Von Schweikert VR4Jr. mk II

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Hadde i går den ære å få høre på et herlig stereoannlegg i Volda!
I sentrum stod et par nye Von Schweikert VR4Jr. mkII,ellers spillte vi på Goldmund Studio med Breuer arm og Koetsu Onyx pick-up(gromm riggg!! :) ),Audio Research SP10,Eastern Electric Minimax cd spiller,Jadis Orchestra Reference noe av tiden og på slutten koblet vi opp Consonance M800SE.
Dette annlegget har så mye naturlig energi,naturlig klang osv og det allerede med høytalere som kun har ca. 100 timer,og min personlige erfaring med VSA er at de låter ok fra start av men begynner virkelig å kunne lure meg til å låte tilnermet live-begivenheter først etter vel 500 timer,og i tillegg var utgangsrørene på M800SE helt nye,Svetlana Winged C EL34 som jeg personlig mente låt ganske ordinert her hos meg til de hadde fått ca 150 timer. Til tross for dette så er dette et av de aller mest naturtro stereoannlegg jeg har hørt! :)
Jeg begriper virkelig ikke hvorfor ikke flere musikk intereserte skriver mer om VSA høytalere....... ???
Han som eier desse hadde hatt seg en turne i Oslo områdene og i Bergen,og hørt noen av de som får mest omtale i Norge idag som Audio Physic Virgo,Avanti,Vienna,Proac,Usher,Gallo osv . Selv har jeg siste årene ikke hatt noen interesse av å høre de siste tilskuddene av høytalere som får skryt i internasjonal presse for "verdens beste ditt og datt",for jeg føler jeg har hørt nok av de tidligere.Stort sett er det svert lite som minner meg om det jeg hører live av instrumenter og i konsert sammenhenger,men flere Von Schweikert høytalere har stått for noen av mine absolutte høydepunkt i så måte.Nå har det blitt ganske mange Von Schweikert høytalere her på sunnmøre,spessielt i Volda,og der er ofte en fellesnemner som går igjen,Consonance M800. I tillegg er de fleste som har høytalerene "musikere" og selvsagt veldig glad i MUSIKK! :)

Jeg har hørt Von Schweikert låte som en ørken,godlyden ligger ikke i høytaleren i seg selv selvsagt.Jeg brukte selv en lovprist transistor forsterker på mine VR4SE i noen måneder og det låt ganske så ordinert og litt typisk "lyd-hifi-analyse-Kari Bremnes & Bjørn Eidsvåg mainly accepted" ,og det bilde som slo meg da jeg koblet opp M800SE var at noen nettopp gav meg et glass friskt sprudlende vann etter måneder i ørkenen. ;D ,og for ikke å snakke om da jeg oppdaget Audio Note DACer!!
Nå skriver jeg ikke dette fordi jeg har et par M800SE til salgs :D ,men fordi jeg er så mektig imponert over hva Von Schweikert har fått til i de fleste av sine konstruksjoner.
Jeg gir nødig anbefalinger til folk om hva de skal kjøpe siden jeg synst det er så mye "umusikalsk" dyrt skjit på markedet og matching til rom,komponenter seg immellom og smak og behag er stort sett alfa og omega,men blir jeg presset og folk på død og liv vil bruke mye penger på hifi så kommer jeg til å styre de mot først og fremst en god høytaler og en god kilde og da er det stort sett 2 tips jeg har Von Schweikert og Audio Note.

Noen som vet om det er noen på østlandet som forhandler VSA? Viss det er det så må jeg få ringt de å høre hva i søren det er de parrer desse glimrende høytalerene med ? ;D ,siden de ikke får mer omtale enn de gjør.

Mvh
Rune

Vedlegg

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Hei.

Hvilken prisklasse ligger dei i?

T A F

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Tror det er mange her som gjerne skulle lagt øre til VS, og særlig denne modellen du skriver om. Men tilgjengeligheten virker mildt sagt litt begrenset? Er det kun Nordvestlandet som prioriteres av importør?

S

Silver_Surfer

Gjest
Hei.
Handlet inn et par VSA VR2 hos Audioaktøren i Horten for et par år siden.Spiller forsåvidt helt greit det.
Litt lite nivå i bunnen førte til innføring av 2 stk. 15" hs subber (the stig).Anlegget står i en loftstue med skråtak.
Ikke lett å få optimal lyd der pga. refleksjoner fra taket.Spiller på langs av taket da , på tvers funker det ikke.

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
76
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
StereoJoe skrev:
Tror det er mange her som gjerne skulle lagt øre til VS, og særlig denne modellen du skriver om. Men tilgjengeligheten virker mildt sagt litt begrenset? Er det kun Nordvestlandet som prioriteres av importør?
Helt enig. Ikke så lett å lokalisere disse. Vet det er en importør/butikk i Bergen, men de har jo ikke engang egen hjemmeside. ::) Blir litt tungvint hvis man bor på østlandet.

Audio Aktøren i Horten har vel også solgt noe, men sist jeg sjekket hadde de ikke noe av VR4-JR inne.
Står heller ikke noe om VS på deres hjemmeside.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Her har dere prisene http://www.vonschweikert.com/_products.htm ,og så regner jeg med det bare er å gange med 10 så har man ca veiledende i Norge.
Ser desverre ut som de har sluttet å produsere de rimeligste modellene,har ingen aning hvorfor,men kanskje det ligger for lite penger i det......
Har hørt VR2 hos Roald og jeg hørte et stort potensiale i den høytaleren for mindre/medium rom.

Roald Mikkelsen som har importen på VS har slik jeg har forstått det vert veldig mye syk siste par årene,men forstod det sånn på han sist jeg pratet med han at han kommer til å satse litt mer aktivt fremover.Regner med man får tak i han på tlf 45227819 .

Nordvestlandet er vel ikke prioritert,det er bare vi har så utrolig god smak her oppe :D og så er vi kjent for å ville ha mest mulig for pengene ;D

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Bruker Theta elektronikk samt WireWorld kabler på mine VR4genIIISE(takk Rune).Kilde stort sett en Gyrodeck/Orbe kloning gjennom en DPR 2.2.Synes dette fungerer jævla bra,men så har jeg jo ikke brukt noe annet på de heller. ;DSynes de spiller helt utrolig musikalsk og homogent.Kjører innimellom også en Dual 701.Her bruker jeg ulike Shure pickup'er og nåler.Denne er det alvorlig god rytme i,men det mangler mye på oppløsning og detaljering(etter min oppfatning).Paulsen var innom en gang,og han hadde en Shure som ihvertfall begynte å ligne på noe.Har noen planer rundt alternative pickup'er på denne.Kan sitte i timesvis med disse og blir aldri lyttetrett.Samtidig er det utrolig sjelden at det er noe som låter alvorlig dårlig heller,kontra andre høyttalere jeg har brukt med samme oppsett.Fornøyd,ja,ja,ja. :D :D :DTil sist,folk får prøve selv,og finne ut om det passer med resten av eget utstyr.Det finnes sikkert haugevis av andre høyttalere som er bedre på et eller flere parametere,men vil du ha 'musikk' og ikke lyd,da kan dette være alternativet.mvh

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Noen som vet hvor denne butikken ligger i Bergen?

mvh

Johan

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
76
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Rune S skrev:
Her har dere prisene http://www.vonschweikert.com/_products.htm ,og så regner jeg med det bare er å gange med 10 så har man ca veiledende i Norge.
Ser desverre ut som de har sluttet å produsere de rimeligste modellene,har ingen aning hvorfor,men kanskje det ligger for lite penger i det......
Har hørt VR2 hos Roald og jeg hørte et stort potensiale i den høytaleren for mindre/medium rom.

Roald Mikkelsen som har importen på VS har slik jeg har forstått det vert veldig mye syk siste par årene,men forstod det sånn på han sist jeg pratet med han at han kommer til å satse litt mer aktivt fremover.Regner med man får tak i han på tlf 45227819 .

Nordvestlandet er vel ikke prioritert,det er bare vi har så utrolig god smak her oppe :D og så er vi kjent for å ville ha mest mulig for pengene ;D

Vi trenger en butikk på østlandet hvor jeg kan gå inn å høre (og drømme om) noe slikt:

http://www.higherfi.com/vr10//VR10_web.jpg

;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
bluesman skrev:
Bruker Theta elektronikk samt WireWorld kabler på mine VR4genIIISE(takk Rune).Kilde stort sett en Gyrodeck/Orbe kloning gjennom en DPR 2.2.Synes dette fungerer jævla bra,men så har jeg jo ikke brukt noe annet på de heller. ;DSynes de spiller helt utrolig musikalsk og homogent.Kjører innimellom også en Dual 701.Her bruker jeg ulike Shure pickup'er og nåler.Denne er det alvorlig god rytme i,men det mangler mye på oppløsning og detaljering(etter min oppfatning).Paulsen var innom en gang,og han hadde en Shure som ihvertfall begynte å ligne på noe.Har noen planer rundt alternative pickup'er på denne.Kan sitte i timesvis med disse og blir aldri lyttetrett.Samtidig er det utrolig sjelden at det er noe som låter alvorlig dårlig heller,kontra andre høyttalere jeg har brukt med samme oppsett.Fornøyd,ja,ja,ja. :D :D :DTil sist,folk får prøve selv,og finne ut om det passer med resten av eget utstyr.Det finnes sikkert haugevis av andre høyttalere som er bedre på et eller flere parametere,men vil du ha 'musikk' og ikke lyd,da kan dette være alternativet.mvh
Heisann,var det du som kjøpte de av meg? Godt å høre de kom til en som setter pris på de og du skal vite at jeg har savnet de ;) Jeg har et par ganger vert veldig nær ved å kjøpe VR4SE når de dukker opp på Audiogon.
VR4 versjonene har en enorm bassgjengivelse som krever sitt av forsterkeri og ikke minst plassering og størrelse på rommet.De hadde engang på en messe kjørt et par VR4 i et kjempestort rom og der var slik energi i bassen at folk måtte forlate rommet fordi de ble fysisk dårlig,og det beste med den er jo at det låter slik bass skal låte med definisjon,dynamikk og skikkelig informasjon. :)
Jr.ene hørtes ut til å kunne funke bedre i mindre rom,men jeg hørte de i et rom som er veldig åpent til hele resten av det store huset,og likevel fra 2 små 6,5" per side så var der den type bassenergi som man normalt forbinder med GOD pa-lyd.Og bassdelen i Jr. virker å vere lettere å drive enn i VR3,VR4SE og VR4genII,III .

Du får kose deg med musikken og høytalerene ,og så må du si fra viss du mot formodning vil selge ;)

Mvh
Rune

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Joe skrev:
Rune S skrev:

Vi trenger en butikk på østlandet hvor jeg kan gå inn å høre (og drømme om) noe slikt:

http://www.higherfi.com/vr10//VR10_web.jpg

;D
Jepp ;D
Slike høytalere kommer aldri til sin fulle rett før man har kjemperom så de får puste litt.
Største jeg har hørt fra VSA er DB99 og VR4SR .

Kunne godt tenkt meg å reist rundt med et funky band med blåserekke og brukt VR10 eller 11 som PA høytalere !!! :)

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Ja dette synes jeg høres interresant ut! Har jo selv VR4-JR, og er inn i hampen fornøyd med de. (Takk så mye for varme anbefalinger i den tid jeg gikk svanger med å kjøpe VR4 Rune) Har du Rune, eller andre, hørt original og mk2 utgaven og kan si noe om forskjeller/forbedringer?

Ser på hjemmesiden til vonschweikert at en oppgradering koster 990 dollar, den er jo veldig lav for tiden (5.42).

Jan Terje

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Godt å høre at du er fornøyd med høytalerene :)
Har desverre ikke hørt første versjon av Jr. ,men de har fått veldig mye skryt på nettet.Er ikke sikkert forskjelene er så store.Du kan kanskje høre hva Roald mener ,eller prøve deg med en tråd på Audio Asylum......
Men klart 1000 dollares er jo ikke så mye idag viss dette er slik man kan gjøre selv.

Når du liker VS så bør du sjekke ut Audio Note Dacer viss du ikke allerede har hørt noe av de ;)

Mvh
Rune

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Korleis kunne dei fungert med Cary SLi 80 80w KT88?
Innspill?

T A F

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.262
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hm, har et par vr4jr. Likte dem ikke jeg. En kompis låner dem på ubestemt tid. Han synes de er helt topp.

Sortebles

Medlem
Ble medlem
01.06.2005
Antall liker
0
jan-terje skrev:
Ja dette synes jeg høres interresant ut! Har jo selv VR4-JR, og er inn i hampen fornøyd med de. (Takk så mye for varme anbefalinger i den tid jeg gikk svanger med å kjøpe VR4 Rune) Har du Rune, eller andre, hørt original og mk2 utgaven og kan si noe om forskjeller/forbedringer?

Ser på hjemmesiden til vonschweikert at en oppgradering koster 990 dollar, den er jo veldig lav for tiden (5.42).

Jan Terje
Sjekket opp i dette selv, blir nok en del styr da dette må gjøres på fabrikk. Fikk ikke noen eksakte priser på frakt, men du må nok plusse på ganske mange dollar event. vente lang tid.
Forhørte meg også om mulighet for å gjøre oppgradering selv, men dette var ikke ett "option".

Frode

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg har sett at det er flere av medlemmene på det svenske hififorum.nu som har VR4Jr/Sr
Kanskje noen kan invetere de til på fortelle litt om disse høyttallerene her på sentralen?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
T A F skrev:
Innspill?

T A F
Viss Caryen har 4 ohms tapning så burde det ivertfall vere nok krefter,men det er nesten umulig å spå noe lydmessig resultat.Det jeg har hørt av tradisjonelle KT88 konstruksjoner så blir det ofte for meg en for oppblåst og "treg" bassgjengivelse,men så låter jo ingen KT88 konstruksjoner helt likt,og så er vel også oppfattelse av lyd temmelig subjektivt ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.918
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde i går den ære å få høre på et herlig stereoannlegg i Volda!
I sentrum stod et par nye Von Schweikert VR4Jr. mkII,ellers spillte vi på Goldmund Studio med Breuer arm og Koetsu Onyx pick-up(gromm riggg!! :) ),Audio Research SP10,Eastern Electric Minimax cd spiller,Jadis Orchestra Reference noe av tiden og på slutten koblet vi opp Consonance M800SE.
Det ser ut til å vere eit veldig fornuftig samansett anlegg.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.563
Torget vurderinger
11
Innspill?

T A F
Nå har ikke jeg prøvd aktuell Cary, eller VR4j for den del, men jeg hadde selv VR4SR noen år og den drev jeg med en BAT VK75 på 75W med glans. Er ikke vanskelig å drive disse høyttalerene. KT88 er også rør som har en dynamisk spillestil, så er Caryen utstyrt med store nok trafoer så kan nok dette bli bra!
Jeg oppgraderte selv mine SR til MKII, og da var det å bytte mellomtonene som ble gjort....

Topp Bunn