Viskoelastisk lim mellom gipsplater

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Norske leverandører? Linker til aktuelle produkter?

Blir for dyrt med Green Glue. Se her for detaljer:

http://www.audioalloy.com

Noe lignende fra norsk leverandør som gjør samme jobben? Skal ikke bli helt stivt når tørket men mere som silikon el. gummi kanskje i tørket konsistens?

Ideer? Må bestille litt snarlig da gipsplatene kommer opp som gjøremål om en ukes tid.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Tech-7 på f.eks. maxbo?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.674
Torget vurderinger
3
Hvordan har du tenkt å bruke det ? Jeg finner ingen veggdetaljer på sida ( har ikke lett mye ..)

Skal du bare lime gipsplatene sammen uten skruer ? er du ikke da redd for at du bare limer fast papiret slik at plata i teorien kan løsne ? (hva praksis vil vise er jeg usikker på ..)

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Jeg ville ikke brukt tec7 da jeg trur den er for vanskelig å fordele jevnt over hele flaten (jeg trur den er litt for hard). Total styrke på fugen vil begrenses av papiret som er limet på gipsplatene. Jeg trur at det blir akkurat like bra med vanlig trelim som rulles på begge ytene som skal fuges sammen. Dersom du ruller ytene med vann først så vil limmet trenge dypere i pappen på grund av de osmotiske kreftene.
Dersom du fjerner pappen kan du sikkert prime underlaget og bruke en elastisk fliselim Denne vil også være vanskelig å fordele jevnt - med mindre du blander den litt tynn - men da blir det som regel stort svinn (krymper forholdsvis mye da den herder Kalsiumcarbonat baserte festeting får stor styrke når v/c tallet er så lavt som mulig).

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Legger opp dobbelt branngips (2x15mm) med et lag viskoelastisk lim imellom. Begge platelagene skal også skrues i stenderene som vanlig. Limlaget skal dempe ytterligere vibrasjoner.

Trelim osv. blir for hardt når det tørker. Viskoelastisk lim tørker til en gummi/silikon-type mykhet.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Det høres ut som en spennende løsning. Se etter noe akrylbasert. Akryl er en av de stoffene som har best evne til å absorbere vibrasjoner.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Hvis dette skal være på vegg burde det vel funke med enten vanlig silikon eller akryl-masse? Tak er litt skumlere, men montering på vegg gir vel neppe store belastningen på limet skulle jeg tro. Silikon kleber bra til det meste, og noen tuber fra Biltema er garantert mye billigere enn mer fancy limtyper...

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Ok
Jeg var ikke klar over at det skulle monteres på vegg. Da ville jeg sjekke markedet for gulvteppelim. Å rulle dette på veggen med vanlig malerull med korte hår. Jeg ville fortsatt ikke bruke fugmasse da denne er vanskelig å fordele jevnt over et større område (ja jeg har prøvd - å det gikk dårlig). Dersom man absolutt skal bruke fugemasse så går det kanskje å tynne den før man smeter den på (men jeg er fortsatt skeptisk til bruk av fugemasse på så store flater).

mvh
Magnus

edit: jeg vet at det finnes flytende gummi som brukes til tettskikkt på tregulv når disse skal flislegges - kanskje dette kunne være en mulighet. Hør med fliskompaniet.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Silikon er uaktuelt. Skal kunne male over...

Det er kun vegger ja. Som sagt, limet er i TILLEGG til skruer i gipsplatene.

Andre ideer? Linker?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.674
Torget vurderinger
3
Silikon er uaktuelt. Skal kunne male over...

Det er kun vegger ja. Som sagt, limet er i TILLEGG til skruer i gipsplatene.

Andre ideer? Linker?
Akryl kan man vel male over, og hvorfor skal fordeles så veldig jevnt utover Rolfma ?

Enig i at dette er en spennende løsning, kan ikke huske å ha sett noe lignende, i himling selvsagt, men da kan man jo henge den fjærende..

Er det først og fremst transmisjonen du vil til livs, eller tror du dette vil være heldig for refleksjonen også ?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Iom. at limlaget blir imellom to lag gips vil ikke dette hjelpe på refleksjonen, kun transmisjonen gjennom veggen begge veier (inne/ute).

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hvis du ikke finner noe som kan anvendes, så kan du jo eksperimentere med akrylmasse - av den typen som fås på "silikontube-form". Hvis det går an å tynne denne med vann - og hvis den er å få kjøpt i litt større volum enn disse tubene, så kan jo det være ideal-løsningen.

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Akryl kan man vel male over, og hvorfor skal fordeles så veldig jevnt utover Rolfma ?  

Enig i at dette er en spennende løsning, kan ikke huske å ha sett noe lignende, i himling selvsagt, men d :-[a kan man jo henge den fjærende..

Er det først og fremst transmisjonen du vil til livs, eller tror du dette vil være heldig for refleksjonen også ?
Mulig det er overkill å fordele så veldig jevnt, men to platestykker som er limt sammen over hele flaten kan betraktes som et stykke (mekanisk betraktning). Dersom man har to plater som er limt med "kaviarmetoden" vil områder uten lim ikke ta opp skjerkrefter (lag i x-planet som ikke er limt dersom man i en standard 3d view tegnet plater på hvarander med bredde y, høyde z, dybde x).

Siden man har et område som ikke tar opp skjerkrefter vil nedbøyingen (deformasjonen) ved en gitt belastning bli større (vanlig mekanisk betrakning: annet arealmoment 1/12b*h^3). ==> To plater som ligger på hvarendre vil få større deformasjon (nedbøying) ved belastning enn en plate med tilsvarende dimensjon. Områder som ikke er limt sammen må betraktes som to separate plater.

Magnus

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.674
Torget vurderinger
3
Mulig det er overkill å fordele så veldig jevnt, men to platestykker som er limt sammen over hele flaten kan betraktes som et stykke (mekanisk betraktning). Dersom man har to plater som er limt med "kaviarmetoden" vil områder uten lim ikke ta opp skjerkrefter (lag i x-planet som ikke er limt dersom man i en standard 3d view tegnet plater på hvarander med bredde y, høyde z, dybde x).

Siden man har et område som ikke tar opp skjerkrefter vil nedbøyingen (deformasjonen) ved en gitt belastning bli større (vanlig mekanisk betrakning: annet arealmoment 1/12b*h^3). ==> To plater som ligger på hvarendre vil få større deformasjon (nedbøying) ved belastning enn en plate med tilsvarende dimensjon. Områder som ikke er limt sammen må betraktes som to separate plater.

Magnus
Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, i den grad jeg henger med, men kaviarmetoden kan ikke være noe problem da det er transmisjonen vi vil til livs, og den mekanisk svekkelsen blir vel kun teoretisk da vi snakker om 2X15 gips med si 5cm mellom kaviarstripene ?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Hva med akrylbasert flytende membran? Fordel dette med en grov tann-sparkel så dekker du både jevnt og tett. Blir rimelig likt gummi i konsistens når det tørker og det sitter bra fast. Prismessig burde det vel ikke bli så altfor ille heller ettersom dette kommer i relativt store pakninger.

...Litt kjapp der - foreslått allerede ser jeg. Jeg forstår forresten ikke helt hvorfor du må kunne male over? Blir ikke dette inni veggen?

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, i den grad jeg henger med, men kaviarmetoden kan ikke være noe problem da det er transmisjonen vi vil til livs, og den mekanisk svekkelsen blir vel kun teoretisk da vi snakker om 2X15 gips med si 5cm mellom kaviarstripene ?
Mulig jeg skulle latt være å skrive i den her tråden, men siden jeg nå har sleng meg med så får jeg vel stå løpet ut.
Jeg er ikke noen ekspert i akustikk, jeg trur (min høyst personlige subjektive mening osv...) at overflaten vil ha mer å si enn om det er lim på hele flaten eller ikke (Jeg syns generelt det er bedre lyd i rom med panel enn i rom med helt slette vegger). Men jeg er ganske sikker på at det vil være målbar signifikant forskjell dersom man skulle teste de ulike metodene - i favør hellimt. Da snakker jeg egentlig ikke om hva som er best akustisk, men hva som vil deformeres (minst nedbøying) minst når man introduserer krefter mot flaten. Det er kanskje slik at man vil oppleve bedre lyd i et rom med mer fleksible vegger siden mer av energien vil bli friksjonsvarme.
Obs nå er jeg på ganske dypt vann og tråden på tur å gå off topic.

Magnus

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hva med akrylbasert flytende membran? Fordel dette med en grov tann-sparkel så dekker du både jevnt og tett. Blir rimelig likt gummi i konsistens når det tørker og det sitter bra fast. Prismessig burde det vel ikke bli så altfor ille heller ettersom dette kommer i relativt store pakninger.
Dette må da være en bortimot ideell måte å realisere et slikt prosjekt på.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.674
Torget vurderinger
3
Mulig jeg skulle latt være å skrive i den her tråden, men siden jeg nå har sleng meg med så får jeg vel stå løpet ut.
Jeg er ikke noen ekspert i akustikk, jeg trur (min høyst personlige subjektive mening osv...) at overflaten vil ha mer å si enn om det er lim på hele flaten eller ikke (Jeg syns generelt det er bedre lyd i rom med panel enn i rom med helt slette vegger). Men jeg er ganske sikker på at det vil være målbar signifikant forskjell dersom man skulle teste de ulike metodene - i favør hellimt. Da snakker jeg egentlig ikke om hva som er best akustisk, men hva som vil deformeres (minst nedbøying) minst når man introduserer krefter mot flaten. Det er kanskje slik at man vil oppleve bedre lyd i et rom med mer fleksible vegger siden mer av energien vil bli friksjonsvarme.
Obs nå er jeg på ganske dypt vann og tråden på tur å gå off topic.

Magnus
Vi snakker nå om refleksjon/diffraksjon,
Lydmekk har sagt at limet ikke vil hjelpe på refleksonen, bare transmisjon. Det er ikke jeg helt sikker på om at er riktig..
At refleksjonen vil bli mer dempet må jo være tilfellet,
men at du skal kunne høre forskjell på om 2x15mm gips er sandwichet med lim påført som pølser eller med tannsparkel det er jeg mindre sikker på.

Jeg er enig i at rom med trepanel ofte er bedre å spille i , men det er fra en akustisk gitarists perspektiv, det er vel egentlig en farging og en demping av lyden vi hører...

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Her har vi et bankers produkt, kan enkelt rulles på vegg.

note: jeg har ikke påstått det er mulig å høre forskjell, men at mekanisk styke blir større dersom man hel-limer.

Når jeg har tenkt meg litt om så er jeg også ganske sikker på at resonansfrekvensen for hver plate blir lavere dersom man hel-limer siden man da får større masse som skal akselereres. Men jeg lurer samtidig på om lydgjennomgangen (transmisjon) blir mindre dersom man lar være å lime platene siden man da får en overgangsmotstand inne i veggen?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ser også at produsenten av Green Glue anbefaler 100% dekning for best resultat iht. målinger på deres web. Men, det skal også sies at forskjellen fra 50% til 100% limdekning mellom platene gir kun den siste biten mht. demping.

Bygningsteknisk er det nok bedre med 100% limdekning enn mindre ja. Platene skal også skrues som normalt i tillegg da.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Hva ente du opp med? Har et liggnende prosjekt til høsten.

mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Brukte AudioAlloys Green Glue. SCHWÆRE patroner, ca. 4-5 ganger større enn de vanlige presstubene du får kjøpt på byggevare i Norge. Egen pressmaskin, men denne er helt lik den orange du får kjøpt her, bare større.

Kjører det en bil forbi utenfor nå så høres det ikke! Kult.

Har forresten en 4-5 tuber igjen fra prosjektet hvis noen er interessert. Rimelig.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Brukte AudioAlloys Green Glue. SCHWÆRE patroner, ca. 4-5 ganger større enn de vanlige presstubene du får kjøpt på byggevare i Norge. Egen pressmaskin, men denne er helt lik den orange du får kjøpt her, bare større.

Kjører det en bil forbi utenfor nå så høres det ikke! Kult.

Har forresten en 4-5 tuber igjen fra prosjektet hvis noen er interessert. Rimelig.
Hei!
Disse får en kjøpt hvor?
Dine resterende dekker hvor mange kvadratmeter?
Om du har de?
Starter i morgen med stenderverk, så nå er jeg i gang.
Satser på 30cm dybde på vegg bak ht.
og 20 cm på sidene og dobble 15cm.gipsplater.
Har lyst til å satse på 20cm også på bakvegg bak lytteposisjon, men er dette av stor betydning opp mot 30 cm.
Det blir fort borte mye rom ved for mye (utbygging), rårommet er på 3,5 x 5,2 (alt er betong/leca)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Hvor viktig er det å lime disse to lagene med 15mm gipsplater?
Jeg mener å huske at (the Stig?) sa at dette ikke var nødvendig.
Det vil hos meg dessuten bli en horisontal "lekter" mellom hver av de vertikale midt mellom tak/gulv og da vil vel dette med liming av platene mot hverandre være mindre viktig eller hur?
Her går det unna så hjelp/svar og eventuelt tips og råd er sterkt ønsket (hurtig) ;D
Mvh.KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Anbefaler liming mellom lagene ja. Effektivt som bare juling her hos meg. GG tar ca. 14 dager før konsistensen er slik den skal være på limet mellom platene. Blir aldri tørt og stivt. Tørker til ca. myk gummi-konsistens.

Min yttervegg:

2x8" med 20cm Rockwool iso.
Så en 1cm luftglippe
Deretter en 2x4" innervegg med 10cm Rockwool.

Både ytterveggen og "lydveggen/innerveggen" er avstivet med horisontale kubbinger med 2x4". Stenderene i 4" veggen står midt imellom 8" stenderene sideveis. IOM. 1cm. luftglippen imellom veggene er ikke innerveggen i kontakt med ytterveggen og vibrasjoner forplanter seg ikke.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hei!
Disse får en kjøpt hvor?
Dine resterende dekker hvor mange kvadratmeter?
Om du har de?
Starter i morgen med stenderverk, så nå er jeg i gang.
Satser på 30cm dybde på vegg bak ht.
og 20 cm på sidene og dobble 15cm.gipsplater.
Har lyst til å satse på 20cm også på bakvegg bak lytteposisjon, men er dette av stor betydning opp mot 30 cm.
Det blir fort borte mye rom ved for mye (utbygging), rårommet er på 3,5 x 5,2 (alt er betong/leca)

Mvh.KW
Mine resterende dekker vel ca. 3 stk. plater 120x240. Skal bruke 2 patroner pr. veggplate/gipsplate.
Tror det er 6 stk. jeg har igjen. Holder vel ikke til hele rommet ditt nei...

Hvis du ikke har plastikk utenpå isoen kan det også benyttes litt GG på stenderene før det første laget med plater skrues opp. Husk: skruer SKAL benyttes på hvert lag i tillegg til limet imellom lagene. Du kan derimot spare inn litt skruer på det første laget og heller skru sluttlaget tettere. Jeg brukte 4cm skruer på førstelaget og 55mm til sluttlaget.

Jeg brukte da 2x15mm branngips i hvert lag.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Anbefaler liming mellom lagene ja. Effektivt som bare juling her hos meg. GG tar ca. 14 dager før konsistensen er slik den skal være på limet mellom platene. Blir aldri tørt og stivt. Tørker til ca. myk gummi-konsistens.

Min yttervegg:

2x8" med 20cm Rockwool iso.
Så en 1cm luftglippe
Deretter en 2x4" innervegg med 10cm Rockwool.

Både ytterveggen og "lydveggen/innerveggen" er avstivet med horisontale kubbinger med 2x4". Stenderene i 4" veggen står midt imellom 8" stenderene sideveis. IOM. 1cm. luftglippen imellom veggene er ikke innerveggen i kontakt med ytterveggen og vibrasjoner forplanter seg ikke.
Hei takk for (begge) svarene, nå fikk jeg litt bedre tid enn jeg først trodde, siden elektrikeren ikke kan komme før til mandag.
Da blir det lagt opp egen kurs 16amp og pr.kabel 4kv og dette skal da være kun for selve anlegget.

Du snakker om "yttervegg", hva mener du her?
Er det et nytt (tilleggs)bygg?
Jeg har nå fått satt opp side og bakvegg (stendere) med plass til 20 cm
rockwool og veggen bak ht. er der plass til 30 cm rockwool.
Lurte i dag på hvordan jeg skal gjøre det videre, altså etter at gipsplatene er på plass?
Kanskje det kunne være en ide med et lag akustikkplater utenpå der og f.eks. noe fra Svanø i /ved førstegangsrefleksjons(steden) på sidevegg ved ht.
Taket får jeg ta til slutt, men det blir vel å henge noe ned ikke ulikt slik the Stig har gjort, men jeg ønsker ikke å "bygge" ned for mye, selv om det faktisk er litt over 2,4 meter høyt (det er jo et kjellerrom.)
Svanø har også div. løsninger for tak.
Mvh.KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
En ting: Legg opp 6kv PR kabel mens du likevel holder på. Synes å høre litt bedre fylde/dynamikk hos meg etter å ha skiftet fra 4kv til 6kv. Er ikke så stor prisforskjell på kabelen. Bruker vanlig 16A sikring i skapet og normale stikkontakter (ELKO).

Legg på gipsplatene og gjør ferdig rommet (malertapet/maling osv.). Sett på plass anlegget og PRØV deg frem. Hvis du erfarer mye problemer med 1. refleksjon, prøv f.eks. Rockwool akustikkplater til rundt 300-400,- for en pakke 60x120, still disse løst på skrå inntil veggene der du har ref. punkter og hør om det blir bedre. Husk: for mye demping er heller ikke bra.

Den veggen bak frontHT, du nevner 30cm. Har du lagt opp slik som jeg med 2x4" separert fra 2x8" stenderene med luft imellom? Mere effektivt mtp. vibrasjonsdemping (bass).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det ble lagt 4kvadrat pr. i dag, tykt nok det vil jeg mene.
Måtte bore med 20mm bor gjennom betonggulv i garasje ned til kjellerrom.
16amp kurs ja og "treig" sikring ;D og det kommer jeg nok også å bytte til for stueanlegget, da Bel Cantoene etter "oppgradering" særlig av inngangstrinnet må slåes på først (mot normalt) ellers så går (de hurtige) sikringene.
Jeg har antagelig fått litt bedre tid på meg etter at de som påbegynte jobben plutselig måtte dra p-g-a. "problemer" hjemme.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du preiker om angående 4+8 tommer er dette i tillegg til en fullt "ferdig" yttervegg?
Vel, jeg har fått opp stenderverket som er med 2"x8" som igjen er plasset slik at det er 30 cm til bak(mur)vegg og 20 til alle de andre (altså plass til 30 respektive20 cm med isolasjon).
Deretter er det meningen å gå for dobbelt lag med 15mm gips.
Hva med å dekke mesteparten utenpå der igjen med nevnte akustikk plater, i så fall noen fikse ideer å feste de.
De fåes vel i sort også, det var vel det Audio Pro Musica hadde på sine vegger.
Jeg satser på å få ferdig vegger først, deretter hva jeg skal gjøre med taket og på gulvet satser jeg enkelt og greit på vegg til vegg teppe.
Har tenkt til å sjekke ut produkter fra Svanø opp mot div. reflekspunkter og kanskje tak.
Noen nærmere info om GG?
Må en ha det på og så la det gå 14 dager før en setter på lag to med gips? ::)
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Uff-uff!
Jeg rotehue ;D
Det er selvfølgelig 2"x4" jeg bruker :eek:
Mvh.KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Neida, du fester det første laget med gips mot stenderene. Deretter legger du klar neste plate på gulvet foran, husk å flytte denne 60cm til siden for det første laget slik at sprekkene ikke havner på samme plass!, fordeler GG på platen på gulvet og bekker så denne opp mot veggen og skrur fast. Enklere blir det ikke. Ligger bilder av dette på GGs sider.

Nei, mine 4"+luft+8" er selve ytterveggen, ikke i tillegg til eks. vegg. Frontveggen bak mine HT ble 2x15mm gips + 13mm spon + 4" stendere med 10cm Rockwool, deretter 2x13mm spon på soveromsveggen (baksiden). Tungt og DØDT. Alle andre vegger er yttervegger med tot. 31cm tykkelse med samme konfig som nevnt over.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg leste om dette på siden deres og syntes dette begynte å bli vel omstendelig, men takk for tips og gode råd.
Dersom jeg setter opp (dersom) oppstivere mellom og midt på de vertikale, så vil jeg tro at liming blir mindre ::) viktig, ja jeg tror jeg har forstått den påståtte forskjellen, men vil gjerne ha svar fra flere, de reklamerer jo tross alt for eget produkt ::) uten at jeg påstår at "reklamen" juger ;)
Stig er du der?
Mvh.KW

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Etter selv å ha lest til øyet er stort og vått over et halvår på WEBen ble mitt eget valg GG. BEDRE enn alt annet og testet i lab av uavhengige.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Nå har jeg misforstått såpass mye rundt dette i forbindelse med at jeg jo også hadde planer om dette lytterommet også i fjor.
Nå er jeg i gang ;)
Siste "misforståelsen" er at jeg mente å ha fått med meg at det var viktig at isolasjonen (mellom gipsplater og (mur) vegg dekker hele hulrommet slik at det ligger og "presser" mot gipspaltene på innersiden.
Jeg har kjøpt en hel masse isolasjon (og også tildels gale mål) må derfor bytte/returnere.
Nå blir det kun isolasjon mellom stender verk og (yttermyr)vegg.
Stenderverket består av 2"x4"og mellom gips (to lag) og isolasjon inntil murvegg vil det bli kun luft (4"), "no problem" i følge en her på forumet som jeg fester lit til, han kan jo selv (om han ønsker) svare/argumentere mot de som her nå er uenig
Jeg setter opp denne ekstraveggen KUN for ET formål og det er innvendig lydgjengivelse (bli kvitt betong/mur problemer)
Ytterligere refleksjonproblemer inne i rommet etter ferdigstillelse av nevnte "vegger" får bli en neste skål.
Utenfor disse veggene bryr jeg meg ikke om noe som helst, hverken lyder utenfra og inn eller lyder innenfra og ut til omgivelsene, ei heller er varmeisolasjon et tema.
Da stiller jeg følgende spørsmål vil det være noen som helst grunn til å lime disse to gipslagene 2x13mm, enten det nå være seg GG eller andre alternativer?
Jeg har fått beskjed om at liming er unødvendig::)
Mvh.KW

rabagst

Medlem
Ble medlem
10.07.2006
Antall liker
0
Et svenskt alternativ til Green Glue
Hei,

jeg soekte litt rundt paa viskoelastisk lim og fan en traad i et bilforum om bygging av en bass kasse, se utklippet

"Og så en meget viktig ingrediens i kassen min er limen. Den er spesialbestilt fra Sverige, laget av Swedac og heter DG A2. Dette er en viskoelastisk lim som er meget god til å dempe resonanser. Egentlig er den designet spesielt for industrielt bruk for å dempe vibrasjoner i metall- og treplater.
Anders Fleischer (autod) skaffer denne."

Her er link:

http://www.bilforumet.net/printthread.php?t=68905

Dettte er link til produsenten:
http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm

SWEDAC ACOUSTIC | Storås Industrigata 5 | SE-424 69 Angered | SWEDEN
Tel: +46(0)317441890 | Fax: +46(0)31229960 | E-mail: info@swedac-acoustic.se
Homepage: www.swedac-acoustic.se . www.swedac-acoustic.com | sitemap&seo

Det ser ut som om de har produkter som kan brukes:

* Dämpskikt SWEDAC DG-U 6

2-komp polyuretanmassa avsedd för dämpning av resonanta vibrationer i aluminium, stål och träkonstruktioner. DG-U 6 har god beständighet mot oljor och kemikalier

Exempel på användningsområden är stomljudsdämpning av stål och aluminiumdäck, förbättrat reduktionstal för dörrar, motorrumsluckor och andra enkelväggar samt förbättrad stegljudsdämpning av ståltrappor.

DG-U 6 har hög tixotropi vilket möjliggör applicering av tjocka skikt på vertikala ytor.

* Dämplim DG A2

Viskoelastisk dämpning av resonanta vibrationer i skivmaterial såsom plywood-, gips- och spånskivor, ger en mycket hög förlustfaktor för den färdiga produkten.

Exempel på användningsområden är stomljudsdämpning av golv i bussar och järnvägsvagnar, förbättring av reduktionstal för dörrar, motorrums luckor och andra enkelväggar, förbättrad stegljudsdämpning i vånings- bjälklag och trappor.

MDF board laminerad med DG-A 2 är en utmärkt skiva för att bygga högkvalitativa högtalare.

Jeg husker at jeg kjoepte for mange aar siden en boks med noe lignende paa Hifi klubben jeg brukte til aa dempe karroseriet paa en bil som jeg bygget Bil Stereo i.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Joda, sjekket også dette før jeg handlet. Svært dårlig med tester/synspunkter på dette limet fra andre enn selve firmaet...prismessig havnet det også på samme pris med frakt som GG fra England...

Topp Bunn