Ikke dumt, ikke dumt. Fikk veldig lyst til å åpne en slik en nå, men kan man ha tre åpne flasker av gangen da? Noen som har en idé om hvor lenge en åpnet flaske kan stå før den taper seg merkbart? Er det forskjell på cask strenght og standard tapning her?sundkoien skrev:En Ardbeg 10yo med en skvett isvann er noe av det likere jeg får... ;D
M
Vel... bourbon står vel i forhold til Whisky på samme måte som brandy står til Cognac.wotg skrev:Burbon kan jo også være spennende, men ikke gå i Jack Daniels/Jim Beam fella. Prøv f.eks Woodford reserve. Skal du på død og liv teste en sour mash, så får du prøve Makers Mark.
Hvorfor vente til fredag?zed skrev:Det er ingen vits å ha åpne flasker. ;D På fredag kveld åpner jeg en 12y Highland Park og drikker det helt til bunn. ;D
Hva er en god Bourbon for en whiskykar uten rare erfaringen? For dumt bare å drikke scotch, greit å ekspandere. Og så er det jul.roffe skrev:Vel... bourbon står vel i forhold til Whisky på samme måte som brandy står til Cognac.wotg skrev:Burbon kan jo også være spennende, men ikke gå i Jack Daniels/Jim Beam fella. Prøv f.eks Woodford reserve. Skal du på død og liv teste en sour mash, så får du prøve Makers Mark.
Det finnes hederlige og gode merker innen både bourbon og brandy, men man risikerer like gjerne å få suboptimale produkter, spesielt om man går for de rimeligste variantene. God bourbon og brandy koster gjerne minst like mye som god Whisky og Cognac.
Betryggende å høre. Mener jeg har hørt noe om det før. Whisky skal jo ikke stå veldig lenge i et åpent glass før den har tapt seg merkbart. En korket flaske er da heller ikke tett, om enn langt mer så enn et åpent glass.Vidar P skrev:Aner ikke hva "fasit" sier, men hos meg synes jeg da at åpnede whisky-flasker holder seg i årevis jeg.
Det avhenger en del av avdunstingen under lagring - så lenge korken er tett og det ikke er for mye luft i flaska så går det fint (merk: på de fleste whiskyflasker skal korken ikke holdes funktig etter åpning og under lagring - gjelder vel egentlig for alle sprittyper med vokset kork). Etter min erfaring så skjer «avmattingen» av whiskyen raskere med 1/4 flaske enn med 1/2 eller 3/4. På den andre siden er det en del whiskyer som kan ha godt av litt avmatting (typisk de litt rå og upolerte - f.eks. cask strength), mens andre ikke har behov for det (erketypen her er kanskje std. Glenkinchie - som nesten er for snill rett ut av ny flaske).AK27 skrev:Betryggende å høre. Mener jeg har hørt noe om det før. Whisky skal jo ikke stå veldig lenge i et åpent glass før den har tapt seg merkbart. En korket flaske er da heller ikke tett, om enn langt mer så enn et åpent glass.Vidar P skrev:Aner ikke hva "fasit" sier, men hos meg synes jeg da at åpnede whisky-flasker holder seg i årevis jeg.
Ikke her i huset ;D ;DVidar P skrev:Aner ikke hva "fasit" sier, men hos meg synes jeg da at åpnede whisky-flasker holder seg i årevis jeg.
Dette svarer også til mine erfaringer.KJ skrev:Det avhenger en del av avdunstingen under lagring - så lenge korken er tett og det ikke er for mye luft i flaska så går det fint (merk: på de fleste whiskyflasker skal korken ikke holdes funktig etter åpning og under lagring - gjelder vel egentlig for alle sprittyper med vokset kork). Etter min erfaring så skjer «avmattingen» av whiskyen raskere med 1/4 flaske enn med 1/2 eller 3/4. På den andre siden er det en del whiskyer som kan ha godt av litt avmatting (typisk de litt rå og upolerte - f.eks. cask strength), mens andre ikke har behov for det (erketypen her er kanskje std. Glenkinchie - som nesten er for snill rett ut av ny flaske).AK27 skrev:Betryggende å høre. Mener jeg har hørt noe om det før. Whisky skal jo ikke stå veldig lenge i et åpent glass før den har tapt seg merkbart. En korket flaske er da heller ikke tett, om enn langt mer så enn et åpent glass.Vidar P skrev:Aner ikke hva "fasit" sier, men hos meg synes jeg da at åpnede whisky-flasker holder seg i årevis jeg.
mvh
KJ
Gammelt nytt!Jan_I skrev:
Du treffer spikeren klokkereint på huet der, Sniff 8)Sniff skrev:Vodka? Det er jo...ja. Ikke vits i eller noe slikt. Whisky er kunst. Så får man heller lidde litt for kunsten, om man skulle ende med å ta en støyt mer enn man kan kontemplere over.
Mvh
Sniff
+ jeg drikker helst vann ved siden av ... ca 10X volumet av brennevin, og er som regel ganske fin dagen etter, uavhengig av inntaket av brennevin.Spiralis skrev:Gammelt nytt!Jan_I skrev:
På den annen side må det gå an å drikke fornuftig, dvs slik at man ikke blir full og får hangover dagen etter.![]()
Alkohol er kjent for å være vanndrivende så det høres i høyeste grad fornuftig ut.KJ skrev:+ jeg drikker helst vann ved siden av ... ca 10X volumet av brennevn, og er som regel ganske fin dagen, etter uavhengig av inntaket av brennevin.Spiralis skrev:Gammelt nytt!Jan_I skrev:
På den annen side må det gå an å drikke fornuftig, dvs slik at man ikke blir full og får hangover dagen etter.![]()
mvh
KJ