vil finne mange høyttalere som låter fantastisk, men det er jo ingen garanti for at de vil gjøre det samme hjemme hos meg".

    Selvbygg: Vi har ikke snakket om dette, men jeg innser i løpet av tråden at det kanskje kan være en god ide.

    Akustikktiltak: Definitivt noe vi må diskutere.
    Synes det virker som om kompisen din allerede har forstått ganske så mye! :)

    Fikk inntrykk først av at det var en fyr som hadde mer penger enn innsikt/smak, men nå virker det jo som han kan ett og annet og kan være i stand til å ta informerte beslutninger selv.

    Hvis han også bor i Oslo, vil jeg gjenta mitt råd om å hørt på noen oppsett med helt forskjellige typer høyttalere. For eksempel høre MBL 101 hos Stereofil. Med så stor takhøyde, kan det være at det kan spille helt sjeft, faktisk. Og kanskje også prøve å få avtale med Oslo Hifi Center om å få høre ordentlig på noen av de ulike høyttalerne de har. Adyton-linjekildene, elektrostatene fra Martin Logan, noen av de dyreste kassehøyttalerne... Det vil gi han en sånn ca. følelse av hvilken høyttalertype han ønsker.

    Magefølelsen min begynner å gå i retning av MBL 101, når det er såpass stor takhøyde og såpass greit med plass. Antakelig vil det høres bedre ut hjemme hos han enn hos Stereofil, siden rommet hans er mye større.
     
    A

    ANM

    Gjest
    AndersR har gode poenger. Skal man investere litt både for egen glede og ha noe man stolt kan vise frem, nytter hverken skjult anlegg eller DIY. Han må investere i god lyd med godt design. Romakustikk kan han jo sette bort til fagfolk, hvor rommet kan bli veldig stilig med lekre diffusorer og panel.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    AndersR har gode poenger. Skal man investere litt både for egen glede og ha noe man stolt kan vise frem, nytter hverken skjult anlegg eller DIY. Han må investere i god lyd med godt design. Romakustikk kan han jo sette bort til fagfolk, hvor rommet kan bli veldig stilig med lekre diffusorer og panel.
    Det jeg liker med deg, ANM (ok, én av de mange tingene jeg liker da, søtnos), er at du er helt åpen og ærlig om at hifi for din del OGSÅ dreier seg om gleden ved å eie eksklusivt bling. Det gjelder nok mange flere, men er ikke så mange som sier det så tydelig.

    (mens jeg, for min del, er en slags anti-snobb som finner mest glede i å få ting til å spille så bra som mulig med lavest mulig bling-faktor)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Opplevd eierglede og kvalitetsfølelse, selv når det ikke kommer lyd ut av høyttalerne er naturlig nok enda viktigere hvis man har lagt inn en million eller to ekstra i anlegget enn hva man egentlig hadde tenkt, og hva som strengt talt var nødvendig.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det jeg liker med deg, ANM (ok, én av de mange tingene jeg liker da, søtnos), er at du er helt åpen og ærlig om at hifi for din del OGSÅ dreier seg om gleden ved å eie eksklusivt bling. Det gjelder nok mange flere, men er ikke så mange som sier det så tydelig.

    (mens jeg, for min del, er en slags anti-snobb som finner mest glede i å få ting til å spille så bra som mulig med lavest mulig bling-faktor)
    Anti snobbing er også en form for snobberi, men din drøm om 101 er faen ikke forenelig med no-bling filosofien du hevder å stå for vel?;)
    Dessuten er det vel ingen skam å være opptatt av estetikk og design?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Opplevd eierglede og kvalitetsfølelse, selv når det ikke kommer lyd ut av høyttalerne er naturlig nok enda viktigere hvis man har lagt inn en million eller to ekstra i anlegget enn hva man egentlig hadde tenkt, og hva som strengt talt var nødvendig.
    Det du sier der er helt essensielt.... HELT enig.
    Nok en grunn til og velge ting som er customade med mer EKSTREME ting enn hva enn får i butikken.
    Eiergleden blir nok enda større når du vet at det du har ikke er og få i hvermansens butikk...

    Og ikke kom og si at alt du kjøper er av bedre design........ blank lakk på MDF er tross alt ikke noe å skrike hjem om når det gjelder å ha spessielle ting.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg liker med deg, ANM (ok, én av de mange tingene jeg liker da, søtnos), er at du er helt åpen og ærlig om at hifi for din del OGSÅ dreier seg om gleden ved å eie eksklusivt bling. Det gjelder nok mange flere, men er ikke så mange som sier det så tydelig.

    (mens jeg, for min del, er en slags anti-snobb som finner mest glede i å få ting til å spille så bra som mulig med lavest mulig bling-faktor)
    Anti snobbing er også en form for snobberi, men din drøm om 101 er faen ikke forenelig med no-bling filosofien du hevder å stå for vel?;)
    Dessuten er det vel ingen skam å være opptatt av estetikk og design?
    Jepp, er fullt klar over at anti-snobberi er en form for snobberi. Og seff, er virkelig ingenting galt i å være opptatt av estetikk og design! Det er jo jeg også.

    Ang MBL 101, så er det jo ikke den i seg selv jeg drømmer om... Men snarere idéen om en rundstrålende høyttaler som likevel skaper et presist og glassklart stereobilde. Hvis det kan oppnås rimeligere, så vil jeg jo mye heller ha det. Er nysgjerrig på å høre German Physiks Unlimited II (ca. 84000), og de ulike modellene til Duevel. Evt. hvis jeg kommer over en god DIY-plan for en liknende høyttaler. MBL 101 synes jeg forøvrig ser helt gresselig ut, gitt min subjektive estetiske smak... Så det blir nok bare hvis det skulle bli et dedikert lytterom en gang.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg liker med deg, ANM (ok, én av de mange tingene jeg liker da, søtnos), er at du er helt åpen og ærlig om at hifi for din del OGSÅ dreier seg om gleden ved å eie eksklusivt bling. Det gjelder nok mange flere, men er ikke så mange som sier det så tydelig.

    (mens jeg, for min del, er en slags anti-snobb som finner mest glede i å få ting til å spille så bra som mulig med lavest mulig bling-faktor)
    Anti snobbing er også en form for snobberi, men din drøm om 101 er faen ikke forenelig med no-bling filosofien du hevder å stå for vel?;)
    Dessuten er det vel ingen skam å være opptatt av estetikk og design?
    Hvem husker vel ikke Stein Lillevolden i Blitzmiljøet.
    Det var vel ikke få timer han brukte foran speilet for å fremstå som en som ga faen i snobbede fremtoning....
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Vil tro at Revel oog JBL Revel med Harman Kardon i ryggen og lydforskning i Canada borger for seriøs kvalitet og ikke bare gullforgyllt Boutique DIY som visse deler av High end kan mistenkes for å være
    Gode poeng, B.C.
    Uansett kva kompisen til Woodrand skal velga så hadde eg også gitt ei anbefaling basert på kriterier som du indikerer.
    Hadde eksempelvis styrt unna Gryphon: Greier ikkje heilt å ta det merket seriøst (veldig høgt prisa produkt, selskapet er skeptiske til å oppgi målingar, Gryphon sin selgar Rune Skov var tidlegare ansatt i Nordost, Gryphon selger høgttalarkablar med pris på over 150.000).
    Hadde også styrt unna Adyton/Audio Insight.
    Eit anna merke som også kan vera aktuelt basert på B.C. sine kriterer er KEF.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro at Revel oog JBL Revel med Harman Kardon i ryggen og lydforskning i Canada borger for seriøs kvalitet og ikke bare gullforgyllt Boutique DIY som visse deler av High end kan mistenkes for å være
    Gode poeng, B.C.
    Uansett kva kompisen til Woodrand skal velga så hadde eg også gitt ei anbefaling basert på kriterier som du indikerer.
    Hadde eksempelvis styrt unna Gryphon: Greier ikkje heilt å ta det merket seriøst (veldig høgt prisa produkt, selskapet er skeptiske til å oppgi målingar, Gryphon sin selgar Rune Skov var tidlegare ansatt i Nordost, Gryphon selger høgttalarkablar med pris på over 150.000).
    Hadde også styrt unna Adyton/Audio Insight.
    Eit anna merke som også kan vera aktuelt basert på B.C. sine kriterer er KEF.
    Jeg blir også automatisk skeptisk til enhver som har befatning med svindyre kabler. Visste ikke at dette gjaldt Gryphon. Ikke bra. Men Adyton/Audio Insight kan vel ikke sies å være i samme kategori? Ja, de lager rådyre "signature editions" med internkabling fra Nordost, og det har alltid undret meg (hvis man først mener at kabler har så mye å si, så vil selvfølgelig teknologene i Adyton klare å lage gode nok kabler selv, til mye billigere pris?). Men ellers har jeg inntrykk av at det er en seriøs sjappe de driver. Dessuten er det såpass mange som har subjektive opplevelser av at det spiller bra, at jeg tar det som en indikator på at det faktisk er kvalitet de leverer.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Synes ikke kompisen til Woodrand skal bry seg om hva andre mener om kabler eller om at Gryphon og Adyton/Audio Insight skal utgå fordi de legger vekt på kabler, det tror jeg mannen selv skal få mene hva han vil om. Som vanlig kommer rådene til å begynne med, så kommer oppgulpet...........
    Vil tro at Revel oog JBL Revel med Harman Kardon i ryggen og lydforskning i Canada borger for seriøs kvalitet og ikke bare gullforgyllt Boutique DIY som visse deler av High end kan mistenkes for å være
    Gode poeng, B.C.
    Uansett kva kompisen til Woodrand skal velga så hadde eg også gitt ei anbefaling basert på kriterier som du indikerer.
    Hadde eksempelvis styrt unna Gryphon: Greier ikkje heilt å ta det merket seriøst (veldig høgt prisa produkt, selskapet er skeptiske til å oppgi målingar, Gryphon sin selgar Rune Skov var tidlegare ansatt i Nordost, Gryphon selger høgttalarkablar med pris på over 150.000).
    Hadde også styrt unna Adyton/Audio Insight.
    Eit anna merke som også kan vera aktuelt basert på B.C. sine kriterer er KEF.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jepp, er fullt klar over at anti-snobberi er en form for snobberi. Og seff, er virkelig ingenting galt i å være opptatt av estetikk og design! Det er jo jeg også.

    Ang MBL 101, så er det jo ikke den i seg selv jeg drømmer om... Men snarere idéen om en rundstrålende høyttaler som likevel skaper et presist og glassklart stereobilde. Hvis det kan oppnås rimeligere, så vil jeg jo mye heller ha det. Er nysgjerrig på å høre German Physiks Unlimited II (ca. 84000), og de ulike modellene til Duevel. Evt. hvis jeg kommer over en god DIY-plan for en liknende høyttaler. MBL 101 synes jeg forøvrig ser helt gresselig ut, gitt min subjektive estetiske smak... Så det blir nok bare hvis det skulle bli et dedikert lytterom en gang.
    Jeg kan si det samme. Jeg kjøpte mine høyttalere basert på en svært sjelsettende lytteopplevelser med Evidence. Nå vil jeg selvfølgelig ikke skuffe deg ved å si at jeg ikke er opptatt av det ytre, for det er jeg. Ikke alle som har et så fotogent smil og avvæpnende tunge som deg vet du, min gressetende venn. Slike som meg må omgi seg med skjønnhet og statussymboler for å kompensere og lede oppmerksomheten bort fra eget estetisk og intellektuelt handikap.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for stort engasjement og mange nyttige betraktninger. Det har kommet noen spørsmål underveis, så her kommer noe mer info:

    Musikksmak og anlegg i dag: Kompisen min har et ganske bredt spekter hva musikksmak angår. Faktisk spenner det fra trash metal til jazz og klassisk. Og så er han Pink Floyd-fan. Men jeg vil si at han er inne i en tung jazz-periode nå. Han har nok fått ørene opp for litt forskjellig etter noen lyttekvelder hos meg :) I dag har han bare noe bose-greier med høyttalere i mange rom. Sikkert noe han i sin tid så at de andre riking-vennene hadde...

    Rommet: Han bor i hus. Det er et rom i underetasjen som tidligere var barnas TV-rom som nå skal gjøres om. Ungene er på vei ut av redet... Størrelsen vil bli på mellom 50-75 kvadrat - alt etter som et tilstøtende rom skal integreres eller ikke. Trolig havner han på den største varianten. God takhøyde - vil tippe det er ca. 3,20.

    Å kjøpe seg hjelp til dette: Har diskutert dette med ham. Han er usikker på om han vil det. Han har sagt det omtrent slik: "Jeg er vant til å måtte høre på eksperter som kan noe jeg ikke kan i jobben min. Og så må jeg ta avgjørelsen. Grunnen til at jeg har fått til ting brukbart er at jeg har en god evne til å skjære igjennom. Jeg tror dette med anlegg er i samme gata. Her er det mulig å få mange gode råd, men til slutt må man bestemme seg. Det er ikke sikkert avgjørelsen blir bedre om man leier med seg haugevis av eksperter".

    Tur til messa i München: Jeg har foreslått at en tur på messa i Tyskland kan være en god ide. Hans respons på dette er: "Men blir jeg noe særlig klokere av det? Jeg tipper at jeg vil finne mange høyttalere som låter fantastisk, men det er jo ingen garanti for at de vil gjøre det samme hjemme hos meg".

    Selvbygg: Vi har ikke snakket om dette, men jeg innser i løpet av tråden at det kanskje kan være en god ide.

    Akustikktiltak: Definitivt noe vi må diskutere.
    det kan være fornuftig å lese seg litt opp på akustikk, og start gjerne med "room ratios" for å få innsikt i hvordan forholdet mellom høyde, redde og lengde påvirker resonansene i et rom.
    Acoustics Forum • View topic - ROOM RATIOS: M.M. LOUDEN ANALYSIS

    dette kan gi noen tips i retning om rommet på vil gi best forhold mellom lengde, høyde og bredde ved valg av løsningen på 50m2 eller løsnkngen på 75m2.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vil tro at Revel oog JBL Revel med Harman Kardon i ryggen og lydforskning i Canada borger for seriøs kvalitet og ikke bare gullforgyllt Boutique DIY som visse deler av High end kan mistenkes for å være
    Gode poeng, B.C.
    Uansett kva kompisen til Woodrand skal velga så hadde eg også gitt ei anbefaling basert på kriterier som du indikerer.
    Hadde eksempelvis styrt unna Gryphon: Greier ikkje heilt å ta det merket seriøst (veldig høgt prisa produkt, selskapet er skeptiske til å oppgi målingar, Gryphon sin selgar Rune Skov var tidlegare ansatt i Nordost, Gryphon selger høgttalarkablar med pris på over 150.000).
    Hadde også styrt unna Adyton/Audio Insight.
    Eit anna merke som også kan vera aktuelt basert på B.C. sine kriterer er KEF.
    Jeg blir også automatisk skeptisk til enhver som har befatning med svindyre kabler. Visste ikke at dette gjaldt Gryphon. Ikke bra. Men Adyton/Audio Insight kan vel ikke sies å være i samme kategori? Ja, de lager rådyre "signature editions" med internkabling fra Nordost, og det har alltid undret meg (hvis man først mener at kabler har så mye å si, så vil selvfølgelig teknologene i Adyton klare å lage gode nok kabler selv, til mye billigere pris?). Men ellers har jeg inntrykk av at det er en seriøs sjappe de driver. Dessuten er det såpass mange som har subjektive opplevelser av at det spiller bra, at jeg tar det som en indikator på at det faktisk er kvalitet de leverer.
    Husk at de som selger produktene ofte også setter premisser for produsentene. Jeg ville ikke blitt nevneverdig overrasket om Nordost versjonen til Adyton var trigget av OHC. (Jeg elsker for øvrig mine Adyton imagic UTEN nordost).

    for øvrig ville jeg ikke lagt mye penger (over en halv mill) i høyttalere før jeg hadde hørt DIY systemer med MYE membranareal. Jeg mener ikke å skryte av egne bassløsninger - jeg har justert mye etter at jeg først installerte dem, og lærer stadig mer - MEN, når man enkelte plasser får demonstrert topp-of-the-line produkter i nevnte prisklasse så kan man bli ganske så matt av hvor lite de yter i de lavere frekvensområdene. Jeg har hatt med kona (som bare er en passiv bruker!) og hørt på slike demoer og hun flirer enkelte ganger over at "det vet ikke hva de snakker om"...

    jeg sier dette fordi jeg antar at mange av DIY systemene her inne overgår mitt eget med god margin! Da blir det fort litt fattigslig med 4*6,5" eller 2*10" per kanal som enkelte av top-of-the-line produktene har å jobbe med.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Interessant å se hva som fenger, mange innlegg & mange views.
    Det må bare være dyrt nok.

    Utover det så er det et par observasjoner en kan gjøre seg.
    Fx så er det ikke sikkert at den potensielle kunden her er like branding-fixert som mange hifinerder.
    Rett og slett fordi disse hifimerkene er ukjent i alle tilfelle.

    Men godt håndtverk kjenner han sikkert igjen.
    Jeg er sikker på at han også kjenner igjen lyden han vil ha om han får oppleve den.

    Men hvor stort er dette markedet, og blir det større fremover.
    Mange tror det blir større.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Synes ikke kompisen til Woodrand skal bry seg om hva andre mener om kabler eller om at Gryphon og Adyton/Audio Insight skal utgå fordi de legger vekt på kabler, det tror jeg mannen selv skal få mene hva han vil om. Som vanlig kommer rådene til å begynne med, så kommer oppgulpet...........
    Vil tro at Revel oog JBL Revel med Harman Kardon i ryggen og lydforskning i Canada borger for seriøs kvalitet og ikke bare gullforgyllt Boutique DIY som visse deler av High end kan mistenkes for å være
    Gode poeng, B.C.
    Uansett kva kompisen til Woodrand skal velga så hadde eg også gitt ei anbefaling basert på kriterier som du indikerer.
    Hadde eksempelvis styrt unna Gryphon: Greier ikkje heilt å ta det merket seriøst (veldig høgt prisa produkt, selskapet er skeptiske til å oppgi målingar, Gryphon sin selgar Rune Skov var tidlegare ansatt i Nordost, Gryphon selger høgttalarkablar med pris på over 150.000).
    Hadde også styrt unna Adyton/Audio Insight.
    Eit anna merke som også kan vera aktuelt basert på B.C. sine kriterer er KEF.
    Det er ikke sikkert at kjøperen i dette tilfellet bryr seg, men det kan være relevant info til andre som leser tråden. Jeg har selv valgt bort et høyttalermerke pga at de bruker boutiquekabler for å tekkes high end-markedet.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Interessant å se hva som fenger, mange innlegg & mange views.
    Det må bare være dyrt nok.

    Utover det så er det et par observasjoner en kan gjøre seg.
    Fx så er det ikke sikkert at den potensielle kunden her er like branding-fixert som mange hifinerder.
    Rett og slett fordi disse hifimerkene er ukjent i alle tilfelle.

    Men godt håndtverk kjenner han sikkert igjen.
    Jeg er sikker på at han også kjenner igjen lyden han vil ha om han får oppleve den.

    Men hvor stort er dette markedet, og blir det større fremover.
    Mange tror det blir større.
    Hvis vi ser her på HFS; så har det vært en markant økning på DIY sektoren :rolleyes: dem siste årene.
    Og med DSP som tross alt gjør ting en hel del lettere og få til, tenker da spesielt på det og få til et delefilter, og oxo visse romkoreksjoner.
    Det igjen gjør det lettere og få til større systemer, og med det så ser folk at enn får mer igjen for brukt lønningspose.

    Custom i Norge kommer til og bli større, fordi det er en bedre prosess med å anskaffe seg ting... og ikke bare dra innom OHC og kjøpe seg et par Klipsch :cool:

    Men om enn skal ta en ting... kanskje veldig smalt og lite dekkende, men JEG syntes at på årets messe i Horten, så var det færre unge enn jeg har sett tidligere.
    Mulig jeg har oppfattet galt.. tar imot korreks på DET punktet :cool:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det blir større etterhvert som folk med både penger og musikksmak får øra opp for hva et virkelig godt anlegg kan gjøre for PinkFloyd-skivene, livskvaliteten og musikkinteressen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn