Vinyl rens

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Det der er nok bare tøv :mad:
Holder meg til den gode gamle ultralydmetoden ;)
Why change a winning formula...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Hvordan er ultralydmetoden?
På plater mener du...? Aner ikke...
Jeg bruker den bare på mennesker ::)

Men kanskje ultralydmetoden til vinylrens virker som ved ESWL (electric shock wave lithotripsy), hvor man knuser nyre,-og gallestein... At man pulveriserer skiten på plata... ???

Uansett...jeg tror ikke på det før jeg får det dokumentert og vitenskapelig bevist av pålitelige norske vitenskapsmenn ;)

ohlala

Medlem
Ble medlem
26.10.2011
Antall liker
1
>>en kanskje ultralydmetoden til vinylrens virker som ved ESWL (electric shock wave lithotripsy), hvor man knuser nyre,-og >>gallestein... At man pulveriserer skiten på plata...

Nei, ultralyd "rister løs" skitten. I et mildt bad, f.eks. destillert og deionisert vann med en dæsj isopropanol, ser jeg for meg at dette er den desidert mest skånsomme måten å rense vinyl på.

ohlala

ohlala

Medlem
Ble medlem
26.10.2011
Antall liker
1
For en litt bedre forklaring av hva som skjer:
Ultrasonic is sound generated above the human audible level. A physical effect called "cavitation" results from the generation of ultrasonic frequencies in a liquid. In this cavitation process an ultrasonictransducer creates ultrasonic "compression waves." When the amplitude of this soundwave increases to a level where the surface tension of the liquid is broken, the fluid will "tear" apart leaving behind millions of microscopicvacuum bubbles. These vacuum bubbles then rapidly compress or implode creating millions of tiny liquid jets small enough to clean inside the smallest grooves of an LP. This process, also called "microagitation," displacesany contaminants on the surface of the LP.

ohlala

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
På plater mener du...? Aner ikke...
Jeg bruker den bare på mennesker

Men kanskje ultralydmetoden til vinylrens virker som ved ESWL (electric shock wave lithotripsy), hvor man knuser nyre,-og gallestein... At man pulveriserer skiten på plata...

Uansett...jeg tror ikke på det før jeg får det dokumentert og vitenskapelig bevist av pålitelige norske vitenskapsmenn ;)
Si fra når du finner en pålitelig norsk vitenskapsmann....

PS: Så det duger ikke med en pålitelig norsk vitenskapskvinne?? De er kanskje enda verre å finne?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er nok andre vitenskapsmenn enn norske som har utviklet prinsippet eller metoden.
Så har noen norske "hobby forskere" dratt den videre til å rense vinyl riller.
Du behøver ikke tro det. Du får ingen vitenskapelig forklaring eller dokumentasjon.
Men du er velkommen til å høre plater helt fri for rillestøy slik en ofte opplever vinyl.
Shitten er borte. Bare musikken igjen.

Topp Bunn