Kan vi ha snakket forbi hverandre? Er det mulig? ;DLyngen skrev:Valentino ? Husker du våre diskusjoner.
RS' poeng er spot on. Forvrengning kan forrykke den opplevde klangbalansen ift. frekvenskurven. Kjente saker det i forskningsmiljøene.
|
Kan vi ha snakket forbi hverandre? Er det mulig? ;DLyngen skrev:Valentino ? Husker du våre diskusjoner.
På samme måte som vi har forskjellige lydpreferanser så kan det virke som noen av oss er mer interessert i i å måle lyden og dille med bokser enn å spille musikk. Leser med undring tråder der det har vert brukt utallige timer med målinger, men det kommer frem at det ikke har blitt så mye tid til å lytte på musikken ;DFocalmann skrev:Uttrykket "Nøytralt" husker jeg veldig godt fra 80 og 90 tallet, alt som var gromt på den tiden ble jo beskrevet på denne måten fikk ihvertfall jeg følelsen avMen hører dere ikke på musikk eller? Hjelper lite med frekvenskurver og målinger om "nøytralitet" når komponenter og rom m.m. kan kombineres i uendelige antall som gir forskjellige resultater uansett?? Er det helt uaktuellt å benytte ørene som instrument om dagen eller ??? For all del, bruker romkorreksjon på sub og i hjemmekinoen selv, men når det kommer til stykket er det det totale lydbildet som avgjør for min del. Hva er målet med denne topicen egentlig(jeg er strengt tatt ikke veldig kompetent på frekvensgang og definisjonen på nøytralitet!), å kunne bevise god lyd med målinger og tall? Spørsmålet er seriøst ment, og jeg undres stadig over denne måletrangen som skrives om på sentralen. Måler vinylsnurrere bra, og har de rett frekvensgang?(eier selv kun cd plater og spiller, samt bluray, og vet ikke svaret på spørsmålet jeg stiller) Jeg får en følelse av at det må være noe jeg har gått glipp av siste tiden, men heldigvis har jeg likevel i mine ører stadig bedre lyd i eget anlegg i det minste
Og dette med små og store endringer og tweaks av ymse art.. Merkelig
![]()
;D ;Dtotte skrev:Neida, rådende teori når det gjelder lyd og elektronikk har ingenting med ekte hifi å gjøre. De som lager produktene pleier å hente litt papp, ledning, kasserte byggeplater etc. på dynga og så setter de det sammen etter innfallsmetoden. Så kobler de strøm til og dersom det ikke kommer lyd (eventuelt kun et smell) begynner de på nytt. Når de omsider får lyd så bytter de ut deler (fortsatt etter innfallsmetoden) for at produktet gradvis skal bli bedre. Som hobbyentusiaster bør vi ha samme tilnærming.baluba skrev:Jeg trodde du visste at i dag er det kun den teoretisk lyden som teller, og at ørene er et foreldet kriterium for å vurdere forskjellen.
Ja, der har jo dere som slipper å "tro", et misunnelsesverdig fortrinn!SAL skrev:Ja, TROR er ett stikkord i dine innlegg Orso....orso skrev:Tror ikke jeg er den rette til å svare på det.totte skrev:I hvilken grad kan ørevennlig forvrenging fra rørforsterkere "kompensere" for mindre ørevennlig forvrenging (høyere harmonier?) fra høyttalere av beskjeden kvalitet eller som drives for hardt?orso skrev:Det jeg prøver som jeg også har prøvd tidligere er å skape en debatt for det første om mange av oss ofte bruker elektronikk til å rette på skjevheter i frekvensgangen og dekke over rom problemer.
Jeg tenker uansett ikke spesifikt på rørforsterkere. Tenker generelt elektronikk som legger til eller trekker ifra. Det finner man i transistor leiren også og man finner kilder som gjør det samme, men da som regel i mindre grad. Uten at jeg har gjort en direkte sammenligning så tror man vil oppleve klar forskjell på f.eks EC sin CD spiller og et Lynx Two-B lydkort. Men jeg tror det er større forskjeller på forsterkere enn kilder.
Mvh.
SAL
R.S. skrev:Ørene er et foreldet, der har vi det. Godt vi har målemafiaen.
Mvh. RS