Vitne til trafikkulykke

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kom opp i en ulykke idag. En "eldgammel" mann svingte ut på en forkjørsvei uten å se seg for i det hele tatt. Der raste en (så ut som en motorsyklist) rett i bilen og ble kastet over og i asfalten. Jeg kom motsatt vei av mopeden.
Det så ikke bra ut i det hele tatt. Svingte bilen til side og løp bort. Mopedisten var ved bevisthet - men litt sjokkskadet. Han kom seg litt etterhvert men hadde veldig vondt. Tok ikke lang tid før det kom endel folk. Alle ville hjelpe og det er bra.
Den gamle var litt i sjokk også. Bilen hans var heller ikke kjørbar etterpå.

http://www.h-avis.no/article/20080428/NYHET/613335663/1010/AKTUELT#

Ser ut for at ungdommen kommer fra det med et lite brudd. Men nok en gang - det kunne gått så mye værre.

Stiller vi for lave krav til hvem som skal ferdes i trafikken?
Om en skal ha seg en hund - gjerne rasehund - kan vi risikere å bli sjekket opp og i mente og ikke funnet god nok. Men sertifikat og det å få barn kan alle få til. Om vi er skikket eller ikke.

Uansett - gledelig å se at hendelsen gikk bra.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som gammel motoryklist gjennom over 20 år, så er det bare en ting å si; tro aldri at en bilist ser deg, og overholder sin vikeplikt. Det gjør de som regel, men særlig på våren er det lurt å være ekstra defensiv og tillitsløs.

Mvh Vidar P

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
O yes - tar faktisk mc lappen for tiden... Har drøyd noen år kan du si ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.283
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg driver med tråsykkel. Blikkontakt eller retrett der også. Fryktelig fort gjort, spesielt ved sesongstart.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er akkurat det; det er noe med sesongstart. Helårs bilister har ikke sett en rask tohjuling på et halvt år, og føreren av tohjulingen har kjørt på alle fire i et halvt år... hodet er ikke helt stilt inn ennå.

Mvh Vidar P

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Etter å ha kjørt buss/lastenbil/vogntog en periode trodde jeg at jeg hadde sett ALT! Vel daglig får jeg bevis på at det har jeg utrolig nok ikke! :-\

Kjører selv MC, her oppe i nord har ikke sesongen begynt, drøyer nok en eller halvannen måned tror jeg. :p Men jeg kan trygt si at jeg er den feigeste MC-fører nord for Dovre, da er det håp om å kunne bli en gammel MC-fører også! ;)

Det beste er å gå ut fra at alle andre trafikanter er rape gale og kun har til hensikt å krasje i deg! Litt paranoid er det kanskje men vil vel kunne bidra til et lengere liv. Husk forøvrig at alle sykehus har minst en avdeling med folk som "hadde rett" i trafikken! ;D

At det var en "eldgammel mann" i denne ulykken kan nok gjerne være tilfeldig, det skal bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før det skjer en ulykke, så det kan faktisk skje den beste. Statistikken sier at det gjerne er yngre bilførere som er innblandet i ulykker. Men som sagt, fra førerhuset i en trailer ser man bare SÅÅÅ MYEEE bedre det som skjer enn "nede" hos privatbilistene og da spesiellt alle de ulykkene som IKKE skjedde, - med milimeterklaring. Om det skyldes flaks eller overjordisk inngripen vet ikke jeg, men at jeg ( og mange yrkessjåfører ) ikke har fått hjerteinnfarkt for mange år siden er nesten utrolig! ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Det beste er å gå ut fra at alle andre trafikanter er rape gale og kun har til hensikt å krasje i deg! Litt paranoid er det kanskje men vil vel kunne bidra til et lengere liv.
Hehe. Fornøyelig innlegg. Og aldeles rett også; jeg er hjertens enig ikke minst i den siterte setninga. Det er en veldig sunn holdning, i all betydning av begrepet.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har drevet en god del med sykling på aktivt nivå og da får man også et godt overblikk over traffikken. Jeg synes de aller fleste kjører veldig bra. Men det er alltids noen som gjør gale mønøvre. Det pleide ofte å skje én eller to ganger i løpet av en vanlig tur på ca 10 mil. I forhold til antall kjøretøyer blir jo prosentandelen veldig lav. Sjelden jeg opplever noe kritikkverdig fra lastebilsjåfører selv om det er lite koslig med monste som durer forbi. Engang var det en ung mann som provoserte oss med å bremse kraftig med i en oversiktlig og bred nedoverbakke. Det var bare såvidt. Men det typiske er noen som svinger brått inn i veien. Antagelig fordi de missoppfatter farten vår. For noen år siden var det et helt lag som ble meid ned i et slikt tilfelle. For ikke lenge siden syklet jeg først med høy fart, tipper 55km/t. Plutselig var det en gammel mann som skulle svinge av men rakk det ikke slik at han ble stående midt foran meg. Ikke morsomt å måtte hugge tak i bremsene når du vet at du har 10 andre syklister på hjul. Utrolig nok gikk det bra men det kunne gått virkelig ille. Jeg har sett at det ofte dreier seg om dårlige bilister og da ofte eldre folk.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.091
Torget vurderinger
4
Jeg kjører ikke sykkel selv og har i grunn aldri hatt lyst til det...hadde ikke engang lyst på moped da jeg var i den alderen, men da jeg var 19 var jeg på en ukes MC-ferie med en eldre kamerat.

Kompisen hadde kjørt sykkel noen år allerede og var en rolig og sindig kar. Den uken jeg tilbrakte som passasjer på hans Honda 1100-ettellerannet gjennom Europa lærte meg sannsynligvis mer om forståelse av trafikkbildet enn jeg eller lærte de første 5 årene i bil. Som flere skriver her...å kjøre sykkel (eller bil for den saks skyld) uten å ta noe for gitt...tenke/handle for å bli sett...være tydelig...så utrolig tydelig det er nå på våren at slike ting for mange havner i glemmeboken i løpet av vinteren.

S

Slubbert

Gjest
Jeg har kræsjet på MC to ganger, man blir en roligere sjåfør for hver gang. Til slutt kan man bli veldig rolig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har dessverre opplevd en del blod og gørr på veien. Ikke minst gjennom søkeren.
Det som slår meg er to ting.

A: Folk flest er opptatt av når køen er borte og de kan kjøre videre. Ikke hvordan det har gått med de innvolverte.

B: Enkelte som er innvolvert i ulykker, gjerne har vært, eller blir det flere ganger, for så RIP. Noen har bare bestemt seg for å daue i fart. Så synd de lar det gå utover andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
B: Enkelte som er innvolvert i ulykker, gjerne har vært, eller blir det flere ganger, for så RIP. Noen har bare bestemt seg for å daue i fart. Så synd de lar det gå utover andre.
Bedre da at de kjører sykkel enn bil, da er iallefall muligheten for at det kun går ut over dem selv iallefall litt større. Har hørt at akuttavdelinene i store sykehus i USA kaller motorsyklister "spare parts" og ser på klokken når det begynner å regne og er mørkt ute. ( Hvis jeg ikke bare har sett litt for mye på House nå)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Bedre da at de kjører sykkel enn bil, da er iallefall muligheten for at det kun går ut over dem selv iallefall litt større. Har hørt at akuttavdelinene i store sykehus i USA kaller motorsyklister "spare parts" og ser på klokken når det begynner å regne og er mørkt ute. (Men det kan jo hende dette bare var en god replikk i en film også)
Klart sjansen for personlige skader på den/de som sitter i bilen er relativ liten, men det er veldig ergelig med de materielle skadene, og alt styret etterpå.

Noen kan i tillegg være noe bløthjerta og la seg bli støtt av all gørra også. Dem om det.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Noen kan i tillegg være noe bløthjerta og la seg bli støtt av all gørra også. Dem om det.
Det er vel neppe slike hensyn som får viltre traffikanter til å roe seg. Men kanskje tilskuerene til slikt får et litt mer forsiktig forhold til sine kjøretøy etterpå?

Kanskje det harre vært mer effektivt å la være å vaske og rydde etter slike uhell.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.284
Sted
Østfold
Synes jeg kjenner meg igjen på den strekningen. Veldig mange uoversiktlige utkjøringer.

Kjørte mopeden fort?

Forøvrig synes jeg det er for mange i traffikken som ikke er i stand til å følge traffikkbildets tempo. Det være seg hastighet på oversiktlige strekninger og årvåkenhet i mer uoversiktlige situasjoner. Skjønner ikke hvorfor en nesten blind og stokk dum person skal få beholde lappen "av respekt for eldre" når han ikke kjører på nivå med en 12-åring en gang.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Det er vel neppe slike hensyn som får viltre traffikanter til å roe seg. Men kanskje tilskuerene til slikt får et litt mer forsiktig forhold til sine kjøretøy etterpå?

Kanskje det harre vært mer effektivt å la være å vaske og rydde etter slike uhell.
Som sagt, dem om det.
Vil nok være mest irritert over ripe/bulk, og ikke minst bortkasta tid.

Topp Bunn