Vindusviskervas.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Jeg sliter med et problem med vindusviskerne på min Opel Zafira -05:

I parkert stilling ligger de så langt nede på ruta at de er utenfor "rekkevidden" til varmeapparatet. Dette er ganske irriterende siden bilen står parkert utendørs; uansett hvor lenge varmeapparatet blåser mot frontruta forblir viskerne like fastfrosset.

En elegant måte å løse dette på ville vært å kunne kople ut selvparkeringsfunksjonen. Noen som har tilgang til et koplingsskjema?

Mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Nå vet jeg ikke hvor langt de går andre veien før de snur, men en mulighet er å løsne armene på akselen og justere de litt opp. Dette gjøres (vanligvis) ved å ta av den lille plasthetten på festet og løsne på mutteren som sitter under. Armene er festet på akselen med riller så den må trekkes noen millimeter ut.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Pink_Panther skrev:
Nå vet jeg ikke hvor langt de går andre veien før de snur, men en mulighet er å løsne armene på akselen og justere de litt opp. Dette gjøres (vanligvis) ved å ta av den lille plasthetten på festet og løsne på mutteren som sitter under. Armene er festet på akselen med riller så den må trekkes noen millimeter ut.
Godt forslag. Men de vil desverre slå utforbi kanten av ruta da, så det går desverre ikke. :(

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.643
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Selvparkeringsfunksjonen sitter muligens i software.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Du kan ikke slå av tenningen med vindusviskeren på da? Hos meg vil vindusviskeren stoppe i den posisjon den står i når tenningen skrues av, om vindusviskeren er aktiv når dette skjer - om du forstår hva jeg mener.
En enda bedre løsning er vel å løfte vindusviskerene fra ruta etter at du har parkert, og kanskje legge en fille eller lignede mellom gummi og glass slik at de ikke fryser fast.
Om alt annet feiler - bygg en garasje.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
toriamos skrev:
Du kan ikke slå av tenningen med vindusviskeren på da? Hos meg vil vindusviskeren stoppe i den posisjon den står i når tenningen skrues av, om vindusviskeren er aktiv når dette skjer - om du forstår hva jeg mener.
En enda bedre løsning er vel å løfte vindusviskerene fra ruta etter at du har parkert, og kanskje legge en fille eller lignede mellom gummi og glass slik at de ikke fryser fast.
Joda, jeg kan slå av tenningen med pusserne midt på ruta. Da vil de begynne å gå med en gang tenninga settes på, og er de da fasfrosset ødelegges enten gummien eller motoren. ???

Å legge noe mellom ruta of pusserne hindrer fastfrysing, men jeg mister muligheten til å få tint pusserbladene.

Kanskje jeg må kalle inn til dugnad for å bygge garasje da. ;D  Anyone?

Mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Dette er et problem på mange biler. Problemet skyldes at konstruktørene har lite praktisk erfaring og er eller interesse for saken. Jeg tok opp saken med Ford, siden jeg hadde en Ford Connect. Fikk til svar at det ikke var av interesse siden bilen hadde varme i frontruta, noe som ikke hjalp det døyt.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Du har sjekka med manualen eller Opel?

På VW Touran er det slik at når man vipper viskerhendelen ned (til enkeltslagsautomatikk) etter å ha skrudd av tenningen, går pusserne opp og parkerer parallellt med stolpene..

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.643
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme på Peugeot 307, dw. Men til gjengjeld kan man ikke stoppe vindusviskerne midt på ruta ved å slå av tenningen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
På Superben ligger viskerne så langt nede at det ikke er mulig å løfte dem opp fra ruta når de er parkert, de tar i panseret. I bruksanvisningen står det at man ved fare for snø bør slø av tenningen med viskerne i gang når de står midt på ruta, da stopper de ser de er, og så kan man løfte den bort fra ruta slik at de ikke fryser fast. Det samler seg minimalt med snø/is på en visker som står for seg selv ut i lufta.

Men jeg har da også hatt biler som pent parkerer viskerne selv etter at man slår av strømmen (tenningen), i fall dette gjelder Zafiraen må du nok koble av batteriet for å parkere viskerne slik at de kan løftes bort fra ruta, -og da er det vel enklere å bygge garasje.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Sikker på at du ikke kan parkere viskerne oppe på Superb'en ved å vippe ned hendelen til enkeltslag umiddelbart etter at du har stoppet motoren? Er sånn på Octaviaen min, i alle fall. Både min splitternye og den forrige(06 mod).

Edit: Finnes jo de-icer spray å få kjøpt, men denne sliter litt ekstra på pussergummien...

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Delle skrev:
toriamos skrev:
Joda, jeg kan slå av tenningen med pusserne midt på ruta. Da vil de begynne å gå med en gang tenninga settes på, og er de da fasfrosset ødelegges enten gummien eller motoren. ???

Å legge noe mellom ruta of pusserne hindrer fastfrysing, men jeg mister muligheten til å få tint pusserbladene.

Kanskje jeg må kalle inn til dugnad for å bygge garasje da. ;D Anyone?

Mvh
Kun en betraktning: Om viskerbladene er frosset så er det fordi det er vann der som er frosset til is. Man har to valg - tine bladene eller fjerne is på en annen måte. Tiner man (med varme) risikerer man at bladene fryser seg fast i ruten (igjen) når bilen stopper. Kanskje bedre å banke litt på de så isen slipper?
Når, eller om du legger noe mellom bladene og ruta ved parkering forhindrer du ganske riktig fastfrysing. Når bladene IKKE er fastfrosset kan de beveges (for eksempel over en oppvarmet rute - slik at de tines)

Jeg tiner aldri mine pusserblader - kun banker vekk litt is i ny og ne. Ved lengre turer blir til slutt gummilistene oppvarmet og isen slipper. Da passer jeg på at gummien ikke er i kontakt med frontruta etterpå. Skal jeg være ærlig så glemmer jeg dette i nihundreognittini av tusen ganger. Sånn er livet.

S

Stereo_Mono

Gjest
donnerwetter skrev:
Sikker på at du ikke kan parkere viskerne oppe på Superb'en ved å vippe ned hendelen til enkeltslag umiddelbart etter at du har stoppet motoren? Er sånn på Octaviaen min, i alle fall. Både min splitternye og den forrige(06 mod).
Sånn er det på de siste generasjoner Golfer (MK5 og 6) og Passater også, så tipper at det går på Superben også.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
donnerwetter skrev:
Det har jeg ikke prøvd, må selvsagt prøves. ;)

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Valentino skrev:
Selvparkeringsfunksjonen sitter muligens i software.
Det kan godt være, men jeg antar (vel, håper) i så fall at et signal om posisjon må leveres fra vindusviskermotoren til en styringsenhet, og at dette signalet kan manipuleres.

I "gamle dager" lå selvparkeringsfunksjonen internt i gearet til motoren; enkelt og greit ved at en elektrisk bryter åpnet når viskerne var i rett posisjon, og på den måten stoppet motoren. Når det er gjort på denne måten kan funksjonen koples ut ved å sette en ny bryter i serie med den interne.

For alt jeg vet kan det være gjort slik i Zafiraen også.

VWs løsning var jo elegant da, men mangler desverre hos Opel.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Delle skrev:
Selvsagt, men når du velger å kjøpe en slik "sekunda" bil kan du vel ikke vente annet. ;D ;D

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Spiralis skrev:
Delle skrev:
Selvsagt, men når du velger å kjøpe en slik "sekunda" bil kan du vel ikke vente annet. ;D ;D
Så det var den funksjonen på Superb'en også ;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Spiralis skrev:
Delle skrev:
Den har fin farge, i det minste.. :D

Mvh

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Delle skrev:
I "gamle dager" lå selvparkeringsfunksjonen internt i gearet til motoren; enkelt og greit ved at en elektrisk bryter åpnet når viskerne var i rett posisjon, og på den måten stoppet motoren. Når det er gjort på denne måten kan funksjonen koples ut ved å sette en ny bryter i serie med den interne.
Det var ikke bare i "gamle dager" det var slik, slik fungerer det på mange nye biler den dag i dag.
Forøvrig bør man ikke deaktivere selvparkeringen, det vil medføre at det anmerkes som en defekt og resultere i en 2-er på kontrollskjemaet ved neste EU-kontroll.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
donnerwetter skrev:
Vet ikke ennå. Sitter på jobb i 9 minutter til, så skal jeg gå ut og prøve. ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Uten at jeg er kyndig til å uttale meg om dette er det nok noe software relatert på VAG sine biler (I hvertfall Golfene jeg har). F.eks går alltid vindusviskerne tilbake til parkert stilling, selv om du kverker motoren og de står og går. Elegant er det jo ;D Er jo mulig at det er noe lignede på Opel?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
donnerwetter skrev:
Det kan herved bekreftes at det funker på denne måtenogså på Superben. :D

Dog ikke beskrevet slik i bruksanvisningen, men skitt au ! ;D ;D

Mangt og meget å lære på HFS. 8) ::) ;D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Jeg minnes min første bil som var en 80-Oldsmobile. Når viskerne parkerte "under" panseret ble de samtidig trukket opp på en "stol" slik at de ikke berørte frontruta når de ikke var i bruk. Amerikanerne kan det ja... ;)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Du kan endre parkeringsposisjonen til pusserne ved å flytte armen på vindusviskermotoren.
Løsne mutteren i enden på akselen til motoren, dra ut armen noen mm og flytt den en "rille" eller to på akselen til pusserne står der du ønsker.
Parkeringsposisjon bestemmes av slepebaner eller brytere i girkassen på vindusviskermotoren, slik at om pussermekanismen flyttes, vil pusserne gå ned til nederste posisjon på frontruten (som før) men snu og gå litt opp igjen før de parkerer.
Kan dog bli litt irriterende om pusserne parkerer i synsfeltet.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
norcad skrev:
Du kan endre parkeringsposisjonen til pusserne ved å flytte armen på vindusviskermotoren.
Løsne mutteren i enden på akselen til motoren, dra ut armen noen mm og flytt den en "rille" eller to på akselen til pusserne står der du ønsker.
Parkeringsposisjon bestemmes av slepebaner eller brytere i girkassen på vindusviskermotoren, slik at om pussermekanismen flyttes, vil pusserne gå ned til nederste posisjon på frontruten (som før) men snu og gå litt opp igjen før de parkerer.
Det ble nevnt tidligere i tråden at manglende selvparkering vil medføre mangellapp. Planen var derfor å rigge til en ordning der dette enkelt kunne skrus av og på med en bryter.

Løsningen du antyder her er enkel nok, med de begrensninger du selv anmerker. Er dog usikker på om ikke også dette ville gi "feilmelding".

Etterlysning av koplingsskjema gjelder fortsatt.

Mvh

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Delle skrev:
Det ble nevnt tidligere i tråden at manglende selvparkering vil medføre mangellapp. Planen var derfor å rigge til en ordning der dette enkelt kunne skrus av og på med en bryter.
Dersom dette ikke er softwarestyrt, men styrt av en mekanisk slepering i vinduspussermotoren kan du måle med et multimeter og finne ut om det er en av ledningene inn på motoren som det står spenning på etter at bryteren er slått av. Det er i så fall denne ledningen som forsyner sleperingen med strøm og parkerer pusserne. En bryter montert på denne ledningen ville da kunne koble ut/inn selvparkeringen etter behov.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Delle skrev:
norcad skrev:

Løsningen du antyder her er enkel nok, med de begrensninger du selv anmerker. Er dog usikker på om ikke også dette ville gi "feilmelding".

Etterlysning av koplingsskjema gjelder fortsatt.

Mvh
Dette vil ikke gi noen manglende selvparkering! Det eneste du gjør er å mekanisk flytte HVOR pusserne parkerer.
Det kan absolutt IKKE gi noen feilmelding eller påvirke elektronikken (om den i det hele tatt finnes!) på noen som helst slags måte.

En vinduspussermotor med girkasse og sleperinger er så enkelt og mekanisk det bare får blitt, ikke gjør det vanskeligere enn det er! :)
Intervall, regnsensor og andre fiksfakserier er kun enkel elektronikk som slår av og på vinduspussermotoren og er som oftest plassert utenfor motoren. Kun noen italienske biler jeg selv har vært borti som har elektronikken plassert i samme hus som motoren, men selve motoren, girkassen og sleperinger/brytere har allikevel samme virkemåte.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Tubesnake skrev:
Delle skrev:
Dersom dette ikke er softwarestyrt, men styrt av en mekanisk slepering i vinduspussermotoren kan du måle med et multimeter og finne ut om det er en av ledningene inn på motoren som det står spenning på etter at bryteren er slått av. Det er i så fall denne ledningen som forsyner sleperingen med strøm og parkerer pusserne. En bryter montert på denne ledningen ville da kunne koble ut/inn selvparkeringen etter behov.
Jeg håper (og tror) at det er slik, men vil gjerne få det bekreftet med et skjema for være 100% sikker på å ikke ødelegge følsom elektronikk.

Mvh

Topp Bunn