Visdomstenner....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal trekke visdomstenner i overkjeften. Tannlegen mente at det ville lønne seg på sikt, fremfor å lappe hullene. Dessuten har jeg ikke bruk for dem. Jeg har ikke fått visdomstenner i underkjeften, så de oppe biter i løse lufta.

Visdom fikk jeg vel aldri, verken oppe eller nede.... ;)

Hva er det egentlig jeg har å glede meg til? Fyr løs! Skrem meg med selvopplevde historier om grusom tortur. Jeg har enda en drøy uke til å grue meg.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Overkjeften er jo som regel grei skuring. Sørg for å ha litt Ibux eller noe liggende, og ikke planlegg å måke oppkjørselen akkurat den dagen.

Legg beina høyt, og ha en bunke musikk klar.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.256
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
5
De aller fleste okj visdomstennene er rimelig greie å ta ut. Tar gjerne 5 min før bedøvelsen slår inn, 5 min å ekspedere tannen og et kvarter å skrive regning. ;D
I overkjeven blir det nesten aldri særlig smerte etterpå.Tipper ca 90 % er smertefrie neste dag.
Men seff jeg har hilst på okj 8 ere som var vriene å ta. Det forekommer.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Uff, uff. Du har min sympati. Det kommer til å bli en jævlig grisete affære. Han er avhengig av å få ut absolutt hele tanna og roten. De pleier å sitter godt skjult og inngrodd helt bakerst i kjeften. Blir som regel komplikasjoner. Gode sjangser for at tanna knekker eller splintres i prosessen. Da må han grave langt oppi tannkjøttet, for å prøve å få ut restene. Eventuelt skjære bitene løs. Det kommer til å bli ekstremt smertefullt. Han må rive over alle nervetrådene. Jeg tviler på at bedøvelsen vil virke på dette smertenivået. Blodet vil fosse ut av kjeften din, og du kommer til å angre som en hund, der og då. Et tips er å kle seg i superundertøy som holder deg varm når svetten siler.

-Av alle ting som ikke hjelper er Cognac det beste. Det pleier tannlegen min å si. Sørg for å ha et par flasker. Ergo best å ta operasjonen på en fredag.

Tvi tvi.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
He, he... Jeg har fått time hos en spesialist i 'oral kirurgi' (let's see you make a joke of that!). ;D

Hun jobber forresten bare på mandager.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
He, he... Jeg har fått time hos en spesialist i 'oral kirurgi' (let's see you make a joke of that!). ;D
Hun jobber forresten bare på mandager.
Au, au, au. Jeg håper ikke det er hun de skrev om i avisen, som hadde rømt fra Sverige og drev uautorisert praksis i Norge?

Vedlegg

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Overkjeve 8`ere er rein rutine i nesten alle tilfeller. Ingenting å grue seg til.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har ikke visdomstenner jeg, vet ikke om det er et dårlig tegn, men det føles helt greit..

Dum, men lykkelig... :)

T

Thomas1

Gjest
Visdomstenner i overkjeven er en lek å få ut. Har trukket begge. Har bare trukket den ene i underkjeven...Den ene satt som et hel#ete. Største tangen i skuffen måtte til og en hel masse risting og rasling. Kjeven føltes ikke god ut etterpå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Huff!

Her gjør pedal sitt ytterste for å skremme livskiten av meg, også kommer det to tannleger? og ødelegger alt....

:)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Fikk trukket 3 visdomstenne på ullevål, 2 av lærere og 1 av en student (gratis om man bidrar til undervisningen). Fetteren min henviste meg fordi han såg på røntgenbildene at røttene mine såg ut omtrent som søsteren sine røtter så "det var totalt uaktuelt å begynne på de tennene der" (!).

Men det gikk som en leik. 2 besøk à hhv 20 minutter (2 tenner, begge til høyre) og 35 minutter (1 tann - venstre nede). Smertestillende bare for sikkerhets-skyld - var totalt bortkasta.

Men det som var interessant å høre var følgende (at eleven som tidligere hadde hatt praksis på Haukeland):

Eleven borrer litt på siden av tanna og begynner å jekke - den sitter fast...
Læreren: ja, du bør borre mer rundt krona for å få den løs fra benet
Eleven borrer litt til, jekker litt. Tanna sitter fortsatt fast. Det knirker og knaker...
Læreren:Her hos oss borrer vi rutinemessig rundt hele krona. Prøv det.
Eleven borrer.
Læreren: sånn ja, prøv nå.
Eleven jekker og styrer.
Læreren, ser du nå - nå er det liv i den, litt lirking og jekking nå så har vi den.
Knas-sier det...
Eleven: Oi - der sprakk tanna.
Læreren: tror ikke det gjor noe - vi har den nå..
Lirke lirke, og tann a er ute.
Fylle opp med vatt og annet nedi holet og ut døra
På beina og ut med tanna i en liten pose - på rota henger det fast litt beinvev fordi røttene såg ut som klør som gikk sammen med overlapp...

Men vondt? Neida. 1 smertestillende for sikkerhetskyld, thats it.
Ingen riving og sliting i kjeven, bare jekking....
Heilt kanon . kommer til å prøve å lure meg inn på Ullevål neste gang om eg må ta den siste (er begynnende hull i den)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Huff!
Her gjør pedal sitt ytterste for å skremme livskiten av meg, også kommer det to tannleger? og ødelegger alt....
Stol aldri på tannleger. Husk at de doper deg ned før de presenterer regningen.

Vedlegg

oase

Medlem
Ble medlem
31.10.2008
Antall liker
0
En liten historie som en bekjent opplevde under trekking av visdomstann:

Han sitter godt plassert i stolen, bedøvelsen har fått sin tilmålte tid til å virke, og tannlegen tar tak. Tanna rikker seg ikke. For å gjøre en lang historie kort; til slutt står tannlegen og drar alt han er god for, mens pasienten har sin fulle hyre med å holde seg fast. Plutselig bråstopper tannlegen, kikker inn i munnen på stakkaren, hvoretter han sier "Oi-oi!" og forsvinner ut av rommet uten et ord.
Etter hva som fortoner seg seg som en evighet, kommer han tilbake med en kollega fra nabokontoret på slep. Den nyankomne kikker inn i munnen på stakkaren (som sitter med puls i 220 og klamrer seg til armelenene) og sier henvendt til den "behandlende" tannlegen "Ja-ja, det er uansett ikke noe annet å gjøre enn å fortsette nå".

Man behøver ikke særlig fantasi for å forestille hvilke skrekkbilder som raste gjennom hodet på offeret i stolen ved denne diagnosen. Uansett, lett omtåket av både den foregående brytekampen og bedøvelsen var han ikke i form til å innlede noen diskusjon om det videre forløpet, så han fant seg i at tannlegen igjen grep redskapen og satte igang. Og nå kom tanna ut uten problemer.

Saken var at tanna hadde røtter som sprikte dugelig (hvorfor dette ikke var oppdaget tidligere får fagfolk svare på), så da den endelig begynte å bevege på seg løsnet samtidig en splint av kjevebenet. Det var på dette tidspunkt, når tannlegen oppdaget at det beveget seg på steder det absolutt ikke skulle, at han utbrøt det sædeles upedagogiske "Oi", og forsvant uten utfyllende kommentarer for å søke råd hos en mer erfaren kollega. (sammen med innlegget ovenfor kan det f.ø. virke som om "Oi" nærmest er for fagspråk å regne for tannleger...)

Pasienten kom hjem med en del sting i kjeven, blodflekket ansikt/skjorte og kjeften fullstappet av vattdotter, samt en raus dose smertestillende + antibiotika.

Selv om det endte godt, er historien neppe egnet til å berolige folk med antydning til tannlegeskrekk.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Du kan eventuelt roe ned nervene litt på søndag med denne filmen her. Fin miljøskildring fra tannlegemiljøet. Litt vanskelig å få tak, men absolutt verdt bryet.

Vedlegg

oase

Medlem
Ble medlem
31.10.2008
Antall liker
0
Minner meg forresten om følgende klassiker fra Peter Sellers i The Pink Panther Strikes Again:

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Vær glad det ikke er i underkjeven, da hadde du fått blodige hull hvor brødsmuler og annen mat legger seg til for å råtne. Det gir stålånde!!!
Skyll munnen godt og gå til tannleger for rengjøring hvis du får vond smak i munnen.
Ellers så får du bedøvelse og det hele er gjort på 30 sekunder, jeg tuller ikke, jeg tok begge nede og det var over før jeg rakk å spørre hvor lang tid det ville ta...

Sleiven

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg har prøvd å fortrenge denne opplevelsen i mange år....
Begge visdomstenner i overmunnen skulle ut, og tannlegen stod over meg med spenntak, kunne ligne mye på tegneserie-stripa der tannlegen trekker hele skjellettet ut av kjeften på Pondus....

Hos meg dro han til så jeg kjente det i hårrøttene, og hele bunnen på bihulene ble med ut sammen med tanna....
Dermed kunne jeg friskt og freidig holde for nesen og puste gjennom hullet fra kjeven og opp i bihulene. Surklelyden var meget innspirerende...og det var en merkelig opplevelse, kanskje på linje med å få øyne i nakken eller noe slikt...

Tannlegen var ikke videre stolt, selv om han ikke sa "oi" Vi trakk aldri flere tenner sammen han og jeg....

T

Thomas1

Gjest
Vi trakk aldri flere tenner sammen han og jeg..
hehehe. Dæven den var fin.

Forresten å trekke tenner. Jeg sitter med 7 tenner færre enn de som ikke har trukket noen her. Ikke rart det stort sett går i rødvin og nudler ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tenna gikk i går.

Det er en glede å melde at de mest optimistiske spådommene gikk i oppfyllelse. Etter anbefaling fra tannlegen tok jeg en Pinex forte en time etterpå. Det ble jeg litt sløv av, men ellers greit. Deretter tok jeg en Ibuprofen 600 til aftens, og en til frokost i dag, for sikkerhets skyld. Noe mer tar jeg ikke med mindre det blir vondt. Hva jeg skulle på apoteket etter skjønner jeg ikke helt. Nå har jeg 30 Ibuprofen 600 hjemme, til hvaffforno'?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.915
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ibuprofen er fint når man har syklet for langt og for hardt. Tas sammen med paracetamol.

De tre første visdomstennene mine gikk som en lek. Den siste (venstre nede) hadde krokrot som brakk. Den var de keene på å få ut for å unngå komplikasjoner. De fikk den ikke ut, men jeg kunne bare spise banan i en uke etterpå. Med sugerør.
Krokroten kapslet seg imidlertid fint inn, og den har jeg ennå 15 år etter.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Tenna gikk i går. Det er en glede å melde at de mest optimistiske spådommene gikk i oppfyllelse.
Det var det jeg tenkte. Fordi du fryktet det verste, så ble det til slutt en positivt opplevelse, relativt sett! (Fritt etter Ryan Air).

De sterke smertestillende pillene oppbevares på trygt sted, inntil de går ut på dato, du får en nyttårsrakett i panna eller du får akutt skiveprolaps neste gang du skal flytte rundt på dine høyttalere. (Det som kommer først).

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.256
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
5
Hva du skal med 600 mg ibux ? Tømmer menn mann .intet bedre middel når de først herjer . Det første og mest matnyttige jeg lærte i farmakologi

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.593
Sted
'
Jeg har forsøkt å få tenner trekt av en overivrig tannlege. Resultatet ble åpent hull fra munnen opp til bihulene med dertil høvelig dagkirurgi. Da hjalp verken all verdens forte-dill eller A-preparater.
Kanskje hadde ei halv 60% på styren sammen med alt det andre vært til hjelp, men jeg var for dårlig til å forsøke.

JanE.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
60% oppe i bihulene ville nok gjort susen:)
perforasjon til bihulene er faktisk ikkje så uvanlig. Kjem an på relasjon mellom røtter og nedre begrensning av sinusgolvet

S

slowmotion

Gjest
Enkelte av dere + trådstarter har vært utrolig heldige.

For mange år siden skule jeg få fjernet de 2 gjenværende visdomstennene.
Jobben ble gjort med en slags mini vinkelsliper.
Tennene ble kuttet i stykker av tannlegen, og småbitene ble fjernet.
Den første gikk greit, etter et par dager og en pose smertestillende var det ok.
Det andre ble fjernet uka etter. Så gikk det verk i såret .......

;)

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.256
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
5
Vanlig og vanlig jeg har laget gjenom trekk til sinus 2 ganger på 20 år. Det tilsvarer en forekomst på promille nivå. Jeg tror forekomsten av denne komplikasjon er proporsjonal med hvor røff en er . :)

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Det var ikkje mange nei

3 av mine 60 pasientar på studiet hittil har hatt denne komplikasjonen gjennom tidene. Må vere eit bergensfenomen:)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.593
Sted
'
Sinusperforeringen var rimelig grei nok rent smertemessig i etterkant. Det som virkelig var ille var komplikasjonene etter kirurgien der vev fra munnhulen ble brukt til å tette perforeringen. Det ene kinnet ekspanderte i løpet av timer til størrelse med en tennisball. Det var rett og slett ubegripelig vondt.

JanE.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Vet du hvor mange forgassere en Volvo Sonett har.

Rett svar med bedøvelse, galt svar uten....

Topp Bunn