Mye fornuftig sagt her. Har fortid som fagmann og autorisert service/reperatørmann for Ronson lightere.
Er som noen kanskje husker vokst opp i en "Frukt & tokbakksforretning"!
Zippo skal ha et drivstoff som ikke er for flyktig. Masse fint som brenner rent og bra men som fordamper alt for fort. Doktorsprit fungerer utmerket men det fordamper for fort til at det er ideelt. Det beste er dedikert lighterbensin, Zippo eller Ronson. Apotekerbensin, dvs renset bensin som brukes til flekkfjerning går fint, lampeolje kan gå bra, den soter ikke for mye og er slik sett grei, MEN tenner den lett nok? Og hvis man bruker fyrtøyet til det det er beregnet til, fyre på cigaretter, ( ALDRI, ALDRI bensinlighter til cigar!!!! ) kan det være at lampeolje gir ubehagelig smak!? Bilbensin inneholder mye rart som sikkert ikke er veldig helsebringende, men det er det jo forsåvidt ikke å røye heller så det spiller sikker ikke så stor rolle! Flydrivstoff som JET-A4 er sikkert utmerket om man har tilgang til det. Veldig militært! Vanlig JET-A1 er ikke noe mer avansert enn godt renset parafin, lukter ille!!! Flybensin AVGAS 100LL er lavbly men det er jo et jævlig søl å fylle Zippoen fra tanken på flyet, og Oddgeir som er den mest sansynlige synderen her forkommer meg å være alt for dannet til å drive med slikt. Han er nok mere en Ronson Varaflame gaz lighter, eller Dunnhill gas ligther type, til nød Colibri!!
Og for å være ærlig så jeg også for meg Vidar som en gaslighter mann...? Men selvsagt til utendørs bruk som tur, bål og fyrverkeri er bensinligtheren uovertruffen!