Høyttalere Zu DWX vs LS50 Meta

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Hei

Jeg sitter i en merkelig situasjon. Har gjort det i et par år.
Greia er at jeg er fornøyd med lyden jeg har her hjemme.
Anlegget står i et lite rom på 3x3 meter, men er optimert til å spille så bra som mulig i denne konteksten.
Det består av Topping d70s, Quad Artera pre og Power, et par KEF LS50 Meta og en Dali SWA-12 sub.
Streamer musikk gjennom en Argon Solo eller spiller vinyl gjennom en Michell Gyrodec. Rommet har tykke tepper og absorbenter/diffusjon fra Vicoustic.

Anlegget er optimert i forhold til rommet og lyden er, i all beskjedenhet, hinsides god.

På mange måter føler jeg at jeg har kommet "i mål". Det spiller helt fantastisk etter tradisjonelle hifi-kriterier.

Nå er saken likevel den at jeg vurderer andre alternativer. Det kan sikkert høres litt rasistisk ut, men jeg har rett og slett litt vansker med å glede meg over produkter laget i Kina.
Vil helst ikke eie produkter laget i det landet. Eiergleden henger for min del litt sammen med fabrikatets historie og produksjonsform.

Var hos en kompis i går. Han har et par Magnepan LRS+. Jeg har sett Darkos rapport fra den produksjonen og det er ganske inspirerende.

Jeg har lyst til å gå over til amerikanske eller europeiske produkter og har i det siste kikket på denne Zu Audio DWX.

Lurer på om jeg skulle bestille et par. Hva tror dere jeg ville fått og mistet i forhold til KEF LS50 Meta?

Jeg verdsetter dynamikk, klarhet og oppløst lydbilde. DWX vil nok overgå mine LS50 Meta i forhold til dynamikk og slagkraft. De vil også gjøre det enklere å bytte ut elektronikken til noe rørbasert, eller laveffekt transistor, feks Schiit Aegir.

Hva tenker dere? Er jeg helt sprø? Hvorfor forandre på noe som fungerer hinsides bra?
Jeg har et anlegg som spiller meget godt, men mangler på en måte eierglede likevel.

Kan DWX være et alternativ for veien videre?

Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Ja. Jeg ser i retning av Europeisk eller amerikansk produksjon. Zu, Klipsch Heritage, Magnepan feks.
Best mulig kvalitet uten at prisen blir helt vill. Fokus på klarhet og dynamikk.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
Quad er vel også laget i Kina så da kan du kanskje gå for noen aktive høyttalere? Har selv JBL705p som jeg kan anbefale. De er laget i USA, men JBL lager jo også ting i Kina. Ellers kan sikkert Genelec være noe.
Når det gjelder Zu så er vel de omtrent så langt unna Kef du kommer, jeg hadde definitivt ikke kjøpt Zu DWX uhørt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Ja, Quad er også laget i Kina. De er dog relativt tro mot sin historie på en del produkter. Min egen Artera Power bruker den patenterte Quad current dumping teknologien. De lager også fremdeles elektrostatene sine etc.

Grunnen til at jeg ser mot Zu er at jeg i mange år har hatt et godt øye til fulltoneelementer. Har hatt mye glede av fulloner fra MarkAudio, Jordan, Tangband mm.
Forøvrig deler jeg din skepsis mot å bestille Zu uten å ha hørt på dem. Det er derfor jeg prøver å få litt respons på denne tråden.

Kanskje det til og med er en Zu-eier i Kristiansandsdistriktet som har lyst til å invitere meg på en demo?

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.253
for å få selv en liten fulltone til å fungere skikkelig trenger man gjerne noe justering i forkant, notch filter etc, og dess større fulltonen er dess verre blir det. Zu har ingenting og fungerer som en random frekvensgenerator, naturlig nok får de voldsom beaming i i nedre diskant også, ingen horisontal match mellom elementene og forvrengning i høyfrekvens bare baller seg på. de har ingenting i nærheten av dypbass heller, pga høy følsomhet (høy Fs, kort slaglengde etc)
påstandene og teoriene til Sean i intervjuer er hårreisende. reklameblekka og specs på nettsiden får BS meteret til å gå i taket imo.

div meninger:

test av en tidligere modell med lydopptak i sammenligning med en annen mer fornuftig høyttaler, selv gjennom pc-høyttalere kan man høre at noe er gærnt med responsen:

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
278
Selv om produktet ikke er lavet i Kina, vil der sandsynligvis være en del komponenter indvendigt der er fra Kina....

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Selv om produktet ikke er lavet i Kina, vil der sandsynligvis være en del komponenter indvendigt der er fra Kina....
Jada. Slik er det.

Mulig dere har rett angående ZU. Er skeptisk til konstruksjonen selv, med kamfiltereffekter etc.
Ser bare etter et par alternativer, ikke nødvendigvis erstattere for mine Meta.

Så er jeg nok litt frustrert over alle disse kinesiske oppkjøpene av tradisjonelle engelske merker feks.
Synes også det er synd at feks JBL, selv i litt høyere prisklasser er fullprodusert i Kina.

Topp Bunn