Digitale avspillere XLR og RCA samtidig på NAD M51?

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Jeg fikk snappa opp en NAD M51 til fin pris her på brukten. Nå har det seg sånn at jeg har to par høyttalere, og to forsterkere.
Anlegg 1: Line Magnetic 218ia, Klipsch Cornwall III, og koblet med RCA
Anlegg 2: Jungson Duro, Vienna Acoustics Beethoven, koblet med XLR og M51 som pre?

Er det mulig å bruke både RCA- og XLR-utgangene på NAD M51 samtidig?

Jeg kjenner det kan bli litt skummelt å bruke NAD-en rett i effektforsterker, da volumet som regel vil stå på 100% når den brukes sammen med rørforsterkeren. Jeg blir å gå på en solid smell om jeg ikke skrur ned volumet før jeg slår på Jungson..:rolleyes:

Dette blir jo ikke noen permanent løsning, da disse høyttalerene skal i forskjellig rom så fort jeg får litt bedre plass rundt meg, men jeg kunne i mellomtiden tenkt meg å lytte på begge anleggene uten noen avanserte operasjoner.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Mener å huske det var fixed volum du kunne stille på.Det er fullt mulig å laste ned en bruksanvisning et sted hos NAD også.

Jeg fikk snappa opp en NAD M51 til fin pris her på brukten. Nå har det seg sånn at jeg har to par høyttalere, og to forsterkere.
Anlegg 1: Line Magnetic 218ia, Klipsch Cornwall III, og koblet med RCA
Anlegg 2: Jungson Duro, Vienna Acoustics Beethoven, koblet med XLR og M51 som pre?

Er det mulig å bruke både RCA- og XLR-utgangene på NAD M51 samtidig?

Jeg kjenner det kan bli litt skummelt å bruke NAD-en rett i effektforsterker, da volumet som regel vil stå på 100% når den brukes sammen med rørforsterkeren. Jeg blir å gå på en solid smell om jeg ikke skrur ned volumet før jeg slår på Jungson..:rolleyes:

Dette blir jo ikke noen permanent løsning, da disse høyttalerene skal i forskjellig rom så fort jeg får litt bedre plass rundt meg, men jeg kunne i mellomtiden tenkt meg å lytte på begge anleggene uten noen avanserte operasjoner.

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Fixed volume på hver av utgangene? Skal ta en titt i manualen. Takk for svar. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Best å se etter:)

Kanskje det kan oppstå jordsløyfer med dertil hørende brum ved å koble sammen anlegg på den måten? Sikkert andre her som vet mer enn meg om det.

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Det står ikke noe om separat volum på rca og xlr. Den har muligheten til fixed volume, men kun på begge utgangene samtidig.

Det kan fort bli dyr morra å koble dette opp samtidig, ja.

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
OT: hvordan funker LM 218 IA på Cornwall III?
Jeg har mye erfaring med transistor og mer tungdrevne høyttalere, men dette er mitt første møte med både rør og Cornwall. Det er ingen tvil om at horn, store elementer og høy følsomhet passer meg helt glimrende.
Angående matchen med 218IA, så sitter det som et skudd. Muligens det beste/morsomste anlegget jeg har hørt, og ihvertfall det beste jeg har hatt hjemme. Det er helt umulig å plassere høyttalerene ved hjelp av å lytte. Selv når jeg står med hodet helt ved frontrekka høres det ut som musikken kommer foran, og ikke fra sidene.. Jeg kan spille skremmende høyt, uten at det viser antydning til å bli komprimert, skarpt eller skrikende. Når volumet skrus opp øker alt av lyd, uten at verken mellomtone, diskant eller bass faller bort eller dominerer. Utrolig nok en av de mer behagelige lydbildene jeg har hørt. Det spiller også veldig engasjerende på lavt volum, noe som er vel så viktig. En annen viktig egenskap for meg er at kombinsjonen briljerer på absolutt alle sjangre.

Nå ble dette kanskje mer en rask anmeldelse av Cornwall sine egenskaper, men det er ingen tvil om at 218 passer de helt glimrende, da jeg vil tro de kan bli noe slitsomme med dårlig matching. Forsterkeren er også så stille at det ikke er antydning til egenstøy i lytteposisjon, men høres litt om jeg kommer nærmere enn ca. 50cm.

Det eneste som ikke sitter helt er bassen, men det skyldes nok rommet de står i. Har ei varmepumpe på venstre vegg, så jeg får ikke plassert høyttalerene helt i hjørnene - i tillegg er det åpent til kjøkken bak lytteposisjon, og et rom på høyre side som nok stjeler en del av bassen.

Tar enda i mot tips angåede M51. :p

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.401
Sted
Sølvbyen
^Takk for svar, valfy. :) Frister mer og mer å teste rør på mine egne CIII etterhvert også, "alle" sier jo at det funker bra på Heritage. Litt skeptisk til det med bassen som ikke sitter helt, men det kan jo være rommet som du sier.

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Jeg tør nesten å garantere at det er rommet, da jeg har hatt en del forskjellige høyttalere innom, og har alltid hatt problemer med bassen her. Jeg gleder meg til å flytte kan du skjønne. :p

Jeg er ikke fremmed for et byttelån om du bor i nærheten. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.401
Sted
Sølvbyen
Har litt den samme følelsen i mitt eget rom, med hjørne ved siden av den venstre høyttaleren, og åpning til trapp ned der det høyre hjørnet "skulle" vært. Tror også dette gir litt ujevn respons i bassen, og planlegger å flytte snarest mulig. Når det er sånn sitter man på en måte med følelsen at man egentlig ikke vet hvordan anlegget låter.

Takk for tilbud om byttelån, men føler ikke at det er så veldig hensiktsmessig før jeg har fått meg nytt rom å ha anlegget i, etter flytting. :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kanskje noe sånt ikke vil ødelegge altfor mye?

QED MA-34 Passive Pre-Amp

QED_MA34_Passive_PreAmp.jpg

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
^Takk for tips, Class.

I tilfelle noen andre skulle lure på det samme som meg, så fant jeg denne biten på audiogon:
The M51 outputs both on XLR and RCA. After reading Dessalvo55's post, I was thinking of doing something similar, specifically feeding my amp with XLR and using the RCA output as a line-level signal for a headphone amp, etc.. Just be aware that there is only ONE digital volume control and it is intrinsic to how the M51 does processing. If you are using the M51 in "variable" volume mode to control your XLR output, it will similarly control the RCA outputs. The RCA output will NOT be consistently line level. That prevented me from using the M51 in "pre-ampless" mode in my "standard" configuration. Unfortunately, I don't think it would be easy for NAD to solve this one; I think it would require a second, parallel signal path. It would have been nice, but I understand. Just be aware.
Link: AudiogoN Reviews: NAD m51 DA converter

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
^Takk for svar, valfy. :) Frister mer og mer å teste rør på mine egne CIII etterhvert også, "alle" sier jo at det funker bra på Heritage. Litt skeptisk til det med bassen som ikke sitter helt, men det kan jo være rommet som du sier.

Jeg hadde Rogue M180 på mine... det er gull ;). Men du trenger ikke så mye kraft på CW III da :).

Nå bruker jeg McIntosh, syns egentlig det spiller bedre. Problemet med rør, er at du altid søker etter "bedre" rør..... Så det ble for dyrt i lengden. Det positive er jo at en rørforsterker kan ha så vanvittig forksjellige signaturer på lyden bare ved å skifte inngangsrørene :). Veldig moro, men også veldig frustrerende .:).

Topp Bunn