vta innstilling

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Jeg forsetter med mine novise spm angående innstillinger av platespiller.

spm 1)

Jeg har en rega 301 arm. Den har ingen "målelinje på armen". Ser her http://www.svalander.se/tips/naltryckstips.htm at man skal ta utgangspunkt i selve pickupen. På Bigdipper mente de at man tok utgangspunkt i selve armen, men målt i underkant av arm. Altså at denne er horisontal med plate, idet underarmene alltid var rett og lå parallelt med "pickuphuset". Nå kan jo jeg solid ha misforstått..

Spm 2)
Dersom armen er vinklet for høyt i bakkant, kan man da legge noe på selve tallerken for å kompensere. VTA justeringene på Rega armene er det jo litt arbeid med...

Noen som kan hjelpe??

Vidar

P

Parelius

Gjest
vidarn skrev:
Jeg forsetter med mine novise spm angående innstillinger av platespiller.

spm 1)

Jeg har en rega 301 arm. Den har ingen "målelinje på armen". Ser her http://www.svalander.se/tips/naltryckstips.htm at man skal ta utgangspunkt i selve pickupen. På Bigdipper mente de at man tok utgangspunkt i selve armen, men målt i underkant av arm. Altså at denne er horisontal med plate, idet underarmene alltid var rett og lå parallelt med "pickuphuset". Nå kan jo jeg solid ha misforstått..
Poenget er jo å få nålen til å stå korrekt i forhold til rillene. Har du en konisk nål, så er det ikke så kritisk. (Hvilken PU er det du har?)

Alle disse forslagene om arm i forhold til plateoverflate forutsetter at det ikke er noen feilmarginer i forhold til stiftens feste i nålefanen etc. Jeg stiller meg egentlig litt skeptisk til fraværet av feilmarginene der. Så om armen skal opp eller ned i bakkant (når folk gir råd) blir egentlig ganske meningsløst om ikke stiftens posisjon i nålefanen er identisk. Men uansett så ville jeg ha sett på PU-husets overkant, og ikke armen. Det beste er vel å skaffe seg et skikkelig forstørrelsesglass slik at du kan se på stiftens posisjon.

Spm 2)
Dersom armen er vinklet for høyt i bakkant, kan man da legge noe på selve tallerken for å kompensere. VTA justeringene på Rega armene er det jo litt arbeid med...
Det kan du sikkert gjøre; men hør nå om det medfører en forbedring eller ikke. Det kan jo være at det du vinner med å få vta rett (men jf. det som jeg sa overfor) mistes i at det du legger på tallerkenen ikke er optimalt.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
[/quote]

Poenget er jo å få nålen til å stå korrekt i forhold til rillene. Har du en konisk nål, så er det ikke så kritisk. (Hvilken PU er det du har?)

quote]

TAkker for svar!! Jeg har Ortofon Rondo Blue

P

Parelius

Gjest
vidarn skrev:
Jeg har Ortofon Rondo Blue
Det er vel samme stiftsliping som kontrapunkten til Ortofon. Antar den kan være litt kilen på vta, men det vet vel de med erfaring med denne bedre enn meg. Noen som kan hjelpe her?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukte ein gong tre kronestykke mellom tallerkenen og drevet for å auke avstanden (berre som eit eksperiment på Technics SL 1000 MKII). Då eg justerte armen tilsvarande tjukkleiken på kronene, greidde eg ikkje å registrere skilnad i lyden...
Altså trur eg at ein kan jobbe litt med platetallerkenen også. Men det er sjølvsagt ei grense for kor høgt du kan stable...

Topp Bunn