Voldgiftskjennelse?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Er det noen juristspirer blant HFS'ere?

Saken er som følger:
Min nabo kommer med et dokument, "voldgiftskjennelse" fra 1924 hvor det står at det er oppmålt en "stenplass" på min grunn som naboen "kan disponere etter eget forgodtbefinnene og blir hans eiendom."
Dokumentet er ikke tinglyst og jeg har heller ikke hørt om dette før.
Denne "stenplassen" er på 248m2 og beskrives som : "tar sin begynnelse i en stor stein med merket X". Denne steinen er ikke å finne idag, ei heller en "stor birk merket x".

Jeg vil selvfølgelig ikke ha en "stenplass" inn på min eiendom, så hva gjør man?
Gode råd mottas med takk!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vet ikke så mye om dette - men hvis dette er en "rettighet" slik som feks en veirett - så tror jeg ikke han stiller så sterkt hvis denne retten ikke har vært hevdet på mange år....

Mvh
OMF

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Takk for raskt svar.
Jeg heller vel også til din oppfatning men så er det den passusen :"....og blir hans eiendom......"
Kan man hevde eiendomsrett i en voldgiftskjennelse?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Regner med at du har hevd sålenge ingenting er blitt gjort siden 1924. Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.866
Torget vurderinger
1
Gubra, hvor lenge har du hatt eiendommen?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
bjornh skrev:
Gubra, hvor lenge har du hatt eiendommen?
Ca. 11 år, arvet den fra moder'n som hadde hatt den i 15 år før det.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.866
Torget vurderinger
1
26 år altså. Før henne da? -har den vært i slektseie, eiendommen?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke jussen, men for meg ser det ut til å være to ganske opplagte ting her:
- "Voldgiftskjennelsen", hva det nå enn er, ble tydeligvis aldri tinglyst som en heftelse på eiendommen. Da antar jeg at den bare var bindende for personene som var part i saken den gangen, og da er det vanskelig å hevde at denne plassen er noen annens eiendom enn den som er tinglyst eier. Den er din.
- Selv om den kjennelsen skulle vært bindende for deg, har du hevd etter så mange år. Du får typisk retten til en eiendom etter å ha brukt den i god tro i 20 år, også om den tiden krysser et generasjonsskille. Altså, hvis hverken du eller din mor har hørt om dette tidligere, men har brukt den "plassen" som deres egen i 15+11 år, så har dere bruksretten.

Jussen ser ut til å være forbeholdt de nynorskkyndige:
Servituttlova
Hevdslova

For meg ser det ut som om motparten mistet retten til den steinplassen ca 1944:
§ 10. Bruksrettar som rettshavaren let liggja unytta i full hevdstid, fell bort med eigedomshevd eller når eigaren har site med tingen i hevdstid, endå om tingen ikkje er bruka i strid med retten (frihevd). Det same gjeld rett til utreisler og andre grunntyngsler.
Jeg ville nektet å slippe til naboen for å anlegge eller bruke noen "stenplass", og høflig oppfordret ham til å anlegge sak hvis han mener at han har en sak å anlegge. "OK, sue me", liksom.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.866
Torget vurderinger
1
Asbjørn; du kan juss. Det er de to momentene som er interessante her. Han har ingenting å "hente", naboen. Jeg hadde sagt til han neste gang at;

1) det har åpenbart vært et forhold mellom to personer
2) det har aldri vært tinglyst
3) de har heller ikke hevd, siden plassen ikke har vært brukt av rettighetshaveren

V

vredensgnag

Gjest
Folk er frekke.
Du kan be om å få tilsendt en utskrift av hvilke servitutter som er gjort gjeldende på eiendommen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Servitutt

Loven som gjelder er:
«Lov um særlege råderettar over framand eigedom av 1968-11-29», som Asbjørn har linket til. (Kalles også Servituttlova).

Her kan du bestille grunnboksutskrift der gjeldende servitutter skal fremgå.
http://www.statkart.no/nor/Tinglysing/Fast_eiendom/Bestilling/

I denne sammenheng er din eiendom "tjenende eiendom", fordi den andre mener å ha en hevd på den. Men gjeldende servitutter du må etterkomme skal stå i din grunnbok.

Så det første du gjør er å bestille utskrift av grunnboken din, og står ikke servitutten naboen hevder der kan du si "Hasta la vista, baby!"
Og selv om den står der, kan du avvise hevd pga at servituttvilkårene ikke er blitt formidlet ved overdragelse, eller holdt i hevd. F.eks. ved at man har erstattet "x" i bjørk og sørget for at merkesteinen ikke grodde over eller ble flyttet.

Tror ikke du egentlig har mye å frykte, men sjekk grunnboken (og vær skeptisk om servitutten er ført inn i nyere tid, den skal være ført inn i 1924).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I britisk rettspraksis er det noe som heter at "possession is nine tenths of the law". Kanskje det sterkeste argumentet her er at når den som hadde blitt tilkjent en rettighet i voldgiftskjennelsen fra 1924 unnlot å ta den i bruk, så falt den helt enkelt bort etter 20 år. Det er ikke engang nødvendig at den aktuelle plassen er brukt til noe annet og du har opparbeidet hevd på den måten, men rettigheten faller automatisk bort hvis den ikke har vært brukt på 20 år (riktignok 50 år i enkelte tilfeller, men selv det var altså i 1974...).

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Mange takk for hjelpen alle sammen, det er ikke den ting man ikke kan løse på HFS. :)

Angående grunnboka, jeg fikk en utskrift av den for noen år siden, og denne "stenplassen" er ikke nevnt der.
Da legger jeg meg ikveld med et smil om munnen.........
Igjen, takk til alle bidragsytere!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.568
Torget vurderinger
0
Hyggelig for Gubra. :D Så får vi håpe at naboen tilhører kategorien av mennesker som synes lydanlegg til mer enn 3000kr er bortkastede penger! ;D

Men kan noen fortelle meg hva en "stenplass" er for noe??

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Spiralis skrev:
Hyggelig for Gubra. :D Så får vi håpe at naboen tilhører kategorien av mennesker som synes lydanlegg til mer enn 3000kr er bortkastede penger! ;D

Men kan noen fortelle meg hva en "stenplass" er for noe??
Han syns utvilsomt at 3000 kr. er for mye å spandere på lyd ;D.

En "stenplass" kan vel oversettes til steinrøys.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.866
Torget vurderinger
1
Gratis hyttetomt... hehe.

Topp Bunn