Windfeld=galskap?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Er dette galskap på min VPI? Med alt av bits and pieces og dagens dollarkurs er det en spiller til ca. 34.000,- Pickupen koster 20.000,- i følge prislista til Mono.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Spilleren min koster ca. 100 000,- og min nye Benz LP koster veil. 30 000,-, mao. koster PU ca. 30% av spilleren. Ortofonen din vil koste nesten 60% av spillerens pris. Høres litt mye ut kanskje?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Passer highend Ortofoner på VPI-spillere? Klangmessig/synergisk mener jeg?

Slike pu'er er alltid avhengig av veldig gode rammebetingelser for å gi av sitt beste. Det skal utrolig mye til for å utnytte det fulle potensialet i en slik pu. Hva som er gode nok rammebetingelser hos VPI aner jeg ikke, det er mange år siden sist jeg hørte VPI-spillere.

Jeg er blant de som er glad i gode pu'er men synes deres rolle i totalresultatet noen ganger blir fremstilt minst en anelse overdrevet. Andre ting ved platespilleren er gjerne viktigere for musikkgjengivelsen totalt sett, i mine ører iallefall.

Utover det; jeg er svært, svært begeistret for de dyrere Ortofonene. Deres erkeåpne, ærlige, no-nonsense presentasjon er virkelig en fryd i den rette spilleren og systemet. Jeg skal ha en Windfeld.

Mvh Vidar P

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke all verdens erfaring med pickuper.

Men, jeg deler Vidar P's begeistring for Ortofon etter å ha sammenlignet min egen kontrapunkt h med en DV 20X low. Synergi bekymrer meg ikke så mye. Det funker nå, og jeg tipper enda bedre med mer Ortofon.

Samtidig er jeg usikker på om dette henger på greip prismessig. Pickup er tross alt en slitedel. Samtidig er prisen på spilleren tatt rett fra prislista til VPI og plusset på moms. Det er sånn sett en meget rimelig 'Norge-pris' jeg opererer med.

RIAA'en er forresten en NLE 17, noen tanker om det?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Påkostede Ortofon MC'er har en helt egen type lyd synes jeg, og en jeg som sagt er svært begeistret for; det er en type klarhet og "mastertape-aktig" lag-på-lag informativ gjengivelse som jeg liksom ikke synes å finne helt igjen hos andre produsenter.

Jeg er jo forsåvidt fornøyd med f.eks min XV-1S, ikke minst har den en svært god "flyt" og naturlighet; men på en måte savner jeg denne Ortofon-klangen litt også. Jeg har pleid å bruke Rohmann, men nå skal jeg som sagt ha en Windfeld for å alternere med.

Hvorvidt det er galskap å bruke 20k på en pu er vel avhengig av så mangt; bl.a hvor god din VPI er, hvor god stand armlagre er i (!), hvor bra du klarer å sette opp pu'ens geometri (for å unngå prematur slitasje), hvor god stand dine LP'er er i, hvorvidt du bør bruke noen få tusen på en platevasker for å forlenge levetiden til den, hvor mye du bruker denne spilleren etc etc.

Jeg har alltid brukt relativt kostbare pu'er, men jeg har paradoksalt nok samtidig pleid å synes at det egentlig er nokså unødvendig, at andre ting ved platespilleren betyr mer for meg, og at dyre mc-pu'er er noe av det mest overprisede på hifimarkedet.
Det skulle forresten ikke forbause meg om Windfeld er Ortofons beste pu gjennom tidene, og dermed en av de beste pu'er noensinne.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Ser på bildet at pick-up'en har et trepunkts annlegg (med to n'er). Da er det lurt å sjekke om det vil passe med headshellet slik at ikke et eller flere av disse annleggene havner et sted hvor det ikke er noe å treffe. Noen armer har hull i headshellet for å få ned vekta og hvis en har uflaks sammenfaller disse hullene med annleggene.
Sannsynligvis ikke noe problem, men bør sjekkes.

Edit:

Fant et bilde av en VPI-arm, her ser du at PU'en er plassert langt fram i shellet og det ytterste annlegget på Ortofonen kan muligens komme utenfor shellet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vidar P skrev:
Utover det; jeg er svært, svært begeistret for de dyrere Ortofonene. Deres erkeåpne, ærlige, no-nonsense presentasjon er virkelig en fryd i den rette spilleren og systemet.
Vidar P skrev:
en type klarhet og "mastertape-aktig" lag-på-lag informativ gjengivelse som jeg liksom ikke synes å finne helt igjen hos andre produsenter.
Det er 'spot on' beskrivelse av mitt inntrykk, med bakgrunn i et beskjedent sammenligningsgrunnlag. Dette er også egenskaper jeg setter meget høyt. Det blir gjerne sånn når man hører mye Zappa, King Crimson, og annen musikk med tette og komplekse arrangementer? Det er kanskje heller ikke uten betydning at jeg er i ferd med å oppdage klassisk? DV'en hadde en mykere og mer behagelig gjengivelse, men manglet en del 'smekk', både dynamisk og i forhold til transienter. Konturene ble på en måte litt utvisket, om du skjønner.

Jeg har en avtale med Ixos_76 om å teste hans Lyra og evt. Benz (regner også med at Lyric-Tor er samarbeidsvillig på Benz). Jeg kommer ikke til å tømme lønnskontoen før jeg er litt bedre orientert i markedet, men så langt sier magen at jeg er er en Ortofoniker.

Kontrapunkt c evt. Jubilee er muligens aktuelle alternativ i en mer fornuftig prisklasse. Hva slags erfaringer har du med disse i forhold til hverandre?

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ: Punktene treffer perfekt, med mindre de er plassert annerledes enn på min Kontrapunkt c. :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , Zomby.....en slik pu vil nok ævre en god innvestering på din scoutmaster....spillern er god nok til å hamle opp , og dra ut golyd så det holder , av pu er opp til 35k som jeg i dag har hørt i en ssm .(xv1-s) ((((helt syyykt bra))) ;D ;D

DEt som det er på sin plass å ta en hjennomgang på , er jo både complianse og pus egenvekt slik at dette er så optimalt som mulig i armen man velger den til , men er det sånn at en PW passer til din jmw-9 sign... går nok neppe denne seg bort på den spillern der... ;)

Mvh Espen

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
FZ: Punktene treffer perfekt, med mindre de er plassert annerledes enn på min Kontrapunkt c. :)
OK. Da er det sikkert ingen problem :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
..Det er 'spot on' beskrivelse av mitt inntrykk, med bakgrunn i et beskjedent sammenligningsgrunnlag. Dette er også egenskaper jeg setter meget høyt. Det blir gjerne sånn når man hører mye Zappa, King Crimson, og annen musikk med tette og komplekse arrangementer? Det er kanskje heller ikke uten betydning at jeg er i ferd med å oppdage klassisk? DV'en hadde en mykere og mer behagelig gjengivelse, men manglet en del 'smekk', både dynamisk og i forhold til transienter. Konturene ble på en måte litt utvisket, om du skjønner...
Konturer var et bra begrep; der er dyrere Ortofon MC'er glitrende gode. Som du også så klokelig anfører; dette med evne til å åpne opp og gi innsikt i komplekse arrangementer, som er alfa & omega for meg med min klassiske musikk, er også et nøkkelpoeng, og et område hvor Ortofoner er virkelig gode.

Jeg kan ikke gi noen meningsfull kommentar til Kontrapunkt C vs Jubilee dessverre. Men man kan jo antyde at et godt pristilbud på en Windfeld tross alt ikke er avsindige utgifter; og de aller fleste velbalanserte hifisystemer, uansett pris, vil normalt alltids nyttiggjøre seg et så godt kildesignal som helst.

Mvh Vidar P

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her er forresten et skrekkelig mørkt, fargeforvrengt og uskarpt bilde av spilleren. Det er robuste saker, og en meget god spiller i mine ører. Jeg har fortsatt ikke kommet i mål med isolasjon fra underlaget, men har noen planer i den retningen. Jeg skal jobbe litt med dette i den nærmeste fremtid.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.715
Er på min Jubilee nr. 2, og du og Vidar P beskriver godt Ortofon lyden.
Siden H'en fungerer bra, er det sannsynlig at Winfeld også vil det - BACH serien, Jubilee og Winfeld er så vidt jeg kan se, bygget over ca. samme mekaniske lest. Imidlertid, på grunn av "skarpere" slipning må det nok jobbes mer for å få den justert helt korrekt, som nok må til for å få ut hele potensialet.
Lydmessig tror jeg du får det du betaler for i Ortofon serien. Jubilee vil være bedre enn H, og Winfeld enda bedre. Har ingen grunn til å tvile på at en Winfeld optimalt justert i en egnet arm vil være tett på det beste som kan oppnås.
Galskap? Slett ikke, men kanskje en utfordring å få 100% til? Du blir nok også eventuelt fornøyd med en Jubilee.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Etter å ha lest litt her og der om Kontrapunktene, Jubilee og Windfeld tror nok jeg også at man får det man betaler for i en ganske stor grad.

Noen forskjeller er det teknisk sett. Subjektive forskjeller er også rapportert om.

Windfeld og Kontrapunkt c og h har en 'faraday-ring' i magnetsystemet, som skal stabilisere flukstettheten rundt spolen. Kontrapunkt b og a, samt jubilee mangler denne. Dette er et generasjonsskille, ikke et skille med utgangspunkt i pris. Faradayringen gir etter min forståelse av test i High Fidelity en mer oppløst og konturfast gjengivelse enn de tidligere modellene.

Windfeld har et meget innovativt oppheng av nålefanen. Dette består av to gummiringer med en ring av gull (no shit!) i mellom. Dette har gjort det mulig å gi pickupen an relativt høy compliance i bassen, samtidig som den er noe lavere enn den ellers ville blitt oppover i frekvens. Idéen er at massetregheten gjør at denne ringen ikke beveger seg ved høyere frekvenser. Dermed vil bare den gummiringen nærmest nåla fjære av oppover i frekvens, med lavere compliance som resultat. Dette skal i følge Ortofon gi forbedringer i sporingsegenskapene, samtidig som man unngår heving av diskantområdet.

Ellers er det naturligvis stadig skarpere slipning oppover i prishierarkiet.

Jeg husker ikke hvilken av a og b i farta, men en av disse ble på HFS beskyldt for å være mye slappere enn de andre dynamisk.

Ellers er det verd å merke seg at Jubilee og Windfeld har både høyere vekt og høyere compliance enn Kontrapunktene, og dermed lavere resonansfrekvens i en gitt arm. Det er nok ikke 100% automatikk i av alle fungerer optimalt i de samme settingene.

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Zomby_Woof skrev:
..Det er 'spot on' beskrivelse av mitt inntrykk, med bakgrunn i et beskjedent sammenligningsgrunnlag. Dette er også egenskaper jeg setter meget høyt. Det blir gjerne sånn når man hører mye Zappa, King Crimson, og annen musikk med tette og komplekse arrangementer? Det er kanskje heller ikke uten betydning at jeg er i ferd med å oppdage klassisk? DV'en hadde en mykere og mer behagelig gjengivelse, men manglet en del 'smekk', både dynamisk og i forhold til transienter. Konturene ble på en måte litt utvisket, om du skjønner...
Konturer var et bra begrep; der er dyrere Ortofon MC'er glitrende gode. Som du også så klokelig anfører; dette med evne til å åpne opp og gi innsikt i komplekse arrangementer, som er alfa & omega for meg med min klassiske musikk, er også et nøkkelpoeng, og et område hvor Ortofoner er virkelig gode.
Med slike preferanser burde guttene burde låne øre til en ZYX UNIverse. (At en XV-1S mangler konturer og smakk, er jeg dog helt uenig i, men du snakker vel om andre DV-er går jeg ut fra.)

Ellers hørte jeg en liten Benz på Fosses anlegg i kveld. Den var alt annet en det som beskrives her.

Av Ortofoner i den høyere prisklasse, så har jeg hatt MC 3000 mk II. Den hadde masse innsikt i kompleksitet, men var uten musikalitet (boogiefaktor). Den kjedet meg litt.

Bare en erfaring, og med forbehold om matchinger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius; jeg kan med glede meddele at det synes som om de nyere highend Ortofon-designene (iallefall fra Rohmann og nyere) svært effektivt har adressert svakhetene med manglende boogie (eller er det musikalsk flyt?) hos de eldre designene.

Det du nevner har vært ankepunkter mot de eldre dyre Ortofonene i endel systemer. Ikke nå lengre heldigvis :)

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Det du nevner har vært ankepunkter mot de eldre dyre Ortofonene i endel systemer. Ikke nå lengre heldigvis :)
Det er godt nytt. (Jeg har som underforstått i mitt innlegg, ingen erfaring med de nyere konstruksjonene.) Har de fått til begge dele (boogie og forstørrelsesglassinnsikt) så må jeg sette dem på listen over mulige kandidater når jeg vinner i Lotto.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tar den lang tid å kjøre inn rudi ? ;D

Denne er spennede , er det en jub.modell som er i få ex eller er dettee ett permanent produkt.....

og en annen ting , er huset i plast eller aluminium ? har den samme hus aom kontrapungt serien med det typiske tilbakelente huset ? litt vansklig å se på bildene.......skulle likt å lagt øret til en slik en....

retipper ortofon i det hele tatt eller er det innbytteordning...?

Bare nysgjerrig , jeg skal ikke kjøpe ny pu på en god stund , men kommer til å følge med denne her

forøvrig er jeg rimelig imponert over lyra argo i om dagen.

ES

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skal ikke kuppe tråden Zomby...men , var inne på ortofons sider , der var det lite info om nye PW..... :-X

Ser de har jubilee der , denne er vel noe mildere priset , selv har jeg bare hørt din KP H og likte jo den godt , noen som har mer kjennskap til ortofon enn meg , og kanskje har hørt denne jubilee ?

Jeg iker førøvrig Lyra sine to billigste innmari godt dorian og argo i......sistnevnte er det vel litt mer sprut i..

men denne jubilee , har du vurdert denne thomas ? noen som vet prisen ? ikke rart av info på mono s sider gitt..Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
takker Ch......får være på utkikk etter en nesten oppbrukt ortofon da , av den dyre sorten , får jeg prøvd en , liker ejg den , kan jeg bytte inn skrotten i en jubilee ;D når den er helt dønn nedkjørt......skulle vært moro å hørt den jubileen og PW gitt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
PW er en vanlig modell, som sikkert kommer til å være i produksjon lenge. Ortofon har vært übertreige med å få den inn på sine nettsider. Jeg tror ikke www. er noe prioritert område der i gården. Du finner info på amerikanske nettbutikker som needledoctor, elusivedisc o.l. (den norske prisen er forresten ikke så gal, når det kommer til stykket).

Ellers tror jeg det kan være lurt å tenke på generasjonsforskjellene jeg beskriver over. Uten å ha sammenlignet, tror jeg Kontrapunkt c kan være vel så god som Jubilee. KpC'en fikk Golden Ear i TAS nylig, PW fikk Editors Choice eller hva det var i siste utgave.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rudi skrev:
Windfeld er bra den, begynner og spille bra nå som den har fått litt km på nakken, i forrige uke var den værd ca 3.50 ;D.
Høres spennende ut! Har du noen tanker om sammenligning med Kontrapunktene/Jubilee?

Du vil kanskje vente med bastante påstander til den har satt seg, men..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I og med at den ikke står på lista til ortofon , hva er den listet til i Norge ((uten innbytte..).....skal holde øynene oppe for en brukt kp C eller jubilee trur jeg.. ;)

Ellers , Har du vurdert en Lyra Thomas ?....vi har jo rabatter hos forhandler på Lyra til opplysning.

Men så var det det at du har en ortofon å bytte inn da..

Espen (med Nytt nick i dag....) ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kontrapunkt A 5.495,-
Kontrapunkt H 7.495,-
Kontrapunkt B 8.995,-
Kontrapunkt C 10.995,-
Jubilee 11.995,-
Windfeld 19.995,-

I følge prislista til Mono.

R

rico

Gjest
Finner ikke noe data på Windfeld`en, kanskje det er øynene men hva er utgangsignalet på den?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fra needledoctor: http://www.needledoctor.com/Ortofon...utput-Moving-Coil-Cartridge?sc=2&category=378
Der ligger det også link til .pdf-brosjyre og diverse.

Ortofon MC Windfeld TECHNICAL DATA

Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. 0,3 mV

Channel balance at 1 kHz < 0,2 dB

Channel separation at 1 kHz > 28 dB

Channel separation at 15 kHz > 22 dB

Frequency range at - 3dB 10-80.000 Hz

Frequency response 20-20.000 Hz + / - 1 dB

Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force 100 ?m

Compliance, dynamic, lateral 16 ?m/mN

Stylus type Nude Ortofon Replicant 100, special polished

Stylus tip radius r/R 5/100 ?m

Tracking force range 2,3-2,8 g (23-28 mN)

Tracking force, recommended 2,6 g (26 mN)

Tracking angle 23°

Internal impedance, DC resistance 4 Ohm

Recommended load impedance > 10 Ohm

Cartridge body material Stainless steel/special alloy

Cartridge colour Black/Black

Cartridge weight 13,0 g

R

rico

Gjest
Takker. :)

Uten å kjenne til denne p/u`en (kjenner veldig godt til VPI...) så synes jeg ikke dette virker som noe "galskap", synes faktisk det er verre andre veien; spiller til 30-40k og p/u til 4-5000.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Alle dyre pu er er vel galskap ;)...men for oss er det jo ekstreme musikkformidlere , og det må til for å kunne dra ut mest mulig , på gode spillere...da er det vel på plass med ordtaket :galskapen lenge leve ! ;D

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.444
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Eieren av Windfeld'en klarte ikke presset lenger, så den er ikke her lenger......... men eieren av pickupen er veldig happy........ kanskje spesielt fordi han fikk hele spilleren ferdig justert tilbake ?? ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det høres jo strålende ut Rudi....

jeg for øyeblikket ikke i markedet or ny pickup , men ortofon blir nok med i betraktningen sammen med lyra , benz , dynavector neste gang.....men det er en god stund til , så lenge som det tar å slite ut en benz ;D

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.444
Sted
Torget vurderinger
39
ssm skrev:
Det høres jo strålende ut Rudi....

jeg for øyeblikket ikke i markedet or ny pickup , men ortofon blir nok med i betraktningen sammen med lyra , benz , dynavector neste gang.....men det er en god stund til , så lenge som det tar å slite ut en benz ;D

Benz, Lyra og Dynavector er alltid pickuper man burde vurdere, spesielt om man vil ha maksimalt igjen for pengene sine.

P

Parelius

Gjest
Windfeld er jo relativt billig i forhold til de andre parfyme-PUene (UNIverse, XV-1S, Urushi, Titan etc). Hvordan gjør den seg i forhold til slike velluktende/-lydende vesen, Rudi?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.444
Sted
Torget vurderinger
39
Det jeg har hørt til nå av Windfeld (dvs ca 30 lp'er lytting) gjør at min beste Ortofon pickup anbefaling fremdeles er en Rohman, så kan man lese mellom linjene etter eget behag, jeg utdyper IKKE mere før jeg ved anledning har fått testet en Windfeld mere og MONO er ikke intresert i og låne ut noen, så det blir nok ikke noe mere med det enn det ;).

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
rohman er en tyndt lydende pickup og langt overgået af jubilee!
mc70 som sikkert ikk længere kan købes er et af ortofons bedste kort.

jeg har ikke hørt windfelt,men ved med sikkerhed at audio notes soara og io er ortofon
så langt overlegne i pris/kvalitet,at for 15000kr kan man købe bedre pickupper.
selv en retippet vdh soara gør det slemme ved en jubilee,også selvom
bas/suboktaver er af mindre betydning.
har skrevet det før..men er fundamentet ikke intakt,bliver slutresutatet derefter!

kondo som desværre er død,vidste dette,og skabte vidunderlige pickups efter samme devise.
ortofon har ikke forstået og fremstiller stadig pickups med udstrakt top - uden magt i suboktaverne.

dette betyder naturligt nok mindre for folk med subwoofere,eller reolhøjtalere,men vi der værdsætter
fundamentet er henvist til alternativerne.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.715
Re MC70 vs. Jubilee.
Har hatt MC70. Jubilee er en desidert bedre pickup. Mye mer musikalsk. Korrekt.
Men om noen foretrekker MC70 viser det bare hvor forskjellige subjektiv vurdering være. Helt greit.

mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Her er det jo så mange vidt forskjellige meninger at jeg kan vel legge til enda en sprikende mening ::)
Har begrenset erfaring med Ortofon, men har eid SPU Royal N som jeg aldri ble fortrolig med.
Syntes rett og slett at denne var kjedelig (på Schroder tonearm).
Har også fått hørt Rohmann ganske inngående på flere tonearmer.
Liker den egentlig svært godt og denne har en innlevelse i mellomtonen som jeg bare liker :)
At noen kaller den tynn og kald i lyden kan jeg simpelthen ikke forstå.
Sammenlignet med andre "high-end" pickup'er som f.ks. dyrere Lyra og ikke minst Air Tight mangler Rohmann derimot relativt mye når det gjelder oppløsning, størrelse på lydbilde og ikke minst dynamikk.
Vil altså ikke kalle Rohmann "high end" (IMHO).
Prismessig er dog de andre som jeg har sammenlignet med også mye mer kostbare så en slik sammenligning er vel muligens helt urettferdig ???

Har aldri hørt Winfield, men har en kjenning som har en slik og han liker den godt (den krever dog som flere har vært inne på laaaang innspillingstid).

Skulle jeg vært så "uheldig" at jeg bare måtte leve med "bare" en pickup til "evig" tid (heaven forbid....) er dog mitt soleklare førstevalg Air Tight PC-1.
Den har (IMHO) en flott kombinasjon av både musikalitet og ytelse og lydmessig er den et sted midt imellom en god Lyra og en god Koetsu.
Billig er den dog ikke............. :(

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.444
Sted
Torget vurderinger
39
Og kalle en Rohman tynn i lyden er skivebom de lux, enten det eller så er anlegget det hele er avspillt på MEGET spesielt i klangen, fra mitt ståsted er Rohman en av de aller mest "fyldige" lydende pickuper på markedet pr i dag og jeg har aldrig hørt noen jeg kjenner som har ment noe annet om den.

Uten at jeg forhåpentlighvis ødelegger tråden så vil jeg kalle en Rohman en pickup som hverken er ren og uforvrengt, særlig dynamisk eller spesielt stram i bassen, den er på en måte den perfekte totale motsats av nær sagt en hvilken som helst Lyra.
Rohman er en pickup jeg mistenker og "kjøre" med hva jeg vil kalle en høy harmonisk forvrengning..... m.a.o meget ørevennelig og behagelig lyd.
På enkelte spillere og i enkelte anlegg som tenderer til det anemiske kan en Rohman låte helt fantastisk, på et "test-anlegg" som mitt store anlegg blir dens brister og mangler desverre overrepresentert, men når det er sagt så står faktisk en Rohman på handlelisten min igjen, jeg hadde en tidligere som jeg solgte, men det er en litt gøyal "annerledes" pickup og ha som en motsats til alle andre ;)

Vil du ha mye av den samme lyden, men uten fullt så mye "bomull" så er en Benz Ruby et meget godt alternativ, den er litt mere dynamisk, litt mindre forvrengt, men har nesten samme lydkarakter som en Rohman (alt seff i følge min smak og mening)....... men også litt dyrere.

Vil man ha en absolut topp pickup med litt "kjøtt på benet" lyd er vel Lyra Skala og Benz Lp to kandidater som er vanskelige og komme utenom.

I følge det jeg kan huske og i følge mine gamle notater så tror jeg at en Windfeld befinner seg nærmere en Jubilee i lyd enn en Rohman, men et sted der i mellom tror jeg det er riktig og plassere Windfelden.

Topp Bunn