Z
Zomby_Woof
Gjest
Er dette galskap på min VPI? Med alt av bits and pieces og dagens dollarkurs er det en spiller til ca. 34.000,- Pickupen koster 20.000,- i følge prislista til Mono.
Ser på bildet at pick-up'en har et trepunkts annlegg (med to n'er). Da er det lurt å sjekke om det vil passe med headshellet slik at ikke et eller flere av disse annleggene havner et sted hvor det ikke er noe å treffe. Noen armer har hull i headshellet for å få ned vekta og hvis en har uflaks sammenfaller disse hullene med annleggene.Zomby_Woof skrev:
Vidar P skrev:Utover det; jeg er svært, svært begeistret for de dyrere Ortofonene. Deres erkeåpne, ærlige, no-nonsense presentasjon er virkelig en fryd i den rette spilleren og systemet.
Det er 'spot on' beskrivelse av mitt inntrykk, med bakgrunn i et beskjedent sammenligningsgrunnlag. Dette er også egenskaper jeg setter meget høyt. Det blir gjerne sånn når man hører mye Zappa, King Crimson, og annen musikk med tette og komplekse arrangementer? Det er kanskje heller ikke uten betydning at jeg er i ferd med å oppdage klassisk? DV'en hadde en mykere og mer behagelig gjengivelse, men manglet en del 'smekk', både dynamisk og i forhold til transienter. Konturene ble på en måte litt utvisket, om du skjønner.Vidar P skrev:en type klarhet og "mastertape-aktig" lag-på-lag informativ gjengivelse som jeg liksom ikke synes å finne helt igjen hos andre produsenter.
OK. Da er det sikkert ingen problemZomby_Woof skrev:FZ: Punktene treffer perfekt, med mindre de er plassert annerledes enn på min Kontrapunkt c.![]()
Konturer var et bra begrep; der er dyrere Ortofon MC'er glitrende gode. Som du også så klokelig anfører; dette med evne til å åpne opp og gi innsikt i komplekse arrangementer, som er alfa & omega for meg med min klassiske musikk, er også et nøkkelpoeng, og et område hvor Ortofoner er virkelig gode.Zomby_Woof skrev:..Det er 'spot on' beskrivelse av mitt inntrykk, med bakgrunn i et beskjedent sammenligningsgrunnlag. Dette er også egenskaper jeg setter meget høyt. Det blir gjerne sånn når man hører mye Zappa, King Crimson, og annen musikk med tette og komplekse arrangementer? Det er kanskje heller ikke uten betydning at jeg er i ferd med å oppdage klassisk? DV'en hadde en mykere og mer behagelig gjengivelse, men manglet en del 'smekk', både dynamisk og i forhold til transienter. Konturene ble på en måte litt utvisket, om du skjønner...
Med slike preferanser burde guttene burde låne øre til en ZYX UNIverse. (At en XV-1S mangler konturer og smakk, er jeg dog helt uenig i, men du snakker vel om andre DV-er går jeg ut fra.)Vidar P skrev:Konturer var et bra begrep; der er dyrere Ortofon MC'er glitrende gode. Som du også så klokelig anfører; dette med evne til å åpne opp og gi innsikt i komplekse arrangementer, som er alfa & omega for meg med min klassiske musikk, er også et nøkkelpoeng, og et område hvor Ortofoner er virkelig gode.Zomby_Woof skrev:..Det er 'spot on' beskrivelse av mitt inntrykk, med bakgrunn i et beskjedent sammenligningsgrunnlag. Dette er også egenskaper jeg setter meget høyt. Det blir gjerne sånn når man hører mye Zappa, King Crimson, og annen musikk med tette og komplekse arrangementer? Det er kanskje heller ikke uten betydning at jeg er i ferd med å oppdage klassisk? DV'en hadde en mykere og mer behagelig gjengivelse, men manglet en del 'smekk', både dynamisk og i forhold til transienter. Konturene ble på en måte litt utvisket, om du skjønner...
Det er godt nytt. (Jeg har som underforstått i mitt innlegg, ingen erfaring med de nyere konstruksjonene.) Har de fått til begge dele (boogie og forstørrelsesglassinnsikt) så må jeg sette dem på listen over mulige kandidater når jeg vinner i Lotto.Vidar P skrev:Det du nevner har vært ankepunkter mot de eldre dyre Ortofonene i endel systemer. Ikke nå lengre heldigvis![]()
Høres spennende ut! Har du noen tanker om sammenligning med Kontrapunktene/Jubilee?Rudi skrev:Windfeld er bra den, begynner og spille bra nå som den har fått litt km på nakken, i forrige uke var den værd ca 3.50 ;D.
Ortofon MC Windfeld TECHNICAL DATA
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. 0,3 mV
Channel balance at 1 kHz < 0,2 dB
Channel separation at 1 kHz > 28 dB
Channel separation at 15 kHz > 22 dB
Frequency range at - 3dB 10-80.000 Hz
Frequency response 20-20.000 Hz + / - 1 dB
Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force 100 ?m
Compliance, dynamic, lateral 16 ?m/mN
Stylus type Nude Ortofon Replicant 100, special polished
Stylus tip radius r/R 5/100 ?m
Tracking force range 2,3-2,8 g (23-28 mN)
Tracking force, recommended 2,6 g (26 mN)
Tracking angle 23°
Internal impedance, DC resistance 4 Ohm
Recommended load impedance > 10 Ohm
Cartridge body material Stainless steel/special alloy
Cartridge colour Black/Black
Cartridge weight 13,0 g
ssm skrev:Det høres jo strålende ut Rudi....
jeg for øyeblikket ikke i markedet or ny pickup , men ortofon blir nok med i betraktningen sammen med lyra , benz , dynavector neste gang.....men det er en god stund til , så lenge som det tar å slite ut en benz ;D