Vinkling av høyttalere

B

Back_Door

Gjest
Ser på alle råd om avstander til bak-og sidevegger for høyttalere. Jeg har selv anlegget i en vinkelstue der høyttalerne er plassert i vinkelen slik at de spiller ut mot rommets to lengder. Høyttalerne er dermed plassert diagonalt ut fra hjørnet i ca 45 graders vinkel i forhold til sideveggene. Er ikke en slik vinkel i forhold til vegger og rom gunstig? Det bør jo hindre en del av direkte reflektert lyd? ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke noen ekspert på bølgefysikk, men vil tro du har rett ift høyfrekvente refleksjoner; som jo blir av en lavere amplitude pga at refleksflater er mer off-axis.
Imidlertid skulle det ikke forbause meg om du fikk uheldige frekvenser (dobling) i bassen som blir ekstra forsterket av hjørnet i vinkelen...?

Men det er jo som alltid slik at det som låter best, er best!

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
Er ikke noen ekspert på bølgefysikk, men vil tro du har rett ift høyfrekvente refleksjoner; som jo blir av en lavere amplitude pga at refleksflater er mer off-axis.
Imidlertid skulle det ikke forbause meg om du fikk uheldige frekvenser (dobling) i bassen som blir ekstra forsterket av hjørnet i vinkelen...?

Men det er jo som alltid slik at det som låter best, er best!

Mvh Vidar P
Det kommer vel an på hvor langt høttalerne står fra hjørnet? I mitt tilfelle er avstanden ca 1,70 m i forhold til midtaksen målt fra høyttalerfrontene. I tillegg er senter mellom høyttalerne betydelig forskjøvet til den ene siden i forhold til hjørnet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg tenkte på var at når bassbølger fra begge høyttalere på en gitt frekvens treffer hverandre i hjørnet, slik at det blir en dobling av amplituden, så vil du kanskje kunne få en kul akkurat ved den frekvensen...?
Mulig det er på jordet, jeg har ikke praktisk erfaring med slik plassering. Låter det bra?

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
Det låter faktisk veldig bra. ;)
Poenget er dog at jeg ikke har testet ut om det er optimalt i forhold til mer konvensjonell plassering og vinkling.
Disse sonderinger står mer i forhold til en planlagt kraftig fornying av anlegget. Faktisk helt nytt i en klasse på øverste hylle. ;D

Topp Bunn