X-Cell lever i matrixen med katta & Nico

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.906
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hatt Spotify som streaming leverandør i alle år og ikke prøvd noe annet, men ut ifra beskrivelser så antar jeg at de lydmessige forskjellene er små. Noen snakker om store forskjeller, mens andre sier at forskjellene er marginale. Jeg mangler gullører og tror derfor mest på sistnevnte gruppe. Jeg syns at Spotify gir god lyd og strever med å forstå de som sier at lyden er dårlig. Jeg bruker selvfølgelig maks lydkvalitet :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har hatt Spotify som streaming leverandør i alle år og ikke prøvd noe annet, men ut ifra beskrivelser så antar jeg at de lydmessige forskjellene er små. Noen snakker om store forskjeller, mens andre sier at forskjellene er marginale. Jeg mangler gullører og tror derfor mest på sistnevnte gruppe. Jeg syns at Spotify gir god lyd og strever med å forstå de som sier at lyden er dårlig. Jeg bruker selvfølgelig maks lydkvalitet :)
    Ja har ingen problem med Spotify. Det har vel vært hovedleverandøren av stream her siden de kom.
    Noen perioder har jeg hatt Tidal i tillegg, men kuttet det etter Node forsvant. Likte Tidal i Node.

    Cubus er greit nå da det integrerer rimelig greit i volumio streameren som er her.

    Når det kommer til lyd kvalitet så kan man jo si at det oppleves som litt mer ro i lyden.. sortere bakgrunn osv osv.. Så noe er det. Ved kritisk lytting så vil jeg nok foretrekke Cubus. Men ved bare lytting ellers så er det aldri noe galt med Spotify.

    Spotify vinner jo pga allsidighet.. podcaster osv osv osv.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bruker selv kun Spotify på streaming og har vært fornøyd med det. Forsøker i stor grad å streame fra lokalt rippet bibliotek i CD-kvalitet (eller avspilling av fysisk CD) på låter jeg allerede har, men ved kritisk sammenligning har jeg kun klart å avdekke marginale hørbare forskjeller. Tidligere har det vært frontet her inne (og i hifi-magasiner) at alt som innehar mp3-kvalitet låter søppel og at CD-kvalitet/vinyl er det eneste som kan gi en god lytteopplevelse. Interessant er det derfor at selv folk med veldig dyre anlegg sier de ikke klarer å høre store forskjellene og at mange heller bruker Spotify enn lossless streaming - stikk i strid med tidligere kjepphester. Ikke deres egne kjepphester, men en audiofils kjepphest.

    Kanskje folk begynner å bli mer åpne for hva man faktisk hører enn å videreføre "vedtatte sannheter" man bare har godtatt og igjen videreformidler til andre. Det er jo i så fall en positiv utvikling :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.208
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bruker selv kun Spotify på streaming og har vært fornøyd med det. Forsøker i stor grad å streame fra lokalt rippet bibliotek i CD-kvalitet (eller avspilling av fysisk CD) på låter jeg allerede har, men ved kritisk sammenligning har jeg kun klart å avdekke marginale hørbare forskjeller. Tidligere har det vært frontet her inne (og i hifi-magasiner) at alt som innehar mp3-kvalitet låter søppel og at CD-kvalitet/vinyl er det eneste som kan gi en god lytteopplevelse. Interessant er det derfor at selv folk med veldig dyre anlegg sier de ikke klarer å høre store forskjellene og at mange heller bruker Spotify enn lossless streaming - stikk i strid med tidligere kjepphester. Ikke deres egne kjepphester, men en audiofils kjepphest.

    Kanskje folk begynner å bli mer åpne for hva man faktisk hører enn å videreføre "vedtatte sannheter" man bare har godtatt og igjen videreformidler til andre. Det er jo i så fall en positiv utvikling :)
    Vi er alle forskjellige, og streaming gi´r jo ofte ett innblikk i musikk, en ikke kjenner.
    For min del, kan jeg sagtens nøyes med Youtube, når noen nevner ett eller annet spennende.
    Hadde både Tidal & Cobuz i en periode.
    Min opplevelse var/er, at når jeg setter på en vinylskive, hører jeg hele skiven og får lyst på en mere, og
    sånn (som i kveld og i går kveld t.eks.) bli´r klokka både 2-3-4-5 på natten, før jeg får tatt meg sammen å
    legge meg.
    Med Tidal/Cobuz mistet jeg lysten på å høre musikk etter ett ½ album, Samme dac´en, som gjør det
    glimrende på CD, men vet ikke...... det streaming blev for slitsomt for ørerne, så begge tjenestene har
    blitt oppsakt. For meg var det ingen grunn til å bruke penger på noe, jeg ikke brukte.
    Dette var ikke for at klandre andres oppfattelse av streaming, just my own 5 cents ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vi er alle forskjellige, og streaming gi´r jo ofte ett innblikk i musikk, en ikke kjenner.
    For min del, kan jeg sagtens nøyes med Youtube, når noen nevner ett eller annet spennende.
    Hadde både Tidal & Cobuz i en periode.
    Min opplevelse var/er, at når jeg setter på en vinylskive, hører jeg hele skiven og får lyst på en mere, og
    sånn (som i kveld og i går kveld t.eks.) bli´r klokka både 2-3-4-5 på natten, før jeg får tatt meg sammen å
    legge meg.
    Med Tidal/Cobuz mistet jeg lysten på å høre musikk etter ett ½ album, Samme dac´en, som gjør det
    glimrende på CD, men vet ikke...... det streaming blev for slitsomt for ørerne, så begge tjenestene har
    blitt oppsakt. For meg var det ingen grunn til å bruke penger på noe, jeg ikke brukte.
    Dette var ikke for at klandre andres oppfattelse av streaming, just my own 5 cents ;)
    Vis du ble sliten av streaming så må problemet ligge en annen plass... Du må nok ha ny nettverks switch og ny lan kabel 🤣🤣🤣
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bruker selv kun Spotify på streaming og har vært fornøyd med det. Forsøker i stor grad å streame fra lokalt rippet bibliotek i CD-kvalitet (eller avspilling av fysisk CD) på låter jeg allerede har, men ved kritisk sammenligning har jeg kun klart å avdekke marginale hørbare forskjeller. Tidligere har det vært frontet her inne (og i hifi-magasiner) at alt som innehar mp3-kvalitet låter søppel og at CD-kvalitet/vinyl er det eneste som kan gi en god lytteopplevelse. Interessant er det derfor at selv folk med veldig dyre anlegg sier de ikke klarer å høre store forskjellene og at mange heller bruker Spotify enn lossless streaming - stikk i strid med tidligere kjepphester. Ikke deres egne kjepphester, men en audiofils kjepphest.

    Kanskje folk begynner å bli mer åpne for hva man faktisk hører enn å videreføre "vedtatte sannheter" man bare har godtatt og igjen videreformidler til andre. Det er jo i så fall en positiv utvikling :)
    Tja, det er nok mulig.

    Hode vårt er jo også god til å fylle inn informasjon som mangler uten at vi skjønner det.

    Blir litt som bbc monitorene.. de har jo ikke dypbass, men mange liker dem uten sub siden hodet fyller inn det som mangler :)

    Som sagt så er det ikke natt og dag med Spotify og Cubus, men noe er det.. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vel.. I did a thing.. så da blir det plutselig å skje noen endringer om noen uker.. opps.. Skylder på godt vær og øl mens man skiftet til sommerdekk.. :D
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Grattis, blir sikkert kjempefint med Genevaen når den kommer på plass ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Lurer på om jeg skal slenge streameren for salg.. Det er jo umulig å oppdrive Raspberry's for tiden så kansje man skulle "hjulpet" noen å skaffe seg "drømmen" :p

    Totalt sett så er det jo faktisk ikke en billig streamer slik jeg har satt den opp.
    Dropper man skjerm så kan man jo nesten si at det er en budsjett spiller.

    Men uansett så er den lydmessig en vinner langt opp i pris.

    Men total kostnadden på denne slik den står ble vel nesten 5000kr.

    2k for skjerm
    1,5k for raspberry
    400 for case
    1,5 i kabler og strømforsyning.

    Også har jeg liggende noen ekstra kasser for bruk uten skjerm og en ekstra strømforsyning.

    Så om noen er sugen så er det bare å skrike ut :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det der så ut som Quality Hotel rett ved Inspiria. :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.906
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vi har hatt det litt surt og kaldt i det siste, men heldigvis ikke så galt 😅
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da var det straks helg. Tror helgen skal få gå til litt rydding i kabelsalaten og vasking bak benken for å gjøre klar til de nye talerne som dukker opp på mandag. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Så i morgen blir det en kraftig runde med vaskekosten og støvkluten.. Hærlig med 1 dag sol nå og ALT vises.. Stativene er ikke tørket over etter sandfylling så de har noe støv på seg ja :p
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! 😊 Klarer ikke helt å se hva disse nye er for noe (?) Så ProAc fikk fyken?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer! 😊 Klarer ikke helt å se hva disse nye er for noe (?) Så ProAc fikk fyken?
    Det er Egglestonworks Nico Evo. Proac går nok ut nå ja også får man se om det blir savn eller ikke om en stund når nyforelskelsen har lagt seg.. Det er jo da syretesten virkelig kommer fram :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så at gammelhøyttalerne dine ble solgt av Endpoint, så regnet med at det var noe derfra og tippet på Horns. 😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Så at gammelhøyttalerne dine ble solgt av Endpoint, så regnet med at det var noe derfra og tippet på Horns. 😊
    Tja med tanke på prisen han ønsker for dem så er det jo noen som kan gjøre seg et regelrett kupp på dem :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye høyttalere, kan ikke forstå annet en at dette er en oppgradering😁👍🏻

    Vil tro de blir veldig bra med en god dose watt og en forsterker med gode strøm reserver.
    Blir spennende å høre hvordan de faller i smak når du har hatt de en stund og fått gitt de rette arbeidsbetingelser.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.923
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye høyttalere. Flotte å se på også. 😃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn