Yamaha MC9. Noe å samle på?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.027
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En bekjent av meg skal begynne å spille vinyl igjen, (fikk vinylskive av sin datter til jul !) og spurte meg hva han skulle gjøre med sin gamle platespiller.
-"Gi den til meg", sa jeg, "så skal jeg teste lyden og passe på den. Står det en pickup på?"
-"Ja, heter vissst Yamaha MC9. Lite brukt"
-"Gi den til meg!"

Jeg kjenner den ikke, finner noen brukte tilsalgs for bra pengesummer, ser at modellen er produsert av Audio Technica, men hva kan jeg egentlig forvente av en Yamaha MC-9?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Desse superbillege pickupane var verkeleg morosame. Plasthus og tvilsam nålefane, men ok nålespiss. Spora fantastisk, og spelte feit bass av ei anna verd, i ein mellomtung arm. Ikkje den store tredimensjonaliteten, men veldig morosam. Du treng ikkje spesielt god riaa, men han må ha MC-inngang.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.027
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Desse superbillege pickupane var verkeleg morosame. Plasthus og tvilsam nålefane, men ok nålespiss. Spora fantastisk, og spelte feit bass av ei anna verd, i ein mellomtung arm. Ikkje den store tredimensjonaliteten, men veldig morosam. Du treng ikkje spesielt god riaa, men han må ha MC-inngang.
Superbillig? Jeg ser den tilbys flere steder brukt rundt 300 Euro, og de er sikkert 20 år gamle. Hva kostet en sånn ny?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ottone skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Superbillig? Jeg ser den tilbys flere steder brukt rundt 300 Euro, og de er sikkert 20 år gamle. Hva kostet en sånn ny?
Eg ga 400 kr for min attende i -80

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Ble vel introdusert i -81 og i salg frem til -98. Prisen var nok ikke 400kr hele vegen, kanskje det doble var mer typisk? Litt opp på skalaen, fra mc-5, fikk man nålefane i beryllium...fortsatt rimelig og slett ikke tvilsomt :) Mye for pengene, store produksjonsserier var kostnadsbesparende.

Sjekk lenke:

http://www.vintage-hifi.at/Flyer/MC-Systeme II.pdf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare for å sette prisene litt i perspektiv her; i 1981 kostet en klassisk SME 3009 kr. 600,- hos Audioscan.
En Stax UA 7 CF, som i dag omsettes for ca 6000, kostet 995,- og en Dynavector DV 23 kostet 1200,-

Jeg hadde en MC 7 i 1983, mener den kostet 995...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Var med å solgte Yamaha, og hvis AA fikk en slik for 400,- så må han ha fått denne på tilbudspris.
Mener vi begynte på 595,- og på slutten var det vel 795,-
Tror ikke vi opplevde at det var svake nålefaner på disse, men ellers er jeg vel enig med AA
Spilte med en slik pickup i mange år og har mange minner fra en slik
Her er litt data:

Vedlegg

T

TT.

Gjest
Hei Iskarot, kan du sende med linken på den siden du hadde lagt inn med bla a MC310, classic et eller annet.. Provde å skrive inn adressen som vises, men uten hell

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
TTmania skrev:
Hei Iskarot, kan du sende med linken på den siden du hadde lagt inn med bla a MC310, classic et eller annet.. Provde å skrive inn adressen som vises, men uten hell
Er det denne du tenker på?

http://www.vintage-hifi.at/

Det er en Yamaha-fanside med mye rart. Tyskerene er artige med sine nerdedypdykksider, jeg elsker det folkeslaget.

Her er en annen råkul link for oss som liker eldre pickup-nostalgi:

lhttp://www.classic-audio.info/tonabnehmer/index.html

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.027
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det var artig å se at så mange har erfaring og minner om denne Yamaha PUen.
Jeg ble litt nysgjerrig da jeg så de overraskende høye bruktprisene på en del nettsider.
Nå ser det ut som den prismessig lå i mellomsjiktet, eller den lave enden av MC-skalaen på 80-tallet. Selv kjøpte jeg DV 10X og Ortofon MC20S på den tiden, det ser ut som prisen på disse lå på samme nivået.

Jeg gleder meg til å få denne på besøk og høre hvordan det låter.
Og ja, det følger spiller med, en Thorens TD160 :)

-den er forresten omtrent like gammel som min Linn LP12, og likner jo litt...

T

TT.

Gjest
@ Iskarot: Takker for fin link, men jeg finner ikke igjen den du først postet. Det var en sammenligningstest av tre Pu, mener det var to Yamaha og en Technics MC 310. Og siden som du hadde lagt ut var en pdf side

Topp Bunn