Vintage design

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Hei alle designspirer! (om det finnes slike her ;) )

Jeg har tenkt en del over hvordan man kan gjøre hifi-design på vintage-måten. Da tenker jeg egentlig ikke å kopiere en Tandberg. Heller ikke tenker jeg på å kopiere Leben. Men om dere har sett Ford Mustang 2005... AC Cobra, Ford GT (kanskje nesten litt vel tro mot sitt opphav), Mazda Z, og nye Dodge Charger så er jo dette design å dø for. Tar man VW Beetle og Chrysler PT-cruiser så er det liksom stikk motsatt.

Det er ganske tydelige mekanismer som får meg til å elske de første og hate de siste. Det kan virke for meg som om det er veldig klare regler for hva man skal og kan gjøre for å modernisere en design men allikevel beholde vintage-preget.

Så hvor kommer dette inn i HiFi-sammenheng? Hvordan kunne man for eksempel redesignet effektforsterkere, forforsterkere osv for å klare å få til et retromoderne preg som ikke blir for vulgært, bare kledelig vulgært, og utrolig tidløst.

Jeg regner med at materialer, finish, funksjoner, form, display og smådetaljer kan trekke i den retningen, men jeg føler ikke jeg sitter med "nøklene".

Noen som har disse "nøklene" eller kan se for seg hva disse kan være?

Noen som har fine eksempler på vellykket retromoderne design? Gjerne også på andre produkter enn hifi.

K

kbwh

Gjest
Innen hifielektronikk synes jeg Bryston treffer godt.

Du er inne på bildesign. Jeg synes mye av det Chris Bangle har gjort for BMW er førsteklasses.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Men fra BMW er det jo bare Z8 og delsiv Z4 som kan tillate seg å bruke begegnelsen retromodernistisk. Det er et viktig poeng at det skal være retroelement.

Bryston representerer forsåvidt en retrodesign, men den er jo også moderne nok til at man ikke tenker på det som retro på noen måte.

K

kbwh

Gjest
Sammenlikn 1-serien med elegante sedaner og coupeer fra 30-tallet.

Z8 synes jeg blir feil. Barokk.

Z4 er vellykket, spesielt coupeen. 3- og 6-serien også (men de er nok mindre retro).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Z 4 og 8 (spesielt sistnevnte) er jo som hentet fra 60-70-talls BMW. Om man ikke likte dem er det forsåvidt greit, men om man legger grunnlinjene her til grunn må man kunne tillate seg å kalle det retromoderne på en relativt god måte.

Jeg synes ikke 1-serien kvalifiserer til å kalles retromoderne. Jeg skal ikke kverulere på om den er det eller ei, men i forhold til trådens hensikt føler jeg den faller utenom.

K

kbwh

Gjest
Dette er ikke enkelt terreng, Snickers.

Fosse er arkitekt om jeg ikke husker helt feil. Han har sikkert vettuge innspill?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Nå er jo vintage mer enn en tidsepoke og en stilart også. Håper egentlig at folk gidder å brainstorme litt.

K

kbwh

Gjest
Bilder da.

Disse kaffemakinene her tar inn gamle og nye designelementer.
Vespa, art deco båtplakater, og strealth militærdesign er mine assosiasjoner til disse tre:

P

Parelius

Gjest
Er dette et eksempel tro? Jeg har en i stuen, og den (Luxman PD-444) er som et møbel.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Ja, jeg har kikket på en del gammel BO også, og noe av det er faktisk skikkelig kult.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hva med å beholde de gamle grunnlinjene kombinert med en moderne finish?

Jeg tenker da på å ta for seg et produkt, lukke øynene og se for seg hva man forbinder med/ husker av dette produktet. Ta vare disse trekkene og kombinere med litt mer tidsriktige linjer og materialer på resten av produktet. De gamle, karakteristise trekkene skal da ikke levne tvil om hva dette imiterer samtidig som finishen ellers forteller klart og tydelig at dette er et nytt produkt.

Kanskje bruke de tradisjonelle fargene i en noe mer tidsriktig nyanse eller overflateglans?

Bare noen tanker, ikke noen fasit.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Hva med å beholde de gamle grunnlinjene kombinert med en moderne finish?

Jeg tenker da på å ta for seg et produkt, lukke øynene og se for seg hva man forbinder med/ husker av dette produktet. Ta vare disse trekkene og kombinere med litt mer tidsriktige linjer og materialer på resten av produktet. De gamle, karakteristise trekkene skal da ikke levne tvil om hva dette imiterer samtidig som finishen ellers forteller klart og tydelig at dette er et nytt produkt.

Kanskje bruke de tradisjonelle fargene i en noe mer tidsriktig nyanse eller overflateglans?

Bare noen tanker, ikke noen fasit.
Jeg tror du er på veldig rett spor her men jeg ser et stor problem som fortsatt er ubesvart: Hva er forskjellen på gamle og nye linjer innen hifi?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Thomsa 1, Consonancen er jo lekker. Den andre er det forsåvidt ikke noe galt med, men hva er igjen om man fjerner VU-metrene?

K

kbwh

Gjest
Assosiasjoner er artige saker. Consonancen får meg til å tenke på den norske stolen Fiesta:

T

Thomas1

Gjest
Snickers...

Skjønner hva du mener med Fonmixen.
Det er faktisk ikke noe igjen hvis man fjerner V.U metrene. Tar sjansen på å (nesten) sammenligne med Midgaard blokkene og den figuren som er stemplet inn i metallet. V.U metrene er/ var et statement. De skulle representere noe, si noe om merket/funksjonalliteten.

Varemerket ditt er et slikt statement.

For å finne et design, må man leke med grunnprinsippene som Holmium er inne på.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg har brukt litt tid på å søke på ulike ting på nettet ifm design, og har blant annet funnet en del arkitekttegnede ting som har ribber. Det er faktisk ganske stilig (slik som toppen på Consonancen).

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Assosiasjoner er artige saker. Consonancen får meg til å tenke på den norske stolen Fiesta:
Har denne stolen selv. Et fantastisk elegant møbel og faktisk fin å sitte i, dog ikke som lyttestol. Kjøpte den på loppis for 100 kroner.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.519
For å svare på første innlegg. For å få et mer vintage preg må LED lamper og digitale metere ikke forekomme. Vanlige lamper og VU metere. Treverk er et must. Og aluminium.
Ellers så syntes jeg "Retro-look" mange ganger blir vulgært, det blir hverken hummer eller kanari.
Et klassisk design er vel aldri helt moderne, men heller aldri gammeldags.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke det finnes en nøkkel for «vellykket» retro-modernistisk design. Først og fremst er det jo snakk om smak og behag. Kunsten er å blande gamle klassiske designuttrykk med et mer moderne oppdatert designuttrykk. Et par eksempler (uten å ta stilling til om det er vellykket eller ikke):

Accuphase har på mange måter et klassisk 80-talls-«look», selv om det er oppdatert.
Mye Kina-rør-utstyr gir meg en 50-60-tallsfølelse, samtidig som det ser «moderne» ut.
«Gamle» Cello (ML-the-man) hadde et typisk 70-talls-«look» (kanskje ikke helt modernistisk men ...).

Litt av poenget med oppdatering/modernisering av gamle/klassiske designuttrykk er antagelig å rendyrke det oprinnelige uttrykket i en er moderne «strek».

mvh
KJ

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes det er mange produkter både innenfor og utenfor hifi som gir meg assosiasjoner til tidligere tiders produkter, altså retro-assosiasjoner. For min del synes jeg retro i seg selv ikke er noe mål. Godt design, derimot, er et mål, og det handler ofte mer om å rendyrke en stil enn å forsøke å være retro. Det er mange ting som bare blir tåpelige.

Her er et eksempel som hverken er fugl eller fisk:

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Er den stødig?
Jepp,svært stødig, bortsett fra om bu balanserer på kanten av stolen. Egner seg fint for barn. Den er visstnok satt i produksjon igjen.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Tror det er snakk om å beskrive/skissere designet på en så generell måte at det gir deg frihet til å tolke det med et moderne perspektiv.
Det første jeg tenkte på når jeg leste tråden, var Aston Martin. Fin bil, om det er vellykket som vintage design kan jeg ikke si.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg ser det er et problem her. Jeg har ikke definert hva som "kvalifiserer som vintage".

Jeg fant noe stilig her forresten:

Dette er jo i høyeste grad retro:

Denne behøver vel ingen nærmere kommentar...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det er også noe tøft over denne her:

Dette har jo også vært ut såpass lenge at man kunne vudere om det er på tide å ta det inn i varmen igjen:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Hehe

Det er vel ikke snakk om å kopiere et gammelt produkt. Jeg tenker mer i retning av at LED VU eller effektmetre ikke har vært på noen produkter de siste 10 årene.

Det å hente opp gamle detaljer som ble litt ut for ganske mange år siden og bruke dem på nye måter er jo en spennende del av dette med retro vintage.

Det jeg tror mange misliker med slike VU-metre som dette er at de avgir mye og variabelt lys, men dette er helt sikkert ting som kan løses på nye kreative måter.

R

Rojoh

Gjest
Jeg liker denne fra Rotel - dvs. hvis jeg må velge noe annet enn klassisk sorteloksert...

K

kbwh

Gjest
På Rotelen er treverket pynt, mens det er topplokk på Consonancen og dermed har en funksjon.
"Form follows function, we are engineers" som Audiomix siterer så vakkert.

R

Rojoh

Gjest

Jeg syntes Operas design var ganske ok også. Jeg fikk liksom følelsen av å eie noe litt utenom det vanlige. Trespilene var dog også pynt - når man skulle fjerne topplokket, så måtte man ta av hele greia - dvs. at trespilene var festet til stålplaten som var knekket ned på sidene. Fjernkontrollen derimot var en liten katastrofe. ;)

Mvh. Johan

K

kbwh

Gjest
Jeg tar til etterretning at noen ganger er det som ikke ser ut som pynt pynt allikevel.
Håper at metallet i topplata var så tynt at trespilene stabiliserte bittelitt? ::)

R

Rojoh

Gjest
Joda, metallplaten var ikke sammenhengende. Hadde trespilene blitt fjernet, så hadde man hatt en to løse metallbiter i handa. Disse to metallplatene gav en åpen spalte til utlufting - greit å ha når man snakker om rør. Dermed kan man kanskje si at designet både gav et estetisk touch samtidig som kunne spare seg for å stanse ut luftehull. Hadde nok ikke vært noe problem å lage en løsning som du skisserte, men siden man gjerne fristes til å skifte ut rørene med jevne mellomrom, så tror jeg Operas løsning var hensiktsmessig.

Mvh. Johan

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hadde selv Pioneer C90 og M90 synes de var virkelig pene. Bilder yter ikke disse rettferd

Og disse vintage Marantz liker jeg virkelig:

Mvh

K

kbwh

Gjest
Dare to be different forforsterkerdesign det der! Kjøyr!

(Og her kan du vel - Gud forby - få på VU-metere på effektforsterkerene dine også)

Ultracool!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Ganske dristige greier dette ja. Det er ikke sikkert det faller i like god smak hos alle, men de har virkelig klart å få noe kult ut av enkle linjer.

Topp Bunn