Vil det hjelpe på akustikken med disse platene i denne stuen?

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Går og lurer på om jeg skal bestille noen akustikkplater for å få bedre lytteopplevesle i leiligheten min, men er usikker på om det vil i hele tatt hjelpe? :confused:

Her er en skisse over leiligheten min:
Skisse av stuen1.jpg

Her er grafen av den aktuelle akustikkplaten(e):
akuart1.jpg

Planen var å henge 3 stk bilder a størrelsen 120x120 på den tapenserte betongveggen. Taket er også i betong, så det er litt problemtatisk med etterklang i rommet mitt. Det merkes ikke i lytteposisjonen, men dersom en sitter i "spisestuen" med betongveggen kan en merke det ved vanlig samtale.

Dette er stuen min så jeg kan ikke bruke "vanlige" akustikktiltak som gjør at rommet ender opp med å se ut som et konsertlokale, det har jeg prøvd før, og har nettopp brukt 60K for å få det til å se normalt ut igjen

Så spørsmålet er:
Er det verdt å legge ut ca 12.000kr for 3 stk slike plater? Vil jeg merke noen forskjel?

Tips / kommentarer / råd mottas med STOR takk :)

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke helt sikker på dette, men jeg forestiller meg at det vil gjøre ganske lite forskjell i lyttedelen av rommet om du henger opp absorbenter i spisestuedelen. Disse absorbentene er mest effektive ved høye frekvenser, og der går lyden nokså rettlinjet. Da er det allerede mange refleksjoner som tapper energi fra lyden treffer betongveggen til den eventuelt finner veien tilbake til lytteposisjon. Jeg ville ihvertfall gjort noen enkle forsøk med å henge opp ulltepper eller lignende først for å vite om dette i det hele tatt gjør noen forskjell i lytteposisjon. Det kan derimot gjøre ganske mye for etterklangen i spisestuen hvis du ønsker å gjøre noe med den, men 12000 er jo en del penger. Kanskje det finnes rimeligere måter å endre akustikken i spisestuen på?

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Takk for konstruktivt svar!

Jeg går med planer om å plassere "tubetraps bassfeller" i hjørnene bak høyttalerene for å dempe det verste av bassen.
Har fått også fått svar på avforum som tilsier at det er liten kost/nytteverdi i de opprinnelige planene mine :)

Det var akkurat det jeg var litt redd for, og derfor jeg postet tråden.

Nå lurer jeg bare på hvorfor signaturen min ikke viser på innleggene mine, men det får bli til en annen gang :D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det mest opplagte fra skissen er at du har en asymmetri mellom de reflekterende vinduene på den ene siden og den åpne løsningen på den andre. Jeg tipper at noen absorberende forheng foran førsterefleksjonspunktet på vindusveggen kanskje vil være det mest effektive du kan gjøre for å bedre stereoperspektiv etc.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
SOA fikk ned etterklangen i rommet sitt ganske betraktelig med Ecophon plater over deler av taket. Det ser pent og diskret ut, og det er billig også.

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Takker for innspill.

Noe dempende i taket er noe jeg kommer til å vurdere utover, men for øyeblikket er fokuset å få noe på veggene, da gjerne en kombinasjon av estetikk og akustikkforbedring.

Et annet problem er at jeg er utstyrt med 10 tommeltotter . Derfor utgår alt DIY som går utover å henge opp et bilde..

Har sett noen bilder av takprodukter, og det ser virkelig fancy ut, men må samle opp litt kapital først.

Della

Topp Bunn