Medisin og helse Vita Hjertegod

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.122
Sted
Sortland
Lurer veldig på reklamefilmene for Vita Hjertegod som går på TV.
Jeg vet at det er planteolje, men er det noen kloke hoder som kan forklare meg hvordan disse oljene utvinnes
og ikke minst hvordan de foredles til f. eks. ''plantemargarin'' og den nye fløteerstatningen?
Hvilke planter kommer oljene fra?

anybody?

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Stort sett all margarin er kjemisk fremstilt og inne holder ganske store mengder omega 6 som er betennelse fremende.

Tar du et dykk i fettsyre debatten så er det omtrent på nivå med en gammel kabeltråd her inne.

Det var en underskrift aksjon mot å få fjernet den reklamen som ble fremmet av Vita hjertego.

Men statens ernæringsråd står nokk fortsatt på sitt.

Jeg har selv kuttet ut margarin og godt over til smør og raps olje til steking og baking.

Kald presset palmeolje skal være rød på fargen, og er sund når den ikke utsettes for temperaturer over kritisk nivå, den inneholder da bredspekerede karotenoider.

Her er den første av en serie filmer fra medisinfagskolen, resten kommer opp etter hvert.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Margarin er satans verk. Hovedsakelig fordi det ikke smaker godt.

Bruk smør eller olje.
Du høres ut som min morfar, han var sjef på meieriet!

Og mormor nektet å spise smør, hun ville bare ha margarin.
Og DET falt gamlingen tungt for brystet!;)

S

Syncrolux

Gjest
Margarin er noe svineri, jeg skjønner ikke at folk spiser sånt både med tanke på smak og hvor usunt det er. Men folk liker jo pulverkaffe også, så ...

N

nb

Gjest
Generelt kan noe som i utgangspunktet er flytende gjøres tykt gjennom en emulsjon. Det mest kjente eksempelet er kanskje majones - majones lages ganske enkelt ved å vispe sammen eggeplomme, litt vann, og olje + ymse smakstilsetninger som strengt tatt ikke har så mye med selve emulgeringen å gjøre (majones inneholder typisk sennep, salt, pepper og eddik eller sitronsaft for syren.

Dersom du leser varedeklarasjonen på ymse varer så vil du ofte finne soyalecitin. Det har emulgerende egenskaper og er sikkert billig og har lang holdbarhet og brukes derfor mye i produksjon av matvarer som skal ligne på eller oppføre seg som ordentlig mat. Palmeolje (som regel skjult bak "vegetabilsk olje" i varedeklarasjonen) brukes også pga at den har halvfast konsistens i typisk romemperatur og er fin for å gi ønske konsistens.

Eller så kan du bare spise smør som består av fløte, melkesyrekultur og evt litt salt. Your call.

S

Syncrolux

Gjest
Hvis du vil sove dårlig om natta: les varedeklarasjonen på diverse såkalte matvareprodukter! :eek:

Selv foretrekker jeg å lage all mat fra bunnen fra rene råvarer, men det er ikke alltid så lett. Noen kompromisser må man dessverre inngå, siden jeg ikke har et gårdsbruk, eller jakter og fisker....

N

nb

Gjest
Vita Hjertego har også en "fløte" den inneholder følgende:

Kjernemelk (33 %), vann, skummet melk (20 %), solsikkeolje (7,5 %), rapsolje (7,5 %), fortykningsmiddel (modifisert stivelse, xantangummi, karragenan), aroma, stabilisator (kaliumfosfat), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, E 435), antioksidant (alfatokoferol), farge (betakaroten)

Dvs at fettet som finnes i vanlig fløte er byttet ut med planteoljer (planteolje er som kjent rent fett). I tillegg må de pøse på med litt kjemikalier for å det til å henge sammen. I følge nettsidene kan denne kokes og brukes både i kalde og varme retter. Kan ikke piskes til krem

Sikkert kjempegodt.

Edit de har også "Fraiche", uten "Crème"
Kjernemelk (59 %), vann, solsikkeolje (6 %), rapsolje (6 %), sheafett, fortykningsmiddel (modifisert stivelse, gelatin, pektin), kokosolje, surhetsegulerende middel (melkesyre), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), antioksidant (alfatokoferol) aroma, farge (betakaroten)

Sikkert også kjempegodt.

Og majones:
Vann, rapsolje (21%), solsikkeolje (19 %), maisstivelse, eggeplomme (4 %), sukker, eddik, salt, fortykningsmiddel (guarkjernemel, xantangummi), surhetsregulerende middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat, natriumbenzoat), soyaolje, antioksidant (tokoferolrikt ekstrakt), aroma, fargestoff (betakaroten).

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.122
Sted
Sortland
Takk for responsen.
Aller først vil jeg understreke at det aldri har vært vurdert å bruke slike produkter i heimen.
(Her brukes smør og raps eller solsikkeolje.)

Jeg kjenner at jeg reagerer med ren aggresjon på reklamekampanjen som framstiller denne typen industriprodukter som sunne -
og ville egentlig bare ha mine mistanker bekreftet.

Slik reklame burde rammes av lovverket på en eller annen måte.

Topp Bunn