Volum normalisering

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.683
Antall liker
1.921
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Kom over denne artikkelen
Har selv skrudd av normalisering, men merker ofte stor forskjell på sanger, spesielt der det er nye masters av gamle sanger, spesielt de som ble mastret rundt 2000.
Spørsmålet er, hva gjør dere andre?
Audio normalization per streaming service[33][34]
Service Loudness (measured in LUFS)
Spotify -23, -14, or -11 LUFS[35]
Apple Music -16 LUFS
Amazon Music -9 to -13 LUFS
YouTube -14 LUFS[36]
SoundCloud -8 to -13 LUFS
Tidal -14 or -18 LUFS[37]
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.734
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort som deg, dvs. at jeg bruker volumkontrollen på "gamlemåten".
Gadd ikke legge inn replaygaindata den gang jeg rippet samlingen for 15 år siden. Mulig at jeg skulle satt noe på Spotify, der går det helst i spillelister og tilfeldige spor.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.683
Antall liker
1.921
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ut ifra hva jeg har funnet ut bruker spotify både album normalisering og spilleliste normalisering. Dette kan det vært lurt å ha i bakhodet når man tester ut eller gjør sine valg.
Videre virker det ut som man kanskje bør velge quiet mode for best mulig dynamikk, men her er jeg usikker.
Får teste litt, det kan være at normalisering faktisk har noe godt for seg
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Har selv Spotify sin normalisering aktiv på Android. Men musikksprorene er jo nå allerede normaisert ved innsjekking så usikker på om det kun er en funksjon som henger igjen fra gammelt? Skjekket akkurat nå og i Windows utgaven av appen kan jeg ikke lenger finne dette valget.

Altså slik jeg forstår bransjen er ikke normalisering frivillig for sluttbruker slik som replay gain er. Hvor informasjon kun ligger som info i tag på musikkfilen. Det er påtvunget mediet ved innsjekking som et forsøk på å bekjemte the great loadness war. Dessverre ser det ut som dette misslykkes skal vi tro alle videoene på YT om hvordan mastering teknikerne kan "omgå" det nye "problemet".

Valentino jeg tagget mitt bibliotek med -18 dB LUFS replay gain i ettertid med et skrip. Tok en times tid å sette seg inn i hvordan gjøre det så gikk resten på automatikk. https://github.com/Moonbase59/loudgain
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.683
Antall liker
1.921
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg har denne muligheten både på tlf og og pc i allefall (under instillinger)
Ut ifra hva jeg har funnet ut så er den aktivert som standard, men man kan skru den av. Da hører i allefall jeg veldig stor forskjell på sanger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.734
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har Spotify på quiet. Også max datamengde selvfølgelig.
Har ikke følt behovet for normalisering av eget bibliotek. Mye klassisk, har noen Mahlergreier med 26+ dB crestfaktor.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Du har rett. Fant den nå på Windows også.
1663079517560.png

...hmmm - gitt vi kan velge still/normal/høy og kvaliteten oppgies som mulig lavere ved høy mistenker jeg denne å være en limiter.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Ahh... dette kan forklare hvorfor jeg ikke opplever forskjell.
Btw, if you’re using spotify connect you’re not getting your loudness normalized.

The normalization occurs at the client, not the server.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Spotify komprimerer ikke lenger dynamikk på normal og quiet. Tidligere gjorde de dette på normal (som var default, og derfor ganske krise). Nå som spotify også har standardisert på samme metodikk som de fleste andre kan du la normalisering være påslått med default innstillingene uten å frykte tap av lydkvalitet.

Angående Spotify Connect så anbefaler jeg Ropieee XL som streamer om du bryr deg om volum normalisering. Den benytter seg av librespot som har fullverdig støtte for volumnormaliseringen til de offisielle spotify applikasjonene og jeg har personlig fulgt opp dette mot utvikler slik at den nødvendige funksjonaliteten faktisk er tilgjengeliggjort i GUIet til Ropieee XL med optimale innstillinger. Fordelen er at librespot gjør dette i 64bit floating point om jeg har skjønt det korrekt, så det er fullt mulig at librespot faktisk er den implementasjonen av spotify volum normalisering som låter best.

Personlig foretrekker jeg normalisering til -18 LUFS med album normalisering alltid påslått. Dette favner omtrent all musikk jeg kommer over, uten å ytterligere redusere signalnivå unødvendig, slik man typisk gjør om man går for -23 LUFS. Dessverre finnes ikke -18 i spotify, så her blir det -14 (normal) siden quiet er helt nede på -23 så det faktisk blir litt utfordring med volumnivå på mobil.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Takker, bra tips om librespot. Skal teste den på et RPi endpoint.
Slik jeg tolker brukevalg ser librespot ut til å benytte underliggende mixer sin arkitektur for oppløsning. Som kan gi argumentasjon for å benytte 64b OS på RPi.
normalisation-method: Specify the normalisation method to use: basic, dynamic. Defaults to dynamic
normalisation-gain-type: Specify the normalisation gain type to use: track, albu, auto. Defaults to auto
normalisation-threshold: Threshold (dBFS) to prevent clipping. Defaults to -2.0

The equivalent librespot options to match the volume normalisation settings in official Spotify clients are:
Loud
--enable-volume-normalisation --normalisation-pregain 3

Normal (Default)
--enable-volume-normalisation --normalisation-pregain 0

Quiet
--enable-volume-normalisation --normalisation-pregain -9
Og det ser ut som man selv kan eksperimentere med dither og bitrate på utgående signal.
Output format: F64, F32, S32, S24, S24_3, S16. Defaults to S16 som gir mulig færre rendering og avrundingsfeil.

Trist at verden er blitt slik. En betalende kunde burde vel selv få velge hvordan de ønsker benytte produktet de betaler for?
Disclaimer

Using this code to connect to Spotify's API is probably forbidden by them. Use at your own risk.
 
Sist redigert:
Topp Bunn