Alt til hus og bolig Vindu, normal slitasje

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Kan det kalles normal slitasje på et fire år gammelt norskprodusert vindu når malingen begynner å flasse av? Det gjelder vinduene på søre veggen. Vinduene har blitt vasket vår og høst med spyling, aldri brukt sterk såpe eller høytrykk.

2013-12-31 13.12.24.jpg 2013-12-31 13.12.52.jpg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.567
Torget vurderinger
0
Hadde det vært etter 10 år skulle jeg nok ikke sagt noe, men fire år og et slikt utseende synes jeg vitner om dårlig kvalitet.

Dog er det min legmannsvurdering, dette er ikke på noen måte mitt fagfelt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Slik som på bildet, ser det ut altfor ofte på nyere vinduer. Materialene kan i og for seg være impregnerte - slik at de ikke råtner - men de vil likevel trekke til seg vann. Når treverket har utvidet seg og krympet mange nok ganger p.g.a. den stadig vekslende fuktigheten i treverket, krakelerer malingen. I trevinduer er det vel bare malmfuru - som er full av kvae fra naturens side - som er godt nok til å unngå slike tilstander som vi ser på bildet. Alternativt må man bruke metall eller andre materialer som ikke trekker til seg vann.

Ikke bra, altså - det trådstarter viser oss - men dessverre mer og mer vanlig.

V

vredensgnag

Gjest
Slik som på bildet, ser det ut altfor ofte på nyere vinduer. Materialene kan i og for seg være impregnerte - slik at de ikke råtner - men de vil likevel trekke til seg vann. Når treverket har utvidet seg og krympet mange nok ganger p.g.a. den stadig vekslende fuktigheten i treverket, krakelerer malingen. I trevinduer er det vel bare malmfuru - som er full av kvae fra naturens side - som er godt nok til å unngå slike tilstander som vi ser på bildet. Alternativt må man bruke metall eller andre materialer som ikke trekker til seg vann.

Ikke bra, altså - det trådstarter viser oss - men dessverre mer og mer vanlig.
Nyere vinduer holder i rundt 30 år, utfra trekvaliteten - mens gamle vinduer med malmfuru i virket fra 1800-tallet fortsatt kan anvendes, om man vil.
I "Vern og virke" vises det til to svenske eksperter på gamle vinduer som tok med et par eldgamle vinduer til en sammenligningstest som skulle gjennomføres med moderne isolerende vinduer - viste seg at de gamle isolerte like godt (og altså varte lenger).

Og selv om vinduer er montert i Norge, har man ingen garanti for at virket og komponentene er herfra - så det er verdt å sjekke litt.

Sist redigert:

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Huffda, må på "veggen" å sjekke vinduer jeg skiftet i 2009
Det er sikkert ikke SÅ mange norsk-produserte vinduer.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Faren min som er over snittet pertentlig malte vinduene før de ble montert selv om de allerede var malt fra fabrikk.

På den måten vil det gå mye lengre tid før man opplever problemer.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Kan vel kalles normal slitasje om det står veldig værutsatt til. Ser for det meste ut som det helst bare er klemlistene som er flasset, mal over eller bytt dem. Jeg ville også forhørt meg der disse vinduene ble handlet.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Ferdigbygde hus i 2007 i kanskje det mest utsatte området i Norge når det gjelder vær. Vinduet mot Sør-Vest, som er den verst tenkelige retningen her ute er akkurat like fint nå som i 2007. Dette er dermed uholdbart.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Sikker på at dette ikke er klemlister i metall ? Ser slik ut. Så si evigvarende iforholdt til tre. Ellers ser det ut som vinduene dine er godt inntrekt i vegg, dette gir også vesentlig lengre levetid en vanlig monterte vinduer.

Har sett det meste av vindusslitasje da jeg er tømmermann av yrke. Det er også mange forskjellige faktorer som gjør at vinduer blir slitt / ryker.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
@Quisten. Dette er et godt gammeldags vindu i heltre med gjennomgående sprosser plassert rett mot sørvesten uten noen form for beskyttelse. Det er ikke overmalt en eneste gang siden det ble montèrt i 2007.

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Takker for svar.

Om de er produsert i Norge kan ikke jeg garantere, men det er altså vinduer fra Gilje med gjennomgående sprosser.
Dette blir uansett en sak jeg må ta gjennom byggefirma som bygde huset.

Topp Bunn