Well Tempered Amadeus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vikeby

Gjest
    Etter flere måneders venting er ny spiller endelig på plass. Den er ikke spesielt komplisert å sette opp heller. Silikonen som benyttes som dempemateriale til golfballen er meget tyktflytende, så det kreves litt tålmodighet når man jobber med den, så det ikke blir søl. Etter at høyde/VTA, vinkel/azimuth og nåletrykk er justert, så er det bare å snurre vinyl. Flyttet over pickupen fra min "gamle" Well Tempered Classic spiller. Ja, den ser litt hjemmesnekra ut den pickupen. Dette er en Music Maker Classic fra The Cartridge Man i England. MM-pickup med sølvspoler. Sammenlignet med WTC spilleren så er dette faktisk en radikal forbedring. Jeg tror William Firebaugh er inne på noe veldig riktig med denne spilleren. Her er det pur musikalitet. Uansett, jeg er kjempefornøyd.

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    Gratulerer med ny spiller vikeby , ser flott ut den.
    Hvordan virker den i daglig bruk?
    Virker armen litt "vaklevorent" ved plassering på plate?
    Positive/negative inntrykk ?

Mvh Jan I

Geir_H

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Antall liker
    77
    Gratulere så mye herfra også med ny platespiller.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer så mye! Har du tatt den inn via impotør i Danmark eller direkte ifra NZ ? Hvor mye kommer en slik en inn til Norge ?

Og hvordan vil du beskrive likheter og ulikheter kontra din eldre WT ?

Tipper at med en slik "golfball" så er "vinyl-handikap" noe en virkelig kan kose seg med :)

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    4
    vikeby skrev:
    Ikke noe problem. Silikonen gjør sitt til at armen er grei/stabil å jobbe med. Jeg "gruet" meg også til at dette kunne bli litt kronglete. Men jeg tok nok feil der. Men som med alle platespillere skal man være varsom med arm/pickup. Hittil har jeg ikke notert meg noe negativt.
    Enig der. Har hatt en WT en gang i tiden, og husker at den var en fryd å betjene siden silikonen demper alle bevegelser. Mye lettere å legge på manuelt en den jiglete unipivoten jeg har nå. Grattis med ny spiller!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Graulerer med ny spiller! Har den noen norsk forhandler?

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    17
    kan du si litt mer om musicmakeren? hvordan står den seg ift andre mm, eks Grado Reference-serien?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.344
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med veltemperert spiller :)

Det ser jo ut som Firebaugh her har gjort noe som ligner mer på den Record Player jeg har enn på Classic modellen?
    Armen på min er jo også meget ukomplisert.

Teller litt på knappene om jeg skal selge min egen for å prøve andre spillere.
    Greit med erfaring med flere spillere selv om jeg kanskje kommer til å angre.. ::)

Ta gjerne mange flere bilder, spennende denne golfball-løsningen!

Mvh
    Rolf

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    2
    Hvis RIIA har standard 47Kohm skal du lodde inn en motstand på ca 16K i stepupen,da vil totalen bli ca 12K http://www.1728.com/resistrs.htm Da vil PU "se" 30ohm. Formel: RIIA-impedanse/forsterkning x forsterkning. Mao 12000/20x20=30 Men prøv først uten,ørene dine har rett :)

mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt an s-1 stepup.....uten å begi meg ut på laster i hytt og pine , vil jeg si at detligger ( kanskje verdens beste) stepup på børsen , Fosse sin MA cotter , den er rett og slett <Jævla bra ! jeg har både hørt hos han og lånt den.....denne kan gøres om , slik at lasten blir rett.....Fosse kan mere om dette , den ligger ute for 6k inkl kabling rett på trafoen , dermed sparer du en interconnect der også.

ett røverkjøp så det holder......den spiller garantert flott på an riaa , for jeg har hatt ett høvlig riaatrinn i en m3 phono , som var knallgodt.

Mvh Espen

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Hva gjør en stepup som en MC RIAA ikke kan?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen,bruker selv Lundahl stepup: 13/26X,kan kjøpes for knapper og glansbilder ;) Funker veldig bra,fikk mye skryt i Fidelity.. Ellers har du Xindac hvis du ikkje vil lodde da..

mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Det er moro å prve ut forskjellige stepuper , det som er synd er at det er kilent å matche trafoer motpu s...... klaffer det, spiller det himmelsk , går det dritt ,spiller detfor jævlig , ogman kan glemme hvor bra mm trinnet er !

Derfor er det litt lurt å se på aktive stepuper , dersomman enda ikke har funnet sin pu greie,.....på feks merke , type ol.

Jeg har holdt på mye med trafo og aktive stepuper , jeg kan varmt anbefale Thorhauges stepuper , kjempebra og ikke bare til prisen , som må sees på som lusen til lyden.

Jeg har spillt a-b testing i flere oppsett , og hatt kandidater opp til 20k bare for stepupen sammen denne,......den har fortsatt tilgode å bli rævkjørt... :D

Ellers heller jeg mot å finne segen god MC riaa ertt og slett , veldig behaglig.....

Jeg har forresten en tilsalgs når høsten nærmer seg , en herron vtph-1plus MC.....kostermye og spiller veldig veldig bra.

Bruktprisen blir ca 1/3 av nyprisen på 33.000dk kroner....forferdelig mye riaa for penga.Vurderer å oppgradere enda ett hakk , da jeg påsikt skal ha to spillere , vil jeg ha en riaa med to innganger på , før jeg starter med spillerprosjektet.

Mvh Espen

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    ssm skrev:
    Jeg har spillt a-b testing i flere oppsett , og hatt kandidater opp til 20k bare for stepupen sammen denne,......den har fortsatt tilgode å bli rævkjørt... :D

Ellers heller jeg mot å finne segen god MC riaa ertt og slett , veldig behaglig.....
    Til slike priser er det jo like greit å kjøpe seg en Naim Superline først som sist. ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.360
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    "...min egen vinylplov."

;D

Dansk er herlig.

V

vikeby

Gjest
    Jeg tenkte det var på sin plass å komme med et par oppdateringer på tråden jeg startet. Jeg har i ettertid gått fra MM-pickup til MC-picup. Jeg fikk tak i en pent brukt Koetsu RSP. Forrige eier sa til meg at denne pickupen antakelig ikke hadde mer en 30 timer på seg. I og med at dette er en low output pu (0.3mV) så måtte jeg anskaffe meg en stepup. Den første som ble testet var Audio Note sitt kit. Noe sa meg imidlertid at jeg burde sjekke ut en stepup til. Valget falt da på E.A.R. MC4. Nå har pickupen passert 200 timer. (Jeg innrømmer gladelig av ved ca. 75 timer så lurte jeg faktisk på om dette kjøpet var særlig smart). Ved ca. 100 timer falt imidlertid ting adskillig mer på plass. Lydbildet åpnet seg markant opp, og frem til ca. 150 timer ble det hele tiden bedre. Fra 175 timer og frem til 200 timer er ikke forandringen så stor. Jeg har brukt begge stepupene underveis. Valget falt til slutt på E.A.R. MC4. AN-kitet er slettes ikke dårlig, men E.A.R. sin stepup er etter min mening mer musikalsk. Jeg understreker at dette er min subjektive mening for mitt oppsett. Jeg har hele tiden brukt et RIAA trinn fra Audio Note Kits. Det er et M3 phono stage i signature utgave. RIAA-trinnet er oppgradert med AN-sølv i olje kondensatorer. Siste oppgradering ble foretatt for en måneds tid siden da det ble byttet kondensatorer i strømforsyningen. Blandt annet Mundorf Tube Caps. Jeg venter nå på at Olof hos Upgrade Audio skal få inn noen flere deler fra Canada, slik at vi kan avslutte oppgraderingen med en ekstra choke i strømforsyningen.

Og så...er jeg nå fornøyd?? Til de som sier at Koetsu sine pickuper ikke har noe særlig bass vil jeg si: det kan kanskje stemme det, men ikke for platinum-utgavene. Her er bassen faktisk fast og tørr. Den går dypt også. Lydbildet heller til det varme (men dette var noe av årsaken til at jeg valgte nettop denne pickupen). Skulle bare mangle også, med trehus mener jeg. Det som har slått meg er musikaliteten. Musikken som strømmer ut av høytalerene gjør meg lett til sinns og godfoten går. Så ja, jeg er kjempefornøyd. Men, kanskje lurer det en liten nevrose rundt neste sving. En vet jo aldri....

mvh
    Tore

Edit:Bildet av pickup og plate var tatt før ultralydvaskeren var ferdig bygget. Litt for god oppløsning på disse digitalkameraene....

Vedlegg

V

vikeby

Gjest
    Fikk Jim Fosgate sitt "Fozgometer" i posten i går. Har stillt azimuth på "øye/øre-mål" i alle år, så jeg tenkte at denne "dingsen" kunne være handy å ha. Før denne tas i bruk forutsettes det at det kun er azimuth som gjenstår av justeringer av pickup. I den samme pakka kom også en testplate som anbefales brukt. Denne er produsert av Analog Productions. Andre testplater kan sikkert brukes også.

Jeg vet at denne innstillingen kan gjøres med et godt voltmeter også, men jeg er nok ikke helt der.

En kan justere azimuth mens plata spilles på Amadeus-spilleren. Veldig praktisk og tidsbesparende. Etter at alt var koblet slik det skulle, tok det faktisk ikke lange tiden før rett vinkel på pickupen var på palss. Jeg måtte justere noe, ikke mye, men dette siste var godt hørbart. Hele lydbildet klarnet litt til. Så, jeg fikk vel bekreftet at superhørsel/øyemål har jeg kanksje ikke. Da er det greit med hjelpemidler som dette.

Høyre og venstre kanal skal være så like som mulig for å få korrekt azimuth.

En kan også måle kanalseparasjon på dette måleapparatet. Jo nærmere 0, jo bedre.

Her er noen bilder.
    mvh
    Tore

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.542
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har WTC. Hvordan vil du beskrive forskjellen i lyd med den nye du har?

Har også en sånn testplate og voltmeter men kjenner ikke til metoden. Hvor kan man lese om det?

:)

Hans Erik

V

vikeby

Gjest
    Har selv hatt WTC både med firkantet og rund motor. Den siste WTC jeg hadde var med sort tallerken og armkabel var byttet/oppgradert på fabrikken i USA. Hadde også Reference Clamp. Flyttet over pickup (Det var en Music Maker Classic) fra WTC til Amadeus. Det ble et åpnere lydbilde med Amadeus. Støynivået er også vesentlig lavere. Synes også Amadeus er mer musikalsk. Tror faktisk golfballen er vesentlig når det gjelder dette med støy.

Dette med voltmeter/testplate/metode ligger vel på nettet vil jeg tro. Har ikke noen referanse på det.

mvh
    Tore

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.542
    Torget vurderinger
    10
    vikeby skrev:
    Har selv hatt WTC både med firkantet og rund motor. Den siste WTC jeg hadde var med sort tallerken og armkabel var byttet/oppgradert på fabrikken i USA. Hadde også Reference Clamp. Flyttet over pickup (Det var en Music Maker Classic) fra WTC til Amadeus. Det ble et åpnere lydbilde med Amadeus. Støynivået er også vesentlig lavere. Synes også Amadeus er mer musikalsk. Tror faktisk golfballen er vesentlig når det gjelder dette med støy.

Dette med voltmeter/testplate/metode ligger vel på nettet vil jeg tro. Har ikke noen referanse på det.

mvh
    Tore

Jeg har ny armkabel fra Audioquest. Vil jeg profitere på å skaffe meg svart tallerken og reference clamp?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn