Vurderer Xindak XA6950

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Hei, jeg skal kjøpe meg en ny forsterker snart fordi jeg skal flytte ut i sommer og da skal pappa ha forsterkeren sin tilbake.

Anlegget mitt består av:
Cd spiller: Tandberg TCP 4035
Høyttalere: PSB Image T45
Subwoofer: Tannoy Saturn S-Sub 15
Platespiller: Technics SL-10

Så da lurte jeg om om Xindak XA6950 vil passe sammen med dette?
Og om det er noen mulighet for å koble på den subben min på en eller annen måte?
Hvor mye koster det å få den til Oslo?
Leste så mye godt om denne forsterkeren i Fidelity og nå som den er på tilbud tenkte jeg at jeg skulle finne ut litt mere om den.

S

smog

Gjest
Se to hakk ned ;). Ligger en tråd om denne forsterkeren.

Smog

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Ja har lest litt i den, men vet ikke helt hvordan det er med mitt oppsett og ang subwooferen :)

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
*bump*
Noen som vet om jeg kan koble på subwoofer?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hvis den ikke har egen utgang som er beregnet på denslags (dvs volumstyrt pre-out), så må du enten tappe signalet fra terminalene til høyttalerkabelen (de fleste aktive subber har jo en høynivåinngang), eller så må du åpne forsterkeren og tappe signalet internt, dvs mellom volumpotmeteret og effektdelen et sted. (hvis det er snakk om en konvensjonell oppbygning). Be importøren om å sende med skjema, det gjør han sikkert med glede (hvis han ikke er helt på jordet).

Det er klart at tapping fra høynivå utgangen ikke er ideell, rent teoretisk, da det med signalet følger all styggedom som genereres gjennom forsterkerens fortvilte kamp for å holde kontroll på hovedhøyttalerne, med all deres imedansale og fasevise ulineariteter, samt filtervirkningen av evt kondensatorer i signalveien osv. Men det er teoretisk. I praksis vil du -med til visshet grensende sannsynlighet- få levert de sedvanlige dunk og drønn, helt uten å merke forskjell. No

PS. Jeg ville vært fristet -med en så billig og presumtivt vellydende integrert - å dele den i to, slik at den ved behov kunne brukes som ren effektforsterker, eller som integrert, med mulighet for å koble eventuelle ekstra dingser mellom for og effekt-del, via ut og innganger  på baksiden, a la nad m.fl.  Burde være et ufattelig enkelt inngrep.
Det er jo egentlig en hån mot den sunne fornuft at ikke flertallet integrerte forsterkere i utgangspunktet kommer med en slik løsning.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Ok har vært borte i tapping når jeg satte opp pappa sin sub. En REL Quake, på den går det 3 høyttalerkabler er vel +,- og jording. Dette går inn i en DIN plug tror jeg. Men det går ikke hvor meg fordi jeg ikke har noen DIN inngang på subben. Men hvordan skal det kobles da?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Bruker du 2 eller bare 1 stk sub? Hvordan ser inngangspanelet på subben ut? Kan du poste et foto, eller en scan fra bruksanvisningen eller noe?

U

utgatt60135

Gjest
Hvorfor har du dempeplater bak høyttalerne? Dempeplatene demper ikke bass, kun fra mellomtone/diskant. De er først og fremst ment til å dempe førsterefleksjoner.
Forøvrig skjønner jeg ikke helt behovet for sub til musikk med gulvhøyttalere (i allefall ikke i små rom). Det er da bare de aller laveste "buldringen"du får fra en sub. Trykket tar vanlige basselemeter seg av. Jeg ville heller solgt subben og skaffet bedre høyttalere. Men det er min mening da :).

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Hvorfor har du dempeplater bak høyttalerne? Dempeplatene demper ikke bass, kun fra mellomtone/diskant. De er først og fremst ment til å dempe førsterefleksjoner.
Forøvrig skjønner jeg ikke helt behovet for sub til musikk med gulvhøyttalere (i allefall ikke i små rom). Det er da bare de aller laveste "buldringen"du får fra en sub. Trykket tar vanlige basselemeter seg av. Jeg ville heller solgt subben og skaffet bedre høyttalere. Men det er min mening da :).
Hvis du leser første innlegg så er grunnen til at jeg skal kjøpe ny forsterker at jeg skal flytte ut, da vil subben bli brukt til film også. Grunnen til at jeg har demping bak høyttalerene er at det er betongvegg og at jeg syns det låter bedre.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Har ikke noe bildet av den subben bak, men vet at det er 2 RCA innganger. Og vanlig høyttaler terminal innganger, men det er det 2 av (2+og 2-), så vet ikke helt hva de forskjellige er til. Er ikke hos faren min nå dessverre. Men kan høre med han i kveld

U

utgatt60135

Gjest
Hvis du leser første innlegg så er grunnen til at jeg skal kjøpe ny forsterker at jeg skal flytte ut, da vil subben bli brukt til film også. Grunnen til at jeg har demping bak høyttalerene er at det er betongvegg og at jeg syns det låter bedre.
Ok, med film kan det sikkert være kjekt å ha. Hva med å prøve å sette dempeplatene på sideveggen i stedet? Alså der du får refleksjoner fra sideveggene.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Det kan jeg prøve på, kan teste det neste gang jeg skal til fattern.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Hvordan kobler jeg på subben da?
Som en vanlig høyttaler?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hvis det er et dobbelt sett banan-terminaler på basskassa, så er det meningen at du skal bruke to sett ht kabler, og la signalet ta omveien om kassa. Signalet vil bli tappet automatisk når det er innom der, og uten ekstra belastning for effektforsterkeren.

Det er også mulig å bruke et sett kabler fra forsterkerens bananutgang til et sett av banan terminalene på basskassa, og samtidig bruke et sett kabler direkte fra (Xindak-)forsterkeren til sidehøyttalerne på normal måte. Du må da finne en god og sikker måte å feste dobbelt sett kabel-ender bak på Xindaken.

Sammen med dempeledd kan phono inngangen også brukes.

No

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Men høyttalerkablene har banan plugg, så da må jeg abre skaffe men en høyttalerkabel til subben og tappe signalet fra begge terminalene på forsterkeren?

L

Ludo

Gjest
Jupp, det høres riktig ut det :)

Et par for hver kanal fra forsterker til sub, og derfra til høyttalere...

Topp Bunn