Vil du savne denne..?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Tror nok det hjelper mye mer og fjerne femtiøringen - Russermafian skjelver i buksene... 8)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - tusenlapper da en nyttig ting å ha. Når man handler på polet og i CDbutikken - og alle andre steder hvor man har behov for at transaksjonen skal være usynlig for kona.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hva skal man egentlig med kontanter i det hele og store? Elektronisk betaling er mye sikrere og tryggere, og man har full historikk og sporbarhet. Hvis man fjerner kontanter, vil man i et slag gjøre slutt på store deler av tigging, narkotikahandel, pengesmugling, hvitvasking etc. Til de formålene man absolutt behøver kontanter til (hva nå enn det skulle være), kunne man hatt store 200-kronersmynter som veier et halvt kilo stykket. Det vil gjøre smugling svært upraktisk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
Kontanter vil det alltid være bruk for.

Mvh.

G

Gjestemedlem

Gjest
Usedvanlig sløkket å tro at man kan stanse pengeutførsel ved å tvinge de kriminelle til å bruke 500-lapper i stedet for 1000-lapper. Alle som driver med hifi har da en bunke 1000-lapper i hånen rett som det er vel? Vi lever da ikke på 50-tallet lenger da 1000 kroner var himla mye penger.

SV-logikk på sitt tåpeligste

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Cash is King.

De som påstår noe annet, har ikke oppled mye her i livet. :-* :-* :-*

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
Hva skal man egentlig med kontanter i det hele og store? Elektronisk betaling er mye sikrere og tryggere, og man har full historikk og sporbarhet. ...
Just «sporbarhet» er et vesentlig argument for å opprettholde kontanter i et såkalt «fritt» samfunn; dersom du ønsker et «orwellsk» samfunn så kan du godt argumentere for å fjerne kontantene. For egen del kommer jeg ikke til å savne tusenlappene dersom de går ut av sirkulasjon, det er mange år siden sist jeg så noe til dem.

mvh
KJ.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
bjornh skrev:
Til hva da? Kan du nevne noen eksempler på (lovlige) handler eller transaksjoner som du ikke kan gjøre elektronisk?

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
bjornh skrev:
Til hva da? Kan du nevne noen eksempler på (lovlige) handler eller transaksjoner som du ikke kan gjøre elektronisk?
Lokal brukthandel med privatpersoner. Hvis du skal hente en dings på andre siden av byen som du har funnet på Finn eller noe, så forventer folk at du betaler når du henter den, og ikke stoler på at du skal overføre penger via nettbanken ved en anledning. Du ønsker sannsynligvis ikke å overføre penger på forskudd til vilt fremmede heller før hvis ikke det er høyst nødvendig.

Det er også helt vanlig ennå med små butikker som ikke har kortterminal. Min lege f.eks. tar heller ikke kort og forventer kontant betaling ved konsultasjoner.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Et lite sidespor, men Finland er ikke så langt unna.
Noen som har prøvd å fylle bensin med kort der?

Siden vi er på et lyd/musikkforum.
Noen av oss kjøper annet enn diskoskiver til en femmer. Noe så banalt som platemesser. Hvor mange selgere har terminal?

Sporbarhet kan jo forresten fint utnyttes.
Jeg går i dagligvarebutikken, handler litt ymse, deriblant en six-pack øl. Jeg betaler med kort, og "min bank" som har samme eierskap som butikkjeden jeg handler i, kan i teorien lese av hva jeg har kjøpt. Samme eierskapet bruker denne infoen i forsikringsselskapet de også eier, og setter opp prisen eller sogar nekter meg visse typer forsikring ut ifra det de vet om mine kostvaner.
Paranoid? Vel, vi er faktisk ikke så langt unna det Orwellske samfunn, og det meste er mulig, og ikke minst svært ønsket av visse krefter.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
bjornh skrev:
For min del er det ofte snakk om at jeg ikke ønsker å bruke elektronisk betaling for lovlige transaksjoner. F.eks. når jeg en skjelden gang resirkulerer trygda med ei rotbløyte på byen, så foretrekker jeg å bruke kontanter og legger alt av kort hjemme. Mynt og sedler utstedt av Norges bank er fortsatt det eneste tvungne betalingsmiddel i Norge, og det synes jeg det fortsatt skal være. Jeg anser det ikke som min samfunnsplikt å legge igjenn elektroniske spor rundtomkring hver gang jeg tar meg en dram eller gjør andre handler.

mvh
KJ

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
KJ skrev:
Fush skrev:
bjornh skrev:
For min del er det ofte snakk om at jeg ikke ønsker å bruke elektronisk betaling for lovlige transaksjoner. F.eks. når jeg en skjelden gang resirkulerer trygda med ei rotbløyte på byen, så foretrekker jeg å bruke kontanter og legger alt av kort hjemme. Mynt og sedler utstedt av Norges bank er fortsatt det eneste tvungne betalingsmiddel i Norge, og det synes jeg det fortsatt skal være. Jeg anser det ikke som min samfunnsplikt å legge igjenn elektroniske spor rundtomkring hver gang jeg tar meg en dram eller gjør andre handler.

mvh
KJ
Kan ikke bli mer enig.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
er også fullstendig enig.paranoia med elektroniske spor er en sann virkelighet for mange.beholder også alltid kvitteringen fra all korthandel.Visa-kort på by'en er litt skummelt.er man blakk,ja da er man blakk.

husker forøvrig noen Domino-kortet ? (hvor mange pakker spagetti kjøpte Herr Hvermansen ?)

mvh. s,

C

CAP

Gjest
Ville vært svært effektivt hvis myndighetene innførte krav om at alle eksisterende tusenlapper kun kunne veksles inn via egen bank konto feks med en tidsfrist på innen 4 uker. Da ville det vært lekende lett for skattemyndighetene og se hvem som har masse svarte penger eller ikke. En slik opprydding ville vært til stor glede for de som har sitt på det tørre og til fortvilese for alle som driver med svarte penger som feks håndverkere, taxi sjåfører, dopsmugglere, skattesnytere, valuta smugglere m.fl.
Alle som er i mot en slik ting er jo selvfølgelig nettop de som har/driver med svarte penger, ikke akurat noe sjokk det. :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Hva skal jeg bruke da til å fyre opp sigarene med?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Om jeg kan være så vågal, vil jeg foreslå at du bruker det samme som du ellers ville fyrt på høvdingen med... ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - du får skrive en sjekk til deg selv på 1000,00 og så fyre opp med den ;D

Johan-Kr

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Lokal brukthandel med privatpersoner. Hvis du skal hente en dings på andre siden av byen som du har funnet på Finn eller noe, så forventer folk at du betaler når du henter den, og ikke stoler på at du skal overføre penger via nettbanken ved en anledning. Du ønsker sannsynligvis ikke å overføre penger på forskudd til vilt fremmede heller før hvis ikke det er høyst nødvendig.

Det er også helt vanlig ennå med små butikker som ikke har kortterminal. Min lege f.eks. tar heller ikke kort og forventer kontant betaling ved konsultasjoner.
Hvis man fjerner kontanter, så vil det garantert lages løsninger som håndterer denne typen transaksjoner. For eksempel som applikasjon på mobiltelefonen din, smartkort med RF-teknologi eller liknende.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
...
Hvis man fjerner kontanter, så vil det garantert lages løsninger som håndterer denne typen transaksjoner. For eksempel som applikasjon på mobiltelefonen din, smartkort med RF-teknologi eller liknende.
Kriminelle og lovlydige borgere som ønsker en ikke-sporbar betalingsform vil også garantert komme opp med helt kurrante alternativer til tradisjonelle penger i NOK, f.eks. utsrakt bruk av utenlandsk valuta. Slik utstrakt bruk av ikke-regulerte betalingsmidler vil underminere den økonomiske politikken og styringsevnen.

mvh
KJ

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Usedvanlig sløkket å tro at man kan stanse pengeutførsel ved å tvinge de kriminelle til å bruke 500-lapper i stedet for 1000-lapper. Alle som driver med hifi har da en bunke 1000-lapper i hånen rett som det er vel? Vi lever da ikke på 50-tallet lenger da 1000 kroner var himla mye penger.

kan det ha noen praktisk betydning at pengene plutselig er mer enn dobbelt så tunge og tar mer enn dobbelt så stor plass? Jeg tror nok det vil kunne ha noe effekt, om ikke annet så må hvitvaskerne håndtere større volum og smuglerne det samme... Men revolusjon blir det neppe!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
Dette blir litt som det forslaget fra Kr.f. for en del år tilbake om at alle kjøp over 20 000,- skulle registreres i et nasjonalt register...

Mvh.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Vil du savne denne..?

Njeee, er ikkje så ofte eg ser noe til den, så eg tviler på det.....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Dersom 1000-lappene forsvinner slipper vi i det minste at folk lager masse oppstyr på grunn av mørkhudete som blafrer med mange tusenlapper når de skal kjøpe en gammel Galant...

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Det har allerede vært spede forsøk på innføre elektroniske kontanter, og det blir sikkert mer vanlig i årene som kommer. Men vi er langt unna det stadiet ennå. Og intil vi kommer så langt så må vil ha fysiske kontanter i form av mynter og sedler.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Det har allerede vært spede forsøk på innføre elektroniske kontanter, og det blir sikkert mer vanlig i årene som kommer. Men vi er langt unna det stadiet ennå. Og intil vi kommer så langt så må vil ha fysiske kontanter i form av mynter og sedler.
Ja, det er ikke noe nytt. Poenget mitt er at et prosjekt for å fjerne fysiske kontanter vil være en sterk pådriver for å få ferdig en elektronisk erstatning. Det at det ikke finnes noen fullverdige løsninger i dag, er sånn sett ikke noe argument for å beholde de gamle fysiske myntene og sedlene. Vil vi fjerne fysiske kontanter, så må vi samtidig implementere en ny løsning som dekker behovene.

Kontanter og valuta er informasjon. Og i vår tid flytter vi mer og mer informasjon over i elektroniske medier. Det har store fordeler med tanke på effektivisering, administrasjon, informasjonsdeling, etc. Det er bare et spørsmål om tid før det skjer med betalingsmidler også, og det er ingen grunn til å henge i bremsen der.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Den vil nok forsvinne ja, bare et tidsspørsmål.

For å hjelpe dere alle til å være i forkant av utviklingen tilbyr jeg meg å ta imot de dere måtte ha.
Send meg en PM så hentes de pr. omgående.

Mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Snakker om dustetiltak, kriminell virksomhet ordner dette alikevel.

Men det finnes faktisk mange vanlige forbrukere i norge som bare bruker cash.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.929
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:

Ikke noe problem å fylle bensin på kort i Finland. Passerte "Neste" stasjonen i Inari for et par netter siden, etter stengetid. Tar kort den, - Finske kort!!!! Og finske KONTANTER.!! :p

Godt at bilen går på godt under 0,6 mila, ;) Kom helt hjem.

Det som skjer når SV får gjennomført et slikt "plaster på symptomet" tiltak, vil de kriminelle og folk som har aversjon mot at "Det Offentlige" ved en eller annen anonym byråkrat skal vite ALT om dem gå over til US$. Eller Rubel eller Euro eller en annen valuta, om så gull!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.929
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Man skal IKKE ødelegge smaken av en god cigar med å tenne den med pengesedler! :mad:

Man skal tenne en flis cedertre med en fyrstikk, til nød med gasslighter, - bensin fyrtøy er bannlyst,- så skal man tenne cigaren med den brennende cedertreflisen. ;D.

Ikke glem en god cognac eller malt whisky til cigaren. :D

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gutter! Jeg tror 1000-lappen vil bestå, men at det blir avgift på den ved uttak. ;D

DET er typisk norsk politikk...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Spiralis skrev:
ErosLoveking skrev:

Ikke noe problem å fylle bensin på kort i Finland. Passerte "Neste" stasjonen i Inari for et par netter siden, etter stengetid. Tar kort den, - Finske kort!!!! Og finske KONTANTER.!! :p
Lucky guy! ;)
Prøv og returnere en leiebil 55 minutter før flight. Nesten-dyr lærdom på grensa til hjerteinfarkt. ::) :-\

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Hamram skrev:
Gutter! Jeg tror 1000-lappen vil bestå, men at det blir avgift på den ved uttak. ;D

DET er typisk norsk politikk...
Har du prøvd å ta ut penger i utlandet noen gang? ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:

Nei det er vel også noe av poenget..
1000 kr er ikke himla mye penger, og 500 er enda mindre.. Det blir en smule mer tungvindt vet du med dobbelt så mange sedler når det blir store summer, ellers ikke.

Noen av nokas-ranerne ble avslørt da de hadde store summer med 200-lapper de prøvde å handle med.

Men det betyr ikke at jeg mener vi bør kutte tusen-lappen, tror neppe de kriminelle lar seg stoppe så lett..

Topp Bunn