Websideverktøy for Mac

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En venn av meg har gått over til Mac. Samtidig har han overtatt ansvaret for driften av sin egen webside. Noen avanserte effekter, samt musikkavspilling, gjestebok og noe flash grafikk.
I tillegg ønsker han på sikt muligheten for webbutikk, for salg av CDer og mp3-filer.

Han ønsker tips om:

1. Et rimelig / gratis webprogram som har disse mulighetene. (WordPress er kanskje ikke bra nok?)
2. Et rimelig / gratis designprogram / editeringsprogram for Mac som gjør vedlikeholdet av disse sidene enkelt og raskt. (Ala Frontpage eller LiveWriter)

Han er ikke lenger beredt på å betale en IT-konsulent 3 000 kr / time for å få gjort dette.

N

nb

Gjest
I gamle dager var DreamWeaver standarden for den visuelle delen av websider så vidt jeg husker, vet ikke om det er tilfelle fortsatt. Koster dog omtrent 400 dollar.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
[Finnes det andre unnskyldninger enn dårlig smak for å skulle ha «avanserte effekter» eller flash-grafikk?]

On-topic: jeg ville gått for Squarespace – om kameraten din i utgangspunktet stiller dette spørsmålet er kunnskapen tydeligvis ikke helt på topp. Å kjøpe og lære seg Flash, Dreamweaver etc er meningsløst mye jobb for noe slikt; kommer til å bli langt bedre om man bare tilpasser en standardløsning.

Butikkløsninger skal det gå greit å implementere som en separat eCommerce-modul i Squarespace. Hvordan salg av mp3-filer i praksis skal foregå vet jeg imidlertid ikke stort om.

Squarespace er ikke gratis, men om man verdsetter egen tid og sluttresultat tror jeg det kan være en grei prioritering likevel.

Topp Bunn