XTZ Room analyzer - Hvordan bruke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

RoDa

Gjest
    Hei

Det har vært spørsmål til dette programmet rundt om på sidene her.
    Jeg har benyttet programmet litt, og tenkte jeg skulle lage en liten bruksanvisning.
    Ikke i hvordan tolke resultatene, men hvordan bruke selve programmet.

Forutsetningen er at programmet er installert på PC og funker, og at man har funnet ut av kabler og koblinger. ;)

Prøver å dele det opp litt utover, for å vise noen av mulighetene i programmet.
    Det er nok ikke alt jeg har satt meg inn i, så jeg setter pris på tips og hint fra andre brukere av programmet.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Når du åpner programmet, så havner du på første fliken.
    Det er Room Analyzer.
    Denne delen av programmet brukes til å måle frekvensgang fra 16-ca300Hz og for å finne rom-noder.
    Det kan brukes til å eksportere data til subwoofer med innebygget EQ fra XTZ.

De røde pilene viser hvor du blar gjennom de tre delene i programmet.
    Mer om de to andre etterhvert.

I programmet Room Analyzer starter du med å sette nivået for målingene:

Det er ikke krise om nivået settes for høyt, da stoppes måling og programmet justerer selv ned volumet før målingene starter på nytt.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Når nivået er satt, så trykker du på STOP, som da endres til MEASURE.
    Trykk på MEASURE og denne spretter opp:

Det er satt for å måle fra lytteposisjon i utgangspunktet.
    Du kan også måle tre steder rundt i rommet for å kunne se rommets respons.
    Det gjør du ved å huke av der den røde pilen peker, og følge anvisningene.
    Jeg viser målingen fra lytteposisjon.

Etter de fire sveip ssom programmet kjører, hender det at denne dukker opp:

Det er ingen feil, kun at du er heldig og ikke har noen problematiske resonanser i rommet. ;)

Mvh
    Rolf

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Resultatet kan for eksempel se sånn ut:

Litt om mulighetene her.

- Du kan trykke på RESULT, MODES+EQ eller MEASURED på høyre side. Dette veksler mellom å vise MEASURED som er målingen din, MODES+EQ som viser romresonansene og EQsettings eller RESULT som er hva du kan forvente dersom du setter EQ til det som programmet foreslår for de romnoder det har funnet i målingene.

Slik kan for eksempel en funnet romnode se ut:

Videre kan du velge hvilken glatting det skal være på måling, resultat og noder.
    Her eksempler på hvordan samme måling ser ut i de tre innstillingene. 2ppo, 3ppo og 6ppo (punkter pr oktav)

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    I området OVERLAY nede til høyre kan du lagre grafer på skjermen mens du flytter og måler på nytt.
    Du lagrer ved å trykke på ett av tallene, og du henter frem grafen ved å trykke på SHOW bak tallet.

For å veksle mellom kurven for bassfrekvens eller vannfallsdiagrammet dobbelklikker du i området til kurven.

Det fines en gul strek i vannfallsdiagrammet. Ved å trekke den frem og tilbake får du se en rød kurve som forteller deg frekvensgangen ved en viss tid etter at sveipet har stoppet. Altså hvordan frekvensgangen ser ut mens lyden dør ut.

EDIT:
    Mens du beveger pekeren rundt på skjermbildet kan du se hvilken frekvens du peker på:

Mvh
    Rolf

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Du kan lagre målefilen, og du kan lagre en skjermdump av det skjermbildet du har oppe.

Trykk på FILE oppe i venstre hjørne og denne menyen kommer til syne:

Målefilen blir en .PIR-fil og bildet bli en .BMP-fil.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Da tror jeg at vi er ferdige med ROOM ANALYZER delen av programmet og fortsetter over på neste flik.

Den heter RTA og er en fullfrekvensmåling med kontinuerlig sus.
    Trykk på MEASURE og juster volumet på samme måte som i RA-delen av programmet.
    Når grafen har stabilisert seg trykker du på PAUSE.

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
    Hei
    Fint tiltak.

Hadde problemer med å få programmet opp å gå på Windows 7, fikk hjelp av "Breuer".Det var et stykke arbeid,så takk til deg "Breuer"

Ang. resonanser i rommet.Fikk ofte opp at programet ikke fant denne/disse.Ut ifra kalkulator skulle resonansfrekvensen være ca 27,? Hz og første overharmoniske ca 55Hz.

Når jeg kjører en 55Hz test tone er det svært lett å høre hvor i rommet amplituden er på sitt høyeste,hos meg,litt bak lytteposisjon og ved endevegg og hjørner bak lytteposisjon.

Så selv om programet ikke alltid finner denne resonansen er den der og når en så kjører en serie med målinger kommer den da også frem på målingene,ikke alltid med rett frekvens men di vil ligge rundt denne.

R

RoDa

Gjest
    Her en liten gjennomgang av knappene i RTA

Fra toppen og nedover, det de røde pilene peker på:
    Listen - Hvis du vil se hvilket frekvensinnhold det du hører på har. Du kan snakke, synge, klappe i hendene eller spille musikk på anlegget.
    Pause - Stopper målingen
    Measure - Starter målingen

Volumjustering - trykk og dra

Scale on top - øverste nivå på grafen
    Scale range - bestemmer spennet i grafen, hvor stort nivåområde du skal se på

Overlay - Som i RA-delen. Mulighet til å legge flere grafer oppå hverandre.
    Eks:

På samme måte som i RA, kan du lagre skjermdump her. Du kan også lagre grafene i tekstformat som igjen kan åpnes som grafer i programmet.

De to ringene viser den informasjonen du får om hvert av frekvensområdene.
    Det beregnes et gjennomsnittsnivå, og så får du verdien av avviket for hver av søylene.
    Kan brukes til EQ-settings eller noe sånt.
    Positivt tall er avvik nedover (skal heves, derfor positivt).

Mvh
    Rolf

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn