En Sota Cosmos med ET2 arm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Har kjøpt meg ny platespiller. Her er historien. Har gjort noen nye erfaringer, både positive og negative.

    Etter 20 år med en Sota Sapphire med vakum ”holddown” (ca. lik en Star), hele tiden med en ET2 luftlagret tangential arm, var spilleren moden for oppgradering og vedlikehold. Eller utskifting. Alt som har vært gjort på 20 år er å bytte reim en gang. Det kunne nok ha vært gjort et par ganger mer. Ellers hadde det begynt å bli vanskelig å få god vakuum det siste året. Men spilleren sviver greit enda. Armen er jeg fremdeles meget begeistret for, så den beholdes inntil videre.

    Utskifting eller oppgradering? Sendte en mail til Sota og fikk følgende svar;
    ”…. all SOTA turntables have a lifetime trade-in value….”
    “….if you have not had any upgrades done to the table, all sub-assemblies are upgradeable….. Most importantly are the motor, pump/power supply, platter & sub-chassis. …. You could do a few upgrades in the field. These would include a new subchassis and springs ($615), a new motor assembly ($605), perhaps even a new armboard….”
    Konklusjonen ble etter hvert at en ny spiller ville bli mest kostnadseffektiv.

    Men hvilken; ET2’en hadde fungert greit på Sapphire’en, men burde ideelt settes på en spiller uten fjærende oppheng (som Millennia), eller alternativer som f.eks. Brinkmann LaGrange. På spørsmål til Sota om hva de anbefalte;
    ”…. if you want rock solid stability the Millennia is the way to go. You will however, need a quality stand to address extensive environment isolation because the viscro elastic suspension is more susceptible. But, if you want the best of both worlds I recommend the Cosmos. The suspension is stiffer than the Star. With the Cosmos, the springs are suspended in the extreme corners, wherein the other models give slightly more movement as the springs are mounted slightly differently. …”
    “…Clients have used the ET arm with both tables with favorable response. Alternate preferred arms at this level are the SME line, specifically the SME V, which has historically been considered a marriage with the SOTA table; the Graham Phantom (great new arm, very user friendly); the Triplanar (the Cosmos' recent upgrade specifically accommodates the fine tolerance of the Triplanar design); and the Origin Live Illustrious or Conqueror (arms which have great customer feedback and are increasingly more popular)…”

    Litt interessant at Sota ikke uten videre anbefaler Millennia (dyrere spiller) framfor Cosmos.
    Har også notert meg i omtaler av andre ”non-suspended” spillere at det legges vekt på betydningen av underlaget. Dette er et mindre problem for spillere med et tungt fjærende oppheng, som Cosmos og Sapphire.
    Et annet bruker vennlig aspekt ved de fjærende Sota spillerne; skulle jeg ønske å bytte arm, f. eks. til en av de andre nevnt ovenfor, er det bare å bestille en ny ”Cosmos armboard” (ca. 200 USD). Den kommer da ”precut and weight balanced”, slik at brukeren ikke trenger å justere spilleren for å få riktig ”bounce”. Sota spillerne er behagelig nær ”plug and play” til å være fjærende spillere (ikke så interessant for ”tweakere” mao? :)).

    Mest avgjørende til slutt for valg av spiller; ”vacuum holddown” og pris.
    Kort versjonen; i 20 år har det ikke vært nødvendig å spekulere over effekten av forskjellige plate- matter og strammere. Ujevne/skeive plater har vært et ikke-problem. Lik flat geometri og kontakt med underlaget har gitt (burde gi i hvert fall) mer konsistent lyd fra plate til plate – enten en liker resultatet eller ikke (det samme gjelder ET2 ’en for øvrig). Intuitivt har det synes riktig å knakke på en plate og bare høre og kjenne en dump lyd og fast; ”ikke resonant” respons. Basis 2800 har også ”vacuum holddown”, og hadde vært et alternativ (kunne veldig godt tenkt meg en), hadde det ikke vært for;

    Pris. Uten å gå i detaljer – fikk kjøpe spilleren direkte av Sota til ”fabrikk pris” (og kan bare spekulere i hvorfor) - forskjellen til de to andre spillerne nevnt over var ca. en ASR Basis Exclusive Riaa, så for meg ble det til slutt en ”no brainer”; ASR Basis Exclusive + Cosmos.

    Bestilte i begynnelsen av April og fikk beskjed ”lead time is 4-6 weeks upon receipt of funds” (50% som de ville ha, fikk de da). Spilleren ble sendt fra fabrikken i slutten av Juni (ikke så galt), og sendt med SAS flyfrakt; Chicago via København til Sola (Stavanger). Fraktkostnader ca. 500 USD (billigere enn UPS). Men de 2 pakkene dukket ikke opp til tross for at sporingssystemet til SAS viste at de var sendt til Sola i løpet av et par dager. Hvor er spilleren min? Godt å ha fullverdi forsikring da. Men de dukket opp til slutt, ca. midt i Juli.

    Pakket ut, monterte armen, satte spilleren på hyllen, vatret subchasisset og arm, koblet til strøm og vakum og begynte å spille plater. Hadde en helg før jeg skulle på ferie. Konstaterte med en gang et bedre fundament (dypere og mer solid bass, mer romfølelse), og mer naturlig gjengivelse av akustiske instrumenter. Spesifikt; spilte Alto Analogue pressingen av Gil Evans – ”Out of the cool”. (storband jazz fra 1961 – anbefales), og fikk den ”klassiske” audiofil reaksjonen (det er vel derfor vi holder på med dette) – ”wow”, så naturlig har jeg ikke hørt sax, trompet og trombone før (- spilte i korps i ungdommen, så dette sitter litt i ryggmargen). Reiste på ferie og gledet meg faktisk til å komme hjem.

    Så kommer det jeg ikke helt kan forklare. Kom hjem, spilte et par rock plater (ok), så på med Keith Jarrett, Solo Concerts Bremen og Lausanne (piano musikk som står seg mot hva som helst utgitt i det 20. århundre), og det låt helt forferdelig surt (ekstrem wow). Hva f…!

    Kort; Sota og jeg konkluderte (og verifiserte senere) at der var en skade på spilleren (bearing and/or sapphire disc) – det var det siste (”was cracked”). Spilleren måtte tilbake. Transportskade? Tja, mest sannsynlig. Penger igjen på forsikring? Hvis du ikke kan bevise det – hva, er du helt N00B? Vi ble enige om at jeg bekostet flyfrakt Sola – Chicago T/R. Det kom på ca. 3500 NOK (vekt 22 kg som er over grensen for hva posten aksepterer (20 kg) som ellers hadde blitt billigst) – Sota tok resten. Sota fikset og returnerte. Jeg brukte samme speditør som ekspederte spilleren første gang, dermed var det ikke noe problem å unngå en ny innbetaling av moms.

    Gitt at jeg fikk en bra pris fra Sota i utgangspunktet, så har jeg til tross for dette kommet bra ut av det prismessig, og når noe går galt som her, er jeg sikker på at det er bedre å kommunisere direkte med produsenten når de er så OK og service vennlige som Sota, enn å gå via en eller annen forhandler/importør i Norge (eller Skandinavia).

    Vel tilbake var det umiddelbart at spilleren var bedre, men var den helt god? Synes å høre litt hastighets variasjon, langt fra det som hadde vært, og ikke noe systematisk, men noe var der. Armen ikke helt kompatibel? Kanskje. Imidlertid, i følge Sota trenger spillerne innspilling. Så nå har jeg brukt den normalt ca. tre måneder, og når jeg nå tar fram HiFi News test platen(e) - har 2 – og spiller sporene med sinustonene for sporing (7 stk. fordelt over side 1 og 2), kan jeg ikke høre noen (systematiske) hastighetsvariasjoner. Om der er noe – og det kan godt være innbilning – så er det mest sannsynlig selve platen, evt. interaksjonen med armen. Så for meg er spilleren friskmeldt. Noen bilder følger under.

    Link til et par omtaler;
    http://www.10audio.com/sota_cosmos_iv.htm
    http://stereophile.com/turntables/890/index.html

    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Spilleren er i African Rosewood – i følge Sota den mest populære utførelsen. Etter min amatørmessige vurdering er dette meget bra håndverk. Sota sier; ”...regarding the finish, if we can get the solid wood, we can probably make the table….”
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Enheten som rommer strømforsyning og lager vakum kommer selvsagt i samme utførelse.
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Spilleren står på en skiferplate. Det virker intuitivt riktig for meg at en fjærende opphengt spiller ikke trenger å stå på noe annet som fjærer (resultatet kan godt være bra, men kanskje litt vanskelig å predikere), men kan med fordel stå på noe stivt og lyddødt. Skifer er – om ikke billig (572 NOK for 490 x 550 x 15 mm) – så i hvert fall lett tilgjengelig, er pent, og kan lett skjæres til ønsket mål. Og er rimelig motstandsdyktig mot akustisk energi (høy akustisk impedans). Spilleren veier som sagt 22 kg. Så AB testing av underlag er dessverre utelukket. Jeg gidder ikke.
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Skiferplaten står på et par vinkeljern skrudd fast i pipen til huset. Vinkeljernene var ikke flate nok til å sette skiferplaten direkte på; derfor spikes med variabel høydejustering – innbiller meg ikke at det har noe å si for lyden. Hvis pipen vibrerer, vibrerer også alt som er festet til den. Jeg har demonstrert at vibrasjoner i gulvet forplanter seg gjennom pipen til hyllen. Derav min smule skepsis til ”non-suspended” spillere. Fjæringen til Sota’en isolerer.
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    ET2’en. Siliconolje dempetrau til høyre. Helt nødvendig for denne armen (en fordel for alle armer?). Det er ikke bare selve resonansfrekvensen som er viktig; like mye amplitude og halvverdi bredde (hvor godt den er dempet). Gidder ikke prøve å beregne hva de er, bruker heller HiFi News testplaten og lytter (og ser) meg fram til et estimat; 12-14 Hz vertikalt og 5-7 Hz horisontalt, begge godt dempet. Altså ingen problem.
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Fikk laget et lokk i 5 mm klar akryl hos Crisma Plastic på Forus. Takk til Geir_O på forumet for tips. Skulle heller laget i 8-10 mm, 5 mm blir for lealaust. Men ingenting å si på utførelsen.
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    :) :) :)Flott story,enda flottere spiller,og monter(,lokk)----gratulerer,skikkelig håndtverk dette...Mvh Espen 8)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Virkelig en flott spiller. Hva vil en slik uten arm koste?

    Mvh.
    Ketil
     
    B

    break_out

    Gjest
    Meget fin spiller, og spiller den like bra som den ser ut så har du en vinner ;).
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    K.H. skrev:
    Virkelig en flott spiller. Hva vil en slik uten arm koste?

    Mvh.
    Ketil
    Publisert "suggested US retail price" på Sota sin hjemmeside (http://www.sotaturntables.com/Turntables.htm) er 6665 USD.
    Regner en ca. 500 USD i frakt + 25% moms på totalen og 1 USD = 5.5 NOK (=5.41 i går) kommer en til ca. 50000 NOK.
    Det er mulig en får noe avslag ved å handle direkte med Sota - jeg fikk litt, men det kan ha vært siden jeg allerede hadde en Sota.
    Lurer en på noe, ta direkte kontakt med Sota.

    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Ortofon MC A90 bestilt oktober '09, levert nå fredag for 2 dager siden. Puh....endelig...
    Montert på ca. 1 time, stort sett etter øyemål; lys, lupe og speil som hjelpemidler for orientering og posisjon i armen samt azimuth, og ørene for en rask sjekk av VTA. VTF satt til anbefalt 2.3 g med Shure sin vippe.
    Foreløbig mer opptatt av å spille musikk enn å bruke mye tid på å justere helt optimalt ;).
    Det høres forøvrig så bra ut at det kan allerede være tett på optimalt. A90'en kan like godt spilles litt inn først før eventuell videre etter-justering.

    Førsteinntrykket; dette er et betydelig løft fra Jubilee'en. Rent, pent og naturlig.
    Spesielt tydelig i diskanten, men også en god forbedring i bassen (det siste muligens også et resultat av bedre tilpasning til armen og dermed bedre sporing).
    Merk; ytelsen til en pickup er meget avhengig av at den passer med armen, og ET2'en er ikke en standard arm.
    Bedre presisjon og dybde i stereobildet.
    Lite overflatestøy. Virkelig.

    Hvor god denne er i forhold til andre i samme prisklasse, kan jeg ikke uttale meg om, se heller nettet for mer kvalifiserte vurderinger. Det er i særklasse den dyreste pickup'en jeg har hatt, men (dessverre) verdt prisen, slik jeg hører det nå. Vi får se over tid.

    Ellers har ET2'en blitt oppgradert med et nytt armrør, "A Carbon Fiber/Aluminum/Teflon constrained layer high stiffness arm wand", og høytrykks manifolden, som har gitt et løft i lyden, det også, om ikke i samme størrelse som skifte av pickup.

    Har også tenkt en del på om jeg burde prøve en god radial arm igjen, ikke minst fordi jeg begynte å få en følelse av at Jubilee'en ikke alltid sporte helt bra. Spesielt bassen hørtes litt "pløsete" (?) ut på enkelte plater. Vanskelig å bli konklusiv, dog, siden sjekk mot duplikat CD'er lød nokså likt med vinylen. Hm....ikke lett alltid dette med vinyl..

    Der har vært en interessant tråd på Audiogon startet av en annen med ET2 som har lurt på det samme ("Are linear tracking arms better than pivoted arms?")
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1266367593&&&/Are-linear-tracking-arms-better-than-piv
    Han har tatt skrittet videre og kjøpt og testet en Fidelity Research FR64s og konkluderer i dag med at nei, han går tilbake til ET2'en, "The pivoted arm experiment is over";
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1269720804&&&/The-pivoted-arm-experiment-is-over
    To gode og interessante tråder, anbefales.

    Min kommentar til diskusjonen, er at en kanskje undervurderer de negative aspektene ved den variable skatingkraften som alle radialarmer er beheftet med, og som "linear trackers" slipper unna. Tviler på at forskjellene kun er en geometri effekt. Merk; synsing her. ;)

    Til slutt en (liten negativ) erfaring i forbindelse med rengjøring av diamant. Har i alle år brukt en manuell børste etter hver plateside, og av og til (1 gang i uken?) brukt en elektrisk børste. Ca. 1 gang i måneden, kanskje mindre har jeg tatt på et par dråper AT607 Stylus Cleaning Formula på den elektriske børsten (aldri på diamanten) og gjort rent. Gått bra, også på forrige Jubilee som jeg hadde i ca. 5 år.
    Imidlertid, for et par uker siden forsvant plutselig diamanten etter bruk av elektriske børsten (det hele var vekke fra "cantlever'en") Hva f...?
    Vel, det er i hvert fall slutt med den prosedyren nå! Kun bruk av medfølgende Ortofon børste fremover.
    Fant forøvrig fram en gammel Audio Technica AT-OC30. Den spilte riktig fint. Meget behagelig og samtidig detaljert, men ikke i samme klasse som Jubilee'en, men kanskje litt bedre tilpasning til armen (bassen var litt bedre).

    mvh
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette var gode nyheter, ch.
    Flott spiller og oppsett!
    Tråden var ukjent for meg, fersk som jeg er, og dette leser jeg gjerne mer om.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Tøff pick-up!
    Fremer var jo meget entusiastisk da han testet denne i et av de siste Stereophile.
    Skriv gjerne mer om inntrykkene når den er innspilt!

    Ultralekker platespiller forresten. Denne tråden gikk meg også hus forbi (i 2007).
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hva betalte du for det lokket?
    Forus, hvor er det?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    RJEL skrev:
    Hva betalte du for det lokket?
    Forus, hvor er det?
    Tror det var ca. 1500.-
    Forus er mellom Stavanger og Sandnes.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei CH
    Takk for flotte bilder og super fin gjennomgang av spiller/pickup.
    ET2 har jeg aldri prøvd (var 2 timer for sent for bruktkjøp) , men har veldig lyst til å teste en slik.
    Kan du si noe om hva du synes "manglet/var for mye" på ET2 i stedet for en "tenkt radial arm "
    Spør fordi jeg kansje har sammenfallende tanker ang. min norskproduserte luft tangentialarm. ??

    Mvh Jan I
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jan_I skrev:
    Hei CH
    Takk for flotte bilder og super fin gjennomgang av spiller/pickup.
    Takk for det.
    ET2 har jeg aldri prøvd (var 2 timer for sent for bruktkjøp) , men har veldig lyst til å teste en slik.
    Kan du si noe om hva du synes "manglet/var for mye" på ET2 i stedet for en "tenkt radial arm "
    Spør fordi jeg kansje har sammenfallende tanker ang. min norskproduserte luft tangentialarm. ??

    Mvh Jan I
    Der er vel først og fremst 2 potensielt negative aspekter ved (de fleste) tangential armene sammenlignet med radial armene;
    1. mye større bevegelig (effektiv) masse i horisontalplanet.
    Mulig konsekvens kan være dårligere tilpasning til en del pickup'er. Der jeg synes kanskje det etter hvert var et problem, var i bassen med Jubilee'en. Både den gamle AT-OC30'en og den nye A-90'en oppfører seg vesentlig bedre; "tørrere", fastere bass.
    Jeg lurer også på om dette også kan være noe av grunnen til at dårlig sentrerte plater høres som ujevn hastighet (wow). Kanskje noe mer sensitivt for dette enn med radialarmer med lavere masse.

    2. luftlagringen kan være mindre stiv en et godt mekanisk lager, som kan igjen føre til ulemper for lyden, kanskje mest i bassen? En mulig fiks for ET2 eiere er å øke lufttrykket. Armen kom originalt med en pumpe som jeg tror ga ca. 3 psi. Deretter kom der en Wisa "høytrykkspumpe" (som jeg har), som gir 5-7 psi, og den fungerer best med "high pressure manifolden" som jeg da kun nylig har kjøpt.
    Lavt trykk er klart negativt for lyden med bruk av ET2'en. Jeg hadde en periode en lekkasje i systemet, og det hjalp godt å få tettet det.

    Rapporter på nettet går på at om en øker trykket til 15-30 psi, så får en (meget) god forbedring av ytelsen.
    Dette vil jeg kanskje forsøke etter hvert.

    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    ch skrev:
    Det høres forøvrig så bra ut at det kan allerede være tett på optimalt. A90'en kan like godt spilles litt inn først før eventuell videre etter-justering.
    Joda, det viste seg å være en god vurdering. "Etter-justering", som selvsagt måtte prøves, førte umiddelbart til dårligere lyd, tildels ganske mye dårligere, men også ganske forskjellig fra plate til plate, noe som gjør det litt vanskelig å bestemme seg for beste innstilling. Er kanskje ikke helt ferdig enda. :eek:

    Med A90'en blir alle små endringer ganske hørbare.
    - motvektsloddet på ET2'en er (fjær-)avkoblet fra resten av armen, og plassering av loddet med tilhørende masse hadde tydelige utslag på bassresponsen.

    - mengde slikonolje i dempetrauet; jo mer, jo bedre sporing, inntil for mye som gir en "død og livløs" lyd.

    - sporingsvinkel - skal være 0 grader, altså tangential, men siden skruene som holder pickup'en er litt mindre enn hullene, er der i praksis litt slark, et par grader? Har siktet meg inn ved hjelp av en CartAlign protractor (en levning fra mine radial arm dager), men litt eksperimentering med ulik vinkel indikerer at virkningen av litt vinkelfeil er av mindre betydning, i hvert fall har jeg ikke hørt særlig utslag så langt.

    - belastning; startet på 100 ohm, prøvde 47 og 220, og gikk tilbake til 100.

    - gain på Riaa'en ble øket med 6 dB, absolutt en forbedring.

    - VTF har vært 2.3 Shure-vippe gram hele tiden.*

    - VTA; armen er ca. parallell med platen, hører endringer, men de er ikke så store sammenlignet med;

    - Asimuth; definitivt den parameteren som har størst betydning for lyden, om den er feil.**

    Har opplevd mye det samme som følgende sitat fra denne (gode) tråden om A90 på AudiogoN;
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1261135428&openfrom&1&4&&st0
    "As others have said, the A90 is a real chameleon, it's sound can change dramatically from record to record and track to track (the Jubilee does this to a lesser extent)."

    Noen eksempler;
    - Pink Floyd, The Wall, CBS/Sony japansk pressing, meget bra.
    - Cornelis Vreeswijk, Poem, Ballader och lite Blues, svensk gul Metronome pressing, meget bra.
    - Ole Paus, I Anstendighetens Navn, Sonet (norsk? pressing fra ca. dengang - 1976), meget realistisk gjengivelse av herrestemme (Paus)
    - The Shins, Chutes Too Narrow, Sub Pop 2003, usa, meget bra
    - Respighi, The Birds, gjenutgitt Mercury Living Presence, bra, men enkelte bass noter virker kanskje litt kraftige? - det kan jo være mye annet enn PU'en - men om det er PU'en, skyldes det mest sannsynlig litt mindre enn optimal tilpassning til arm - må undersøke dette videre etter hvert... når jeg gidder..
    - Rolling Stones, Beggars Banquet, unboxed Decca, England, super detaljert og man hører virkelig hva som foregår, men kanskje en aning hard lyd når man skrur opp - kanskje er denne bare slik.....
    - Dire Straits, Love Over Gold, gul Vertigo pressing, England, meget bra, men ikke god som jeg innbiller meg denne var før, igjen, kanskje er denne bare slik, kanskje må det justeres videre...

    og slik kan man holde på..hver plate oppleves på nytt..nesten alltid med en tydligere gjengivelse av hva som er på platen, og som oftest til det bedre, men noen ganger kan det også bli litt for ærlig.. der er i hvert fall større forskjeller mellom platene, man har på en måte et forstørrelsesglass, og noen ganger blir "vortene" litt for tydelige, men når det er bra... da er det meget, meget bra...

    mvh

    * har sjekket Shure vippen med et stykke papir etter ide fra J.Elison på vinyl asylet; 1 stk. 80g/m2 A4 printer papir veier tett på 5 g, halvparten altså 2.5 g, og Shure vippen bekreftet dette...
    ** har stilt asimuth så nære vertikalt som mulig ved hjelp av speil, deretter øret, men siden ET2'en har denne justerings muligheten, må det også gjøres. For de med en arm som ikke kan justere asimuth er det kanskje ikke kritisk hvis arm og pickup er helt riktig justert og laget mhp asimuth i utgangspunktet, men om de ikke er.. da får man garantert ikke ut det fulle potensialet av denne pickup'en. Faktisk kan det låte ganske ille om det er galt nok...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nydelig spiller ch og en særdeles spennende pickup. Gratulerer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn