Wireless Range Extender - snart på vei ut vinduet

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har et trådløst nett i leiligheta som jeg får låne av husverten, rutern står i 1. etasje, jeg bor i 2. Det er en del mur og vegger og gulv, så nettet er ikke veldig sterkt i stua hvor anlegget står. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en wireless range extender fra dlink (sida han bruker en ruter fra dlink), sette den opp i spisestua og da (forhåpentligvis) få et bedre trådløst nett også i stua. Det ville også muliggjøre å bruke Squeezebox uten å kable den via Mac'en (ja, jeg har Mac).

Problemet er to-delt:

Hvis jeg forsøker å bruke den Wireless Range Extendern bare ved å kople den opp og skru den på, så får jeg et sterkere og bedre nett - som jeg ikke kan bruke (det kommer opp at maskina har en selvtildelt IP-adresse, noe jeg antar er problemet).

Det andre problemet er at jeg kommer meg ikke inn i firmwaren eller softwaren til programmet. Dlink-cd'en som fulgte med er kun for PC, så jeg får ikke gjort noe annet med den enn å hente ut manualen - som uansett ikke hjelper meg. Og hvis jeg prøver å accesse selve Wireless Range Extendern ved å kople den opp rett i Mac'en via Ethernett og taste inn http:// 192.168.0.30 så kommer jeg ikke inn i firmwaren. Så jeg får ikke brukt skjiten og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne å troubleshoote - jeg er rimelig grønn på disse greiene her, for å si det sånn.

Noen tips, anyone?

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Er det en slik du har? ftp://ftp.dlink.eu/datasheets/DWL-G710.pdf

For å begynne bakerst: det står i dataarket at det meste av nyere browsere kan brukes, bare de støtter java. Rart om det skulle være os-avhengig. Har du IP i samme subnett på pc-en din når du gjør det?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jepp, det er en sånn jeg har. Og jeg bruker et OS som takler Java, ja. :)

IP på samme subnett på pc-en? Der mistet du meg. Hva betyr det og hvordan finner jeg ut svaret på det?

Edit: Tror jeg fikk det til å funke. Har i hvert fall funket i 15 minutter nå, så forhåpentligvis slutter det ikke å funke. Aner dog ikke helt hva jeg gjorde, men kom meg inn i firmwaren på Range Extendern, søkte opp det nettet jeg skal bruke, satte kanalen til å være den samme som dukket opp når jeg søkte opp nettet og - voila! - sterkt og godt trådløst nett. Men fy SATAN hvor jeg hater slike ting - ikke skjønner jeg meg på det og det jeg prøvde på og som funket, prøvde jeg også tidligere i dag (nøyaktig det samme) og da funka det ikke. Jævla dritt. Men, så lenge det funker er jeg ;D.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Vel, vel. Jeg har fått et trådløst nett opp å gå. Happy for det forsåvidt. Men... Jeg har følgende problemer:

Jeg får ikke logget meg på MSN/ICQ, får ikke starta nettradio med Squeezebox eller på Mac'en, får ikke lasta ned mail fra Gmail inn i AppleMail. Det virker, syns nå jeg, som om den Wireless Range Extenderen ikke helt kommuniserer med den trådløse rutern eller som om noe stopper opp en eller annen plass? Men jeg aner da faen hvorfor den ikke skal kunne gjøre det, alt funker jo greit ellers? Det er forøvrig slike ting som gjør meg dypt frustrert og irritert over hele databransjen - hva faen skal egentlig være problemet med å gjøre slik jeg gjør nå?

Så det jeg får til nå er å bruke Squeezebox til å spille av musikk fra maskinen min, men jeg får ikke spilt av radio (som var en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte en in the first place). Hvis jeg gjør som jeg gjorde først og bruke mobilen til å logge meg på nett og så kopler SB'en opp på nett via Ethernet så får jeg spilt av radio. Så det er, mest sannsynlig, det trådløse nettet som lager krøll.

Hva skjer? Noen som har noen slags ide eller tips til hva jeg kan gjøre?

L

Lars.N

Gjest
Hey

Er det slik å forstå at en er for pc og den andre er for Mac ? Da tipper jeg de ikke finner hverandre da gateway
pleier ofte hvere forskjellige 255.255.0.0 for Mac 255.255.255.0 for PC bare en tanke.
Forlenger av trådløs nettverk må stå som repeater.

laban

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Kan godt hende, men det funke jo å bruke den som repeater no? Eg har et mye bedre signal fra det trådløse nettet enn tidligere og det er stabilt og fint, det. Så eg trur den Wireless Extender-saken gjør jobben sin? Det er bare det at nokka går fullstendig i lås når eg prøve meg på IMAP/POP-mail, MSN, nettradio. Ville ikke eg vært uten trådløst nett i det hele tatt hvis dem ikke hadde funnet gateway?

L

Lars.N

Gjest
hehe hadde gateway hvert problemet hadde du jo ikke fått nett i det hele tatt (Logic dumme meg ;D)

Vel du kan jo prøve gi ruter statisk adresse til pc,n å repeater isteden for DHCP
å ikke minst du må kanskje åpne porter for skvis mm (enda en liten tanke) hehe JA pc suger lykke til :D

Laban

M

marsboer

Gjest
Når du til slutt kom deg inn på extenderen satte du fast IP i 192.168.0.0 255.255.255.0 nettverket da, bortsett fra 192.168.0.30 da, som jo er extenderens IP-adresse.

Hvis du kan svare på disse spørsmålene blir det litt lettere:

På MAC ens IP-innstillinger:
Får du IP-adresse tildelt automatisk eller har du satt manuelt?
Hva er IP-adressen?
Hva er nettmasken?
Hva er default gateway?
Hvilke(n) DNS server(e) står det at du har?

På ruter (ikke extenderen, men selve ruteren)
Hva er IP-adressen til denne?
Hva er nettmasken?

Og extenderen har vel sikker standardadressen sin enda, dvs 192.168.0.30 med nettmaske 255.255.255.0?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
IP adresse blir tildelt automatisk.

IP: 192.168.0.196
Nettmaske: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
DNS-Server: 192.168.0.1. (lan)

Info om extender:
MAC Address
00:21:91:fb:86:a5
IP Address
192.168.0.30
Subnet Mask
255.255.255.0
Gateway
0.0.0.0

Selve rutern har jeg ikke tilgang til, den står nede hos husverten. Det jeg får opp hvis søker etter den med extenderen er:

BSS 00-1c-f0-b7-cf-bf

Den er på kanal 11, som er det samme jeg har satt extendern til å være.

Nettet er åpent (ingen security), Authentication er open system, TX-rates er satt til "auto".

Forøvrig, når jeg går inn på WINS i "Nettverk" under "Systeminnstillinger" å Mac'en kommer følgende opp:

MAC0017F22A5019

Den er i grå skrift også står det ved siden av den at "MAC0017F22A5019 er i bruk". Aner ikke hva det er eller om det betyr noe.

M

marsboer

Gjest
Dette tyder i hvertfall på at du får IP-adresser fra routeren som normalt, dvs at routeren nede hos husverten har IP 192.168.0.1.

Med andre ord er det ikke dette som er problemet. Normal surfing fungerer altså?

Da er det naturlig at det er noe spesielt med den trafikken du nevner. En del trådløst utstyr er satt opp til ikke å videresende broadcast og multicast meldinger men jeg tror ikke den trafikken du nevner nødvendigvis er av denne typen.
Skal se om jeg får lastet ned manualen til extenderen for å se om jeg får sett hvilke innstillingsmuligheter du har.

De merkelige adressene du ser er såkalte MAC-adresser (har ikke noe med Mac å gjøre forøvrig ;) ).
Det vil si den fysiske faste adressen som alle nettverkskort (trådløse som kablede) har.
IP-adresser derimot er logiske adresser som adresserer selve maskinen uavhengig av fysisk tilkobling.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Normal surfing funker som bare gull, det. Det jeg ikke får gjort er å starte opp NRK Nett-radio, hente inn mail fra gmail-kontoen min via POP/IMAP, logget meg på MSN og sånne ting. Jeg får gjort dette uten problemer hvis jeg bruker telefonen min som modem via kabel inn i Mac'en - det sjekka jeg akkurat.

Det er, så vidt jeg kan se, ingen innstillinger på extenderen jeg bruker som skal ha noe å si for dette - den er rimelig minimalistisk. Jeg logga meg forøvrig på MSN nå mens jeg hadde mobilen min koplet som modem og nå, når jeg ikke lengre bruker mobilen som modem, er jeg fremdeles på MSN. Så problemet er kanskje påloggingssekvensen i en eller annen form? (Både MSN, POP/IMAP, krever jo at jeg må logge meg på). Men jeg kan ikke skjønne hva faen det skulle være, all den tid det også funker å logge seg på MSN og POP/IMAP når jeg går via det trådløse nettet, men uten extenderen. Oh well. Er det rart man blir frustrert?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har testa hastigheter med de tre/fire ulike mulighetene jeg har ved å bruke Surfometret på DinSide.no. Resultater er som følgende:

Ned via extender (SB skrudd av): ca. 800kbit/s i snitt, maks 1200, min. 240
Opp via extender (SB skrudd av): 10-80 kbit/s

Ned uten extender (SB skrudd av, wifi når ikke fram til den uansett): 1800 kbit/s i snitt
Opp uten extender (SB skrudd av, wifi når ikke fram til den uansett): 400 kbit/s i snitt

Ned med mobil/HDSPA: 500 kbit/s i snitt
Opp med mobil/HDSPA: 350 kbit/s i snitt

Ned via Extender mens SB spiller musikk: 450 kbit/s i snitt
Opp via Extender mens SB spiller musikk: mindre enn 10 kbit/s i snitt
(Og SB hakker noe helt jævlig)

Jeg får forøvrig ikke logget meg på MSN/POP-mail når jeg er på det trådløse nettet uten extender heller, noe jeg trodde jeg hadde fått til tidligere. Nå kommer jeg meg kun på MSN via mobilen og da kan jeg holde meg oppe der en liten stund når jeg kopler den ned og går over til trådløst igjen - men så kopler den seg ned. Og jeg får ikke tilgang til POP-mail på annen måte enn via mobil (men jeg kan fint sjekke gmailen min i et nettvindu). Har forøvrig fått raskere hastighet på mobilen på nedlasting tidligere, har som oftest vært rundt 800 kbit/s - 1000 kbit/s. Antar det kan være en del belastning på mobilnettet nå som gjør det?

Uansett vil jeg konkludere med at det virker som om problemet er to-delt:

1. Problemet med å logge meg på MSN, POP-mail er uavhengig av extender - sannsynligvis et problem med det trådløse nettet og kanskje den rutern som står hos husverten? Og han er bortreist og har uansett ikke peiling på trådløst nett (mindre enn meg, faktisk).

2. Extender stryper hastigheta til det trådløse nettet, men ser ikke ut til å gjøre mye vondt utenom det?

Jeg blir oppgitt.

M

marsboer

Gjest
Aha, dette løser det meste. Dette med å sjekke om det fungerte med vertens ruter var det neste jeg skulle spørre om siden jeg har en mistanke om hva som er problemet.

Nå er jeg rimelig sikker på at årsaken til dine problemer har sammenheng med feil MTU på vertens ruter.
Sannsynligvis er denne satt til 1500 i ruterens innstillinger. Denne må sannsynligvis endres til 1492. Om dette ikke virker, prøv 1400 bare for å se om dette løser problemet.

MTU er den maksimale nyttedatamengde som kan overføres i en Ethernetramme. Grensen for ethernet er på 1500 bytes, men dersom verten bruker pppoe (sannsynligvis) for å koble til ADSL linjen må man huske på å legge til de 8 bytesene i PPPoE overhead som også skal passe inn i ethernet-rammen på 1500 bytes. Med andre ord må man si at ruteren kun kan plassere 1492 bytes med nyttedata i hver ramme for å få plass til PPPoEs 8 byte og likevel komme innenfor 1500 bytes.

Uansett så står det masse på nett om login problemer med msn og andre tjenester dersom MTU er feil satt på router (mens vanlig surfing tilsynelatende fungerer fint)

2. Dette med dårlig hastighet er naturlig. For hver trådløse extender vil hastigheten halveres. Dette fordi et trådløst punkt ikke kan sende og motta samtidig (full duplex) og det samme gjelder extenderen (det kalles halv duplex). Med andre ord er en extender noe man kun benytter i de tilfeller der man absolutt må pgå signalstyrke.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Tusen takk for hjelp, du aner ikke hvor nyttig det har vært! :)

Hvis jeg forstår deg rett, så er altså problemene med MSN o.l. knyttet opp mot feil MTU på rutern til husverten min, så hvis jeg vil få gjort noe med det, må jeg inn å konfigurere rutern hans. Det er litt knotete, men jeg får høre med han når han kommer tilbake. Men dette vil ikke løse noen aktuelle problemer når det gjelder hastighet, nei?

For hvis det ikke løser hovedproblemet, nemlig at jeg mister så jævla mye hastighet med extender at jeg i praksis ikke kan bruke Squeezebox, så er den eneste mulige utveien at jeg får meg et eget trådløst nett. Det var som faen. Ja, ja. Men da vet jeg i hvert fall hva jeg har å forholde meg til og det er jo en fordel. 8)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.063
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enn om du skriver inn 192.168.0.1 i nettleseren din, kommer du da ikke til ruteroppsettet? Han kan selvsagt ha lagt inn passord (bør), men det skader ikke å prøve. (kan hende jeg er ute og plukker bær her)

B

M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Tusen takk for hjelp, du aner ikke hvor nyttig det har vært! :)

Hvis jeg forstår deg rett, så er altså problemene med MSN o.l. knyttet opp mot feil MTU på rutern til husverten min, så hvis jeg vil få gjort noe med det, må jeg inn å konfigurere rutern hans. Det er litt knotete, men jeg får høre med han når han kommer tilbake. Men dette vil ikke løse noen aktuelle problemer når det gjelder hastighet, nei?

For hvis det ikke løser hovedproblemet, nemlig at jeg mister så jævla mye hastighet med extender at jeg i praksis ikke kan bruke Squeezebox, så er den eneste mulige utveien at jeg får meg et eget trådløst nett. Det var som faen. Ja, ja. Men da vet jeg i hvert fall hva jeg har å forholde meg til og det er jo en fordel. 8)
Feil MTU vil i hvertfall trigge de symptomer du snakker om, men vil ikke påvirke hastigheten nevneverdig. Dette er en klar begrensning med trådløse extendere som man bare må leve med. Selv ville jeg ikke valgt en extender, men heller å dra en nettverkskabel fra LAN-siden på det andre aksesspunktet hvor jeg så kobler til LAN-siden på mitt eget aksesspunkt. Da får du full signalstyrke, full hastighet og generell fryd og gammen ;)

Dette fordrer imidlertid at du gjor noen egne tilpasninger i standard routeroppsettet - dvs at du må deaktivere den interne DHCP-serveren på ditt eget aksesspunkt. Du blir imidlertid fremdeles avhengig av vertens router siden internettforbindelsen kun kan termineres én plass. Du slipper imidlertid problemene med hastighet og signalstyrke.

M

marsboer

Gjest
berxter skrev:
Enn om du skriver inn 192.168.0.1 i nettleseren din, kommer du da ikke til ruteroppsettet? Han kan selvsagt ha lagt inn passord (bør), men det skader ikke å prøve. (kan hende jeg er ute og plukker bær her)

B
Du er ikke ute og plukker bær, og passordet er dessverre særdeles ofte det samme som default, dvs at man bare kan laste ned manualen for gjeldende aksesspunkt og bruke standardpassordet. Jeg vil imidlertid si at det er ganske uetisk og potensielt straffbart å utføre denne handlingen uten å spørre om lov først.

M

marsboer

Gjest
bambadoo skrev:
Har ikke lest tråden, men om det er litt dårlig signal så kjøpte jeg et nytt usb trådløst kort. Skal si det tar inn det meste :)
http://ndx.no/PartDetail.aspx?q=p:10500040;c:100122

Der har de masse snaisne saker for wlan.
Dette kortet bryter nok med standarden for sendestyrke, noe som fort kan gi utilsiktet påvirkning på annet trådløst utstyr (som nødvendigvis ikke har noe med selve WLANet å gjøre).
Men tviler ikke på at det fungerer som en drøm ;)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.063
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
berxter skrev:

B
Du er ikke ute og plukker bær, og passordet er særdeles ofte det samme som default, dvs at man bare kan laste ned manualet for gjeldende aksesspunkt og bruke standardpassordet. Jeg vil imidlertid si at det er ganske uetisk og potensielt straffbart å utføre denne handlingen uten å spørre om lov først.
Jepp, der er jeg helt enig, men i dette tilfellet synes det som han har en overenskomst med rutereier, med tillatt tilgang til nettverket. Han bør/ må selvsagt først høre med eieren om han får lov, dermed er det ikke umulig at han også får eiers passord til ruteren.

B

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Sjekka med husverten, det var ok å logge seg inn på rutern. Dog er det forsåvidt ikke så mye det kommer til hjelpe meg med, all den tid det er uaktuelt å kjøre med så lav hastighet som jeg får via extender - jeg får i praksis ikke brukt Squeezebox med den hastigheta jeg kan oppnå da. Er sånn sett mest sur fordi det ikke står opplyst at extender vil halvere hastigheta - eller det står i hvert fall ikke opplyst i et språk jeg forstår. Sånn sett er det heller slik at jeg må begynne å undersøke hva som finnes av muligheter for trådløst nett her i Fr.stad (det å strekke en LAN-kabel fra husvertens ruter og opp hit er ikke aktuelt).

Uansett, tusen takk for hjelpa!

M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Sjekka med husverten, det var ok å logge seg inn på rutern. Dog er det forsåvidt ikke så mye det kommer til hjelpe meg med, all den tid det er uaktuelt å kjøre med så lav hastighet som jeg får via extender - jeg får i praksis ikke brukt Squeezebox med den hastigheta jeg kan oppnå da. Er sånn sett mest sur fordi det ikke står opplyst at extender vil halvere hastigheta - eller det står i hvert fall ikke opplyst i et språk jeg forstår. Sånn sett er det heller slik at jeg må begynne å undersøke hva som finnes av muligheter for trådløst nett her i Fr.stad (det å strekke en LAN-kabel fra husvertens ruter og opp hit er ikke aktuelt).

Uansett, tusen takk for hjelpa!
Jeg så spesielt etter dette med halvering av hastigheten sto nevnt i databladene til extenderen din og kunne ikke finne det noe sted. Der skrøyt de tvert i mot om den fantastiske hastigheten man ville oppnå med g-standardens teoretiske 54mbit/s (som man aldri kan oppnå med en extender).

Så jeg er faktisk redd at i jungelen der ute så må du rett og slett være klar over (og forstå) de grunnleggende prinsipper bak trådløse nett og nettverksteori generelt for dermed å kunne ved hjelp av denne forståelsen finne ut av deg selv hvorfor en extender alltid kun vil gi maksimum halvparten av den opprinnelige hastigheten.

Veldig enkelt for mannen i gata må jeg si...

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det var akkurat det du beskriver nå jeg også så, og dermed regnet jeg med at jeg var på trygg grunn. Jeg svevde i den ideen om at en viss grad av tap av hastighet måtte jeg regne med, men det jeg opplever er jo bare dumt. Så jeg er litt sur, som sagt, på Multicom hvor jeg kjøpte den fra - og skal se om jeg får returnert den, da jeg overhodet ikke har noe bruk for den. Teite greier. Vel, vel. På tide å sette seg inn i trådløsnett-leverandører i stedet, da. :)

Topp Bunn