Zippo

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tør ikke si noe sikkert. Mulig det går med tennvæske, lampeolje eller noe? Men så er det det, at så snart du har mettet svampen for testing, så må den nok tørkes før neste test....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har rødsprit iallefall… men tennvæske sluttet vi jo med etter Weber-tråden min Zomby, du husker vel det? :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sprit brenner nok alt for godt. Smått skeptisk til bensin også. Kanskje diesel eller parafin?

Ikke så farlig å teste med zippo, dog. Steng lokket og alt slokker. Det forutsetter dog et kaldt hode, brennende fingre til tross. Jeg har gjort det med en Zippo som var overfylt en gang. Steng lokket, og rist fingrene til de slokker. Hva barn finner på.....

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.921
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bensin er tingen sin, det. Zippo er jo en bensinlighter. Ronsonol, hvis du får tak i det (bensinstasjon e l). Iht innholdsdeklarasjonen: Petroleum distillate. Så vidt jeg husker var deklarasjonen på orig. Zippo-fuel: Naphtha.

B

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
588
Zomby_Woof skrev:
Sprit brenner nok alt for godt. Smått skeptisk til bensin også. Kanskje diesel eller parafin?

Ikke så farlig å teste med zippo, dog. Steng lokket og alt slokker. Det forutsetter dog et kaldt hode, brennende fingre til tross. Jeg har gjort det med en Zippo som var overfylt en gang. Steng lokket, og rist fingrene til de slokker. Hva barn finner på.....
Diesel og parafin vil sote. Ville styrt unna. Man har da tross allt destillert råolje i mange år og vet hva man snakker om :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lenge siden jeg hadde Zippo'en i bruk.. Men jeg opplevde ikke Zippo-fuel som like flyktig som bensin. På den annen side, kanskje Diesel/Parafin ikke vil tenne. Hva med en 'blandings'? Molotow-cocktail uten såpe?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jaerbu skrev:
Zomby_Woof skrev:

Diesel og parafin vil sote. Ville styrt unna. Man har da tross allt destillert råolje i mange år og vet hva man snakker om :)
Definitivt. Og det hadde jeg ikke tenkt på.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
10
Isopropanol kan vel brukes til så mangt? Kanskje brenner det også?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
588
Vil tro en velfyrt Cubaner gjør samme nytten som hele zippo'n når allt kommer til allt ;-)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mange gode forslag her ja. Isopropanol har vi jo endel av til platerens, og bensin brenner jo godt. Dedikert lighter-fuel betinger utreise for handling, noe som ikke frister på glattisen.. Svært kreativt forslag om cubanere, dette setter jo nødvendigheten av Zippo til side, og attpåtil smaker de godt. Bravo!

Z

Zomby_Woof

Gjest
For ikke å snakke om at sigarer (og, Gud forby, sigaretter) omgir seg med en mer kontrollerbar varmesone enn noen lighter eller fyrstikk, spesielt når det blåser. Beste sort for alle som vil tenne lunta i enden hver gang.

Lykke til med fyrverkeriet! Jeg har fyrt 10 RFK-lys på en kveld (ca. 45 grader elevasjon, for de som bryr seg om sånt). Jeg har brent ned to libanesiske oliventrær med BK-lys. Min far jobbet mange år i et firma som importerte festfyverkeri og nødraketter.

Jeg har ikke brukt penger på fyrverkeri de siste 20 åra... Edit: Aldri, når jeg tenker meg om...

Godt nytt år!

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Bensin, diesel, parafin, isopropanol, nafta... whatever?

Hva med noe riktig tørr bjørkeved?

Mvh, og godt nytt år til alle offtopicere

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Mye fornuftig sagt her. Har fortid som fagmann og autorisert service/reperatørmann for Ronson lightere.
Er som noen kanskje husker vokst opp i en "Frukt & tokbakksforretning"!

Zippo skal ha et drivstoff som ikke er for flyktig. Masse fint som brenner rent og bra men som fordamper alt for fort. Doktorsprit fungerer utmerket men det fordamper for fort til at det er ideelt. Det beste er dedikert lighterbensin, Zippo eller Ronson. Apotekerbensin, dvs renset bensin som brukes til flekkfjerning går fint, lampeolje kan gå bra, den soter ikke for mye og er slik sett grei, MEN tenner den lett nok? Og hvis man bruker fyrtøyet til det det er beregnet til, fyre på cigaretter, ( ALDRI, ALDRI bensinlighter til cigar!!!! ) kan det være at lampeolje gir ubehagelig smak!? Bilbensin inneholder mye rart som sikkert ikke er veldig helsebringende, men det er det jo forsåvidt ikke å røye heller så det spiller sikker ikke så stor rolle! Flydrivstoff som JET-A4 er sikkert utmerket om man har tilgang til det. Veldig militært! Vanlig JET-A1 er ikke noe mer avansert enn godt renset parafin, lukter ille!!! Flybensin AVGAS 100LL er lavbly men det er jo et jævlig søl å fylle Zippoen fra tanken på flyet, og Oddgeir som er den mest sansynlige synderen her forkommer meg å være alt for dannet til å drive med slikt. Han er nok mere en Ronson Varaflame gaz lighter, eller Dunnhill gas ligther type, til nød Colibri!!

Og for å være ærlig så jeg også for meg Vidar som en gaslighter mann...? Men selvsagt til utendørs bruk som tur, bål og fyrverkeri er bensinligtheren uovertruffen!

Topp Bunn