Sitat fra annen post: Det man kunne gjort på hele eller deler av f.eks bakvegg i rom med mur/betong er å lekte ut (hvis det ikke allerede er det, da gjenbruk) med 9cm stender, så lime 10cm Caruso Isobond mellom stendere til veggen, deretter lime malte stålplater til Isobond'en, 1mm, 1,5mm, 2mm alt etter dybde på dempingen. Da har man en fullveggs VPR som ser pen ut, bakdelen er da at man ikke kan henge noe på den. Isobond er polyester ull (en slags fleece isolasjon) og sterkt som bikkjereim, selv en tynn, smal strimmel klarer man ikke rive i stykker, spør meg eg trodde det var easy piecy. Stålplater flekser med en mye høyere/lavere (husker ikke) resonnans enn andre materialer, derfor blir resonnansene den flekser på i bassen mye tettere, og den virker som bredbåndet demping fra 80-100Hz til 500Hz ca på 1mm, ned til ca 40Hz- 150Hz på 2mm. Det kreves helst store flater før det blir mest effektivt, for bassbølger er lange. Derfor vil denne applikasjonen være veldig gunstig. Så der er håp for folk i blokk også

Jeg har ikke noe erfaring med det, jeg har lagd en som ikke gir noe utslag for den er for liten i forhold til rommet, men teorien bak VPR er forsåvidt ganske enkel. Det var vel egentlig VW/Audi som bestilte det så det skulle være mulig for teknikerne deres å jobbe "uten å gå bananas" av arbeidsforholdene i vindtunellene deres. Hvis man kjøper Caruso Isobond til noen ganske mange tusen med frakt og stålplater til 400kr stykket (2x3m) hos stål leverandørene så er det håp i moderne hjem. Hvis jeg hadde hatt ett moderne hjem hadde jeg gjort det. Det er nybrottsarbeid, men teorien er gitt. Slike bass dempe plater heter VPR, (Verbundungs Platten Resonator) tyskerne som oppfant det ved univeritetet Frauenhofer Institutt, har overlatt denne oppfinnelsen til en merkantile operatør Renz Solutions Gmbh i Tyskland, denne igjen har lisensieret dette til RPG's produkt Modex Plate, antagelig lenge produsert av Renz okkesom. Er det noe nytt i verden så er det fra de med den sterkeste fagutdannelsen i verden, namely Tyskland.