Whistler Coanda XLR vs. lakrissnøre

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Etter all diskusjonen om blindtester, kablers fortreffelighet, eller mange på sådan, fant jeg ut av siden jeg hadde et par lakrissnører liggende (de fulgte med den Sony-DVD-spilleren jeg kjøpte brukt) så kunne jeg jo alltids prøve det. Hva ville skje hvis jeg byttet ut Coanda-kablene mot lakrissnører?

De to ulike kablene
Sånn ser de ut:

Lakrissnørene var RCA, noe som gjorde at de fikk den ulempen å måtte kjøres i Hegel'n i ubalansert modus, mens Coanda ble kjørt inn i en balansert Hegel. Kablene ser jo rimelige ulike ut, men begge to var greie å jobbe med. Smidige og lette å bøye på, i motsetning til Black Magic Revelation XLR kablene jeg nå har satt inn (mer om det i løpet av helga, tipper eg).

Coanda kabelen kjøpte jeg brukt for 3000, lakrissnørene fulgte som sagt med DVD-spilleren. Begge kablene festet seg greit på sine respektive kontakter og ingen av dem induserte støy eller brum eller noe sånt. Coanda er innspilt, det er ikke lakrissnøret, hvis noen lurer på det.

Forventninger
Jeg husker en gang for snart 10 år siden hvor min daværende kjæreste hadde kjøpt seg et billig NAD-anlegg med noen billige Dali-høyttalere. Hun insisterte på å bruke lakrissnørene som fulgte med, fordi hun mente at det kunne ikke være verdt å bruke penger på kabler når resten av anlegget var av heller tvilsom kvalitet. Jeg hadde nylig oppdaget hi-fi'ens gleder og var selvfølgelig uenig. Det endte meg at jeg kjøpte et sett billige Tara Labs kabler til 300-400 kroner og satte inn mellom cd-spiller og integrert forsterker for å overbevise henne om at det var verdt det. Jeg trur vi begge var overrasket over forskjellen. Selv kommenterte hun spontant at det hørtes ut som om lakrissnørene gjorde at musikken kom fra en blikkboks, mens den var vesentlig bedre med Tara Labs-kablene; mindre hardt, ikke så skarpt og generelt mer farger og liv, slik jeg husker det.

Etter det har jeg knapt brukt lakrissnører til noe som helst. Jeg har hatt og har sammenlignet en del kabler mot hverandre opp igjennom årenes løp og jeg har en holdning om at kabler har noe å si, selv om jeg aldri har hørt de helt gigantiske forskjellene mellom kabler. Oppgraderinger av delefilter på høyttalerne har i mine ører hatt mer å si enn signalkabler og, til en viss grad, høyttalerkabler. Min erfaring er også at høyttalerkabler har mest å si. Strømkabler har jeg i liten grad testet, så det mener jeg ikke så mye om.

Så jeg har erfart at kabler er forskjellige, men at forskjellen ikke er stor og at det ofte handler om at de er annerledes, kontra bedre eller dårligere. Litt som "pedal", egentlig. Dessuten syns jeg kabler er ganske kjedelig å styre med - det er noe jeg må ha, men jeg klarer ikke å grave opp den store entusiasmen for det.

Det jeg forventet når jeg byttet fra Coanda til lakrissnører og tilbake til Coanda og så igjen til lakrissnører var at lydbildet skulle kollapse, det skulle høres ut som om musikken kom fra en hermetikkboks og ting skulle generelt bli jævligere.

Musikk
Jeg brukte tre forskjellige kutt fra tre ulike plater:

Miles Davis - Springsville (fra "Miles Ahead")
Sade - Immigrant (fra "Lovers Rock")
Mahler - 4. og noen minutter ut i 5. sats av hans 2. symfoni, med Klemperer som dirigent (innspillingen er fra -63)

Jeg valgte Miles for å høre på horn i alle varienter, lydbilde, plassering og fordi det er en låt jeg lett får "fot" av. Sade fordi det er rimelig mye bass i den låta, kvinnelig vokal, rimelig sparsomt instrumentert på sett og vis, men likevel stort og flott - god innspilling og vel anbefalt plate, btw. Mahler for dynamikk, mikrodetaljer, rom.

De ble spilt i den rekkefølgen som er skissert over, men reversert når jeg byttet kabel. D.v.s. at jeg først spilte i den rekkefølgen skissert over med Coanda, så bytta til lakrissnøre og spilte det i omvendt rekkefølge og så tilbake til Coanda og "rett" rekkefølge.

Inntryk
Første inntrykket mitt etter å ha byttet over til lakrissnøre var "Hm, dette er da ikke ille?". Kunne ikke høre noen vesentlig forskjell i bredden på lydbildet. Plasseringen av instrumentene var stort sett den samme, så vidt jeg kunne bedømme (pin-point imaging er ikke noe anlegget mitt ser ut til å bedrive uansett). Noe tap i dybden på lydbildet, virket litt mer 2D. Litt mer "skjærende" brass.

Når jeg så byttet tilbake til Coanda merket jeg at lydbildet ble bedre i dybden - det var lettere å få en illusjon av hvor trommemannen på Miles plata satt og hva han dreiv med, ditto bassisten. Bredde og plassering stort det samme som med lakrissnører. Mer kropp og farger over hele linja - det er mer "der" der. Noe som for min del betyr at det er lettere å "se" artistene i lydbildet.

Tilbake til lakrissnører. Mmm... nja.. Jo... Det er definitivt skarpere og mer "kantete" med lakrissnører og dybden i lydbildet er dårligere. Men det er ingen tydelig frekvensavvik - d.v..s at bassen og diskanten høres ut til å gå like "langt" i begge retninger, det er ingenting som åpenbart mangler, det er bare litt flatere.

Tilbake til Coanda. Legger merke til at jeg hører suset fra opptaket (støy på mastertapen?) bedre med Coanda enn med lakrissnøre på Miles sporet. Utover det, mye det samme som beskrevet over. Mer kropp, farger, liv, mer "oppløst" om jeg skal bruke et sånt begrep. Mulig det har rabla for meg, men jeg innbiller meg også at Sade (spesielt) høres høyere ut - altså ikke musikken, men at Sade der hun står i lydbildet har større høyde enn med lakrissnøret. På Mahler-sporet er det ingen åpenbare forskjeller i dynamikk, men lakrissnøret klarer ikke å beholde den samme roen og plasseringen i lydbildet som Coanda. Får inntrykk av at ting "kollapser" litt med lakrissnøre - d.v.s. at når orkestret trykker på så blir det vanskeligere å høre hvem som gjør hva og hvor. Med Coanda er det lettere å høre dette.

Noen andre observasjoner knyttet til min egen reaksjon på musikken:

Jeg fikk mer "fot" av Coanda. Jeg merket at jeg begynte å trampe takten lettere når jeg spilte på Coanda enn lakrissnøret. La også merke til at oppmerksomheten min lettere vandret når jeg spilte med lakrissnøre, jeg ble ikke like "fanget inn" av musikken som jeg ble med Coanda.

På den siste runden med Coanda merket jeg også at jeg strammet musklene, spesielt i skuldrene, mindre med Coanda enn med lakrissnøre (og før noen kicker på det: dette er sånne type observasjoner knyttet til meg selv jeg er vant til å gjøre i jobb og det er noe jeg lett legger merke til).

(En slags) konklusjon
Forskjellen mellom lakrissnøre og Coanda var vesentlig mindre enn jeg hadde trodd og jeg ble genuint overrasket over det. Enten spiller hukommelsen meg et puss når det gjelder episoden med eks'en min som referert over, eller så har det skjedd ett-eller-annet. En strøtanke: kan det være at kabler blir noe mindre viktig dess bedre anlegget blir? Jeg syns i hvert fall at jeg tapte overraskende lite med å gå over til disse lakrissnørene, i hvert fall i den korte stunden jeg prøvde det.

På den andre siden: forskjellen var der, imho. Det kan kanskje tenkes at noen av forskjellene skyldtes at jeg spilte balansert med Coanda og ubalansert med lakrissnøre? Ikke vet jeg, men jeg husker at Myrvold (som vel skrev om denne i Fidelity for ei tid tilbake) var tydelig på at Hegel'en trivdes best i balansert modus. Når jeg kjører Hegel'en i balansert modus, kjører jeg også hele "rekka" i balansert modus - fra DAC til effekt.

Jeg tror den viktigste tingen jeg oppdaget og la merke til var den biten om oppmerksomhet (som vandret med lakrissnøre) og muskelspenninger (med lakrissnøre). Jeg vil tro at dette kan indusere lyttetretthet over tid og gjøre musikken mindre spennende å lytte til. Videre at spranget fra en gratis kabel til en Coanda som koster 4k ikke er stort - men for min del er det et viktig steg. Coanda bringer liv, farger, kropp, dybde tilbake til musikken og det gjør det mindre anstrengende å lytte til musikk - kanskje fordi jeg selv må jobbe mindre for å opprettholde illusjonen om at det er "ekte" musikere som spiller?

Alt i alt må jeg si dette var lærerikt for min del. Jeg skvatt ganske godt første gangen jeg satte inn lakrissnørene og, selv om jeg hørte litt forskjell, var ordet litt. Det hadde jo vært ganske fint hvis jeg kunne solgt unna det jeg har av dyre kabler og kjøpt noe billig og greit (kunne brukt penger på romakustikk i stedet, f.eks.). Jeg kommer ikke til å gjøre det, til det er forskjellen for viktig, selv om den er liten. Jeg tror primært at jeg er blitt mer avslappet når det kommer til kabler, uten dermed å skulle hive meg på bølgen om at kabler ikke har noe å si i det hele tatt. Og det var litt godt å komme dit. Kanskje jeg snart blir som Valentino? :)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Artig lesning, takk for at du delte det med oss.

Hva tror du hadde skjedd om du ikke visste hvilken kabel som var tilkoblet, hadde forskjellene vært lettere, identiske, eller vanskeligere å høre da?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.734
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk. Teknisk spørsmål: Sjekket du at nivåene var de samme?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Veggen: jeg vet ikke om jeg hadde tatt det i en blindtest, hvis det er det du lurer på. Jeg tror jeg ville ha tatt at det var forskjellige kabler, men jeg vet ikke om jeg nødvendigvis hadde identifisert hva som var hva.

Val: jeg målte ikke med et multimeter for å sjekke eksakt, men volumet var på nøyaktig samme nivå hele tiden.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Mbare skrev:
Alt i alt må jeg si dette var lærerikt for min del. Jeg skvatt ganske godt første gangen jeg satte inn lakrissnørene og, selv om jeg hørte litt forskjell, var ordet litt. Det hadde jo vært ganske fint hvis jeg kunne solgt unna det jeg har av dyre kabler og kjøpt noe billig og greit (kunne brukt penger på romakustikk i stedet, f.eks.). Jeg kommer ikke til å gjøre det, til det er forskjellen for viktig, selv om den er liten. Jeg tror primært at jeg er blitt mer avslappet når det kommer til kabler, uten dermed å skulle hive meg på bølgen om at kabler ikke har noe å si i det hele tatt. Og det var litt godt å komme dit. Kanskje jeg snart blir som Valentino? :)
Jeg har gjort samme trikset selv, og må bare si meg 100% enig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Takk. Teknisk spørsmål: Sjekket du at nivåene var de samme?
Hegel har spec. på at utgangsnivået fra balansert og ubalansert på CD-spillerne er det samme (2,3V). Evt. etterfølgende nivåforskjeller avhenger av om den påfølgende forsterkingen er ulik mellom balanser vs ubalansert og evt. ulik belastning av utgangene. Dertil kommer selvfølgelig spørsmålet om det er hørbar forskjell i ytelsen mellom hhv. balansert vs. ubalansert utgang, og påfølgende inngang (dvs uavhengig av kabelaturet).

mvh
KJ

kvartsli

Medlem
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
0
Flott, nyttig og lærerik lesning for meg som er ny i faget og suger til meg all informasjon jeg kan få.

Atle

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.734
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så da må Mbare avgårde til Biltema og kjøpe skjermet junkkabel med to innerledere og Biltemas garantert junky XLR-kontakter. Vi forventer lytterapport i hveld, etter en dose Brahms. ;D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Val.: jeg tror nok ikke det blir tur på Biltema i kveld, beklager å måtte skuffe deg. :) Hvis det er forskjell på balansert/ubalansert skal den i så fall ikke være ganske stor? Jeg mener å ha lest at den kan være så mye som 6db. I hvert fall på øret (og ja, jeg vet at det er dårlig mål i denne sammenhengen) var ikke vesentlig forskjell i lydnivået.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Mbare skrev:
...................................................Jeg tror den viktigste tingen jeg oppdaget og la merke til var den biten om oppmerksomhet (som vandret med lakrissnøre) og muskelspenninger (med lakrissnøre). Jeg vil tro at dette kan indusere lyttetretthet over tid og gjøre musikken mindre spennende å lytte til. Videre at spranget fra en gratis kabel til en Coanda som koster 4k ikke er stort - men for min del er det et viktig steg. Coanda bringer liv, farger, kropp, dybde tilbake til musikken og det gjør det mindre anstrengende å lytte til musikk - kanskje fordi jeg selv må jobbe mindre for å opprettholde illusjonen om at det er "ekte" musikere som spiller?
Artig lesning :)
Min erfaring er at det kan være stor forskjell på kabler, og den blir tydeligere jo bedre (oppløst) anlegget er. Og dette ble jo testet på art IMO bra anlegg.
Jeg tror at en mer grundig/lengre test ville avslørt at forskjellene er større enn det som det gis inntrykk av her. Men viktig er uansett dét som jeg har klippet inn over; det at musikken får (eller riktigere sagt beholder) sin sjel og engasjement. Dét er det ikke engang alle dyre HiFi-komponenter (aktive så vel som passive) som klarer.

Min erfaring med kabler er at man hører forskjellene nesten umiddelbart, men det er likevel viktig å la inntrykkene synke inn slik at man ikke bytter bare pga forskjellene, men pga positive ("riktige") forskjeller.

Mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Mbare skrev:
Val.: jeg tror nok ikke det blir tur på Biltema i kveld, beklager å måtte skuffe deg. :) Hvis det er forskjell på balansert/ubalansert skal den i så fall ikke være ganske stor? Jeg mener å ha lest at den kan være så mye som 6db. I hvert fall på øret (og ja, jeg vet at det er dårlig mål i denne sammenhengen) var ikke vesentlig forskjell i lydnivået.
Nivåforskjell er en ting, forskjell i lydkvalitet er noe annet.
Ved en test må det selvsagt lyttes ved samme nivå, men det er en kjent sak at enkelte komponenter ikke spiller like bra ved bruk av RCA-innganger som balanserte innganger (og kanskje kan det være motsatt også......??).

Mvh

T

tst

Gjest
Mbare, hør litt lengere på begge kabler og du vil høre store forskjeller.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Mbare skrev:
Dersom du befinner deg i Oslo, så kan jeg evt. låne deg noen balanserte skrotkabler fra Kurtern. De har riktig nok noe så fancy som XLR kontakter fra Neutrik, men kablene er i sammenhengen for skrot å regne ;) Kablene har en kledelig blå farge og er omtrent 1,5M.

mvh
KJ

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.734
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var en godlynt spøk det der med Biltema. Fredagskveld er musikkveld, ikke lyttetestefjasetøyse.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Valentino skrev:
Det var en godlynt spøk det der med Biltema. Fredagskveld er musikkveld, ikke lyttetestefjasetøyse.
Jeg tok deg ikke seriøst, hvis du var bekymra for det. :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.043
kvartsli skrev:
Flott, nyttig og lærerik lesning for meg som er ny i faget og suger til meg all informasjon jeg kan få.

Atle
For mye informasjon gjør at du går deg vill. Gjør dine egne erfaringer, erfar dine egne sannheter.

T

Tølper

Gjest
Disse whistler kablene har i alle fall utrolig kvalitet til en relativt fornuftig pris, hadde jeg vurdert kabler i denne prisklassen hadde nok disse toppet listen. Har forøvrig lånt en en liten periode.

Topp Bunn