Nå begynner dette å gå bortenfor hva jeg egentlig vet og kan, men andre vil sikkert fylle på etterhvert. (Edit: KJ kom meg tilogmed i forkjøpet, men her er mine $0.02 likevel.) Dempingsfaktor er viktig for kontroll i bassen, inntil det blir "godt nok". Det blir "godt nok" et sted mellom DF = 10 og 50, som vil bety en utgangsimpedans blir "god nok" et sted mellom 0,8 og 0,16 ohm for en 8-ohms høyttaler. Lavere DF vil bety at systemets Q endrer seg, og at du etterhvert får en underdempet topp ved resonansfrekvensen i bassen. Mer effekt endrer ikke det avviket i frekvensgang, lyden blir bare høyere før forsterkeren begynner å klippe i tillegg.
Ulike SE-forsterkere kan ha ulik utgangsimpedans, og dermed ulik DF. Det kommer an på impedansen i utgangsrør og -trafo:
The first step is to calculate the impedances of the output devices. One 300B has a plate impedance of 700 ohms. If there were more than one tube, we simply divide the plate impedance by the number of tubes. Two 300B tubes would then have a net impedance of 350 ohms.
Next we calculate the impedance ratio between the primary and secondary windings of the output transformer. If the primary were 3000 ohms and the secondary were 8 ohms, the ratio is then 3000 ÷ 8 = 375. The output impedance is then the tube plate impedance divided by this number or 700 ÷ 375 = 2.13 ohms. Thats it! Negative feedback can be applied to reduce the impedance further.
http://www.transcendentsound.com/amplifier_output_impedance.htm
Det meste er en avveining mellom ulike motstridende hensyn, så her kan du altså drive opp dempningsfaktoren ved å endre trafoen og øke
negativ tilbakekobling. Bassen blir nok bedre, men diverse andre ting endrer seg også. For eksempel vil du få mer lineær frekvensgang og lavere forvrengning med et annet spektrum, men også en brattere overgang til klipping når forsterkeren presses for hardt. En SE-forsterker med effekt i klassen for lett fluevekt vil nok operere i klipping fra tid til annen. En SE med masse negativ tilbakekobling er vel også et litt kompromittert konsept i utgangspunktet. Pick your poison.
Lydforskjellen mellom SE, push-pull, OTL, MOSFET, klasse A/B, klasse-D, bipolar, ... kommer an på så mangt. Jeg mener at forvrengningsspekteret er viktig, altså at forvrengningsnivået er lavt og at den forvrengningen som finnes er forholdsvis ørevennlig. Høyereordens harmonisk forvrengning, intermodulasjonsforvrengning, etc høres gjerne verre ut enn andre- og tredjeharmonisk forvrengning. SE går nødvendigvis i klasse A og har derfor ikke
overgangsforvrengning i det hele tatt. Dessuten er kretsen enkel, så det er ikke så mange komponenter som kan tilføre noe tull. Om det er verdt prisen i form av høy utgangsimpedans (dvs lav dempefaktor og tendens til ullen bass),
trafoforvrengning (som ikke gjør bassen noe bedre) lite effekt og høye driftskostnader er det bare du selv som kan svare på.
Les noen av de linkene jeg har lagt inn ovenfor, der står det mye interessant.