Vinylkjøpere er introverte og ensomme :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Hipsterene har nok gått videre til kassetter, så da er det kanskje riktig. Man må vel kanskje også være middelaldrende for å ha råd til vinyl i dag.

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
227
Jeg tar det ganske tungt å bli kallt middelaldrende... :-\

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ta vare på dette med middelaldrende. Sannsynligheten er stor for at du vil sette stadig større pris på ordet.

Ellers? Middelaldrende? Ja. Gå på Big Dipper en dag og se hvem som blar i hyllene. Tenåringer er nok en smule overrapportert etter mitt inntrykk. Introvert? Ja. Jeg tror nok balansen heller litt i den retningen blant de jeg kjenner, selv om spennet er like bredt som i befolkningen ellers. Men ensomme? Nei. Jeg kjenner ganske mange vinylsamlere, vi omgås sosialt titt og ofte en del av oss. Jeg har ikke inntrykk av at de er fri for venner ellers heller. Der tror jeg det bommes stygt, i det minste på de vinylsamlerne jeg kjenner. Liten sammenblanding av begreper her kanskje? Når man først er frekk, freidig og frempå nok til å kalle seg 'Fact mag', så bør man klare å skille begrepene ensom og introvert fra hverandre. Det er ikke det samme.

Vi er ikke ensomme. Vi har jo hverandre. :D

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje en katolikk med bare to unger kan kalles introvert?

:D

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Det som sikkert er helt riktig i undersøkelsen, er at 59 pst av vinylkjøperne mener det er galt å laste ned musikk ulovlig. Når man bruker tusenvis av lapper på gammel plast, kan man jo ikke bli annet enn sjalu på alle snylterne som laster ned gratis og gratis og enda mer gratis.

Merker at jeg hisser meg opp. Kukksugere er'em, alle som en.:mad: !§(%?!!

- og jeg er f... ikke gammal!

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg, en vinylkjøper.
Middelaldrende, ok. Trives veldig med det, den beste perioden i livet. Solid økonomi, voksne unger, god plass, perspektiv og balanse, livsgnist og toppform.
Innadvendt og ensom ? Hoho! Sjelden følt meg mindre truffet. De fleste her klager på det motsatte.
Litt sær kanskje, ok. Det får bli de normale sitt problem, ikke mitt.

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
227
Jeg kan jo på en måte skjønne at de mener at vi som setter pris på musikken er ensomme. Jeg var i sommer en tur på Kongsberg Jazzfestival for å høre på Aurora. Og når jeg og madammen da var der, stod vi stille å prøvde å få med oss musikken. Mens for flesteparten av de andre som var der, var det mer viktig å prøve å snakke over musikken. Da gjerne stå i en stor flokk å i tillegg prøve å overdøve også hverandre innad i flokken. Er det kanskje en sammenheng? "Streamer'ne" bruker musikken som bakgrunnsstøy, og vi vinyl elskere Lytter til musikken ?? Er det det de feiltolker som ensomme?, fordi vi ikke snakker over musikken?

(Jeg bruker også selv Spotify, ikke bare vinyl. Så jeg slår ikke alle "streamere" under samme kam)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det står vel egentlig ikke i artikkelen at vinylkjøperne er venneløse, men at de foretrekker å være alene, som introverte gjør 90% av tiden. Det er vel ingen bombe når man ser bilder av alle lytterommene med en enkelt stol midt i rommet eller hodetelefonoppsett ved siden av en PC.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
"a whopping 69% enjoy being alone."

Man er ikke ensom hvis det er selvvalgt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg nyter alenetid i aller høyeste grad. Jeg er ikke nærheten av kompetent nok til selvdiagnostisering, knapt nok selvmedisinering. ;)

Men altså. Jeg vil tro at jeg selv er et stykke over mot introvert. Neppe i ekstrem grad, men litt. Jeg liker jo folk, og alene hele tiden ville vært ødeleggende. Men oftest er det den stille, fine alenetiden uten distraksjoner jeg savner. Mye folk over litt tid, så trenger jeg tid til å sortere og bearbeide, alene. Altså på ingen måte ensom, snarere litt overmett av sosial omgang til tider, nesten det stikk motsatte.

Og forsåvidt er vinylskivene en ting som treffer introversjonen på en fin måte innimellom. Alene foran anlegget, jeg, og gjerne musikk som krever tilstedeværelse. Fin avkobling.

Sist redigert av en moderator:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Jeg vil trekke frem Vermin sin kommentar:
Jobber hardt for og holde meg introvert og ensom, men har en stor vennegjeng, en kone og to unger som hele tiden holder meg tilbake.
En ekte introvert tenker dette på blodig alvor. Man vil helst sitte alene og lytte på nyinnkjøpte vinylplater, men det er mas fra alle kanter om sosialt samkvem. Noen ganger får den introverte behov for å være sosial, men grunntilstanden er å dyrke egne interesser alene.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hva man lytter til og kjøper får da bli ens egen sak.Om man er ensom er det nok andre enn en selv som syns.Det med å sette de ulike medier
opp mot hverandre har forekommet i lang,lang tid.Og forsøk på å sette vinyllytterne i "bås" har vist seg å være piss.Vi kjøper vår vinyl uavbrutt
videre enten det er "in" eller ikke.Å forsøke å stemple oss som noen ensomme sjeler er jo det reineste tull.
Det er mangfoldet vi HiFi interesserte dyrker og som oftest gjør vi det i musikken vi lytter til også.Det er det dette handler om.Vi vinylelskere
har kanskje til og med en liten fordel da vi ikke ser og hører alt i 1tall og nuller.
Mvh Kenneth

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.517
Jeg skjønner ikke at dette er noe å snakke om .... det er alt for mange heseblesende galninger der ute. Jeg liker meg best i mitt lille hus på landet.

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
803
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Heller introvert og ensom enn navlebeskuende, Pokemon Go-spillende Jodel-addicts. Stakkars stakkars dagens oppvoksende generasjon :cool:

:p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I gamle dagar vart vinylplatene spelte i alle slags situasjonar, som t.d. bakgrunnsmusikk. Platespelarane var dessutan ikkje alltid gode. Det vart unødig plateslit når ein sat på den måten, og var sosial i vinylsamanheng, utan å eigentleg høyre etter noko vidare. Så i dag, då vinyl nytast i andaktelege samanhengar, åleine og med søndagskleda på, vert plateslitasjen langt mindre, medan ein lyttar meir fokusert på musikken. Dessutan er dei fleste vinylentusiastar ganske nøye med platespelarjusteringane sine.
Så dette må utvilsamt vere eit framsteg.
Kan diverre ikkje vere meir med på diskusjonen i dag. Skal vaske meg på hendene før dagens fyrste plate skal avspelast.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Folk som lager undersøkelser om hvordan andre er som mennesker basert på handlemønster mangler et skikkelig liv og må kompensere gjennom å vurdere andre med nedsettende og negative egenskaper :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De mest innbitte vinylelskerne og kjøperne i min omkrets er ikke hififreaks, men de er musikkelskere. Jeg tro også de er de mest sosialt aktive i min omkrets sånn generelt, stadig ute med venner for å ta en pils. Så det statistiske bildet stemmer ikke med balubas krets. Når jeg i tillegg legger til at jeg har blitt en betydelig mer innadvendt og lite sosial person etter at Tidal begynte å strømme over hodetelefoner i krypten så føler jeg meg og min verden som antitesen til undersøkelsen.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Jaja - studien sier at de som kjøper vinyl er musikkelskere som liker at sitte i ro og høre på musikk og mer har sansen for at kjøpe denne end at stjele den. Aldersgruppen 45-54 kan jeg leve med ;-)

Er ovennevnte så ille??

Topp Bunn