VPI HRX record clamp

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Noen som vet om denne gjør seg på en Nottingham Analogue Spacedeck?
Evt. noen andre tips til en clamp som passer på en NAS?

The VPI HRX Record Center Weight will work with all VPI turntable models and most other turntable brands as well. For VPI turntables it works best in conjunction with the Outer Periphery Record Clamp (which can only be used with Scoutmaster and above VPI models), which provides vacuum-like hold down without the problems inherent in a vacuum system, for maxium stability of record playback!

R

rico

Gjest
Jeg regner med at du vet det men det er ikke gjenger på denne, kun et tungt "lodd" som holder plata nede. Poenget med denne er som det står i teksten at den sammen med Periphery ringen gjør at man får en vakuum liknende virkning, plata "suges" fast til tallerken. Hvis en skrur plata fast med en klamp vil plata bli for stiv og ringen vil hvile på plata og ikke holde plata til tallerken. Den gjør en jobb uten ringen også men om den gjør det på en NAS vet jeg ikke. Jeg liker denne bedre enn en som man skrur fast.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ja, vet at det ikke er gjenger. Det er det ikke på NAS. Og vet at den outer ringen ikke fungerer med NAS.
Men denne vil vel uansett ha en effekt på "wobbly" plater? Og av nye utgivelser er jo ikkje det helt uvanlig.
Men dersom intensjonen med den først og fremst er å fungere sammen med den outer ring saken, så er det jo godt mulig at det finnes bedre alternativer for min del.

R

rico

Gjest
Jeg har prøvd litt frem og tilbake med disse sakene, det blir roligere, fastere og en sortere bakgrunn med kun center weighten. Dette sammenlignet med slike man skrur fast eller ingen klamp/weight. Erfart på en VPI men en skulle tro at den virker like bra på andre merker også, den vet jo ikke hvor den er plassert.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skulle tro det. Spindelen på VPI'ene er lang. Diameteren skulle forresten passe like godt til VPI'loddet som til platene dine. Nottinghamspillerne er vel uten fjæroppheng, og har vel også såpass tunge tallerkener at det ikke skulle være noe problem i forhold til slitasje på lager.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.856
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Skulle tro det. Spindelen på VPI'ene er lange. Diameteren skulle forresten passe like godt til VPI'loddet som til platene dine. Nottinghamspillerne er vel uten fjæroppheng, og har vel også såpass tunge tallerkener at det ikke skulle være noe problem i forhold til slitasje på lager.
Ikke helt sikker på det Zomby! Lagerert på min Hyperspace mener jeg har lest ikke skall utsettes for noe mere vekt, og det kan jeg skjønne når man ser hur tyngden viler på ett spisst punkt! med dens tunge tallerken.
Hur det steller sig med spacedeck, vet ej! men ska snart finne ut mer om dette om to uker, rådfråga min Nottingham mentor.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Aahh... Da stoler jeg på deg, Roger! Du kan et par triks mer enn meg om Nottingham-spillerne. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
rico skrev:
Jeg regner med at du vet det men det er ikke gjenger på denne, kun et tungt "lodd" som holder plata nede. Poenget med denne er som det står i teksten at den sammen med Periphery ringen gjør at man får en vakuum liknende virkning, plata "suges" fast til tallerken. Hvis en skrur plata fast med en klamp vil plata bli for stiv og ringen vil hvile på plata og ikke holde plata til tallerken. Den gjør en jobb uten ringen også men om den gjør det på en NAS vet jeg ikke. Jeg liker denne bedre enn en som man skrur fast.
Eg likar også denne betre enn den som brukar gjengane på senterspindelen. Og saman med platekransen er denne utmerka.
Då eg testa spacedeck var eg bort i tre platestrammarar. Sidan dette ikkje eigentleg høyrer til spelaren, omtalte eg dei ikkje. Men eg fekk godt til å bruke ein vektbasert sak frå Clearaudio, som eg vil tru ikkje er særleg ulik saken til HRX (også standard på min VPI SSM-spelar)
Platematta på Spacedeck var utmerka, og ein må sjølvsagt vurdere i kva grad denne verkar positivt inn saman med eit lodd, evt annan type strammar.
Omtale: http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/267-nottingham-spacedeck

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.856
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Aahh... Da stoler jeg på deg, Roger! Du kan et par triks mer enn meg om Nottingham-spillerne. ;)
Nejdå! men mener jeg lest noen advarsler om att ikke belaste lagret extra. Og selveste Tom F for vi ikke spørt :'(

Z

Zomby_Woof

Gjest
cash 63 skrev:
Zomby_Woof skrev:
Aahh... Da stoler jeg på deg, Roger! Du kan et par triks mer enn meg om Nottingham-spillerne.  ;)
Nejdå! men mener jeg lest noen advarsler om att ikke belaste lagret extra. Og selveste Tom F for vi ikke spørt :'(
Ikke noe forsøk på sarkasme fra min side, Roger (bare så er sagt i klartekst). Selvfølgelig vet du mer om Notts enn jeg. Min kunnskap baserer seg på det jeg har sett og hørt. Fine spillere. Du har jo fått en av dem til å virke (veldig godt), og sånt lærer man av.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.856
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
cash 63 skrev:
Zomby_Woof skrev:
Ikke noe forsøk på sarkasme fra min side, Roger (bare så er sagt i klartekst). Selvfølgelig vet du mer om Notts enn jeg. Min kunnskap baserer seg på det jeg har sett og hørt. Fine spillere. Du har jo fått en av dem til å virke (veldig godt), og sånt lærer man av.
Inga problem Z, ;) jeg har trots allt kommit mye lengre takk vare Ovk :D i integr, men enn gjenstår ett stykkke for og ikke
ordsnuble ::)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Til Spacedeck får man jo kjøpt et Heavy Kit, som tilfører ca. 3 kilo vekt, så jeg kan vanskelig se at en platestrammer på mindre enn det skulle utgjøre noen som helst risiko. Ellers tviler jeg også på at lagrene i noen av modellene er konstruert med så stramme toleranser i forhold til hvilken vekt de håndterer at en ekstra halvkilo eller tre er noe å miste nattesøvnen for.

Fletcher selv anbefalte riktignok ikke bruk av platestrammer på noen av spillerne sine, men det var ut fra rent lydmessige hensyn. Det spurte jeg ham om selv for mange år siden. " I never use them myself, since I feel the sound is better without one, but it's your deck and your ears, so I'm not going to tell you what to like or what to do". Fritt etter husken.

Hadde den ekstra vekten overhodet vært et tema vil jeg anta at han hadde nevnt det i samme slengen....

Topp Bunn