Vinyl Flat

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.876
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Kul sak, funker den tilfredsstillende så er det jo gull.
Peis på 8)

Toma_99

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2010
Antall liker
1
Har lyst på noe lignende.. Gi gjerne en review om du skaffer en :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.265
Torget vurderinger
1
...er det ikke billigere å heller kjøpe de få bulkede vinylplatene man måtte ha i flat utgave? ???

Toma_99

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2010
Antall liker
1
Igrunn jo.. Men litt moro å reparere selv også :p
Men ikke alltid det er så lett. Kjøpte ei ny LP plate på cdon som kom warped. Sendte ei klage, og de sendte ei ny. Kan ikke si at den var mye mindre warped.. Da gadd jeg ikke klage mer, og kunne tenkt meg å ordna det selv..

Nye pressinger har jeg flere mindre gode erfaringer med..

10-50 kroners plater på loppiser er det jo lettere å bare skaffe en annen av..

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Har samme erfaringa. Nye pressinger i dag er bingo. Godt å se at det ikke bare er jeg som sliter med dette......
På åttitallet var det leeenge mellom skjeive skiver og dårlige pressinger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Voff skrev:
...er det ikke billigere å heller kjøpe de få bulkede vinylplatene man måtte ha i flat utgave? ???
Tjah... Man kan jo tenkes å komme over godbiter i bruktmarkedet som har en bulk, men ellers i god stand. Klarer man å reparere sånne, så tjener man fort inn en Vinyl Flat.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Dette ser interessant ut. Har en del skjeve LP plater. Tror jeg skal bestille en slik for å teste den.
Fungerer den kan jo også andre kjente få låne den.

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
For dem der har overvejet denne Vinyl Flat, så er prisen netop blevet sænket fra 130 USD til 80 USD, ifølge dem selv fordi de har droppet dealer netværket og kun sælger direkte nu. Groovy Pouch skulle være klar om godt en måneds tid, og her var den oprindeligt planlagte pris 100 USD, den forventes at blive 60 USD, så her er prisen også faldet meget.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Flater den ikke ut diskanten i de små rillene? Det er ikke mange mikrometer utsving der. Gamle akustikkprofessor Krokstad mente at en LP var ødelagt hvis en hadde tatt så hardt i den at den var midlertidig bøyd, enn si permanent vindskjev.

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
Flater den ikke ut diskanten i de små rillene? Det er ikke mange mikrometer utsving der. Gamle akustikkprofessor Krokstad mente at en LP var ødelagt hvis en hadde tatt så hardt i den at den var midlertidig bøyd, enn si permanent vindskjev.
Aner det ikke, jeg har endnu ikke købt en endnu - jeg venter på at Groovy Pouch også er klar til levering.

Det er i hvert fald den bedste tilgang til problemet som jeg har set, bortset fra Furutech's lækre løsning til 16.000 kr. (sådan ca.).

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
zimon skrev:
Et par glassplater og en komfyr er kanskje alt man trenger?
Jeg har selv prøvet med et par glasplader i et komfur - det overlevede pladen ikke :(

For at pladen skal overleve kræver det åbenbart præcis temperaturstyring, hvilket mit komfur ikke evner (det burde måske udskiftes), og så har pladens vægt/tykkelse også betydning for hvor lang tid pladen skal gennemsteges.

Vinyl Flat byder fra mit synspunkt på en færdig løsning hvor alle punkter (så vidt jeg ved) er belyst, og det er nemt at forstå. Prisen virker ikke afskrækkende, synes jeg.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Kim_Petersen skrev:
zimon skrev:
Jeg har selv prøvet med et par glasplader i et komfur - det overlevede pladen ikke :(
Uffda. Har ikke prøvd metoden selv.

Vinyl Flat byder fra mit synspunkt på en færdig løsning hvor alle punkter (så vidt jeg ved) er belyst, og det er nemt at forstå. Prisen virker ikke afskrækkende, synes jeg.
Ikke noe problem med å forstå at noen (meg inkusive) vil foretrekke en enkel "fire and forget" løsning fremfor å plundre med komfyren. Skal man bruke komfyren bør den vel dessuten være rimelig fettfri, eller hva?

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
zimon skrev:
Kim_Petersen skrev:
zimon skrev:
Uffda. Har ikke prøvd metoden selv.
Det var heldigvis med en plade jeg kunne undvære - jeg har flere af samme.

zimon skrev:
Kim_Petersen skrev:
Ikke noe problem med å forstå at noen (meg inkusive) vil foretrekke en enkel "fire and forget" løsning fremfor å plundre med komfyren. Skal man bruke komfyren bør den vel dessuten være rimelig fettfri, eller hva?
Præcis. Jeg vil gerne have et færdigt produkt som jeg kan stole på, så jeg hver gang kan være rimelig sikker på at pladen overlever og bliver spilbar.

Selv om det kunne være sjovt ved afspilning af pladen at kunne lugte hvad aftensmaden stod på den aften pladen blev rettet ud :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Stephen Mejias har skrevet om den i Stereophile også. Det virker som han var fornøyd til slutt.

En aldri så liten OBS! Stol ikke på termostaten i stekeovnen din. Han fikk ut en plate uten riller på grunn av for varm ovn.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Takk for advarsel. Tror nok jeg skal holde meg unna steikeovnen. Den bør man vel dertil vaske godt før bruk også da (det forventes kanskje at man normalt gør det etter hver pizza)? Har tidligere værte noen tråder her inne hvor noen har foreslått/prøvd å legge lp i press mellom to glassplater - inn i steikovnen på 50-60 grader i et par timer, så slå av og la kjøle over natta før man tar plata ut av press. Noe som ser ut til å ha funket når det har vært snakk om moderate bulker. Har mer tro på den svake og lanvarige oppvarmingen som Vinyl-Flat tilbyr med omtalte "varmepose" (med strømforsyning).

Ligger noen Vinyl-flat klipp på youtube. Bl.a. fra ei dame som i første youtube-klippet sitt bare viser oss hvordan den bulkete plata ser ut på spilleren og at hun har en "Vinyl flat" klar til bruk. (Plata er noe av J. Geils Band - som hun nettopp har fått i quadrofonisk versjon, men med bulk i da) så i klipp nr to får vi se den utretta plata på spilleren. Det jeg ble litt fasinert av var når hun lot kamera sveipe over/"dvele ved" anlegget, rommet og platasamlinga. Var liksom viktig å få med det da :) Er vel ikke så mange damer i "denne bransjen"... men hvem vet hvem som skjuler seg bak noen av nickene her inn, testosteron-nivået til tross! :)

Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
1.474
Sted
Bærum
Bumper denne. Noen som har Vinyl Flat og kan anbefale. Ser også at det er en ny type som heter Record Pi, men den er en del dyrere.

Topp Bunn