Yamaha CX-A5100 pass-through 4k 60Hz HDR/DV?

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Hei,

Jeg har vurdert kjøp av en Yamaha CX-A5100, men en diskusjon på et annet forum har gjort meg meget usikker. En bruker her har påstått at Yamaha CX-A5100 ikke støtter pass-through a 4k 60Hz i kombinasjon med HDR (den vil da bare kjøre gjennom 4k 60Hz uten HDR, hvis formatet er 4k 30Hz med HDR så vil det gå gjennom).

Spesifikt det som ble sagt var følgende: "From most sources, content is in 4K HDR/DV at 60Hz, the 5100 will only pass the 4K, not the HDR.".

Dette vil vel i praksis bety at for eksempel Apple TV 4k, Panasonic UB820 osv. ikke vil gi ønsket ytelse mtp. video-format når den er koblet til gjennom prosessoren (CX-A5100) til en kompatibel TV?

Noen som har erfaringer om dette er sant, eller et feil utsagn (han sier at han eier både CX-A5100 og CX-A5200, så det virker jo troverdig)?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har en CX-A5100 selv og har ikke opplevd disse begrensningene, bruker Apple tv 4k, PS5, Xbox osv - Netflix, HBO osv - 4k og hdr fungerer slik det skal.

Kanskje det har noe med denne litt oversette innstillingen i service menyen å gjøre?

 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Har en CX-A5100 selv og har ikke opplevd disse begrensningene, bruker Apple tv 4k, PS5, Xbox osv - Netflix, HBO osv - 4k og hdr fungerer slik det skal.

Kanskje det har noe med denne litt oversette innstillingen i service menyen å gjøre?

Takker for hurtig svar, MrSpock.

Her er tråden for referanse hvis du vil ta en kjapp titt. Blir jo mye usikkerhet fra min side når ulike eiere sier ulike ting, og spesielt når denne personen er såpass bestemt på at dette ikke er en mulighet med CX-A5100 og at jeg vil angre på er eventuelt kjøp: https://www.avsforum.com/threads/yamaha-cx-a5100-mx-a5000-worth-the-upgrade.3253136/#post-61945106
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Takker for hurtig svar, MrSpock.

Her er tråden for referanse hvis du vil ta en kjapp titt. Blir jo mye usikkerhet fra min side når ulike eiere sier ulike ting, og spesielt når denne personen er såpass bestemt på at dette ikke er en mulighet med CX-A5100 og at jeg vil angre på er eventuelt kjøp: https://www.avsforum.com/threads/yamaha-cx-a5100-mx-a5000-worth-the-upgrade.3253136/#post-61945106
Her er et par bilder av tven min med PS5 gjennom 5100



4k og 60Hz

Tven indikerer HDR:



Har ikke tenkt noe særlig på dette, det har bare fungert liksom :)

Det som ikke er supported i bilde 1 er VRR.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Her er et par bilder av tven min med PS5 gjennom 5100



4k og 60Hz

Tven indikerer HDR:



Har ikke tenkt noe særlig på dette, det har bare fungert liksom :)

Det som ikke er supported i bilde 1 er VRR.
Takker igjen for hurtig og utfyllende svar!

Av nysgjerrighet, er det noe du savner ved CX-5100 av funksjoner/ytelse/kompatibilitet? Noe jeg bør være obs på?

Tror du en overgang fra Yamaha RX-A2050 til CX-A5100 og MX-A5000 vil være verdt det på nåværende tidspunkt i livssyklusen, eller ville du heller sett på nyere modeller?

Til informasjon skal jeg kjøre 5.2.4 oppsett (muligens 7.2.4 på veldig lang sikt) med Dali Epicon 6, Dali Epicon Vokal, Dali Rubicon LCR, Sonance VP52R UTL og 2 x B&W DB1. Har også en Classe Audio CA-5200 til frontene og center.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Takker igjen for hurtig og utfyllende svar!

Av nysgjerrighet, er det noe du savner ved CX-5100 av funksjoner/ytelse/kompatibilitet? Noe jeg bør være obs på?

Tror du en overgang fra Yamaha RX-A2050 til CX-A5100 og MX-A5000 vil være verdt det på nåværende tidspunkt i livssyklusen, eller ville du heller sett på nyere modeller?

Til informasjon skal jeg kjøre 5.2.4 oppsett (muligens 7.2.4 på veldig lang sikt) med Dali Epicon 6, Dali Epicon Vokal, Dali Rubicon LCR, Sonance VP52R UTL og 2 x B&W DB1. Har også en Classe Audio CA-5200 til frontene og center.
Slik jeg bruker min 5100 synes jeg den ikke mangler noe, den har ikke noe særlig romkorreksjon for suben - men der har jeg huket på en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema - som fikser det bra.

Det blir jo litt mer hifi ved å bytte fra 2050 til 5100. Vil spille renere, særlig når du vrir på - men det er kanskje noe man ikke klarer å høre.

Men det begynner jo å bli gamle greier - ikke garanti osv.

Denon har receivere hvor man kan slå av de interne forsterkerne slik at de yter som dyrere prossessorer - begynner vel fra AVR-X3700 som koster rundt 15k. Ikke så dumt mtp på de siste formatene og mange års garanti.

Ser ut som AVR-X3700 er utgått og nye modeller kommer - tror Denon også skal over på Dirac - som også kan være interessant. Jeg ville ventet og sett hva som kommer fra Denon - hvis du ikke får Yamaha pakka til en spesielt god pris.

Flere av Yamaha nye modeller synes jeg er blitt litt dyre i forhold til konkurrentene.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Ser ut som AVR-X3700 er utgått og nye modeller kommer - tror Denon også skal over på Dirac - som også kan være interessant. Jeg ville ventet og sett hva som kommer fra Denon - hvis du ikke får Yamaha pakka til en spesielt god pris.
Det ble ingen handel på Yamaha CX-A5100. Litt pga. at jeg ikke ønsker å «måtte» bytte ut receiver eller prosessor før etter en god stund når jeg først setter opp kommende system (spesielt da den som et minimum ikke har eARC-støtte).

Jeg ser at det har kommet en god del rykter rundt de kommende Denon-modellene. Hva tenker du om det som har foreløpig kommet fram der vs eksempelvis Yamaha CX-A5200? Tenker da spesielt på 3800 og 4800 (usikker på om det er noe poeng med 6800 siden jeg uansett har Classe Audio CA-5200 til å drive frontene og senter fra før av).

En ting jeg også har vært litt usikker på er nødvendigheten av XLR til subwoofere (i hovedsak den som vil stå bak i rommet). Grunnen til dette er at det fort vil være et 10-15 meter strekk i vegg til der hvor bakre subwoofer vil stå. Jeg har prøvd å se om det finnes noen receiver med XLR til subwoofers (samt eARC eller HDMI 2.1), men det virker som at det bare er prosessorer som har dette.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det ble ingen handel på Yamaha CX-A5100. Litt pga. at jeg ikke ønsker å «måtte» bytte ut receiver eller prosessor før etter en god stund når jeg først setter opp kommende system (spesielt da den som et minimum ikke har eARC-støtte).

Jeg ser at det har kommet en god del rykter rundt de kommende Denon-modellene. Hva tenker du om det som har foreløpig kommet fram der vs eksempelvis Yamaha CX-A5200? Tenker da spesielt på 3800 og 4800 (usikker på om det er noe poeng med 6800 siden jeg uansett har Classe Audio CA-5200 til å drive frontene og senter fra før av).

En ting jeg også har vært litt usikker på er nødvendigheten av XLR til subwoofere (i hovedsak den som vil stå bak i rommet). Grunnen til dette er at det fort vil være et 10-15 meter strekk i vegg til der hvor bakre subwoofer vil stå. Jeg har prøvd å se om det finnes noen receiver med XLR til subwoofers (samt eARC eller HDMI 2.1), men det virker som at det bare er prosessorer som har dette.
Synes du har valgt en fornuftig strategi.

Det ble sluppet litt info om de kommende receiverne til Denon & Marantz - men det forsvant?? Får nok vente litt før vi får komplett spec.

Jeg synes det er mest interessant å kjøre disse ganske "enkle" receiverne som rene prossessorer. Altså med alle interne forsterkere avslått - da yter de best signalmessig. Og da holder det med den rimeligste for å kjøre 7.1.4 - hvis den har de funksjonene man trenger.

Det med behov for lang subwooferkabel kan være et problem - eller ikke. Finnes vel noen trådløse - eller andre løsninger man kan bruke - hvis det blir et problem.
 
Topp Bunn