Yo, Apple people...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
...bare en liten advarsel: Mac-virus på Pirate Bay. Det er ikke uvanlig at mye programvare er infisert på fildelingsnettverk.

http://www.dagensit.no/trender/article1751431.ece

-men kjører man med legitim og sikker programvare bør det ikke være et problem.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Apples økende markedsandel gjør nok OSX mer attraktivt for virusmakerne og jeg tviler vel egentlig på om OSX er noe sikrere enn Windows slik det ofte blir hevdet. Jeg har imidlertid ingen planer om å begynne med antivirus i OSX. Jeg har heller ikke brukt antivirus på Windows på flere år fordi jeg tror den aller største virustrusselen er brukeren selv.

Forøvrig nok en unyansert avisartikkel der "eksperten" har egeninteresse av å spre frykt for virus. Litt på samme måte som når media bruker eindomsmeglere som ekspertkommentarer til boligprisutviklingen.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Disse artiklene dukker opp med rimelig jevne mellomrom, hver gang et antivirusselskap klarer å få overbevist en journalist om at this time, it's different. Men det har vært en del ulumskheter i piratkopiert programvare.

G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
Jeg har heller ikke brukt antivirus på Windows på flere år fordi jeg tror den aller største virustrusselen er brukeren selv.
Ja brukernes egen adferd er den viktigste faktoren, men ikke den eneste. Men du får jo aldri avkreftet om dette har vært en fullgod strategi heller da hvis du aldri sjekker maskinen for virus og annen styggevare.

Et kjekt lite program å ha i verktøykassen er dette. Det forteller mye om hva programmer prøver å gjøre på maskinen uten at du vet det, og kan forhindre at noe havner på maskinen din uten at du skal vite det. Et must om man vil ferdes i ulendt terreng.

http://www.sandboxie.com/

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Brukere har en tendens til å stikke nesa oppi litt av hvert, og det er vel derfor jeg sier at det er bedre å ha et anti-virus enn å ikke ha det. Spesielt barn og unge og de som er veldig "nysjerrigper" på nettet er utsatt. Men i tillegg til Anti-virusprogram, bruker jeg noen klassikere som Spybot Search & Destroy rett og slett fordi den blokkerer muligheten til å angripe nettlesere som IE7/8 og Firefox -og jeg ser også at det bygges mer og mer sikkerhet inn i nettleserne. Microsoft Security Essentials (MSE) er nå sluppet og det trekker veldig lite ressurser og er et fullgodt og faktisk utrolig bra alternativ for alle som synes at å kjøpe "proffe anti-virusløsninger" er for dyrt. Det kanskje på sett og vis er bedre med MSE, siden den integreres ganske elegant...

Når Apple sin programvare og produkter blir mer og mer utbredt, så blir de jo også stadig mer attraktive å angripe. Når folk spør hvorfor, så svarer jeg at alltid at hovedmotivasjonen er penger. Hackere er ikke unge uskyldige gutter som sitter på gutterommet og saboterer nettet til naboen. Mange unggutter vil gjerne identifisere seg med "hardcore-hackere" men det er få som er i divisjon med disse. Å sette i gang et angrep for å hindre adgang til nettet gjennom å pinge en IP'en kan selv jeg gjøre, så lenge jeg vet hvilken IP det er jeg vil angripe. Å ta kontroll over andres data gjennom å fjernstyre den, krever enten at man har installert programvare for å kunne gjøre det, eller lure vedkommende til å installere den selv, helst under falske forutsetninger.

Hardcore-Crackerne har 100 ganger mer kunnskaper om dette, hvis ikke 1000 ganger. Trolig jobber de oftere med programvare som skal kunne installere bot'er, malware og spionprogrammer som så selges. Det handler stort sett om personopplysninger, passord, bankontonr. og koder...

Det er av den grunn jeg sier til ungdommer og lettere voksne at de skal ligge unna pirat-OS -de er i 99,9% av tilfellene infiserte med botnett og trojanere i tillegg til at de er svært "reduserte", i størrelse og funksjoner. Automatiske oppdateringer, moduler for sikkerhet osv. er som oftest fjernet og man kaller disse gjerne for "XP light", "XP SE" osv.... Slik programvare ser gjerne helt like ut som legitim programvare på "overflaten" -altså skrivebordet men under panseret er det mye som ikke er som det skal være....

Jeg fikk med meg her om dagen på nyheter et eller annet sted at man gjennom botnett som etablert hovedsaklig gjennom pirat-OS (i hovedsak Windows OS) hadde mer datakraft tilgjengelig enn man hadde i den totale serverparken som er tilgjengelig på verdensbasis. Hvis dette stemmer så kan de som kontrollerer botnettne stelle i stand mye rart...

V

vredensgnag

Gjest
På en Mac i OSX kan du enten kjøre en virtuell maskin dersom du ønsker å være bombesikker - ev. angrep vil skje i den virtuelle maskinen, og du kan slette denne med jevne mellomrom, og etablere en ny med noen enkle grep.
Mulig med VMWare Fusion og Parallels, for eksempel. Du har en "jomfrumaskin" liggende på harddisk, og så kjører du denne i virtuell kopi, slik at alle interaksjoner med nettet skjer i kopien. Når du er ferdig med en session sletter du den virtuelle kopien (som har programvare, osv), og så kjører du ny virtuell kopi neste gang.

Dette er for de totalt paranoide.

Men det er lettere å utnytte UNIX funksjonene som er innebygd i Mac OSX.
Du har ulike brukere - og du behøver ikke å ligge på nettet som Root-user, du kan etablere en surfekonto, med et annet navn, og bruke denne når du går på nettet. Da får ev. inntrengere aldri tilgang til root-kontoen.
I XP og tilsvarende er root-kontoen ikke avgrenset som default, mens den i Mac altså er det. Dette er grunnen til at man kan ønske seg programmer som Sandboxie i XP, osv -- om man kjører som administrator hele tiden, så er det greit å se hva som foregår av uautorisert aktivitet. Man kan spesifisere en limited user i Windows/XP, uten å bruke Sandboxie.

Dette er derimot innebygd i OSX, for det første så er brukeren ikke root, for det andre kan du etablere non-root kontoer om du mistenker at du er under angrep, eller om du skal ut og reise, og ikke har kontroll på nettene du vil være koblet opp mot.

Med User Switching i Mac kan man legge programmet man mener kan være gateway for andre i en annen konto, og så ha skrivebordet på sin hovedkonto, for eksempel.

Dersom en ekstern prosess i Mac ønsker tilgang til systemet og root-funksjoner, vil du alltid få en dialogboks som ber deg gi administratorpassord - og det gjør man selvsagt ikke uten å tenke seg om.

Du går bare til Brukere/Accounts og spesifiserer ny bruker - hvilke privilegier denne skal ha, om den skal kunne skrive til harddisk, eller om den må bruke Public Folder for å overføre filer til andre Brukere på samme maskin. Så lenge du passer på å IKKE gi denne kontoen administrator-privilegier, kan den aldri endre noe i systemet ditt.
Du kan gjerne ha e-post leser osv. oppe i denne nye kontoen, og så stiller du bare e-post programmet slik at lest mail ikke slettes på server, så denne også går til din hovedbruker.
Jeg har en slik konto jeg bruker når jeg er utenfor mine Firewalls.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Jo, og du har UAC (User Account Control) i Vista/Win7 som er ment å bedre sikkerheten og som tildels fungerer med mindre den slås av av brukeren selv...

Men -det er jo slik at når man er en av de "informerte" og "overmiddels kunnskapsrike" så er det slett ikke vanskelig å ha litt kontroll over maskinen sin. Men det gjelder ikke de øvrige 99% av brukerne, har jeg inntrykk av, noe jeg merker stadig på telefonen: "du, Bjørn, du er litt datakyndig ikke sant!? -har et problem her..." med påfølgende 20-45 minutters veiledning over fonen...

Da jeg var aktiv som trener i Taekwon-Do miljøet her så var data og konsoll noe guttene var opptatt av og pratet om. Blant disse var det flere som hadde skaffet seg pirat-OS de brukte... -spørs om ikke det voldte litt problemer nå og da når du setter opp et "Home-network" med deling av innhold på mor, fars og ungenes datamaskiner full av crap...

Topp Bunn