Xlr pin-konfigurasjon og absolutt polaritet

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Hei

Ser at min nye Bel Canto Dac og Burmester intregrerte forsterker bruker forskjellig pin-konfigurasjon på henholdsvis ut og inngang (XLR). Dac-en bruker pin 2 + og forsterkeren pin 2 -. Vil dette gjøre at anlegget spiller 180 grader ut av fase til enhver tid? Hvilke implikasjoner kan dette ha for lyden, om noen? Trodde det var en standard på dette, så ganske overrasket over at ulike produsenter bruker ulik pin-konfigurasjon. Noen kloke hoder som kan kommentere på dette?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Jeg har sett tester som viser at enkelte hører absolutt polaritet, men jeg mistenker at det skyldes at høyttalerne låter litt annerledes på utpust enn på innpust, enn at selve polariteten er så hørbar. Men det er jo uansett bare å reversere høyttalertermineringen og høre om du hører noen forskjell.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Nettopp, det var det jeg leste også et annet sted. Så altså kjøre positiv leder (+) fra forsterker på negativ terminal inn på høyttaler, og motsatt? Er vel også slik at fasen ofte er ulik fra cd til cd, noe som gjør det vanskelig å vite når du egentlig hører på et anlegg som er i absolutt polaritet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
For ikke å snakke om at du kan vende fasen feil mer eller mindre hver gang du kobler en ledning, fra mikrofon til høyttaler. Det er ikke gitt at alle sporene i en moderne innspilling er vendt samme vei (rett eller galt).

Eller, for å si det kort: Værsogod, bli gæærn! ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
For ikke å snakke om at du kan vende fasen feil mer eller mindre hver gang du kobler en ledning, fra mikrofon til høyttaler. Det er ikke gitt at alle sporene i en moderne innspilling er vendt samme vei (rett eller galt).

Eller, for å si det kort: Værsogod, bli gæærn! ;)
Legg til diverse studiomanipuleringer og -effekter og vi ender opp med at «absolutt» polaritet på mange (de fleste ?) multisporopptak/-produksjoner egentlig er et meningsløst begrep.

mvh
KJ

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Takk for innspill, men nå er jeg litt forvirret. Fant dette i en test av Burmester 011 preamp gjort av Stereophile:

"The line stage offered a moderate input impedance of 11.5k ohms (balanced) and 7.7k ohms (unbalanced) at all frequencies. Absolute polarity was preserved for both balanced and unbalanced inputs and outputs (the XLR jacks appear to be wired with pin 2 hot), and the output impedance was a low 166 ohms (balanced) and 85 ohms (unbalanced) across the audioband. (Both figures include the series resistance of 6' of interconnect cable.)"

Men samtidig viser oversikten på denne linken at alle Burmester amper har pin 2 negativ:
http://burmester.de/de/media/pdf/pinbelegung.pdf

Hva er riktig mon tro? Er det noe jeg har misforstått?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
liern skrev:
Takk for innspill, men nå er jeg litt forvirret. Fant dette i en test av Burmester 011 preamp gjort av Stereophile:

"The line stage offered a moderate input impedance of 11.5k ohms (balanced) and 7.7k ohms (unbalanced) at all frequencies. Absolute polarity was preserved for both balanced and unbalanced inputs and outputs (the XLR jacks appear to be wired with pin 2 hot), and the output impedance was a low 166 ohms (balanced) and 85 ohms (unbalanced) across the audioband. (Both figures include the series resistance of 6' of interconnect cable.)"

Men samtidig viser oversikten på denne linken at alle Burmester amper har pin 2 negativ:

Jeg tipper at Burmester har kontroll med det de leverer. Det kan være at Stereophile kun har testet «gjennomgående» polaritet for XLR til XLR (evt phono til phono), uten å kryssjekke XLR til phono og phono til XLR. Dvs at de kun har sjekket at polariteten ikke vendes underveis i kretsen på 011.

mvh
KJ

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
KJ skrev:
liern skrev:

Jeg tipper at Burmester har kontroll med det de leverer. Det kan være at Stereophile kun har testet «gjennomgående» polaritet for XLR til XLR (evt phono til phono), uten å kryssjekke XLR til phono og phono til XLR. Dvs at de kun har sjekket at polariteten ikke vendes underveis i kretsen på 011.

mvh
KJ
Skulle tro det jeg også KJ, men ser at både cdspillere, dac-er og andre forsterkermodeller fra Burmester som er målt av Atkinson i Stereophile beskrives som å ha pin 2 hot.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
liern skrev:
...
Skulle tro det jeg også KJ, men ser at både cdspillere, dac-er og andre forsterkermodeller fra Burmester som er målt av Atkinson i Stereophile beskrives som å ha pin 2 hot.
Noe (dvs veldig) søkt kan det være så ulogisk at Burmester lager forskjellige versjoner til Europa/ROW vs USA? Hvor de bl.a. evt. har byttet om på pinne 2 og 3 i XLR. De er jo overbevisende konsekvent på den linken du viste til. «-» på pinne 2 er ellers en ofte forekommende japansk/asiatisk praksis (f.eks. Accuphase). Jeg ville ha sendt en e-post til Burrmester og konfrontert dem med problemstillingen (i vennlige ordelag) : info@burmester.de evt http://burmester.de/en/kontakt/index.php?content=index&objCoreXmlList0=3

mvh
KJ

DrBentsen

Medlem
Ble medlem
25.02.2010
Antall liker
0
Så lenge du kobler DACen til en forsterker, er det irrelevant om forsterkeren er hot(+) på pinne 2 eller pinne 3 i xlr-kontakten. Skal du derimot distribuere lyden fra DACen til flere forsterkere, må du holde tunga rett i munnen og polaritetsvende kablene dine slik at alle forsterkerene får + på den pinnen i xlr-kontakten de er hot på.

Hvis du fremdeles er skeptisk, og vil sove bedre om natta, så let frem loddebolten og bytt om pinne 2 og 3 i ene enden av kablene fra DACen til forsterkeren. Problem solved :)

Og nei, ingen hører absolutt polaritet med kun en lydkilde. Har du derimot to eller flere lydkilder, er polaritet viktig å ha kontroll på.

Topp Bunn